- 1 Dolne Miasto. Pierwszy budynek w PPP (99 opinii)
- 2 Wojsko okazyjnie sprzedaje działkę w Gdyni (115 opinii)
- 3 Park Południowy i Jasień. Nowe plany (54 opinie)
- 4 Nowy park w centrum Gdyni aż do mariny (122 opinie)
- 5 Najem krótkoterminowy. Co może wspólnota? (218 opinii)
- 6 Jak urządzić mieszkanie na wynajem? (29 opinii)
Dwa osiedla obok siebie bez połączenia drogowego. Zaskakujące ustalenia planów
Na Zaborni tuż obok siebie powstają dwa duże osiedla mieszkaniowe: Wolne Miasto i Wiśniowa Aleja. Nie byłoby w tym nic wyjątkowego, gdyby nie fakt, że układ drogowy obu inwestycji nie jest ze sobą powiązany. Co więcej, dojazd do drugiego z osiedli poprowadzony jest wąską drogą przez obszar zabudowy jednorodzinnej.
Wydawać się mogło, że zakomponowany tu charakterystyczny układ przestrzenny z deptakiem i głównym placem ("rynkiem") będzie kontynuowany w kolejnych projektach deweloperskich, tworząc atrakcyjną i logicznie ukształtowaną przestrzeń miasta.
Nic bardziej mylnego, po sąsiedzku trwają ostatnie prace nad osiedlem Wiśniowa Aleja. Wprawdzie jeszcze przed nim wyrosną ostatnie budynki Wolnego Miasta, ale już wiadomo, że osiedla nie zostaną ze sobą w żaden sposób połączone drogowo.
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Dojazd do osiedla ulicą wzdłuż domów jednorodzinnych
- Mieszkam w bliskim sąsiedztwie obu osiedli i nie mogę zrozumieć, dlaczego dojazd do osiedla Wiśniowa Aleja będzie przebiegał wąską ul. Czereśniową między domami jednorodzinnymi zamiast bezpośrednio przez osiedle Wolne Miasto do Cedrowej, która jest szeroką ulicą z chodnikami po obu stronach i wygodnym dojazdem do ul. Kartuskiej [przez Nową Olchową - dop. red.] - dziwi się nasza czytelniczka.
Trudno w tym przypadku obarczać winą wyłącznie deweloperów obu osiedli. Muszą oni stosować się do planów zagospodarowania przestrzennego, w tym najnowszego z 2019 r.
Dwa warianty analizowane w trakcie prac nad planem
Jak informuje Biuro Rozwoju Gdańska, na etapie prac nad tym dokumentem rozważano dwie opcje połączenia nowych terenów inwestycyjnych z ul. Cedrową:
- poprzez tereny ogrodów działkowych - rezerwa terenowa pod taką drogę została wyznaczona w sąsiednim i wciąż obowiązującym planie z 1999 r.,
- przez nowy układ drogowy osiedla Wolne Miasto, czyli zgodnie z propozycją czytelniczki.
- Pierwszy z wariantów nie jest obecnie rozpatrywany przez miasto w kategoriach inwestycyjnych. Na drugie rozwiązanie nie zdecydowano się natomiast z uwagi na strukturę własnościową dróg wewnętrznych oraz przyległych do nich miejsc parkingowych, użytkowanych przez mieszkańców osiedla Wolne Miasto - wyjaśnia Magda Zaborowska z Zespołu Komunikacji Społecznej BRG.
Należy także nadmienić, że w toku prac nad planem pięć lat temu dwukrotnie wykładano do publicznego wglądu jego projekt. Nie wpłynęły jednak żadne uwagi dotyczące połączenia terenów inwestycyjnych po zachodniej stronie (obecnie m.in. osiedle Wiśniowa Aleja) z ul. Cedrową.
Wcześniejsze plany również bez połączenia drogowego
Takiego połączenia - równoległego do Trasy W-Z (al. Armii Krajowej) - nie znajdziemy także we wcześniej obowiązujących planach:
- z 2007 r., który w bardzo liberalny sposób regulował zabudowę, wskazując jedynie na potrzebę odsunięcia jej od "wuzetki" ze względu na uciążliwość hałasową oraz planowaną budowę bezpośredniego zjazdu z ul. Cedrowej w Trasę W-Z oraz linii energetycznej wysokiego napięcia,
- z 1999 r., w którym zamiast osiedla Wolne Miasto przewidywano zabudowę ekstensywną - jednorodzinną z dość "zawiłym" układem drogowym, ale również bez drogi równoległej do Trasy W-Z.
