- 1 Wojsko okazyjnie sprzedaje działkę w Gdyni (115 opinii)
- 2 Dolne Miasto. Pierwszy budynek w PPP (100 opinii)
- 3 Park Południowy i Jasień. Nowe plany (54 opinie)
- 4 Nowy park w centrum Gdyni aż do mariny (122 opinie)
- 5 Najem krótkoterminowy. Co może wspólnota? (218 opinii)
- 6 Jak urządzić mieszkanie na wynajem? (29 opinii)
Dwa osiedla obok siebie bez połączenia drogowego. Zaskakujące ustalenia planów
Na Zaborni tuż obok siebie powstają dwa duże osiedla mieszkaniowe: Wolne Miasto i Wiśniowa Aleja. Nie byłoby w tym nic wyjątkowego, gdyby nie fakt, że układ drogowy obu inwestycji nie jest ze sobą powiązany. Co więcej, dojazd do drugiego z osiedli poprowadzony jest wąską drogą przez obszar zabudowy jednorodzinnej.
Wydawać się mogło, że zakomponowany tu charakterystyczny układ przestrzenny z deptakiem i głównym placem ("rynkiem") będzie kontynuowany w kolejnych projektach deweloperskich, tworząc atrakcyjną i logicznie ukształtowaną przestrzeń miasta.
Nic bardziej mylnego, po sąsiedzku trwają ostatnie prace nad osiedlem Wiśniowa Aleja. Wprawdzie jeszcze przed nim wyrosną ostatnie budynki Wolnego Miasta, ale już wiadomo, że osiedla nie zostaną ze sobą w żaden sposób połączone drogowo.
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Dojazd do osiedla ulicą wzdłuż domów jednorodzinnych
- Mieszkam w bliskim sąsiedztwie obu osiedli i nie mogę zrozumieć, dlaczego dojazd do osiedla Wiśniowa Aleja będzie przebiegał wąską ul. Czereśniową między domami jednorodzinnymi zamiast bezpośrednio przez osiedle Wolne Miasto do Cedrowej, która jest szeroką ulicą z chodnikami po obu stronach i wygodnym dojazdem do ul. Kartuskiej [przez Nową Olchową - dop. red.] - dziwi się nasza czytelniczka.
Trudno w tym przypadku obarczać winą wyłącznie deweloperów obu osiedli. Muszą oni stosować się do planów zagospodarowania przestrzennego, w tym najnowszego z 2019 r.
Dwa warianty analizowane w trakcie prac nad planem
Jak informuje Biuro Rozwoju Gdańska, na etapie prac nad tym dokumentem rozważano dwie opcje połączenia nowych terenów inwestycyjnych z ul. Cedrową:
- poprzez tereny ogrodów działkowych - rezerwa terenowa pod taką drogę została wyznaczona w sąsiednim i wciąż obowiązującym planie z 1999 r.,
- przez nowy układ drogowy osiedla Wolne Miasto, czyli zgodnie z propozycją czytelniczki.
- Pierwszy z wariantów nie jest obecnie rozpatrywany przez miasto w kategoriach inwestycyjnych. Na drugie rozwiązanie nie zdecydowano się natomiast z uwagi na strukturę własnościową dróg wewnętrznych oraz przyległych do nich miejsc parkingowych, użytkowanych przez mieszkańców osiedla Wolne Miasto - wyjaśnia Magda Zaborowska z Zespołu Komunikacji Społecznej BRG.
Należy także nadmienić, że w toku prac nad planem pięć lat temu dwukrotnie wykładano do publicznego wglądu jego projekt. Nie wpłynęły jednak żadne uwagi dotyczące połączenia terenów inwestycyjnych po zachodniej stronie (obecnie m.in. osiedle Wiśniowa Aleja) z ul. Cedrową.
Wcześniejsze plany również bez połączenia drogowego
Takiego połączenia - równoległego do Trasy W-Z (al. Armii Krajowej) - nie znajdziemy także we wcześniej obowiązujących planach:
- z 2007 r., który w bardzo liberalny sposób regulował zabudowę, wskazując jedynie na potrzebę odsunięcia jej od "wuzetki" ze względu na uciążliwość hałasową oraz planowaną budowę bezpośredniego zjazdu z ul. Cedrowej w Trasę W-Z oraz linii energetycznej wysokiego napięcia,
- z 1999 r., w którym zamiast osiedla Wolne Miasto przewidywano zabudowę ekstensywną - jednorodzinną z dość "zawiłym" układem drogowym, ale również bez drogi równoległej do Trasy W-Z.
W planie z 1999 r. wskazane było połączenie piesze między osiedlem jednorodzinnym a kolejnymi terenami w kierunku zachodnim. W 2007 r. zrezygnowano z takich zapisów, zaś jedynym "gwarantem" przejścia była rezerwa pod linię energetyczną wysokiego napięcia wraz z pasem zieleni wzdłuż "wuzetki".
Wymagane wyłącznie połączenie piesze między osiedlami
Dopiero w obowiązującym planie wyznaczono dwa przejścia między osiedlami w formie "zalecanych lokalizacji ciągów pieszych", które jednak w praktyce pokrywają się w znacznej mierze ze zrealizowanym i jeszcze powstającym układem komunikacyjnym.
Co istotne, w obowiązującym planie z 2019 r. (i żadnym wcześniejszym) nie ma uwzględnionego deptaka przez osiedle Wolne Miasto. Istnienie tej przestrzeni nie jest wymuszone planem, lecz własną inicjatywą dewelopera.
Układy drogowe osiedli na zupełnie innej wysokości
Układy drogowe obu osiedli zostały zaprojektowane na zupełnie innych wysokościach (rzędnych), więc nawet ewentualne porozumienie między deweloperami, wspólnotami mieszkaniowymi oraz/i miastem nie pozwoli na budowę drogi z osiedla Wiśniowa Aleja do ul. Cedrowej.
Dojazd do osiedla Wiśniowa Aleja będzie zapewniony przez ul. Czereśniową oraz jej nowy odcinek (przedłużenie) w kierunku Trasy W-Z.
- Założenia planu uwzględniają konieczność realizacji ul. Czereśniowej w zupełnie nowych parametrach niż funkcjonujący obecnie ciąg pieszo-jezdny, czyli o przekroju jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu i chodnikami - dodaje przedstawicielka BRG.
Inwestycje
Miejsca
Opinie (239) 7 zablokowanych
-
2024-05-13 08:18
Opinia wyróżniona
Już pisałem, że układ komunikacyjny na południu Gdańska to jedna wielka prowizorka (13)
i proszę, kolejna perełka do kolekcji. To samo tyczy się ciągów pieszych, tras rowerowych i innych pomysłów
- 241 8
-
2024-05-13 09:25
kompletny brak nowych gminnych dróg i paraliż dróg istniejących (1)
żeby tylko było taniej dla gminy, planiści poziom zero
- 26 2
-
2024-05-13 14:26
Jacy planisci?
Dewelopera? Oni robia jak im szef kaze
- 7 0
-
2024-05-13 09:31
pełna zgoda (2)
nie ma chyba w kraju gorzej projektowanego miasta, nasze czołowe osiągnięcia to Osowa i blokowiska w Gdańsku Południe
- 29 4
-
2024-05-13 12:25
(1)
Ktoś w ogóle projektuje nasze miasto? Bo ja widzę tylko "Deweloperze, masz ten kawałek terenu i rób co chcesz. O nic się nie martw. My też nie będziemy się niczym martwić."
- 20 1
-
2024-05-13 14:24
Bo tak jest
To wiedza ludzie pracujecy w UM. Ale wybory juz byly i wam to odpowoada od lat
- 7 0
-
2024-05-13 10:15
Ale o co ta burza (2)
Teren TOR na osiedlu WM to teren prywatny i każdy z mieszkańców ma część wpisana do aktu notarialnego. Możecie sobie gdybać i prosic ale przejazdu nie będzie na drugie osiedle i dobrze. Ciał
- 25 9
-
2024-05-13 11:01
ze wsi? (1)
- 4 8
-
2024-05-13 14:23
Do miedzy moje.
- 3 1
-
2024-05-13 10:43
Ma to swoje plusy! (2)
Ja tam bym nie chciał tranzytu przez osiedle
- 10 15
-
2024-05-13 14:15
Poczekamy jak będzie trzeba zrobić remont drogi dojazdowej a nie będzie żadnej alternatywnej drogi. Wtedy zrozumiesz o co chodzi.
- 12 3
-
2024-05-13 20:54
no i oni też nie chcieli dlatego połączenia nie ma
- 4 0
-
2024-05-13 14:22
Bo w urzeszie nie ma planisty
Sa tylko czerwone dywany i kawka dla przedstawicieli deweloperow. A oni na swoim kawalku robia tak zeby jak najwiecej z tego wyciagnac a reszta ich nie interesuje
- 16 1
-
2024-05-13 18:34
Europejska Metropolia
Europejska Metropolia. Ha, ha, ha...
Najważniejsze że nie rządzi pis...- 9 0
-
2024-05-13 08:19
Opinia wyróżniona
Śmiesznie będzie, jeśli mieszkańcy osiedla domów jednorodzinnych zaczną się buntować (13)
I blokować drogę, albo co więcej założą wspólnotę i oszlabanują Czereśniową jako drogę wewnętrzną, wtedy będziemy mieli pierwsze w Gdańsku osiedle bez dojazdu :)
- 103 14
-
2024-05-13 08:52
(4)
Najpierw by musieli być włascicielami tej drogi
- 35 0
-
2024-05-13 09:16
(3)
Wystarczy by zgodnie z przepisami zaczęli parkować przy drodze...
- 16 6
-
2024-05-13 09:40
Nie bój, usmiechnięty urzednik postawi zakaz zatrzymywania się.
- 17 1
-
2024-05-13 11:16
Od kiedy wolno zgodnie z prawem zastawiać drogi?
- 7 2
-
2024-05-13 11:23
już są znaki zakazu parkowania wzdłuż całej czereśniowej.
- 4 0
-
2024-05-13 09:39
Czereśniowa to droga miejska. A nawet jakby nie było, to zawsze są sądy i służebności przejazdu.
- 17 2
-
2024-05-13 09:44
(2)
nawet jakby byli właścicielami, to istnieje coś takiego jak służebność przejazdu
- 15 6
-
2024-05-13 09:57
W Gdańsku to nie działa
Osiedla ze służebnością przechodu ( przejścia?) są ogrodzone płotami a chodniki prowadzą do zaspawanych bramek
- 14 3
-
2024-05-13 12:22
Służebność może być odpłatna.
Stawiasz szlaban otwierany przez wrzucenie złotówki i masz kasę na bieżącą eksploatację!
- 4 0
-
2024-05-13 09:55
Nie pierwsze, już takie było/jest (nie wiem czy się to zmieniło), osiedle INPRO bodajże na Żabiance/Oliwie
- 7 1
-
2024-05-13 10:43
To jest droga publiczna
- 12 1
-
2024-05-13 11:11
przepisy na to nie pozwalaja kozaku bo musi byc sluzebnosc przejazdu, pozdro
- 1 8
-
2024-05-13 11:21
przepisy p-poz na to nie pozwalaja
- 0 5
-
2024-05-13 08:20
(1)
Po co deweloperzy mają łączyć się z innymi osiedlami? Jeszcze ktoś im zarzuci, że puszczają tranzyt pod oknami klientów. Lepiej zrobić skarpę o wysokości 10 metrów, żeby nikt Januszowi z Kętrzyna w okno nie zaglądał.
