• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa osiedla obok siebie bez połączenia drogowego. Zaskakujące ustalenia planów

Krzysztof Koprowski
13 maja 2024, godz. 07:00 
Opinie (239)
  • Widok na osiedle Wolne Miasto od strony ul. Cedrowej. W oddali widoczne budynki osiedla Wiśniowa Aleja.
  • Osiedle Wiśniowa Aleja znajduje się tuż obok ostatniego, będącego jeszcze w budowie, etapu os. Wolne Miasto.
  • Osiedle Wiśniowa Aleja znajduje się tuż obok ostatniego, będącego jeszcze w budowie, etapu os. Wolne Miasto.

Na ZaborniMapka tuż obok siebie powstają dwa duże osiedla mieszkaniowe: Wolne MiastoWiśniowa Aleja. Nie byłoby w tym nic wyjątkowego, gdyby nie fakt, że układ drogowy obu inwestycji nie jest ze sobą powiązany. Co więcej, dojazd do drugiego z osiedli poprowadzony jest wąską drogą przez obszar zabudowy jednorodzinnej.



Czy osiedla Wolne Miasto i Wiśniowa Aleja powinny być ze sobą połączone?

Zabornia to część Gdańska, która od kilku lat dynamicznie się rozwija. Największym osiedlem, realizowanym w tej części Gdańska w kilku etapach, jest Wolne Miasto.

Wydawać się mogło, że zakomponowany tu charakterystyczny układ przestrzenny z deptakiem i głównym placem ("rynkiem") będzie kontynuowany w kolejnych projektach deweloperskich, tworząc atrakcyjną i logicznie ukształtowaną przestrzeń miasta. 

Nic bardziej mylnego, po sąsiedzku trwają ostatnie prace nad osiedlem Wiśniowa Aleja. Wprawdzie jeszcze przed nim wyrosną ostatnie budynki Wolnego Miasta, ale już wiadomo, że osiedla nie zostaną ze sobą w żaden sposób połączone drogowo.
Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.


Lokalizacja osiedli Wolne Miasto i Wiśniowa Aleja na Zaborni. Lokalizacja osiedli Wolne Miasto i Wiśniowa Aleja na Zaborni.

Dojazd do osiedla ulicą wzdłuż domów jednorodzinnych



- Mieszkam w bliskim sąsiedztwie obu osiedli i nie mogę zrozumieć, dlaczego dojazd do osiedla Wiśniowa Aleja będzie przebiegał wąską ul. CzereśniowąMapka między domami jednorodzinnymi zamiast bezpośrednio przez osiedle Wolne Miasto do Cedrowej, która jest szeroką ulicą z chodnikami po obu stronach i wygodnym dojazdem do ul. Kartuskiej [przez Nową Olchową - dop. red.] - dziwi się nasza czytelniczka.
Trudno w tym przypadku obarczać winą wyłącznie deweloperów obu osiedli. Muszą oni stosować się do planów zagospodarowania przestrzennego, w tym najnowszego z 2019 r.

  • Różnica wysokości pomiędzy osiedlami. Widok z os. Wiśniowa Aleja w kierunku os. Wolne Miasto.
  • Różnica wysokości pomiędzy układem drogowym os. Wolne Miasto (po lewej) i Wiśniowa Aleja (po prawej).
  • Połączenie piesze między osiedlami. Chodnik z os. Wiśniowa Aleja.
  • Połączenie piesze między osiedlami. Schody z os. Wiśniowa Aleja.

Dwa warianty analizowane w trakcie prac nad planem



Jak informuje Biuro Rozwoju Gdańska, na etapie prac nad tym dokumentem rozważano dwie opcje połączenia nowych terenów inwestycyjnych z ul. Cedrową:

  1. poprzez tereny ogrodów działkowych - rezerwa terenowa pod taką drogę została wyznaczona w sąsiednim i wciąż obowiązującym planie z 1999 r.,
  2. przez nowy układ drogowy osiedla Wolne Miasto, czyli zgodnie z propozycją czytelniczki.

- Pierwszy z wariantów nie jest obecnie rozpatrywany przez miasto w kategoriach inwestycyjnych. Na drugie rozwiązanie nie zdecydowano się natomiast z uwagi na strukturę własnościową dróg wewnętrznych oraz przyległych do nich miejsc parkingowych, użytkowanych przez mieszkańców osiedla Wolne Miasto - wyjaśnia Magda Zaborowska z Zespołu Komunikacji Społecznej BRG.
Należy także nadmienić, że w toku prac nad planem pięć lat temu dwukrotnie wykładano do publicznego wglądu jego projekt. Nie wpłynęły jednak żadne uwagi dotyczące połączenia terenów inwestycyjnych po zachodniej stronie (obecnie m.in. osiedle Wiśniowa Aleja) z ul. Cedrową.

  • Obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego z 2019 r. Kropkami zaznaczone są powiązania piesze między osiedlami (terenami inwestycyjnymi).
  • Nieaktualny plan zagospodarowania z 2007 r. Brak tutaj nawet powiązań pieszych.
  • Nieaktualny plan zagospodarowania z 1999 r., który przewidywał zabudowę ekstensywną.

Wcześniejsze plany również bez połączenia drogowego



Takiego połączenia - równoległego do Trasy W-Z (al. Armii Krajowej) - nie znajdziemy także we wcześniej obowiązujących planach: 
  • z 2007 r., który w bardzo liberalny sposób regulował zabudowę, wskazując jedynie na potrzebę odsunięcia jej od "wuzetki" ze względu na uciążliwość hałasową oraz planowaną budowę bezpośredniego zjazdu z ul. Cedrowej w Trasę W-Z oraz linii energetycznej wysokiego napięcia,
  • z 1999 r., w którym zamiast osiedla Wolne Miasto przewidywano zabudowę ekstensywną - jednorodzinną z dość "zawiłym" układem drogowym, ale również bez drogi równoległej do Trasy W-Z.

W planie z 1999 r. wskazane było połączenie piesze między osiedlem jednorodzinnym a kolejnymi terenami w kierunku zachodnim. W 2007 r. zrezygnowano z takich zapisów, zaś jedynym "gwarantem" przejścia była rezerwa pod linię energetyczną wysokiego napięcia wraz z pasem zieleni wzdłuż "wuzetki".

Deptak na osiedlu Wolne Miasto nie powstał jako element planu zagospodarowania, lecz z inicjatywy dewelopera. Deptak na osiedlu Wolne Miasto nie powstał jako element planu zagospodarowania, lecz z inicjatywy dewelopera.

Wymagane wyłącznie połączenie piesze między osiedlami



Dopiero w obowiązującym planie wyznaczono dwa przejścia między osiedlami w formie "zalecanych lokalizacji ciągów pieszych", które jednak w praktyce pokrywają się w znacznej mierze ze zrealizowanym i jeszcze powstającym układem komunikacyjnym.

Co istotne, w obowiązującym planie z 2019 r. (i żadnym wcześniejszym) nie ma uwzględnionego deptaka przez osiedle Wolne Miasto. Istnienie tej przestrzeni nie jest wymuszone planem, lecz własną inicjatywą dewelopera.

  • Skrzyżowanie ul. Czereśniowej (w lewo) z Kartuską.
  • Ulica Czereśniowa.
  • Ulica Czereśniowa.
  • Nowy odcinek ul. Czereśniowej - dojazdowy do os. Wiśniowa Aleja.

Układy drogowe osiedli na zupełnie innej wysokości



Układy drogowe obu osiedli zostały zaprojektowane na zupełnie innych wysokościach (rzędnych), więc nawet ewentualne porozumienie między deweloperami, wspólnotami mieszkaniowymi oraz/i miastem nie pozwoli na budowę drogi z osiedla Wiśniowa Aleja do ul. Cedrowej.

Dojazd do osiedla Wiśniowa Aleja będzie zapewniony przez ul. Czereśniową oraz jej nowy odcinek (przedłużenie) w kierunku Trasy W-Z.

- Założenia planu uwzględniają konieczność realizacji ul. Czereśniowej w zupełnie nowych parametrach niż funkcjonujący obecnie ciąg pieszo-jezdny, czyli o przekroju jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu i chodnikami - dodaje przedstawicielka BRG.
Alternatywny dojazd z os. Wiśniowa Aleja do ul. Cedrowej przewidziano przez ogrody działkowe. Ta inwestycja nie jest jednak przewidziana do realizacji w najbliższych latach. Alternatywny dojazd z os. Wiśniowa Aleja do ul. Cedrowej przewidziano przez ogrody działkowe. Ta inwestycja nie jest jednak przewidziana do realizacji w najbliższych latach.

Miejsca

Opinie (239) 7 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Szczerze mówiąc chyba dobrze. To dziala w dwie strony. (7)

    Dzisiaj mieszkańcy domków mogą być niezadowoleni, że przez ich ulice będzie tranzyt do tych 6 bloczków. Ale gdyby połączyć to osiedle z osiedlem Wolne Miasto - wtedy mógłby być jeszcze większy tranzyt, szczególnie osób wracających od strony WZ na Kartuską. Chyba, że mówimy o całkowitym odcięciu osiedla od tej strony.

    A połączenie piesze jak najbardziej fair. Ogólnie trochę dziwię się, że miasto pozwala stawiać bloki przy takich wąskich osiedlowych uliczkach, ale w sumie na Jasieniu to norma.

    • 81 11

    • To nie Jasień (1)

      Na Jasieniu są pola do gęstej zabudowy blokami (bez połączeń drogowych z sąsiadami oczywiście, standard BRG).

      • 4 4

      • Szczerze mowiac myslalem, ze sama wisniowa to jeszcze Jasien.

        Wszędzie pulapki. Co do reszty pełna zgoda.

        • 2 0

    • Tak samo jak tranzyt przez osiedle WM

      Nie wiem kto dopuścił budowę bez dojazdu, ale nie jest to wina osiedla WM.

      • 9 3

    • Łączenie osiedli wprost zaprasza do ruchu tranzytowego. (2)

      Gdy sami budowali swoje domy na końcu Czereśniowej to też przyczyniali się do wzrostu ruchu dla "starych" mieszkańców (bliżej Kartuskiej). Teraz jak się buduje za nimi ktoś dalej - to najlepiej protestować.
      Natomiast aby drogi osiedlowe nie stały się tranzytem do omijania korków, muszą być planowane jako "ślepe uliczki".
      Dobrze natomiast zostawić ciągi rowerowe i piesze by zbliżyć mieszkańców do komunikacji miejskiej - np. autobusów na Cedrowej.

      • 13 6

      • wlaśnie nie

        chciałbyś stać godzinami w korku czy mieć alternatywę przejazdu w razie wypadku? ślepe uliczki tutaj nic nie dadzą.

        • 10 7

      • sciezki rowerowe - potrzeba wiecej , na Jasieniu kiepsko z tym

        sciezki rowerowe - potrzeba wiecej, na Jasieniu kiepsko z tym

        • 0 1

    • Ale tam powstaje 2 nowe osiedla!!!!! Ulica Czereśniowa nie jest dostosowana do tej możliwości

      • 4 2

  • Niestety takie jest podejście miasta

    A później wszyscy stoją w gigantycznych korkach bo na około trzeba jechać

    • 10 2

  • Oto Gdańsk marzeń pana Pawła i pani Oli (4)

    Sami sobie zgotowaliście ten los, 58% w pierwszej turze, na kolanach przed deweloperami. A puszczenie ulicy dojazdowej przez osiedle domów jednorodzinnych to już poziom S***********A poza skalą....

    • 13 2

    • Co by nie mówić (3)

      to właśnie Adamowicz miał wizję Gdańska czyli przedszkola, szkoły na Południu, Forum, Ołowianka, Dolne Miasto, Muzeum II WŚ, Teatr Szekspirowski, Nowa Słowackiego itp. Natomiast dzisiaj to, jutro tamto czyli NIC.

      • 1 4

      • przestań żartować bo się udaławie... pan kamienicznik Adam miał wizję, pyszne... (1)

        • 5 1

        • lepszą niż ludzie z Chrobrego 78 - same parkingi, średnicówki

          zero ruchu pieszego i rowerowego

          • 0 1

      • Forum to była wspaniała wizja, która zniszczyła centrum Gdańska na najbliższe kilkadziesiąt lat i doprowadziła do regularnego paraliżu komunikacyjnego. Teatr Szekspirowski wygląda z zewnątrz strasznie, a Nowa Słowackiego bez tramwaju lub chociażby rezerwy pod niego/buspasy to zbrodnia na Wrzeszczu.

        • 2 0

  • Kiedyś wierzyłem w lepsze jutro, ale przyszla smutna rzeczywistość

    Dorastając u schyłku prlu, widząc brzydkie blokowiska i ładne osiedla na zachodzie liczyłem że lata 90te i kolejne przyniosą dobrą odmianę. Owszem, na początku było nieźle, ale potem - anarchia, armagedon i planowe skazywanie miasta i ludzi na chaos, nieład przestrzenny, osiedla beż dojazdów, zieleni, boisk czy czegokolwiek oprócz 4 ścian na szybką sprzedaż. To pogrąża nas nie na lata - a na dziesięciolecia i wieki

    • 16 0

  • Żadnego połączenia! (1)

    Nie po to kupowałem mieszkanie na spokojnym i zielonym Wolnym Mieście, żeby mi teraz cały ruch do drugiego osiedla hulał pod oknami. Czytelniczka niech się nie dziwi tylko udostępni swoją działkę pod poszerzenie Czereśniowej

    • 23 9

    • Nie dziwię się czytelniczce - każdy chce mieć dobrze i broni swojej racji

      Tak samo Ty.
      To nie ona i nie Ty powinniście udostępniać cokolwiek ze swojej własności czy współwłasności. Skoro tereny były mniej lub bardziej przeznaczone pod budowę jednorodzinną, to po stawianie bloków za linią domków jest po prostu draństwem. Miasto po prostu nie powinno pozwalać na taką zabudowę.
      Generalnie WMG i Cedrowa to też słaby przypadek, bo może sama ulica szeroka, ale dojazd od Kartuskiej - póki nie było Nowej Olchowej to była tragedia.

      Dużo złego o komunie można mówić, ale jak się patrzy na mapy satelitarne to jest wyraźny podział dużymi ulicami między zabudową jednordzinną i wielorodzinną, np .wzgórze mickiewicza kontra chełm.

      • 5 2

  • Developer nie zbudowal drogi?.niesamowite

    • 9 2

  • "planowanie przestrzenne" ekipy Oli

    Gdańsk wygląda jak miasto kompletnie bez planu, miasto chaos. I gdyby nie dalekosiężne plany rozwoju tramwaju z czasów komuny to najnowsze trasy na południe by nie powstały. Burdel drogowo - urbanistyczno - architektoniczny pod czujnym okiem kasty polityczno-urzedniczej

    • 16 0

  • chyba nie widzicie o co tu tak naprawdę chodzi (2)

    "poprzez tereny ogrodów działkowych - rezerwa terenowa pod taką drogę została wyznaczona w sąsiednim i wciąż obowiązującym planie z 1999 r."
    przecież to jest kolejny artykuł z serii "pozbądźmy się działek i działkowiczów". mieszkańcy WM, Wiśniowej i domków jednorodzinnych mogą się teraz pięknie zjednoczyć przeciwko wspólnemu wrogowi blokującemu powstanie nowej drogi - działkowiczom.

    • 10 5

    • Działki (1)

      Gwarantuję Ci że mieszkańcy WM w żadnym wypadku nie chcą likwidacji działek.

      • 1 5

      • prace nad przyzwoleniem społecznym pod likwidację już są w toku, także to się wydarzy, czy tego mieszkańcy WM chcą, czy nie

        • 6 0

  • Mieszkanka (5)

    A po co połączenie samochodowe tych osiedli miałoby być nie rozumiem są tak blisko że można przejść, samochodziarze mogą jeździć dookoła twórzmy miasto dla ludzi a nie dla samochodów

    • 12 8

    • oho, klasyczna nagonka na kierowców aut na trójmiasto.pl - zawsze jest potrzebna alternatywna droga dojazdowa, chociażby ze względów bezpieczeństwa. Co w sytuacji, gdy np zwali się drzewo i zablokuje czereśniową? Jak wtedy ma tam dojechać karetka? To jest absurd, że na osiedle prowadzi tylko 1 droga!

      • 4 8

    • jakie miasto? (3)

      gdzie tam jest szkoła, sklep, przychodnia, park i inne elementy, to tylko blokowisko na zad*piu i bez dojazdu

      • 3 3

      • piszesz z szadółek? ;) (2)

        zazdrość cie zżera, co? że inni mają mieszkania w dobrej lokalizacji?

        • 3 3

        • nie pisze z Wrzeszcza, gdzie mam wszystko w zasięgu 50 m (1)

          • 3 4

          • to jak jesteś z wrzeszcza, to co się wcinasz w temat, z którym nic wspólnego nie masz? ciesz się swoją piękną grunwaldzką i daj żyć innym jak to mówisz "na za*upiu".

            • 8 2

  • to osiedle/blokowisko to kolejna urbanistyczna katastorfa

    to niestety standard w Gdańsku wyznaczony przez Osowę

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi

Co W Trawie Piszczy?

269 - 947 zł
konferencja
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
33200 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23350 zł/m2
Gdynia Orłowo
23300 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
20950 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
20850 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
31050 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
19650 zł/m2
Sopot Górny Sopot
17500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
17000 zł/m2
Gdańsk Brzeźno
16500 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane