• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa osiedla obok siebie bez połączenia drogowego. Zaskakujące ustalenia planów

Krzysztof Koprowski
13 maja 2024, godz. 07:00 
Opinie (239)
  • Widok na osiedle Wolne Miasto od strony ul. Cedrowej. W oddali widoczne budynki osiedla Wiśniowa Aleja.
  • Osiedle Wiśniowa Aleja znajduje się tuż obok ostatniego, będącego jeszcze w budowie, etapu os. Wolne Miasto.
  • Osiedle Wiśniowa Aleja znajduje się tuż obok ostatniego, będącego jeszcze w budowie, etapu os. Wolne Miasto.

Na ZaborniMapka tuż obok siebie powstają dwa duże osiedla mieszkaniowe: Wolne MiastoWiśniowa Aleja. Nie byłoby w tym nic wyjątkowego, gdyby nie fakt, że układ drogowy obu inwestycji nie jest ze sobą powiązany. Co więcej, dojazd do drugiego z osiedli poprowadzony jest wąską drogą przez obszar zabudowy jednorodzinnej.



Czy osiedla Wolne Miasto i Wiśniowa Aleja powinny być ze sobą połączone?

Zabornia to część Gdańska, która od kilku lat dynamicznie się rozwija. Największym osiedlem, realizowanym w tej części Gdańska w kilku etapach, jest Wolne Miasto.

Wydawać się mogło, że zakomponowany tu charakterystyczny układ przestrzenny z deptakiem i głównym placem ("rynkiem") będzie kontynuowany w kolejnych projektach deweloperskich, tworząc atrakcyjną i logicznie ukształtowaną przestrzeń miasta. 

Nic bardziej mylnego, po sąsiedzku trwają ostatnie prace nad osiedlem Wiśniowa Aleja. Wprawdzie jeszcze przed nim wyrosną ostatnie budynki Wolnego Miasta, ale już wiadomo, że osiedla nie zostaną ze sobą w żaden sposób połączone drogowo.
Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.


Lokalizacja osiedli Wolne Miasto i Wiśniowa Aleja na Zaborni. Lokalizacja osiedli Wolne Miasto i Wiśniowa Aleja na Zaborni.

Dojazd do osiedla ulicą wzdłuż domów jednorodzinnych



- Mieszkam w bliskim sąsiedztwie obu osiedli i nie mogę zrozumieć, dlaczego dojazd do osiedla Wiśniowa Aleja będzie przebiegał wąską ul. CzereśniowąMapka między domami jednorodzinnymi zamiast bezpośrednio przez osiedle Wolne Miasto do Cedrowej, która jest szeroką ulicą z chodnikami po obu stronach i wygodnym dojazdem do ul. Kartuskiej [przez Nową Olchową - dop. red.] - dziwi się nasza czytelniczka.
Trudno w tym przypadku obarczać winą wyłącznie deweloperów obu osiedli. Muszą oni stosować się do planów zagospodarowania przestrzennego, w tym najnowszego z 2019 r.

  • Różnica wysokości pomiędzy osiedlami. Widok z os. Wiśniowa Aleja w kierunku os. Wolne Miasto.
  • Różnica wysokości pomiędzy układem drogowym os. Wolne Miasto (po lewej) i Wiśniowa Aleja (po prawej).
  • Połączenie piesze między osiedlami. Chodnik z os. Wiśniowa Aleja.
  • Połączenie piesze między osiedlami. Schody z os. Wiśniowa Aleja.

Dwa warianty analizowane w trakcie prac nad planem



Jak informuje Biuro Rozwoju Gdańska, na etapie prac nad tym dokumentem rozważano dwie opcje połączenia nowych terenów inwestycyjnych z ul. Cedrową:

  1. poprzez tereny ogrodów działkowych - rezerwa terenowa pod taką drogę została wyznaczona w sąsiednim i wciąż obowiązującym planie z 1999 r.,
  2. przez nowy układ drogowy osiedla Wolne Miasto, czyli zgodnie z propozycją czytelniczki.