W planie z 1999 r. wskazane było połączenie piesze między osiedlem jednorodzinnym a kolejnymi terenami w kierunku zachodnim. W 2007 r. zrezygnowano z takich zapisów, zaś jedynym "gwarantem" przejścia była rezerwa pod linię energetyczną wysokiego napięcia wraz z pasem zieleni wzdłuż "wuzetki".
Wymagane wyłącznie połączenie piesze między osiedlami
Dopiero w obowiązującym planie wyznaczono dwa przejścia między osiedlami w formie "zalecanych lokalizacji ciągów pieszych", które jednak w praktyce pokrywają się w znacznej mierze ze zrealizowanym i jeszcze powstającym układem komunikacyjnym.
Co istotne, w obowiązującym planie z 2019 r. (i żadnym wcześniejszym) nie ma uwzględnionego deptaka przez osiedle Wolne Miasto. Istnienie tej przestrzeni nie jest wymuszone planem, lecz własną inicjatywą dewelopera.
Układy drogowe osiedli na zupełnie innej wysokości
Układy drogowe obu osiedli zostały zaprojektowane na zupełnie innych wysokościach (rzędnych), więc nawet ewentualne porozumienie między deweloperami, wspólnotami mieszkaniowymi oraz/i miastem nie pozwoli na budowę drogi z osiedla Wiśniowa Aleja do ul. Cedrowej.
Dojazd do osiedla Wiśniowa Aleja będzie zapewniony przez ul. Czereśniową oraz jej nowy odcinek (przedłużenie) w kierunku Trasy W-Z.
- Założenia planu uwzględniają konieczność realizacji ul. Czereśniowej w zupełnie nowych parametrach niż funkcjonujący obecnie ciąg pieszo-jezdny, czyli o przekroju jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu i chodnikami - dodaje przedstawicielka BRG.
Inwestycje
Miejsca
Opinie (239) 7 zablokowanych
-
2024-05-13 08:18
Opinia wyróżniona
Już pisałem, że układ komunikacyjny na południu Gdańska to jedna wielka prowizorka (13)
i proszę, kolejna perełka do kolekcji. To samo tyczy się ciągów pieszych, tras rowerowych i innych pomysłów
- 241 8
-
2024-05-13 18:34
Europejska Metropolia
Europejska Metropolia. Ha, ha, ha...
Najważniejsze że nie rządzi pis...- 9 0
-
2024-05-13 14:22
Bo w urzeszie nie ma planisty
Sa tylko czerwone dywany i kawka dla przedstawicieli deweloperow. A oni na swoim kawalku robia tak zeby jak najwiecej z tego wyciagnac a reszta ich nie interesuje
- 16 1
-
2024-05-13 10:43
Ma to swoje plusy! (2)
Ja tam bym nie chciał tranzytu przez osiedle
- 10 15
-
2024-05-13 20:54
no i oni też nie chcieli dlatego połączenia nie ma
- 4 0
-
2024-05-13 14:15
Poczekamy jak będzie trzeba zrobić remont drogi dojazdowej a nie będzie żadnej alternatywnej drogi. Wtedy zrozumiesz o co chodzi.
- 12 3
-
2024-05-13 10:15
Ale o co ta burza (2)
Teren TOR na osiedlu WM to teren prywatny i każdy z mieszkańców ma część wpisana do aktu notarialnego. Możecie sobie gdybać i prosic ale przejazdu nie będzie na drugie osiedle i dobrze. Ciał
- 25 9
-
2024-05-13 11:01
ze wsi? (1)
- 4 8
-
2024-05-13 14:23
Do miedzy moje.
- 3 1
-
2024-05-13 09:31
pełna zgoda (2)
nie ma chyba w kraju gorzej projektowanego miasta, nasze czołowe osiągnięcia to Osowa i blokowiska w Gdańsku Południe
- 29 4
-
2024-05-13 12:25
(1)
Ktoś w ogóle projektuje nasze miasto? Bo ja widzę tylko "Deweloperze, masz ten kawałek terenu i rób co chcesz. O nic się nie martw. My też nie będziemy się niczym martwić."
- 20 1
-
2024-05-13 14:24
Bo tak jest
To wiedza ludzie pracujecy w UM. Ale wybory juz byly i wam to odpowoada od lat
- 7 0
-
2024-05-13 09:25
kompletny brak nowych gminnych dróg i paraliż dróg istniejących (1)
żeby tylko było taniej dla gminy, planiści poziom zero
- 26 2
-
2024-05-13 14:26
Jacy planisci?
