• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa osiedla obok siebie bez połączenia drogowego. Zaskakujące ustalenia planów

Krzysztof Koprowski
13 maja 2024, godz. 07:00 
Opinie (239)
  • Widok na osiedle Wolne Miasto od strony ul. Cedrowej. W oddali widoczne budynki osiedla Wiśniowa Aleja.
  • Osiedle Wiśniowa Aleja znajduje się tuż obok ostatniego, będącego jeszcze w budowie, etapu os. Wolne Miasto.
  • Osiedle Wiśniowa Aleja znajduje się tuż obok ostatniego, będącego jeszcze w budowie, etapu os. Wolne Miasto.

Na ZaborniMapka tuż obok siebie powstają dwa duże osiedla mieszkaniowe: Wolne MiastoWiśniowa Aleja. Nie byłoby w tym nic wyjątkowego, gdyby nie fakt, że układ drogowy obu inwestycji nie jest ze sobą powiązany. Co więcej, dojazd do drugiego z osiedli poprowadzony jest wąską drogą przez obszar zabudowy jednorodzinnej.



Czy osiedla Wolne Miasto i Wiśniowa Aleja powinny być ze sobą połączone?

Zabornia to część Gdańska, która od kilku lat dynamicznie się rozwija. Największym osiedlem, realizowanym w tej części Gdańska w kilku etapach, jest Wolne Miasto.

Wydawać się mogło, że zakomponowany tu charakterystyczny układ przestrzenny z deptakiem i głównym placem ("rynkiem") będzie kontynuowany w kolejnych projektach deweloperskich, tworząc atrakcyjną i logicznie ukształtowaną przestrzeń miasta. 

Nic bardziej mylnego, po sąsiedzku trwają ostatnie prace nad osiedlem Wiśniowa Aleja. Wprawdzie jeszcze przed nim wyrosną ostatnie budynki Wolnego Miasta, ale już wiadomo, że osiedla nie zostaną ze sobą w żaden sposób połączone drogowo.
Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.


Lokalizacja osiedli Wolne Miasto i Wiśniowa Aleja na Zaborni. Lokalizacja osiedli Wolne Miasto i Wiśniowa Aleja na Zaborni.

Dojazd do osiedla ulicą wzdłuż domów jednorodzinnych



- Mieszkam w bliskim sąsiedztwie obu osiedli i nie mogę zrozumieć, dlaczego dojazd do osiedla Wiśniowa Aleja będzie przebiegał wąską ul. CzereśniowąMapka między domami jednorodzinnymi zamiast bezpośrednio przez osiedle Wolne Miasto do Cedrowej, która jest szeroką ulicą z chodnikami po obu stronach i wygodnym dojazdem do ul. Kartuskiej [przez Nową Olchową - dop. red.] - dziwi się nasza czytelniczka.
Trudno w tym przypadku obarczać winą wyłącznie deweloperów obu osiedli. Muszą oni stosować się do planów zagospodarowania przestrzennego, w tym najnowszego z 2019 r.

  • Różnica wysokości pomiędzy osiedlami. Widok z os. Wiśniowa Aleja w kierunku os. Wolne Miasto.
  • Różnica wysokości pomiędzy układem drogowym os. Wolne Miasto (po lewej) i Wiśniowa Aleja (po prawej).
  • Połączenie piesze między osiedlami. Chodnik z os. Wiśniowa Aleja.
  • Połączenie piesze między osiedlami. Schody z os. Wiśniowa Aleja.

Dwa warianty analizowane w trakcie prac nad planem



Jak informuje Biuro Rozwoju Gdańska, na etapie prac nad tym dokumentem rozważano dwie opcje połączenia nowych terenów inwestycyjnych z ul. Cedrową:

  1. poprzez tereny ogrodów działkowych - rezerwa terenowa pod taką drogę została wyznaczona w sąsiednim i wciąż obowiązującym planie z 1999 r.,
  2. przez nowy układ drogowy osiedla Wolne Miasto, czyli zgodnie z propozycją czytelniczki.