- Pierwszy z wariantów nie jest obecnie rozpatrywany przez miasto w kategoriach inwestycyjnych. Na drugie rozwiązanie nie zdecydowano się natomiast z uwagi na strukturę własnościową dróg wewnętrznych oraz przyległych do nich miejsc parkingowych, użytkowanych przez mieszkańców osiedla Wolne Miasto - wyjaśnia Magda Zaborowska z Zespołu Komunikacji Społecznej BRG.
Należy także nadmienić, że w toku prac nad planem pięć lat temu dwukrotnie wykładano do publicznego wglądu jego projekt. Nie wpłynęły jednak żadne uwagi dotyczące połączenia terenów inwestycyjnych po zachodniej stronie (obecnie m.in. osiedle Wiśniowa Aleja) z ul. Cedrową.

  • Obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego z 2019 r. Kropkami zaznaczone są powiązania piesze między osiedlami (terenami inwestycyjnymi).
  • Nieaktualny plan zagospodarowania z 2007 r. Brak tutaj nawet powiązań pieszych.
  • Nieaktualny plan zagospodarowania z 1999 r., który przewidywał zabudowę ekstensywną.

Wcześniejsze plany również bez połączenia drogowego



Takiego połączenia - równoległego do Trasy W-Z (al. Armii Krajowej) - nie znajdziemy także we wcześniej obowiązujących planach: 
  • z 2007 r., który w bardzo liberalny sposób regulował zabudowę, wskazując jedynie na potrzebę odsunięcia jej od "wuzetki" ze względu na uciążliwość hałasową oraz planowaną budowę bezpośredniego zjazdu z ul. Cedrowej w Trasę W-Z oraz linii energetycznej wysokiego napięcia,
  • z 1999 r., w którym zamiast osiedla Wolne Miasto przewidywano zabudowę ekstensywną - jednorodzinną z dość "zawiłym" układem drogowym, ale również bez drogi równoległej do Trasy W-Z.

W planie z 1999 r. wskazane było połączenie piesze między osiedlem jednorodzinnym a kolejnymi terenami w kierunku zachodnim. W 2007 r. zrezygnowano z takich zapisów, zaś jedynym "gwarantem" przejścia była rezerwa pod linię energetyczną wysokiego napięcia wraz z pasem zieleni wzdłuż "wuzetki".

Deptak na osiedlu Wolne Miasto nie powstał jako element planu zagospodarowania, lecz z inicjatywy dewelopera. Deptak na osiedlu Wolne Miasto nie powstał jako element planu zagospodarowania, lecz z inicjatywy dewelopera.

Wymagane wyłącznie połączenie piesze między osiedlami



Dopiero w obowiązującym planie wyznaczono dwa przejścia między osiedlami w formie "zalecanych lokalizacji ciągów pieszych", które jednak w praktyce pokrywają się w znacznej mierze ze zrealizowanym i jeszcze powstającym układem komunikacyjnym.

Co istotne, w obowiązującym planie z 2019 r. (i żadnym wcześniejszym) nie ma uwzględnionego deptaka przez osiedle Wolne Miasto. Istnienie tej przestrzeni nie jest wymuszone planem, lecz własną inicjatywą dewelopera.

  • Skrzyżowanie ul. Czereśniowej (w lewo) z Kartuską.
  • Ulica Czereśniowa.
  • Ulica Czereśniowa.
  • Nowy odcinek ul. Czereśniowej - dojazdowy do os. Wiśniowa Aleja.

Układy drogowe osiedli na zupełnie innej wysokości



Układy drogowe obu osiedli zostały zaprojektowane na zupełnie innych wysokościach (rzędnych), więc nawet ewentualne porozumienie między deweloperami, wspólnotami mieszkaniowymi oraz/i miastem nie pozwoli na budowę drogi z osiedla Wiśniowa Aleja do ul. Cedrowej.

Dojazd do osiedla Wiśniowa Aleja będzie zapewniony przez ul. Czereśniową oraz jej nowy odcinek (przedłużenie) w kierunku Trasy W-Z.

- Założenia planu uwzględniają konieczność realizacji ul. Czereśniowej w zupełnie nowych parametrach niż funkcjonujący obecnie ciąg pieszo-jezdny, czyli o przekroju jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu i chodnikami - dodaje przedstawicielka BRG.
Alternatywny dojazd z os. Wiśniowa Aleja do ul. Cedrowej przewidziano przez ogrody działkowe. Ta inwestycja nie jest jednak przewidziana do realizacji w najbliższych latach. Alternatywny dojazd z os. Wiśniowa Aleja do ul. Cedrowej przewidziano przez ogrody działkowe. Ta inwestycja nie jest jednak przewidziana do realizacji w najbliższych latach.

Miejsca

Opinie (239) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (2)

    Hahaha,kto zatwierdził ten bubell?

    • 34 9

    • Ola, między manifestacjami, zdjęciami z Neronem z Warszawy, a festynem....

      • 0 0

    • Ja się pytam co za kret..n wydał pozwolenie na budowę dwóch osiedli koło żyw tym miejscu, rozumiem, że drogi dojazdowe też będą? Przecież Kartuska nie jest z gumy, nic dziwnego że korki są coraz większe a będzie tylko gorzej dlaczego ludzie są tak durni i głosowali na tę betoniarę? Masakra

      • 1 0

  • Kto mieszka w tych wszystkich mieszkankach?? (1)

    Paskudnie wyglądają te fortece. Nawet dróg nie ma :) Taki to trójmiejski dobrobyt:)

    • 35 35

    • minusują mieszkańcy fortec

      ;(

      • 10 8

  • (1)

    No to tak, że tego... Na tym osiedlu są mieszkania w szpic,że tak powiem. Szacun.

    • 11 8

    • Nie ma takich :)

      • 2 3

  • (9)

    Widziały gały gdzie kupowaly więc teraz bez pretensji,że jest kiepski dojazd xD. Wolne miasto to osiedle z drogami za szlabanem to z jakiej paki ma teraz swoje udostępniać ?

    • 61 12

    • (8)

      Skoro stoją szlabany, to Wolne Getto raczej

      • 23 15

      • Taka okolica

        Jeszcze nie wygwizdowo za obwodnicą, ale już wygwizdowo. Więc zachodzi synergia filozofii szczelnego wygrodzenia domku jednorodzinnego i zastąpienia domku blokiem. Inne parametry bez zmian

        • 6 11

      • (4)

        Szlabany są po to żeby cebulaki nie stawały na prywatnych miejscach postojowych mieszkańców.
        Nie będzie żadnej drogi przez osiedle WM bo to teren prywatny i nikt z kilku wspólnot na to się nie zgodzi żeby pod oknami budynków była dojazdówka do kolejnego osiedla.

        • 31 3

        • Dokładnie. (3)

          Dokładnie tak. Już teraz nowe osiedle Robyga robi sobie dziki parking na chodnikach i prywatnych miejscach WM, na razie jeżdżąc naokoło. Wszystkim ekspertom i oburzonym proponuję najpierw zbudować sobie przelotowke przez osiedle pod własnymi oknami.

          • 28 1

          • Nie bronię tych z osiedli Robyga (2)

            Ale proponuję przypomnieć sobie, kto zajmował cały parking cmentarza non stop :)

            • 9 4

            • Aha (1)

              Między legalnym parkowaniem na ogólnodostępnym parkingu a nielegalnym parkowaniem na chodnikach i prywatnych miejscach jest różnica. Nie bronię tych buraków, którzy - cytat z osiedlowego forum "przecież muszą gdzieś parkować nie", ale przepisów nie łamali. Teraz parking jest płatny i bdb, choć odwiedzającym cmentarz wciąż szkoda kilku zł i parkują także na osiedlu, na trawnikach, pod placem budowy.

              • 16 2

              • No wasza wina, trzeba było nie parkować na parkingu cmentarza, więc teraz nie płacz

                • 0 2

      • wolne getto (1)

        to zydzi jednak musieli miec tam calkiem spoko wczasy. mooordo, 10 minut do glownego, 15 do wrzeszcza, widoczek na hel a pod blokiem dzialeczki, cisza spokoj ale ten pier***ony szlaban. faktycznie masz racje

        • 6 4

        • 10 minut do głównego, komu opowiadasz te bajki? O północy to możliwe, w innych godzinach nie ma szans więc nie kłam. Jeździłem po 5 rano do Gd i ewentualnie w niedzielę udawało się w 10 minut a jeżdżę szybko.

          • 1 3

  • Gratulacje p. Dulkiewicz (1)

    Festiwal uśmiechniętej niekompetencji i byle jakości. Ktoś na polityków głosuje. Ktoś rownież zbiera tego plony. Jaki zasiew, taki plon.

    • 54 16

    • A ja tam gratuluję.

      Co się dzieje jak da się przejechać, dowiedzieli się mieszkańcy Myśliwskiej...