Ogrodzeń nie można, to grodzą się skarpami. Na Łostowicach jest dokładnie to samo. Polecam obejrzeć osiedla Kampinova i Polana Kampinoska.- 10 2
-
2024-05-13 09:24
No tak jest, ale z drugiej strony chcialbys jako klient
miec tranzyt wewnetrznymi drogami? Jest dokladnie tak, jak z przejsciem do przystanku tramwajowego przez prywatną drogę przy domkach szeregowych gdzieś tam przy Nowej Warszawskiej - byla taka afera.
Ogólnie powinno być dokładnie tak, jak ktoś napisał - miasto niech zajmie się planowaniem przestrzennym i budową dróg, a deweloper budowaniem budynków.- 6 0
-
2024-05-13 08:21
Tam będzie jeszcze lepiej (2)
Bo obok Wiśniowej Alei ma powstać jeszcze osiedle (na ul. Czereśniowej chyba). O ile mnie pamięć nie myli to tam będzie jakieś 6 budynków. Jedyne co to współczuję właścicielom domów jednorodzinnych autostrady pod oknami.
- 14 3
-
2024-05-13 09:08
(1)
ojej, biedaczki z domów jednorodzinnych, ojojojoj
- 4 9
-
2024-05-13 14:32
Droga
Niewielu z komentujących zadało sobie trud sprawdzenia stanu faktycznego. To że nieunikniony jest rozwój przestrzeni miejskiej to jedno ale rozwój musi być dobrze planowany. Nie ma większego znaczenia czy mieszkasz w domu jednorodzinnym czy w bloku bo blokować się będziemy na dojeździe do Kartuskiej niezależnie od posiadanego metrażu. Ja tam mam czas postoje i poczekam ba policję w razie czego. Mnie się już do przedszkola czy szkoły nie spieszy. Więc zamiast jęczec wart wymóc na władzach miasta rozwiązanie. I niekoniecznie przez prywatny teren WM. Myślę że wyjaz z Wiśniowej przez nowa drogę wybudowana na terenie działek rozwiązałby cześć problemu. Kartuska i tak jest zatkana i będzie jeszcze bardziej. Na rogu Myśliwskiej i Kartuskiej buduje się kolejny 5 pietrowiec.
- 7 0
-
2024-05-13 08:22
A cóż tu zaskakujacego?!
Nie od dziś wiadomo, że Dulkiewicz i jej urzędnicy za nic nie odpowiadają. Ktoś przecież zatwierdził ten układ drogowy i plany. Napiszcie kto konkretnie , nie bójcie się dziennikarze . A dopisek, że nue wpłynęły uwagi do planu to już szczyt bezczelności! Jak uwagi wpływają to i tak nie są uwzględniane.
- 15 0
-
2024-05-13 08:26
Tłumaczenie urzędników
Napisali bardzo dużo, ale ewidentnie widać ich niekompetencję.
- 6 0
-
2024-05-13 08:32
urzędnicy powinni sie wstydzić, od czego oni są? masakra
- 5 1
-
2024-05-13 08:37
(1)
Ponad 60% mieszkańców obecnych i przyszłych tych terenów niedawno za takim stanem rzeczy ochoczo głosowała w ostatnich wyborach samorządowych
Tylko pogratulować i bądzcie uśmiechnięci- 14 4
-
2024-05-13 08:49
patrząc na frekwencje:
50% ma gdzieś że nie ma jak wyjechać, 30% się podoba taki stan rzeczy.- 2 0
-
2024-05-13 08:40
Paskudne blokowisko (1)
Mam nadzieję, że nikt nie kupi tam mieszkanek po tych szatańskich cenach
- 5 8
-
2024-05-13 08:47
juz wszystkie sprzedane
- 11 0
-
2024-05-13 08:46
Infrastruktura drogowa to podstawa! Ważniejsza czasami od samej lokalizacji !
- 1 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.