- 1 Wojsko okazyjnie sprzedaje działkę w Gdyni (115 opinii)
- 2 Dolne Miasto. Pierwszy budynek w PPP (104 opinie)
- 3 Park Południowy i Jasień. Nowe plany (54 opinie)
- 4 Nowy park w centrum Gdyni aż do mariny (122 opinie)
- 5 Najem krótkoterminowy. Co może wspólnota? (218 opinii)
- 6 Jak urządzić mieszkanie na wynajem? (29 opinii)
Dwa osiedla obok siebie bez połączenia drogowego. Zaskakujące ustalenia planów
Na Zaborni tuż obok siebie powstają dwa duże osiedla mieszkaniowe: Wolne Miasto i Wiśniowa Aleja. Nie byłoby w tym nic wyjątkowego, gdyby nie fakt, że układ drogowy obu inwestycji nie jest ze sobą powiązany. Co więcej, dojazd do drugiego z osiedli poprowadzony jest wąską drogą przez obszar zabudowy jednorodzinnej.
Wydawać się mogło, że zakomponowany tu charakterystyczny układ przestrzenny z deptakiem i głównym placem ("rynkiem") będzie kontynuowany w kolejnych projektach deweloperskich, tworząc atrakcyjną i logicznie ukształtowaną przestrzeń miasta.
Nic bardziej mylnego, po sąsiedzku trwają ostatnie prace nad osiedlem Wiśniowa Aleja. Wprawdzie jeszcze przed nim wyrosną ostatnie budynki Wolnego Miasta, ale już wiadomo, że osiedla nie zostaną ze sobą w żaden sposób połączone drogowo.
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Dojazd do osiedla ulicą wzdłuż domów jednorodzinnych
- Mieszkam w bliskim sąsiedztwie obu osiedli i nie mogę zrozumieć, dlaczego dojazd do osiedla Wiśniowa Aleja będzie przebiegał wąską ul. Czereśniową między domami jednorodzinnymi zamiast bezpośrednio przez osiedle Wolne Miasto do Cedrowej, która jest szeroką ulicą z chodnikami po obu stronach i wygodnym dojazdem do ul. Kartuskiej [przez Nową Olchową - dop. red.] - dziwi się nasza czytelniczka.
Trudno w tym przypadku obarczać winą wyłącznie deweloperów obu osiedli. Muszą oni stosować się do planów zagospodarowania przestrzennego, w tym najnowszego z 2019 r.
Dwa warianty analizowane w trakcie prac nad planem
Jak informuje Biuro Rozwoju Gdańska, na etapie prac nad tym dokumentem rozważano dwie opcje połączenia nowych terenów inwestycyjnych z ul. Cedrową:
- poprzez tereny ogrodów działkowych - rezerwa terenowa pod taką drogę została wyznaczona w sąsiednim i wciąż obowiązującym planie z 1999 r.,
- przez nowy układ drogowy osiedla Wolne Miasto, czyli zgodnie z propozycją czytelniczki.
- Pierwszy z wariantów nie jest obecnie rozpatrywany przez miasto w kategoriach inwestycyjnych. Na drugie rozwiązanie nie zdecydowano się natomiast z uwagi na strukturę własnościową dróg wewnętrznych oraz przyległych do nich miejsc parkingowych, użytkowanych przez mieszkańców osiedla Wolne Miasto - wyjaśnia Magda Zaborowska z Zespołu Komunikacji Społecznej BRG.
Należy także nadmienić, że w toku prac nad planem pięć lat temu dwukrotnie wykładano do publicznego wglądu jego projekt. Nie wpłynęły jednak żadne uwagi dotyczące połączenia terenów inwestycyjnych po zachodniej stronie (obecnie m.in. osiedle Wiśniowa Aleja) z ul. Cedrową.