      • 4 1

  • (1)

    To wygląda jak warownia.Dziwie się że ktoś płaci za metr 30k za te klitki. Ja bym.grosza nie dał.

    • 22 21

    • WM

      Gdy powstawało WM, ceny za metr zbliżone były do cen szadolkowych. Już wtedy lokalizacja była dobra, chyba że dla kogoś 15 minut piechotą do tramwaju lub 10 do autobusu to wciąż za daleko. Mieszkania jak mieszkania, ale samo osiedle ładne i przestronne, deptak, duży plac z trampolina mi, 6 placów zabaw, dużo zieleni. Kto myślał trochę do przodu, ma teraz mieszkanie o sporej wartości w dobrej okolicy. Dodam, że w tym samym okresie wąskie kiszki przy pętli Swietokrzyska były dużo droższe. No ale przecież tak świetnie skomunikowane!

      • 21 0

  • Placu dla zabaw też nie będzie (4)

    Jedno z trzech osiedli bedzie miało plac zabaw i wszystkie dzieci będą się tam schodzić

    • 30 5

    • to dobrze

      będzie lepsza integracja, a gdzie tam jest szkoła?

      • 8 8

    • Wolne miasto (1)

      Akurat na Wolnym Mieście masz chyba z 6 jak nie więcej placów zabaw, więc widać, że nigdy nie byłeś w tym miejscu.

      • 15 2

      • Dla mnie to jest wzór dobrze zbudowanego osiedla.

        Samochody na obrzeżach i pod ziemią, a między blokami deptaki.

        • 19 0

    • Wolne Miasto ma place zabaw , piękną zieleń i domki dla ptaków a auta jadą po obrzeżu osiedla do swoich miejsc postojowych i to wszystko na terenie prywatnym, który utrzymują mieszkańcy ...

      • 1 0

  • Bez paniki (2)

    Bedo połączone. Jumbami. Jak w brazylijskich fawelach. To miasto to jedna wielka fawela.

    • 45 13

    • Wracaj do siebie kury macać. (1)

      • 8 9

      • Piszesz o Metropolitarnym Gdańsku?.. No fakt, tutaj jak się tluke po tych płytach zamiast dróg, to bardziej przypomina mi wieś niż miasto.

        • 0 0

  • W tym mieście jakiekolwiek planowanie totalnie leży (1)

    Nawet za komuny planowano o wiele bardziej przyjazne miasto niż teraz. Prawdziwy dramat.

    • 60 6

    • dlatego woleliśmy wyjechać niż płacić horrendalne ceny za coś takiego

      jaki to dobrobyt, płacić 3500 raty samego kredytu by potem pół dnia spędzać w aucie - i czekam na zwolenników zbiorkomu, chciałbym wiedzieć jakie tam będą jeździć autobusy :)

      • 2 3

  • Cmentarz (3)

    może zagospodarują na ulicę marzeń albo puszczą 175 aby przewoził biedaków bez ulic, przystanków i rozumu.

    • 13 4

    • 175 powinno dojeżdżać szybką trasą do Wrzeszcza (2)

      Obecnie długość trasy, którą pokonuje kręcąc się po tych wszystkich uliczkach wystarczyłaby na dojazd ze Starogardzkiej do Wrzeszcz PKP. Więc zostawmy już ten autobus w spokoju, bo i tak jego obecna trasa to nieporozumienie

      • 6 3

      • 175 (1)

        i miało tak być, dwie pętle przesiadkowe Łostowice - Świętokrzyska i Siedlce. Ale przyszedł geniusz ślimak, co by tu panie spie*rzyć jeszcze pasażerom. W każdą niedzielę wracając z pracy 162 z Wrzeszcza mam przed sobą 175 na przystanku Przemyska i zaczyna się loteria. Jeśli poproszę kierowcę to przez radio poprosi 175 aby zaczekał na pętli dosłownie sekundy. Zwykle ucieka.

        • 6 0

        • Bo komunikacja w tym mieście nie jest dla ludzi:(

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi

Co W Trawie Piszczy?

269 - 947 zł
konferencja
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
33200 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23350 zł/m2
Gdynia Orłowo
23300 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
20950 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
20850 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
31050 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
19650 zł/m2
Sopot Górny Sopot
17500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
17000 zł/m2
Gdańsk Brzeźno
16500 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane