- 1 Dolne Miasto. Pierwszy budynek w PPP (98 opinii)
- 2 Wojsko okazyjnie sprzedaje działkę w Gdyni (115 opinii)
- 3 Park Południowy i Jasień. Nowe plany (54 opinie)
- 4 Nowy park w centrum Gdyni aż do mariny (122 opinie)
- 5 Jak urządzić mieszkanie na wynajem? (29 opinii)
- 6 Najem krótkoterminowy. Co może wspólnota? (218 opinii)
Dwa osiedla obok siebie bez połączenia drogowego. Zaskakujące ustalenia planów
Na Zaborni tuż obok siebie powstają dwa duże osiedla mieszkaniowe: Wolne Miasto i Wiśniowa Aleja. Nie byłoby w tym nic wyjątkowego, gdyby nie fakt, że układ drogowy obu inwestycji nie jest ze sobą powiązany. Co więcej, dojazd do drugiego z osiedli poprowadzony jest wąską drogą przez obszar zabudowy jednorodzinnej.
Wydawać się mogło, że zakomponowany tu charakterystyczny układ przestrzenny z deptakiem i głównym placem ("rynkiem") będzie kontynuowany w kolejnych projektach deweloperskich, tworząc atrakcyjną i logicznie ukształtowaną przestrzeń miasta.
Nic bardziej mylnego, po sąsiedzku trwają ostatnie prace nad osiedlem Wiśniowa Aleja. Wprawdzie jeszcze przed nim wyrosną ostatnie budynki Wolnego Miasta, ale już wiadomo, że osiedla nie zostaną ze sobą w żaden sposób połączone drogowo.
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Dojazd do osiedla ulicą wzdłuż domów jednorodzinnych
- Mieszkam w bliskim sąsiedztwie obu osiedli i nie mogę zrozumieć, dlaczego dojazd do osiedla Wiśniowa Aleja będzie przebiegał wąską ul. Czereśniową między domami jednorodzinnymi zamiast bezpośrednio przez osiedle Wolne Miasto do Cedrowej, która jest szeroką ulicą z chodnikami po obu stronach i wygodnym dojazdem do ul. Kartuskiej [przez Nową Olchową - dop. red.] - dziwi się nasza czytelniczka.
Trudno w tym przypadku obarczać winą wyłącznie deweloperów obu osiedli. Muszą oni stosować się do planów zagospodarowania przestrzennego, w tym najnowszego z 2019 r.
Dwa warianty analizowane w trakcie prac nad planem
Jak informuje Biuro Rozwoju Gdańska, na etapie prac nad tym dokumentem rozważano dwie opcje połączenia nowych terenów inwestycyjnych z ul. Cedrową:
- poprzez tereny ogrodów działkowych - rezerwa terenowa pod taką drogę została wyznaczona w sąsiednim i wciąż obowiązującym planie z 1999 r.,
- przez nowy układ drogowy osiedla Wolne Miasto, czyli zgodnie z propozycją czytelniczki.
- Pierwszy z wariantów nie jest obecnie rozpatrywany przez miasto w kategoriach inwestycyjnych. Na drugie rozwiązanie nie zdecydowano się natomiast z uwagi na strukturę własnościową dróg wewnętrznych oraz przyległych do nich miejsc parkingowych, użytkowanych przez mieszkańców osiedla Wolne Miasto - wyjaśnia Magda Zaborowska z Zespołu Komunikacji Społecznej BRG.
Należy także nadmienić, że w toku prac nad planem pięć lat temu dwukrotnie wykładano do publicznego wglądu jego projekt. Nie wpłynęły jednak żadne uwagi dotyczące połączenia terenów inwestycyjnych po zachodniej stronie (obecnie m.in. osiedle Wiśniowa Aleja) z ul. Cedrową.
Wcześniejsze plany również bez połączenia drogowego
Takiego połączenia - równoległego do Trasy W-Z (al. Armii Krajowej) - nie znajdziemy także we wcześniej obowiązujących planach:
- z 2007 r., który w bardzo liberalny sposób regulował zabudowę, wskazując jedynie na potrzebę odsunięcia jej od "wuzetki" ze względu na uciążliwość hałasową oraz planowaną budowę bezpośredniego zjazdu z ul. Cedrowej w Trasę W-Z oraz linii energetycznej wysokiego napięcia,
- z 1999 r., w którym zamiast osiedla Wolne Miasto przewidywano zabudowę ekstensywną - jednorodzinną z dość "zawiłym" układem drogowym, ale również bez drogi równoległej do Trasy W-Z.
W planie z 1999 r. wskazane było połączenie piesze między osiedlem jednorodzinnym a kolejnymi terenami w kierunku zachodnim. W 2007 r. zrezygnowano z takich zapisów, zaś jedynym "gwarantem" przejścia była rezerwa pod linię energetyczną wysokiego napięcia wraz z pasem zieleni wzdłuż "wuzetki".
Wymagane wyłącznie połączenie piesze między osiedlami
Dopiero w obowiązującym planie wyznaczono dwa przejścia między osiedlami w formie "zalecanych lokalizacji ciągów pieszych", które jednak w praktyce pokrywają się w znacznej mierze ze zrealizowanym i jeszcze powstającym układem komunikacyjnym.
Co istotne, w obowiązującym planie z 2019 r. (i żadnym wcześniejszym) nie ma uwzględnionego deptaka przez osiedle Wolne Miasto. Istnienie tej przestrzeni nie jest wymuszone planem, lecz własną inicjatywą dewelopera.
Układy drogowe osiedli na zupełnie innej wysokości
Układy drogowe obu osiedli zostały zaprojektowane na zupełnie innych wysokościach (rzędnych), więc nawet ewentualne porozumienie między deweloperami, wspólnotami mieszkaniowymi oraz/i miastem nie pozwoli na budowę drogi z osiedla Wiśniowa Aleja do ul. Cedrowej.
Dojazd do osiedla Wiśniowa Aleja będzie zapewniony przez ul. Czereśniową oraz jej nowy odcinek (przedłużenie) w kierunku Trasy W-Z.
- Założenia planu uwzględniają konieczność realizacji ul. Czereśniowej w zupełnie nowych parametrach niż funkcjonujący obecnie ciąg pieszo-jezdny, czyli o przekroju jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu i chodnikami - dodaje przedstawicielka BRG.
Inwestycje
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-05-13 08:18
Już pisałem, że układ komunikacyjny na południu Gdańska to jedna wielka prowizorka (13)
i proszę, kolejna perełka do kolekcji. To samo tyczy się ciągów pieszych, tras rowerowych i innych pomysłów
- 241 8
-
2024-05-13 18:34
Europejska Metropolia
Europejska Metropolia. Ha, ha, ha...
Najważniejsze że nie rządzi pis...- 9 0
-
2024-05-13 14:22
Bo w urzeszie nie ma planisty
Sa tylko czerwone dywany i kawka dla przedstawicieli deweloperow. A oni na swoim kawalku robia tak zeby jak najwiecej z tego wyciagnac a reszta ich nie interesuje
- 16 1
-
2024-05-13 10:43
Ma to swoje plusy! (2)
Ja tam bym nie chciał tranzytu przez osiedle
- 10 15
-
2024-05-13 20:54
no i oni też nie chcieli dlatego połączenia nie ma
- 4 0
-
2024-05-13 14:15
Poczekamy jak będzie trzeba zrobić remont drogi dojazdowej a nie będzie żadnej alternatywnej drogi. Wtedy zrozumiesz o co chodzi.
- 12 3
-
2024-05-13 10:15
Ale o co ta burza (2)
Teren TOR na osiedlu WM to teren prywatny i każdy z mieszkańców ma część wpisana do aktu notarialnego. Możecie sobie gdybać i prosic ale przejazdu nie będzie na drugie osiedle i dobrze. Ciał
- 25 9
-
2024-05-13 11:01
ze wsi? (1)
- 4 8
-
2024-05-13 14:23
Do miedzy moje.
- 3 1
-
2024-05-13 09:31
pełna zgoda (2)
nie ma chyba w kraju gorzej projektowanego miasta, nasze czołowe osiągnięcia to Osowa i blokowiska w Gdańsku Południe
- 29 4
-
2024-05-13 12:25
(1)
Ktoś w ogóle projektuje nasze miasto? Bo ja widzę tylko "Deweloperze, masz ten kawałek terenu i rób co chcesz. O nic się nie martw. My też nie będziemy się niczym martwić."
- 20 1
-
2024-05-13 14:24
Bo tak jest
To wiedza ludzie pracujecy w UM. Ale wybory juz byly i wam to odpowoada od lat
- 7 0
-
2024-05-13 09:25
kompletny brak nowych gminnych dróg i paraliż dróg istniejących (1)
żeby tylko było taniej dla gminy, planiści poziom zero
- 26 2
-
2024-05-13 14:26
Jacy planisci?