Dewelopera? Oni robia jak im szef kaze
- 7 0
-
2024-05-13 11:53
Opinia wyróżniona
osiedle WM (2)
Teren osiedla Wolne Miasto (tzw TOR) jest w całości prywatny i każdy mieszkaniec ma wpisaną jego część do księgi wieczystej. Prze osiedle nie prowadzi żadna publiczna ulica, jest jedynie deptak pieszy przez środek osiedla, a wokół osiedla poprowadzone są wewnętrzne drogi dojazdowe do miejsc parkingowych, z wjazdami od ul. Cedrowej.
Drogę publiczną to można tam co najwyżej poprowadzić poza granicą osiedla przez działki ROD.- 74 9
-
2024-05-13 21:00
wiecej usmiechu
czytelniczce z domku zalecam wiecej usmiechu i pokory ;)
Zamiast pisac do kolezanek i kolegow z portalu proponuje udac sie do do um i tam dzialac. Trzymam kciuki!- 4 3
-
2024-05-13 19:18
Taki kupiłeś,
To taki masz, czemu nikt nie czyta planów zagospodarowania przestrzennego
- 10 0
-
2024-05-13 08:47
Opinia wyróżniona
Szczerze mówiąc chyba dobrze. To dziala w dwie strony. (7)
Dzisiaj mieszkańcy domków mogą być niezadowoleni, że przez ich ulice będzie tranzyt do tych 6 bloczków. Ale gdyby połączyć to osiedle z osiedlem Wolne Miasto - wtedy mógłby być jeszcze większy tranzyt, szczególnie osób wracających od strony WZ na Kartuską. Chyba, że mówimy o całkowitym odcięciu osiedla od tej strony.
A połączenieDzisiaj mieszkańcy domków mogą być niezadowoleni, że przez ich ulice będzie tranzyt do tych 6 bloczków. Ale gdyby połączyć to osiedle z osiedlem Wolne Miasto - wtedy mógłby być jeszcze większy tranzyt, szczególnie osób wracających od strony WZ na Kartuską. Chyba, że mówimy o całkowitym odcięciu osiedla od tej strony.
A połączenie piesze jak najbardziej fair. Ogólnie trochę dziwię się, że miasto pozwala stawiać bloki przy takich wąskich osiedlowych uliczkach, ale w sumie na Jasieniu to norma.- 81 11
-
2024-05-13 18:34
Ale tam powstaje 2 nowe osiedla!!!!! Ulica Czereśniowa nie jest dostosowana do tej możliwości
- 4 2
-
2024-05-13 13:13
Łączenie osiedli wprost zaprasza do ruchu tranzytowego. (2)
Gdy sami budowali swoje domy na końcu Czereśniowej to też przyczyniali się do wzrostu ruchu dla "starych" mieszkańców (bliżej Kartuskiej). Teraz jak się buduje za nimi ktoś dalej - to najlepiej protestować.
Natomiast aby drogi osiedlowe nie stały się tranzytem do omijania korków, muszą być planowane jako "ślepe uliczki".
Dobrze natomiast zostawić ciągi rowerowe i piesze by zbliżyć mieszkańców do komunikacji miejskiej - np. autobusów na Cedrowej.- 13 6
-
2024-05-15 08:38
sciezki rowerowe - potrzeba wiecej , na Jasieniu kiepsko z tym
sciezki rowerowe - potrzeba wiecej, na Jasieniu kiepsko z tym
- 0 1
-
2024-05-13 13:34
wlaśnie nie
chciałbyś stać godzinami w korku czy mieć alternatywę przejazdu w razie wypadku? ślepe uliczki tutaj nic nie dadzą.
- 10 7
-
2024-05-13 10:46
Tak samo jak tranzyt przez osiedle WM
Nie wiem kto dopuścił budowę bez dojazdu, ale nie jest to wina osiedla WM.
- 9 3
-
2024-05-13 09:41
To nie Jasień (1)
Na Jasieniu są pola do gęstej zabudowy blokami (bez połączeń drogowych z sąsiadami oczywiście, standard BRG).
- 4 4
-
2024-05-13 13:39
Szczerze mowiac myslalem, ze sama wisniowa to jeszcze Jasien.
Wszędzie pulapki. Co do reszty pełna zgoda.
- 2 0
Wszystkie opinie
-
2024-05-13 07:02
(2)
Hahaha,kto zatwierdził ten bubell?
- 34 9
-
2024-05-13 18:36
Ola, między manifestacjami, zdjęciami z Neronem z Warszawy, a festynem....
- 0 0
-
2024-05-14 00:01
Ja się pytam co za kret..n wydał pozwolenie na budowę dwóch osiedli koło żyw tym miejscu, rozumiem, że drogi dojazdowe też będą? Przecież Kartuska nie jest z gumy, nic dziwnego że korki są coraz większe a będzie tylko gorzej dlaczego ludzie są tak durni i głosowali na tę betoniarę? Masakra
- 1 0
-
2024-05-13 07:03
Kto mieszka w tych wszystkich mieszkankach?? (1)
Paskudnie wyglądają te fortece. Nawet dróg nie ma :) Taki to trójmiejski dobrobyt:)
- 35 35
-
2024-05-13 07:18
minusują mieszkańcy fortec
;(
- 10 8
-
2024-05-13 07:04
(1)
No to tak, że tego... Na tym osiedlu są mieszkania w szpic,że tak powiem. Szacun.
- 11 8
-
2024-05-13 10:32
Nie ma takich :)
- 2 3
-
2024-05-13 07:04
(9)
Widziały gały gdzie kupowaly więc teraz bez pretensji,że jest kiepski dojazd xD. Wolne miasto to osiedle z drogami za szlabanem to z jakiej paki ma teraz swoje udostępniać ?
- 61 12
-
2024-05-13 07:19
(8)
Skoro stoją szlabany, to Wolne Getto raczej
- 23 15
-
2024-05-13 07:47
Taka okolica
Jeszcze nie wygwizdowo za obwodnicą, ale już wygwizdowo. Więc zachodzi synergia filozofii szczelnego wygrodzenia domku jednorodzinnego i zastąpienia domku blokiem. Inne parametry bez zmian
- 6 11
-
2024-05-13 08:06
(4)
Szlabany są po to żeby cebulaki nie stawały na prywatnych miejscach postojowych mieszkańców.
Nie będzie żadnej drogi przez osiedle WM bo to teren prywatny i nikt z kilku wspólnot na to się nie zgodzi żeby pod oknami budynków była dojazdówka do kolejnego osiedla.- 31 3
-
2024-05-13 08:18
Dokładnie. (3)
Dokładnie tak. Już teraz nowe osiedle Robyga robi sobie dziki parking na chodnikach i prywatnych miejscach WM, na razie jeżdżąc naokoło. Wszystkim ekspertom i oburzonym proponuję najpierw zbudować sobie przelotowke przez osiedle pod własnymi oknami.
- 28 1
-
2024-05-13 09:25
Nie bronię tych z osiedli Robyga (2)
Ale proponuję przypomnieć sobie, kto zajmował cały parking cmentarza non stop :)
- 9 4
-
2024-05-13 09:34
Aha (1)
Między legalnym parkowaniem na ogólnodostępnym parkingu a nielegalnym parkowaniem na chodnikach i prywatnych miejscach jest różnica. Nie bronię tych buraków, którzy - cytat z osiedlowego forum "przecież muszą gdzieś parkować nie", ale przepisów nie łamali. Teraz parking jest płatny i bdb, choć odwiedzającym cmentarz wciąż szkoda kilku zł i parkują także na osiedlu, na trawnikach, pod placem budowy.
- 16 2
-
2024-05-14 00:03
No wasza wina, trzeba było nie parkować na parkingu cmentarza, więc teraz nie płacz
- 0 2
-
2024-05-13 14:48
wolne getto (1)
to zydzi jednak musieli miec tam calkiem spoko wczasy. mooordo, 10 minut do glownego, 15 do wrzeszcza, widoczek na hel a pod blokiem dzialeczki, cisza spokoj ale ten pier***ony szlaban. faktycznie masz racje
- 6 4
-
2024-05-14 00:06
10 minut do głównego, komu opowiadasz te bajki? O północy to możliwe, w innych godzinach nie ma szans więc nie kłam. Jeździłem po 5 rano do Gd i ewentualnie w niedzielę udawało się w 10 minut a jeżdżę szybko.
- 1 3
-
2024-05-13 07:04
Gratulacje p. Dulkiewicz (1)
Festiwal uśmiechniętej niekompetencji i byle jakości. Ktoś na polityków głosuje. Ktoś rownież zbiera tego plony. Jaki zasiew, taki plon.
- 54 16
-
2024-05-13 08:15
A ja tam gratuluję.
Co się dzieje jak da się przejechać, dowiedzieli się mieszkańcy Myśliwskiej...
- 4 1
-
2024-05-13 07:06
(1)
To wygląda jak warownia.Dziwie się że ktoś płaci za metr 30k za te klitki. Ja bym.grosza nie dał.
- 22 21
-
2024-05-13 08:37
WM
Gdy powstawało WM, ceny za metr zbliżone były do cen szadolkowych. Już wtedy lokalizacja była dobra, chyba że dla kogoś 15 minut piechotą do tramwaju lub 10 do autobusu to wciąż za daleko. Mieszkania jak mieszkania, ale samo osiedle ładne i przestronne, deptak, duży plac z trampolina mi, 6 placów zabaw, dużo zieleni. Kto myślał trochę do przodu, ma teraz mieszkanie o sporej wartości w dobrej okolicy. Dodam, że w tym samym okresie wąskie kiszki przy pętli Swietokrzyska były dużo droższe. No ale przecież tak świetnie skomunikowane!
- 21 0
-
2024-05-13 07:07
Placu dla zabaw też nie będzie (4)
Jedno z trzech osiedli bedzie miało plac zabaw i wszystkie dzieci będą się tam schodzić
- 30 5
-
2024-05-13 07:33
to dobrze
będzie lepsza integracja, a gdzie tam jest szkoła?
- 8 8
-
2024-05-13 07:50
Wolne miasto (1)
Akurat na Wolnym Mieście masz chyba z 6 jak nie więcej placów zabaw, więc widać, że nigdy nie byłeś w tym miejscu.
- 15 2
-
2024-05-13 11:17
Dla mnie to jest wzór dobrze zbudowanego osiedla.
Samochody na obrzeżach i pod ziemią, a między blokami deptaki.
- 19 0
-
2024-05-14 18:37
Wolne Miasto ma place zabaw , piękną zieleń i domki dla ptaków a auta jadą po obrzeżu osiedla do swoich miejsc postojowych i to wszystko na terenie prywatnym, który utrzymują mieszkańcy ...
- 1 0
-
2024-05-13 07:08
Bez paniki (2)
Bedo połączone. Jumbami. Jak w brazylijskich fawelach. To miasto to jedna wielka fawela.
- 45 13
-
2024-05-13 09:30
Wracaj do siebie kury macać. (1)
- 8 9
-
2024-05-13 18:05
Piszesz o Metropolitarnym Gdańsku?.. No fakt, tutaj jak się tluke po tych płytach zamiast dróg, to bardziej przypomina mi wieś niż miasto.
- 0 0
-
2024-05-13 07:10
W tym mieście jakiekolwiek planowanie totalnie leży (1)
Nawet za komuny planowano o wiele bardziej przyjazne miasto niż teraz. Prawdziwy dramat.
- 60 6
-
2024-05-13 10:09
dlatego woleliśmy wyjechać niż płacić horrendalne ceny za coś takiego
jaki to dobrobyt, płacić 3500 raty samego kredytu by potem pół dnia spędzać w aucie - i czekam na zwolenników zbiorkomu, chciałbym wiedzieć jakie tam będą jeździć autobusy :)
- 2 3
-
2024-05-13 07:11
Cmentarz (3)
może zagospodarują na ulicę marzeń albo puszczą 175 aby przewoził biedaków bez ulic, przystanków i rozumu.
- 13 4
-
2024-05-13 07:34
175 powinno dojeżdżać szybką trasą do Wrzeszcza (2)
Obecnie długość trasy, którą pokonuje kręcąc się po tych wszystkich uliczkach wystarczyłaby na dojazd ze Starogardzkiej do Wrzeszcz PKP. Więc zostawmy już ten autobus w spokoju, bo i tak jego obecna trasa to nieporozumienie
- 6 3
-
2024-05-13 08:30
175 (1)
i miało tak być, dwie pętle przesiadkowe Łostowice - Świętokrzyska i Siedlce. Ale przyszedł geniusz ślimak, co by tu panie spie*rzyć jeszcze pasażerom. W każdą niedzielę wracając z pracy 162 z Wrzeszcza mam przed sobą 175 na przystanku Przemyska i zaczyna się loteria. Jeśli poproszę kierowcę to przez radio poprosi 175 aby zaczekał na pętli dosłownie sekundy. Zwykle ucieka.
- 6 0
-
2024-05-14 00:07
Bo komunikacja w tym mieście nie jest dla ludzi:(
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.