Wcześniejsze plany również bez połączenia drogowego
Takiego połączenia - równoległego do Trasy W-Z (al. Armii Krajowej) - nie znajdziemy także we wcześniej obowiązujących planach:
- z 2007 r., który w bardzo liberalny sposób regulował zabudowę, wskazując jedynie na potrzebę odsunięcia jej od "wuzetki" ze względu na uciążliwość hałasową oraz planowaną budowę bezpośredniego zjazdu z ul. Cedrowej w Trasę W-Z oraz linii energetycznej wysokiego napięcia,
- z 1999 r., w którym zamiast osiedla Wolne Miasto przewidywano zabudowę ekstensywną - jednorodzinną z dość "zawiłym" układem drogowym, ale również bez drogi równoległej do Trasy W-Z.
W planie z 1999 r. wskazane było połączenie piesze między osiedlem jednorodzinnym a kolejnymi terenami w kierunku zachodnim. W 2007 r. zrezygnowano z takich zapisów, zaś jedynym "gwarantem" przejścia była rezerwa pod linię energetyczną wysokiego napięcia wraz z pasem zieleni wzdłuż "wuzetki".
Wymagane wyłącznie połączenie piesze między osiedlami
Dopiero w obowiązującym planie wyznaczono dwa przejścia między osiedlami w formie "zalecanych lokalizacji ciągów pieszych", które jednak w praktyce pokrywają się w znacznej mierze ze zrealizowanym i jeszcze powstającym układem komunikacyjnym.
Co istotne, w obowiązującym planie z 2019 r. (i żadnym wcześniejszym) nie ma uwzględnionego deptaka przez osiedle Wolne Miasto. Istnienie tej przestrzeni nie jest wymuszone planem, lecz własną inicjatywą dewelopera.
Układy drogowe osiedli na zupełnie innej wysokości
Układy drogowe obu osiedli zostały zaprojektowane na zupełnie innych wysokościach (rzędnych), więc nawet ewentualne porozumienie między deweloperami, wspólnotami mieszkaniowymi oraz/i miastem nie pozwoli na budowę drogi z osiedla Wiśniowa Aleja do ul. Cedrowej.
Dojazd do osiedla Wiśniowa Aleja będzie zapewniony przez ul. Czereśniową oraz jej nowy odcinek (przedłużenie) w kierunku Trasy W-Z.
- Założenia planu uwzględniają konieczność realizacji ul. Czereśniowej w zupełnie nowych parametrach niż funkcjonujący obecnie ciąg pieszo-jezdny, czyli o przekroju jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu i chodnikami - dodaje przedstawicielka BRG.
Inwestycje
Miejsca
Opinie (239) 7 zablokowanych
-
2024-05-13 09:19
Jakim trzeba być człowiekiem, żeby instalować komuś przelotówkę pod spokojnym domem pod dyktat dewelopera?
"Dziedzictwo Adamowicza" w pełnej krasie.
- 17 6
-
2024-05-13 09:30
jak tam wygląda poranek, gdy wszyscy usiłują wyjechać na drogę do centrum miasta? (3)
współczuję mieszkańcom tych koszmarnych blokowisk, niestety centrum miasta to teraz praktycznie tylko mieszkania (zwane apartamentami) wynajmowane na godziny dla pracownic sektora rozrywkowego
- 13 3
-
2024-05-13 13:54
Każdy ma swój wyjazd
- 2 1
-
2024-05-13 13:59
jak? (1)
a no normalnie, od 5 lat nawet na chwile sie nie zatrzymalem wyjezdzajac z ostatniego budynku wiec nie ma co wspolczuc. ja bym nawet powiedzial ze jest czego zazdroscic w porownaniu do innych osiedli
- 3 2
-
2024-05-13 14:44
Dojazd
Chyba jechałeś w południe albo o 3 nad ranem. Dziwie się ze tam na mijance jeszcze nikt w ryj nie dostal. To osiedle jeszcze nie jest zamieszkałe więc ruch będzie znacznie większy jak juz towarzystwo się sprowadzi. Teraz jest trend na suvy i taka landara plus osobowka juz sie nie minął. Wszyscy szczęściarze z wiśniowej kupcie sobie teleporter albo załatwcie pracę zdalną bo do roboty zeby zdarzyć wyjeżdżać będziecie o 5 rano
- 3 0
-
2024-05-13 09:37
hahahahah sosnowiec północy w formie :D
- 8 2
-
2024-05-13 09:37
(3)
Przy budowie osiedla nie było problemu z dojazdem....!!!!????
To o co teraz chodzi....- 13 3
-
2024-05-13 09:43
Był dojazd tymczasowy po wynajętym terenie
Właściciele terenu nie chcą jednak ruchu stałego.
- 6 0
-
2024-05-13 09:43
przy budowie osiedla wolne miasto udostępniło robygowi przejazd przez swój teren
- 5 0
-
2024-05-13 18:45
Nie było, jeździli przez działki i tą drogę promował Robyg w swoich materiałach jako droga dojazdowa do osiedla :(
- 3 0
-
2024-05-13 09:41
Prawo
Polecam zapoznać się z prawem i historią tego miejsca. Drogi jak i cała działka os. Wolne Miasto to własność prywatna. Wybudowano i opłacono wszystko z pieniędzy mieszkańców.
Nie wiem jaki status ma ulica czereśniowa, ale jeśli nie jest prywatna i wybudowana z pieniędzy mieszkańców, tylko gminna/powiatowa/miejska (?) to mieszkańcy domków jednorodzinnych mogą sobie ponarzekać we własnych domach, ale ulicy nie zamkną.- 38 4
-
2024-05-13 09:50
(1)
Dwukrotnie wykladano plany, zero uwag, zero zainteresowania. Efekt, jak opisany w artykule.
- 5 5
-
2024-05-13 14:48
Mpzp
Przegapiono wykonywanie zmiany mpzp ale kto siedzi i sprawdza co miesiąc stronę urzędu czy wpłynął wniosek o zmianę a z doświadczenia wiem, że nawet jak wpłynął uwagi to nikt miasta do ich uwzględnienia nie zmusi.
- 2 0
-
2024-05-13 09:52
planowanie przestrzeni w Gdańsku to jeden wielki skandal (3)
co robią urzędnicy w naszym mieście? Dlaczego deweloper buduje blokowisko bez dojazdu, terenu na szkołę, park, przychodnie zdrowia? W PRL planowano sensownie, co się stało po 89 r. zapomniano jak to robić? Czy w grę wchodzą inne sprawy, które powinien stale sprawdzać Urząd Skarbowy.
- 9 0
-
2024-05-13 09:57
(1)
fan koncepcji miasta 15-minutowego? naprawdę nie każde osiedle potrzebuje szkoły.
- 2 6
-
2024-05-13 10:11
odpowiedz zatem czy to osiedle potrzebuje szkoły?
ktoś tu napisał, że najbliższa szkoła jest o 2 km, ale to wszystko przy dużych różnicach wysokości i braku drogi z chodnikiem.
- 2 1
-
2024-05-13 13:55
Przecież tam jest przejazd
- 2 0
-
2024-05-13 09:55
repunlika deweloperów i wszystko jasne (1)
- 8 1
-
2024-05-13 10:12
to nie republika to oligarchia deweloperów
- 4 0
-
2024-05-13 09:57
Zarządzanie tym miastem to farsa.
Potwierdza to tylko to co widać od dawna. Zarządzanie tym miastem to jedna wielka prowizorka. Niekompetencji i bubli cała masa. Niestety ludzie nadal będą głosować na tych samych ludzi. Szkoda, bo może Gdańsk byłby w zupełnie innym miejscu, a nie tracił ciągle dystans do innych dużych miast w Polsce.
- 9 1
-
2024-05-13 10:01
15 metrów różnicy wysokości pmiędzy czeresniowa a droga przy blokach od cedrowej
to jest 5 pięter do zgubiebia na krótkim odcinku . Ciekawe kto by to utrzymał w zimie.
- 12 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.