- Pierwszy z wariantów nie jest obecnie rozpatrywany przez miasto w kategoriach inwestycyjnych. Na drugie rozwiązanie nie zdecydowano się natomiast z uwagi na strukturę własnościową dróg wewnętrznych oraz przyległych do nich miejsc parkingowych, użytkowanych przez mieszkańców osiedla Wolne Miasto - wyjaśnia Magda Zaborowska z Zespołu Komunikacji Społecznej BRG.
Należy także nadmienić, że w toku prac nad planem pięć lat temu dwukrotnie wykładano do publicznego wglądu jego projekt. Nie wpłynęły jednak żadne uwagi dotyczące połączenia terenów inwestycyjnych po zachodniej stronie (obecnie m.in. osiedle Wiśniowa Aleja) z ul. Cedrową.

  • Obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego z 2019 r. Kropkami zaznaczone są powiązania piesze między osiedlami (terenami inwestycyjnymi).
  • Nieaktualny plan zagospodarowania z 2007 r. Brak tutaj nawet powiązań pieszych.
  • Nieaktualny plan zagospodarowania z 1999 r., który przewidywał zabudowę ekstensywną.

Wcześniejsze plany również bez połączenia drogowego



Takiego połączenia - równoległego do Trasy W-Z (al. Armii Krajowej) - nie znajdziemy także we wcześniej obowiązujących planach: 
  • z 2007 r., który w bardzo liberalny sposób regulował zabudowę, wskazując jedynie na potrzebę odsunięcia jej od "wuzetki" ze względu na uciążliwość hałasową oraz planowaną budowę bezpośredniego zjazdu z ul. Cedrowej w Trasę W-Z oraz linii energetycznej wysokiego napięcia,
  • z 1999 r., w którym zamiast osiedla Wolne Miasto przewidywano zabudowę ekstensywną - jednorodzinną z dość "zawiłym" układem drogowym, ale również bez drogi równoległej do Trasy W-Z.

W planie z 1999 r. wskazane było połączenie piesze między osiedlem jednorodzinnym a kolejnymi terenami w kierunku zachodnim. W 2007 r. zrezygnowano z takich zapisów, zaś jedynym "gwarantem" przejścia była rezerwa pod linię energetyczną wysokiego napięcia wraz z pasem zieleni wzdłuż "wuzetki".

Deptak na osiedlu Wolne Miasto nie powstał jako element planu zagospodarowania, lecz z inicjatywy dewelopera. Deptak na osiedlu Wolne Miasto nie powstał jako element planu zagospodarowania, lecz z inicjatywy dewelopera.

Wymagane wyłącznie połączenie piesze między osiedlami



Dopiero w obowiązującym planie wyznaczono dwa przejścia między osiedlami w formie "zalecanych lokalizacji ciągów pieszych", które jednak w praktyce pokrywają się w znacznej mierze ze zrealizowanym i jeszcze powstającym układem komunikacyjnym.

Co istotne, w obowiązującym planie z 2019 r. (i żadnym wcześniejszym) nie ma uwzględnionego deptaka przez osiedle Wolne Miasto. Istnienie tej przestrzeni nie jest wymuszone planem, lecz własną inicjatywą dewelopera.

  • Skrzyżowanie ul. Czereśniowej (w lewo) z Kartuską.
  • Ulica Czereśniowa.
  • Ulica Czereśniowa.
  • Nowy odcinek ul. Czereśniowej - dojazdowy do os. Wiśniowa Aleja.

Układy drogowe osiedli na zupełnie innej wysokości



Układy drogowe obu osiedli zostały zaprojektowane na zupełnie innych wysokościach (rzędnych), więc nawet ewentualne porozumienie między deweloperami, wspólnotami mieszkaniowymi oraz/i miastem nie pozwoli na budowę drogi z osiedla Wiśniowa Aleja do ul. Cedrowej.

Dojazd do osiedla Wiśniowa Aleja będzie zapewniony przez ul. Czereśniową oraz jej nowy odcinek (przedłużenie) w kierunku Trasy W-Z.

- Założenia planu uwzględniają konieczność realizacji ul. Czereśniowej w zupełnie nowych parametrach niż funkcjonujący obecnie ciąg pieszo-jezdny, czyli o przekroju jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu i chodnikami - dodaje przedstawicielka BRG.
Alternatywny dojazd z os. Wiśniowa Aleja do ul. Cedrowej przewidziano przez ogrody działkowe. Ta inwestycja nie jest jednak przewidziana do realizacji w najbliższych latach. Alternatywny dojazd z os. Wiśniowa Aleja do ul. Cedrowej przewidziano przez ogrody działkowe. Ta inwestycja nie jest jednak przewidziana do realizacji w najbliższych latach.

Miejsca

Opinie (239) 7 zablokowanych

  • Kupując tem mieszkanie nie widzieli jaki będzie układ dróg? Daleko mi do adwokata diabła (deweloper) ale nie ma (4)

    obowiązku łączenia inwestycji - może ci z Wolnego Miasta nie chcą mieć wzmożonego ruchu tranzytowego?

    • 30 4

    • Planowanie (1)

      Powinno być obowiązkowe a układ dróg zaprojektowany przed inwestycjami i dopiero wtedy by się wpinaly, całe południe Gdańska to jest jak układania klocków przez dwu latka

      • 10 3

      • Oczywiście ale jednocześnie "widziały gały co brały" - kupując mieszkanie sprawdzasz jakie rzeczy jak dojazd...

        • 9 1

    • tylko obowiazki cie obliguja? (1)

      Rozsadek zamieniles na regulamun??!

      • 0 9

      • Czyj rozsądek? Przypuszczam, że mieszkańcom Wolnego Miasta rozsądek podpowiada aby nie robić...

        przejazdu tranzytowego przez teren swojego osiedla?

        • 16 0

  • (1)

    Czyli jak w danym planie zagospodarowania planiści nie przewidzą drogi, to jedyna szasna że połączenia między osiedlami powstaną to że dwóch deweloperów dogada się co do tego??
    Czy nikt nie wykonuje oceny projektu układu drogowego przed uruchomieniem budowy osiedli? Czy ta ocena polega na tym - jest dojazd - ok, budować?
    Przykładów takich osiedli "placków" odseparowanych nienaturalnie od otoczenia w Gdańsku jest mnóstwo.

    • 26 2

    • Dokładnie, nikt nie wykonuje oceny

      Jest droga jakakolwiek - mozna sprzedac działkę i budować, przecież to klasyka, ze stawia sie osiedla, gdzie droga jest gruntowa, dopiero potem deweloper kładzie płyty yomb, a potem miasto 20 lat później coś zrobi, lub ewentualnie nic.

      • 3 0

  • Deweloperka po gdańsku/sycylijsku.

    Urzędnicza masakra i beton!

    • 14 2

  • Opiekę trzymało Biuro Niedorozwuju Miasta Gdańska

    Plany miejscowe czy warunki zabudowy tego nie przewidziały?

    • 20 0

  • Dlaczego Was to dziwi?

    Przecież mieszkacie w Gdańsku POd rządami niemiłościwie nam panującej.

    • 19 4

  • (2)

    Samo wydanie pozwolenia na budowę w miejscu podmokłym to już jest farsa. Robyg wciska się wszędzie a zaraz za Wiśniową będą kolejne bloki również Robyga. To miasto popełnia błędy - tam nie powinno w ogóle nic powstać. Ewentualnie zalesić i koniec. Robyg w Gdańsku ma niezłe plecy.

    • 32 1

    • Przypominam że tam było jeziorko. Jezdzilem tam na ryby. A teraz postawili te blizniaki na miejscu osuszonego jeziora.. Tylko czekam na artukuł o wilgoci w domach i złym deweloperze.

      • 14 0

    • Przecież to firma Mosze i Synowie

      • 4 1

  • A po co to komu, drogi? Szkoda miejsca!

    developeży

    • 10 1

  • To normalna praktyka w Gdańsku. (5)

    Miasto robi co może, aby nie było połączeń między dzielnicami. Wystarczy zobaczyć na mapie, że aż prosi się o połączenie ulic Kartuska Północna i Nowa Myśliwska, aby ułatwić połączenie między osiedlami - są nawet przygotowane ronda, ale łącznika drogowego nie ma. Dodam, że ekspresówką można szybko dostać się na Wiszące Ogrody, w drugą stronę już nie. A później zdziwienie, że są korki.

    • 36 4

    • Miasto w ten sposób, cytuję, "tworzy nawyki komunikacyjne mieszkańców".

      • 8 0

    • Urzednicze niedasie (1)

      Myślenie zza biurka z klapkami na oczach. W normalnej firmie zostaliby zwolnieni z dnia na dzień, ale pracują w urzędzie....

      • 6 1

      • Chcesz tranzyt pod swoim oknem?

        Przecież jak tylko miasto połączy osiedla, po obu stronach staną szlabany.

        • 6 1

    • Myślałem że już przerabialiśmy ekspresówki przez miasto? (1)

      Efekt jest taki, że im ich więcej, tym większe korki, a ludzie próbują rozjeżdżać osiedla, żeby je ominąć...
      Jak było na Hokejowej?

      • 4 1

      • Zlikwidujmy ekspresówki, to ludzie nie będą rozjezdzac osiedli. To jest wlasnie myslenie urzednika

        • 2 3

  • Marzy wam się dojazd Nową Olchową a potem skrótem przez Kartuska (7)

    tym żałosnym wąskim odcinkiem Myśliwskiej w stronę Moreny? Tam już i tak ciasno i niebezpieczne dla mieszkańców. Wokół nowe inwestycje i tysiące następnych aut a droga z płyt bez pobocza!

    • 29 2

    • (1)

      To prawda, tamten fragment Myśliwskiej to katastrofa, ale biorąc pod uwagę jak mało tam jest nadwyżki terenowej, jedynym rozwiązaniem byłoby chyba tylko zrobienie tam jednokierunkowej

      • 9 0

      • 15 lat temu jak rozglądałem się za mieszkaniem tam,

        to była mowa o nowej myśliwskiej po drugiej stronie stawu. Jest nawet MPZP na to i wydzielone działki pod rezerwę. Tylko żadnych planów budowy.

        • 2 0

    • (1)

      A wystarczy by mieszkańcy się skrzyknęli i odpowiednio zaparkowali samochody na poboczach...

      • 2 4

      • Tam nie ma pobocza !!!

        • 0 0

    • Czas na Nową Myśliwska, bo nawet autobus na Kartuskiej nie wykręca

      wyjeżdżając z Nowej Olchowej

      • 1 0

    • Do Nowej Olchowej dorzucił się deweloper (1)

      Kupiliscie mieszkania tanio a innym bedziecie jeździć pod oknami i tworzyć korki tym co mieszkają w centrum

      • 6 0

      • Gdyby Miasto poważnie myślało, to żeby odkorkowac okolicę

        to połączyłoby ul. Hausbranta z Kartuska niewiele metrów a duża różnica w okolicy

        • 0 1

  • na wielu osiedlach jest ten problem. (2)

    miasto nic nie robi a mozna by nakazac deweloperom budowe tego 50m odcinka asfaltu i sporo by sie odkorkowalo, jak z jednego na drugie osiedle nie trzeba wjezdzac na glowne ulice. Dlatego nie glosowalem na Dulkiewicz no ale cóż...

    • 9 4

    • Nie jest to w interesie normalnych mieszkancow

      A CI przyspawani do samochodów się nie licza

      • 1 4

    • Miasto może wszystko. Tylko trzeba to zawrzeć w PZP.... I nagle się okaże, że deweloper może wszystko zrobić i za to zapłacić...

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi

Co W Trawie Piszczy?

269 - 947 zł
konferencja
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
33200 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23350 zł/m2
Gdynia Orłowo
23300 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
20950 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
20850 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
31050 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
19650 zł/m2
Sopot Górny Sopot
17500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
17000 zł/m2
Gdańsk Brzeźno
16500 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane