- 1 Wojsko okazyjnie sprzedaje działkę w Gdyni (115 opinii)
- 2 Dolne Miasto. Pierwszy budynek w PPP (104 opinie)
- 3 Park Południowy i Jasień. Nowe plany (54 opinie)
- 4 Nowy park w centrum Gdyni aż do mariny (122 opinie)
- 5 Najem krótkoterminowy. Co może wspólnota? (218 opinii)
- 6 Jak urządzić mieszkanie na wynajem? (29 opinii)
Dwa osiedla obok siebie bez połączenia drogowego. Zaskakujące ustalenia planów
Na Zaborni tuż obok siebie powstają dwa duże osiedla mieszkaniowe: Wolne Miasto i Wiśniowa Aleja. Nie byłoby w tym nic wyjątkowego, gdyby nie fakt, że układ drogowy obu inwestycji nie jest ze sobą powiązany. Co więcej, dojazd do drugiego z osiedli poprowadzony jest wąską drogą przez obszar zabudowy jednorodzinnej.
Wydawać się mogło, że zakomponowany tu charakterystyczny układ przestrzenny z deptakiem i głównym placem ("rynkiem") będzie kontynuowany w kolejnych projektach deweloperskich, tworząc atrakcyjną i logicznie ukształtowaną przestrzeń miasta.
Nic bardziej mylnego, po sąsiedzku trwają ostatnie prace nad osiedlem Wiśniowa Aleja. Wprawdzie jeszcze przed nim wyrosną ostatnie budynki Wolnego Miasta, ale już wiadomo, że osiedla nie zostaną ze sobą w żaden sposób połączone drogowo.
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Dojazd do osiedla ulicą wzdłuż domów jednorodzinnych
- Mieszkam w bliskim sąsiedztwie obu osiedli i nie mogę zrozumieć, dlaczego dojazd do osiedla Wiśniowa Aleja będzie przebiegał wąską ul. Czereśniową między domami jednorodzinnymi zamiast bezpośrednio przez osiedle Wolne Miasto do Cedrowej, która jest szeroką ulicą z chodnikami po obu stronach i wygodnym dojazdem do ul. Kartuskiej [przez Nową Olchową - dop. red.] - dziwi się nasza czytelniczka.
Trudno w tym przypadku obarczać winą wyłącznie deweloperów obu osiedli. Muszą oni stosować się do planów zagospodarowania przestrzennego, w tym najnowszego z 2019 r.
Dwa warianty analizowane w trakcie prac nad planem
Jak informuje Biuro Rozwoju Gdańska, na etapie prac nad tym dokumentem rozważano dwie opcje połączenia nowych terenów inwestycyjnych z ul. Cedrową:
- poprzez tereny ogrodów działkowych - rezerwa terenowa pod taką drogę została wyznaczona w sąsiednim i wciąż obowiązującym planie z 1999 r.,
- przez nowy układ drogowy osiedla Wolne Miasto, czyli zgodnie z propozycją czytelniczki.
- Pierwszy z wariantów nie jest obecnie rozpatrywany przez miasto w kategoriach inwestycyjnych. Na drugie rozwiązanie nie zdecydowano się natomiast z uwagi na strukturę własnościową dróg wewnętrznych oraz przyległych do nich miejsc parkingowych, użytkowanych przez mieszkańców osiedla Wolne Miasto - wyjaśnia Magda Zaborowska z Zespołu Komunikacji Społecznej BRG.
Należy także nadmienić, że w toku prac nad planem pięć lat temu dwukrotnie wykładano do publicznego wglądu jego projekt. Nie wpłynęły jednak żadne uwagi dotyczące połączenia terenów inwestycyjnych po zachodniej stronie (obecnie m.in. osiedle Wiśniowa Aleja) z ul. Cedrową.
Wcześniejsze plany również bez połączenia drogowego
Takiego połączenia - równoległego do Trasy W-Z (al. Armii Krajowej) - nie znajdziemy także we wcześniej obowiązujących planach:
- z 2007 r., który w bardzo liberalny sposób regulował zabudowę, wskazując jedynie na potrzebę odsunięcia jej od "wuzetki" ze względu na uciążliwość hałasową oraz planowaną budowę bezpośredniego zjazdu z ul. Cedrowej w Trasę W-Z oraz linii energetycznej wysokiego napięcia,
- z 1999 r., w którym zamiast osiedla Wolne Miasto przewidywano zabudowę ekstensywną - jednorodzinną z dość "zawiłym" układem drogowym, ale również bez drogi równoległej do Trasy W-Z.
W planie z 1999 r. wskazane było połączenie piesze między osiedlem jednorodzinnym a kolejnymi terenami w kierunku zachodnim. W 2007 r. zrezygnowano z takich zapisów, zaś jedynym "gwarantem" przejścia była rezerwa pod linię energetyczną wysokiego napięcia wraz z pasem zieleni wzdłuż "wuzetki".
Wymagane wyłącznie połączenie piesze między osiedlami
Dopiero w obowiązującym planie wyznaczono dwa przejścia między osiedlami w formie "zalecanych lokalizacji ciągów pieszych", które jednak w praktyce pokrywają się w znacznej mierze ze zrealizowanym i jeszcze powstającym układem komunikacyjnym.
Co istotne, w obowiązującym planie z 2019 r. (i żadnym wcześniejszym) nie ma uwzględnionego deptaka przez osiedle Wolne Miasto. Istnienie tej przestrzeni nie jest wymuszone planem, lecz własną inicjatywą dewelopera.
Układy drogowe osiedli na zupełnie innej wysokości
Układy drogowe obu osiedli zostały zaprojektowane na zupełnie innych wysokościach (rzędnych), więc nawet ewentualne porozumienie między deweloperami, wspólnotami mieszkaniowymi oraz/i miastem nie pozwoli na budowę drogi z osiedla Wiśniowa Aleja do ul. Cedrowej.
Dojazd do osiedla Wiśniowa Aleja będzie zapewniony przez ul. Czereśniową oraz jej nowy odcinek (przedłużenie) w kierunku Trasy W-Z.
- Założenia planu uwzględniają konieczność realizacji ul. Czereśniowej w zupełnie nowych parametrach niż funkcjonujący obecnie ciąg pieszo-jezdny, czyli o przekroju jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu i chodnikami - dodaje przedstawicielka BRG.
Inwestycje
Miejsca
Opinie (239) 7 zablokowanych
-
2024-05-13 11:10
mieszkancow zachecam do nekania miasta o zmiane zagospodarowania i walke o polaczenie, w ilosci sila plan zawsze mozna zmienic walczcie o swoje skoro deweloperzy nie moga
- 3 8
-
2024-05-13 11:13
Patrząc na zdjęcia z osiedla Wiśniowa Aleja
Proponuję zmienić na Wiśniowy Staw, albo zbiornik retencyjny Wiśniowa. A lokatorzy niech niech się lepiej zaopatrzą w pontony :)
- 11 0
-
2024-05-13 11:20
Brak dróg....
... to takie to gdańskie, takie swojskie....
- 4 0
-
2024-05-13 11:53
Opinia wyróżniona
osiedle WM (2)
Teren osiedla Wolne Miasto (tzw TOR) jest w całości prywatny i każdy mieszkaniec ma wpisaną jego część do księgi wieczystej. Prze osiedle nie prowadzi żadna publiczna ulica, jest jedynie deptak pieszy przez środek osiedla, a wokół osiedla poprowadzone są wewnętrzne drogi dojazdowe do miejsc parkingowych, z wjazdami od ul. Cedrowej.
Drogę publiczną to można tam co najwyżej poprowadzić poza granicą osiedla przez działki ROD.- 74 9
-
2024-05-13 19:18
Taki kupiłeś,
To taki masz, czemu nikt nie czyta planów zagospodarowania przestrzennego
- 10 0
-
2024-05-13 21:00
wiecej usmiechu
czytelniczce z domku zalecam wiecej usmiechu i pokory ;)
Zamiast pisac do kolezanek i kolegow z portalu proponuje udac sie do do um i tam dzialac. Trzymam kciuki!- 4 3
-
2024-05-13 12:19
Sąsiednie osiedla
Przecież w Gdańsku to nie nowość, że sąsiednie osiedla, dzielnice nie są że sobą połączone np. Orunia Górna i Chelm.
- 9 0
-
2024-05-13 12:54
A za chwilę postawią szlabany i nikt nie pojedzie.
- 4 0
-
2024-05-13 12:54
bardzo zabawne, dojazd na osiedle przez ogródki działkowe
a jak działkowiec wpadnie na pomysł, żeby na uliczce auto pozostawić (co jest w pełni dopuszczalne) to dojazdu na osiedle nie będzie i fajnie.
- 4 1
-
2024-05-13 13:13
Własność prywatna (2)
Droga prowadząca przez teren wolnego miasta jest droga prywatną. Każdy z mieszkańców ma w niej udział za który zapłacił. Na jakiej zasadzie zatem mają udostępniać tą drogę mieszkańcom innego osiedla? Sami ją utrzymują, płacą za naprawy, odśnieżanie itp. Co więcej wzdłuż tej drogi są prywatne miejsca postojowe,które jeśli zniknąłby szlaban raz dwa zostaną zajęte przez osoby nie mieszkające na terenie inwestycji. Reasumując- zapłacili, jest to ich własność także niech sobie miasto kombinuje inaczej .
- 13 4
-
2024-05-13 13:18
(1)
i mamy sedno problemu - kto pozwolił na to, żeby droga na tak ogromnym osiedlu była drogą prywatną?
- 2 8
-
2024-05-13 13:54
Chyba nikt nie brał pod uwagę budowy osiedla na bagnie - mówię tu o wiśniowej. AK jest za oknem a pod budynkami teren podmokły. Tylko miasto nie widzi problemu więc stawia pieczątki i wydaje pozwolenia.
- 7 1
-
2024-05-13 14:02
Moze trochę wiecej >> wiedzy + rzetelności sprawdzenia/czytania/pisania + myślenie zdroworozsądkowe (2)
Ale ten artykuł powstał po co?! bez sensu takie dywagacje, zawsze ktoś będzie nie szczęśliwy, zawsze ktoś będzie miał inne zdanie. połączenie drogowe (z założeń własnościowych niemożliwe na tym etapie do wykonania) przez Wolne Miasto było by nie zadowoleniem ich mieszkańców. połączenie które zostało założone przez Miasto z drugiej strony - widać nie zadowala mieszkańców zabudowy jednorodzinnej. Ale może dzięki temu ta droga po pracach budowlanych lub w ich trakcie zyska na szerokości i jakości. Wiadomo każdy by chciał aby jego uliczka do domu, była ślepa bez ruchu, ze sklepami, zielenią a najlepiej lasem i to w centrum miasta 5 min od SKM i Gdańska Gł. Ludzie trochę urealnijcie swoje oczekiwania, ktoś kto mieszka w mieście musi się spodziewać pewnych elementów, a na dodatek Miasto wykłada plany/założenia zabudowy i dróg do ogólnej wiedzy. może zamiast non stop narzekać "jak już się widzi co się dzieje" warto prze zakupem się zorientować co może powstać za płotem a co nie... a co do samego zmartwienia połączenia - jak ktoś by rzetelnie pisał/czytał/zgłaszał to by wyłapał że piesze połączenia Miasto zaplanowało i widać że są przez Deweloperów realizowane - i to z dwóch stron, z możliwością dojazdu niepełnosprawnego czy wózka.
- 7 2
-
2024-05-13 14:56
Droga juz tam szersza nie bedzie bo jest ograniczona prywatna zabudową (1)
Na większości Czeresniowej nie ma już możliwości poszerzenia drogi i wybudowania chodników po obu stronach drogi bo jest istniejąca prywatna zabudowa
- 1 3
-
2024-05-13 15:17
Patrz niżej...
Pewnie że może być, jest z płyt koło 3-4m a pas działek pozwala na 8m szerokości, 5,5m droga (dwa kierunki) + chodnik 1,5-2m i jeszcze zostaje na zieleń czy na słupy do przebudowy. zanim się napisze komentarz dobrze było by sprawdzić o czym się chce napisać i sprawdzić...bez sensu bić pianę
- 2 1
-
2024-05-13 14:03
21 cm (3)
> - Założenia planu uwzględniają konieczność realizacji ul. Czereśniowej w zupełnie nowych parametrach niż funkcjonujący obecnie ciąg pieszo-jezdny, czyli o przekroju jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu i chodnikami - dodaje przedstawicielka BRG.
Przedstawicielka BRG powinna zapoznać się z jednostkami długości układu metrycznego. Ja wiem, że niektórym zdaje się, ze 7 to 21 cm, ale gdzie dwa pasy i chodnik na szerokości Czereśniowej?- 6 2
-
2024-05-13 14:15
da się (1)
może zamiast pisać takie opinie proponuje sprawdzić/ustalić a nie pisać dla pisania. tam jest pas 8m między ogrodzeniami (nawet działki są już gminne w zakresie ewentualnej drogi). szerokość jezdni dwukierunkowej nawet 5,5m + chodnik 2m = min. 7,5m. Matematyki nie oszukasz :P
fajne (ironicznie) są takie wpisy...- 1 3
-
2024-05-13 18:50
Do JS
Jeżdżę codziennie Czereśniową i tam nie ma takiej szerokości, by zmieściła się dwupasmówka i chodnik Teraz zrobili jednopasmowkę z zatoczkami plus chodnik uwaga ze słupami po środku Tak, by ułatwić np spacer z dzieckiem w wózku??
- 2 0
-
2024-05-13 14:57
Bo urzedniczke cale zycie ktos oklamywal ile to jest 21 cm
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.