Dewelopera? Oni robia jak im szef kaze
- 7 0
-
2024-05-13 11:53
osiedle WM (2)
Teren osiedla Wolne Miasto (tzw TOR) jest w całości prywatny i każdy mieszkaniec ma wpisaną jego część do księgi wieczystej. Prze osiedle nie prowadzi żadna publiczna ulica, jest jedynie deptak pieszy przez środek osiedla, a wokół osiedla poprowadzone są wewnętrzne drogi dojazdowe do miejsc parkingowych, z wjazdami od ul. Cedrowej.
Drogę publiczną to można tam co najwyżej poprowadzić poza granicą osiedla przez działki ROD.- 74 9
-
2024-05-13 21:00
wiecej usmiechu
czytelniczce z domku zalecam wiecej usmiechu i pokory ;)
Zamiast pisac do kolezanek i kolegow z portalu proponuje udac sie do do um i tam dzialac. Trzymam kciuki!- 4 3
-
2024-05-13 19:18
Taki kupiłeś,
To taki masz, czemu nikt nie czyta planów zagospodarowania przestrzennego
- 10 0
-
2024-05-13 08:47
Szczerze mówiąc chyba dobrze. To dziala w dwie strony. (7)
Dzisiaj mieszkańcy domków mogą być niezadowoleni, że przez ich ulice będzie tranzyt do tych 6 bloczków. Ale gdyby połączyć to osiedle z osiedlem Wolne Miasto - wtedy mógłby być jeszcze większy tranzyt, szczególnie osób wracających od strony WZ na Kartuską. Chyba, że mówimy o całkowitym odcięciu osiedla od tej strony.
A połączenieDzisiaj mieszkańcy domków mogą być niezadowoleni, że przez ich ulice będzie tranzyt do tych 6 bloczków. Ale gdyby połączyć to osiedle z osiedlem Wolne Miasto - wtedy mógłby być jeszcze większy tranzyt, szczególnie osób wracających od strony WZ na Kartuską. Chyba, że mówimy o całkowitym odcięciu osiedla od tej strony.
A połączenie piesze jak najbardziej fair. Ogólnie trochę dziwię się, że miasto pozwala stawiać bloki przy takich wąskich osiedlowych uliczkach, ale w sumie na Jasieniu to norma.- 81 11
-
2024-05-13 18:34
Ale tam powstaje 2 nowe osiedla!!!!! Ulica Czereśniowa nie jest dostosowana do tej możliwości
- 4 2
-
2024-05-13 13:13
Łączenie osiedli wprost zaprasza do ruchu tranzytowego. (2)
Gdy sami budowali swoje domy na końcu Czereśniowej to też przyczyniali się do wzrostu ruchu dla "starych" mieszkańców (bliżej Kartuskiej). Teraz jak się buduje za nimi ktoś dalej - to najlepiej protestować.
Natomiast aby drogi osiedlowe nie stały się tranzytem do omijania korków, muszą być planowane jako "ślepe uliczki".
Dobrze natomiast zostawić ciągi rowerowe i piesze by zbliżyć mieszkańców do komunikacji miejskiej - np. autobusów na Cedrowej.- 13 6
-
2024-05-15 08:38
sciezki rowerowe - potrzeba wiecej , na Jasieniu kiepsko z tym
sciezki rowerowe - potrzeba wiecej, na Jasieniu kiepsko z tym
- 0 1
-
2024-05-13 13:34
wlaśnie nie
chciałbyś stać godzinami w korku czy mieć alternatywę przejazdu w razie wypadku? ślepe uliczki tutaj nic nie dadzą.
- 10 7
-
2024-05-13 10:46
Tak samo jak tranzyt przez osiedle WM
Nie wiem kto dopuścił budowę bez dojazdu, ale nie jest to wina osiedla WM.
- 9 3
-
2024-05-13 09:41
To nie Jasień (1)
Na Jasieniu są pola do gęstej zabudowy blokami (bez połączeń drogowych z sąsiadami oczywiście, standard BRG).
- 4 4
-
2024-05-13 13:39
Szczerze mowiac myslalem, ze sama wisniowa to jeszcze Jasien.
Wszędzie pulapki. Co do reszty pełna zgoda.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.