• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa osiedla obok siebie bez połączenia drogowego. Zaskakujące ustalenia planów

Krzysztof Koprowski
13 maja 2024, godz. 07:00 
Opinie (239)
  • Widok na osiedle Wolne Miasto od strony ul. Cedrowej. W oddali widoczne budynki osiedla Wiśniowa Aleja.
  • Osiedle Wiśniowa Aleja znajduje się tuż obok ostatniego, będącego jeszcze w budowie, etapu os. Wolne Miasto.
  • Osiedle Wiśniowa Aleja znajduje się tuż obok ostatniego, będącego jeszcze w budowie, etapu os. Wolne Miasto.

Na ZaborniMapka tuż obok siebie powstają dwa duże osiedla mieszkaniowe: Wolne MiastoWiśniowa Aleja. Nie byłoby w tym nic wyjątkowego, gdyby nie fakt, że układ drogowy obu inwestycji nie jest ze sobą powiązany. Co więcej, dojazd do drugiego z osiedli poprowadzony jest wąską drogą przez obszar zabudowy jednorodzinnej.



Czy osiedla Wolne Miasto i Wiśniowa Aleja powinny być ze sobą połączone?

Zabornia to część Gdańska, która od kilku lat dynamicznie się rozwija. Największym osiedlem, realizowanym w tej części Gdańska w kilku etapach, jest Wolne Miasto.

Wydawać się mogło, że zakomponowany tu charakterystyczny układ przestrzenny z deptakiem i głównym placem ("rynkiem") będzie kontynuowany w kolejnych projektach deweloperskich, tworząc atrakcyjną i logicznie ukształtowaną przestrzeń miasta. 

Nic bardziej mylnego, po sąsiedzku trwają ostatnie prace nad osiedlem Wiśniowa Aleja. Wprawdzie jeszcze przed nim wyrosną ostatnie budynki Wolnego Miasta, ale już wiadomo, że osiedla nie zostaną ze sobą w żaden sposób połączone drogowo.
Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.


Lokalizacja osiedli Wolne Miasto i Wiśniowa Aleja na Zaborni. Lokalizacja osiedli Wolne Miasto i Wiśniowa Aleja na Zaborni.

Dojazd do osiedla ulicą wzdłuż domów jednorodzinnych



- Mieszkam w bliskim sąsiedztwie obu osiedli i nie mogę zrozumieć, dlaczego dojazd do osiedla Wiśniowa Aleja będzie przebiegał wąską ul. CzereśniowąMapka między domami jednorodzinnymi zamiast bezpośrednio przez osiedle Wolne Miasto do Cedrowej, która jest szeroką ulicą z chodnikami po obu stronach i wygodnym dojazdem do ul. Kartuskiej [przez Nową Olchową - dop. red.] - dziwi się nasza czytelniczka.
Trudno w tym przypadku obarczać winą wyłącznie deweloperów obu osiedli. Muszą oni stosować się do planów zagospodarowania przestrzennego, w tym najnowszego z 2019 r.

  • Różnica wysokości pomiędzy osiedlami. Widok z os. Wiśniowa Aleja w kierunku os. Wolne Miasto.
  • Różnica wysokości pomiędzy układem drogowym os. Wolne Miasto (po lewej) i Wiśniowa Aleja (po prawej).
  • Połączenie piesze między osiedlami. Chodnik z os. Wiśniowa Aleja.
  • Połączenie piesze między osiedlami. Schody z os. Wiśniowa Aleja.

Dwa warianty analizowane w trakcie prac nad planem



Jak informuje Biuro Rozwoju Gdańska, na etapie prac nad tym dokumentem rozważano dwie opcje połączenia nowych terenów inwestycyjnych z ul. Cedrową:

  1. poprzez tereny ogrodów działkowych - rezerwa terenowa pod taką drogę została wyznaczona w sąsiednim i wciąż obowiązującym planie z 1999 r.,
  2. przez nowy układ drogowy osiedla Wolne Miasto, czyli zgodnie z propozycją czytelniczki.

- Pierwszy z wariantów nie jest obecnie rozpatrywany przez miasto w kategoriach inwestycyjnych. Na drugie rozwiązanie nie zdecydowano się natomiast z uwagi na strukturę własnościową dróg wewnętrznych oraz przyległych do nich miejsc parkingowych, użytkowanych przez mieszkańców osiedla Wolne Miasto - wyjaśnia Magda Zaborowska z Zespołu Komunikacji Społecznej BRG.
Należy także nadmienić, że w toku prac nad planem pięć lat temu dwukrotnie wykładano do publicznego wglądu jego projekt. Nie wpłynęły jednak żadne uwagi dotyczące połączenia terenów inwestycyjnych po zachodniej stronie (obecnie m.in. osiedle Wiśniowa Aleja) z ul. Cedrową.

  • Obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego z 2019 r. Kropkami zaznaczone są powiązania piesze między osiedlami (terenami inwestycyjnymi).
  • Nieaktualny plan zagospodarowania z 2007 r. Brak tutaj nawet powiązań pieszych.
  • Nieaktualny plan zagospodarowania z 1999 r., który przewidywał zabudowę ekstensywną.

Wcześniejsze plany również bez połączenia drogowego



Takiego połączenia - równoległego do Trasy W-Z (al. Armii Krajowej) - nie znajdziemy także we wcześniej obowiązujących planach: 
  • z 2007 r., który w bardzo liberalny sposób regulował zabudowę, wskazując jedynie na potrzebę odsunięcia jej od "wuzetki" ze względu na uciążliwość hałasową oraz planowaną budowę bezpośredniego zjazdu z ul. Cedrowej w Trasę W-Z oraz linii energetycznej wysokiego napięcia,
  • z 1999 r., w którym zamiast osiedla Wolne Miasto przewidywano zabudowę ekstensywną - jednorodzinną z dość "zawiłym" układem drogowym, ale również bez drogi równoległej do Trasy W-Z.

W planie z 1999 r. wskazane było połączenie piesze między osiedlem jednorodzinnym a kolejnymi terenami w kierunku zachodnim. W 2007 r. zrezygnowano z takich zapisów, zaś jedynym "gwarantem" przejścia była rezerwa pod linię energetyczną wysokiego napięcia wraz z pasem zieleni wzdłuż "wuzetki".

Deptak na osiedlu Wolne Miasto nie powstał jako element planu zagospodarowania, lecz z inicjatywy dewelopera. Deptak na osiedlu Wolne Miasto nie powstał jako element planu zagospodarowania, lecz z inicjatywy dewelopera.

Wymagane wyłącznie połączenie piesze między osiedlami



Dopiero w obowiązującym planie wyznaczono dwa przejścia między osiedlami w formie "zalecanych lokalizacji ciągów pieszych", które jednak w praktyce pokrywają się w znacznej mierze ze zrealizowanym i jeszcze powstającym układem komunikacyjnym.

Co istotne, w obowiązującym planie z 2019 r. (i żadnym wcześniejszym) nie ma uwzględnionego deptaka przez osiedle Wolne Miasto. Istnienie tej przestrzeni nie jest wymuszone planem, lecz własną inicjatywą dewelopera.

  • Skrzyżowanie ul. Czereśniowej (w lewo) z Kartuską.
  • Ulica Czereśniowa.
  • Ulica Czereśniowa.
  • Nowy odcinek ul. Czereśniowej - dojazdowy do os. Wiśniowa Aleja.

Układy drogowe osiedli na zupełnie innej wysokości



Układy drogowe obu osiedli zostały zaprojektowane na zupełnie innych wysokościach (rzędnych), więc nawet ewentualne porozumienie między deweloperami, wspólnotami mieszkaniowymi oraz/i miastem nie pozwoli na budowę drogi z osiedla Wiśniowa Aleja do ul. Cedrowej.

Dojazd do osiedla Wiśniowa Aleja będzie zapewniony przez ul. Czereśniową oraz jej nowy odcinek (przedłużenie) w kierunku Trasy W-Z.

- Założenia planu uwzględniają konieczność realizacji ul. Czereśniowej w zupełnie nowych parametrach niż funkcjonujący obecnie ciąg pieszo-jezdny, czyli o przekroju jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu i chodnikami - dodaje przedstawicielka BRG.
Alternatywny dojazd z os. Wiśniowa Aleja do ul. Cedrowej przewidziano przez ogrody działkowe. Ta inwestycja nie jest jednak przewidziana do realizacji w najbliższych latach. Alternatywny dojazd z os. Wiśniowa Aleja do ul. Cedrowej przewidziano przez ogrody działkowe. Ta inwestycja nie jest jednak przewidziana do realizacji w najbliższych latach.

Miejsca

Opinie (239) 7 zablokowanych

  • sztuczny problem

    Sztuczny problem bardzo dobrze bez połączenia autem ekologicznie itp. Mieszkam na terenie wolnego miasta i cały teren jest w naszych rękach prywatnych, wara od naszego terenu

    • 5 4

  • Deweloper Eco Classic przed rozpoczęciem budowy osiedla najpierw zrobił drogę z zatoczką dla autobusu ( autobus zaczął kursować po latach) i piękny plac z fontanną .... Dlaczego w Gdańsku inni developerzy nie robią najpierw drogi dojazdowej .... kto na to pozwala....

    • 5 1

  • Układ drogowy

    Drodzy mieszkańcy tamtych osiedli - nie będziecie mieć tam żadnego układu drogowego i pogódźcie się z tym. Cieszcie się, że rzucili Wam parę płyt, które już zostaną z Wami na wieki wieków, bo szkoda kasy na normalną drogę, a poza tym miasto chce, żebyście korzystali ze wspaniałej gdańskiej komunikacji miejskiej, zamiast blachosmrodami zanieczyszczali powietrze, więc jak chcecie wygody w samochodzie to płaćcie za to staniem w korkach i jazda po dziurach i płytach.

    • 4 2

  • Mieszkanie na Wiśniowej Aleji (2)

    To ja się może wypowiem jako mieszkaniec tego jak to ktoś ładnie nazwał chowu klatkowego od Robyga. Pierwsza sprawa to taka, że na przyszłość nigdy nie ufajcie deweloperowi w to co mówi. Kupujący mieli informację przy zakupie mieszkania, że będzie droga dojazdowa do Kartuskiej, a także drugi duży problem obecnie, że będą ogólnodostępne miejsca postojowe. Teraz okazuje się, że wszystkie miejsca sprzedane, cała Czereśniowa zrobiona z zakazami zatrzymywania się, więc najbliższy sposób na legalne parkowanie na Kartuskiej. Droga z osiedla między domkami do Kartuskiej w tej chwili może i jest wydolna, ale po pierwsze na Wisniowej zamieszkane jest na ten moment może 20% mieszkań, po drugie Robyg buduje drugie osiedle vis a vis naszego, potencjalnie to dodatkowe 100-150 aut, więc za takie 3 lata wyjazd z Czereśniowej rano do pracy to będzie armagedon.

    • 7 0

    • Tak właśnie to wygląda. To ze sa zakazy zatrzymywania sie i postoju jest niezbedne. Jakby sie nowi poustawiali na tej drodze to

      • 2 0

    • Zakazy byly konieczne

      Gdyby nie zakazy nic by tam już nie przejechało bo stalibyscie nie zastanawiając się jak przejedzie śmieciarka czy pogotowie i jak się minął osobówki.

      • 2 0

  • W tym mieście to normalne, d**ilizm goni d**ilizm. Osiedle błekitna fala odcięlo swoim płotem tysiące mieszkańców okolicznych osiedli od PKMki! O tym napiszcie. Najgorsze, że ktoś na tych nieudaczników nadal głosuje!

    • 2 0

  • Artykuł pod tezę

    Treść artykułu jest "i**otyczna". Wygląda na to że autor lub jego najbliżsi zakupili mieszkanie na Wiśniowym i teraz się obudzili. Ja zakupiłem mieszkanie na osiedlu Wolne Miasto. PRZED zakupem sprawdziłem całą okolicę i potencjalne "zagrożenia" między innymi przyszłą zabudowę okolicy. Dopiero będąc pewnym że raptem nie okaże się że pod moim oknem biegnie ulica transferowa na i z kolejne(go) osiedle(a) podjąłem taką a nie inną decyzję.
    W związku z tym nie życzę sobie raptem zmiany sytuacji, żeby zrobić dobrze innemu "lewusowi" któremu to nie chciało się sprawdzić kwestii oczywistych, a teraz próbuje kosztem innych nadrobić swoją lewiznę. Widziały gały co brały, a przynajmniej miały okazję to zobaczyć.

    • 2 0

  • Osiedle Wolne Miasto najpierw porządną drogę zrobili z zatoczka na autobus a następnie zaczęli budować... do Nowej Olchowej też mieli dołożyć tak od samego początku było mówione. Nabywca nie mógł kupić mieszkania bez zakupu Tor gdzie znajdują się drogi dojazdowe, deptak,miejsca postojowe i zieleń. Jest to teren prywatny my go utrzymujemy płacąc co miesiąc w czynszu.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi

Co W Trawie Piszczy?

269 - 947 zł
konferencja
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
33200 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23350 zł/m2
Gdynia Orłowo
23300 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
20950 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
20850 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
31050 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
19650 zł/m2
Sopot Górny Sopot
17500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
17000 zł/m2
Gdańsk Brzeźno
16500 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane