• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa osiedla obok siebie bez połączenia drogowego. Zaskakujące ustalenia planów

Krzysztof Koprowski
13 maja 2024, godz. 07:00 
Opinie (239)
  • Widok na osiedle Wolne Miasto od strony ul. Cedrowej. W oddali widoczne budynki osiedla Wiśniowa Aleja.
  • Osiedle Wiśniowa Aleja znajduje się tuż obok ostatniego, będącego jeszcze w budowie, etapu os. Wolne Miasto.
  • Osiedle Wiśniowa Aleja znajduje się tuż obok ostatniego, będącego jeszcze w budowie, etapu os. Wolne Miasto.

Na ZaborniMapka tuż obok siebie powstają dwa duże osiedla mieszkaniowe: Wolne MiastoWiśniowa Aleja. Nie byłoby w tym nic wyjątkowego, gdyby nie fakt, że układ drogowy obu inwestycji nie jest ze sobą powiązany. Co więcej, dojazd do drugiego z osiedli poprowadzony jest wąską drogą przez obszar zabudowy jednorodzinnej.



Czy osiedla Wolne Miasto i Wiśniowa Aleja powinny być ze sobą połączone?

Zabornia to część Gdańska, która od kilku lat dynamicznie się rozwija. Największym osiedlem, realizowanym w tej części Gdańska w kilku etapach, jest Wolne Miasto.

Wydawać się mogło, że zakomponowany tu charakterystyczny układ przestrzenny z deptakiem i głównym placem ("rynkiem") będzie kontynuowany w kolejnych projektach deweloperskich, tworząc atrakcyjną i logicznie ukształtowaną przestrzeń miasta. 

Nic bardziej mylnego, po sąsiedzku trwają ostatnie prace nad osiedlem Wiśniowa Aleja. Wprawdzie jeszcze przed nim wyrosną ostatnie budynki Wolnego Miasta, ale już wiadomo, że osiedla nie zostaną ze sobą w żaden sposób połączone drogowo.
Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.


Lokalizacja osiedli Wolne Miasto i Wiśniowa Aleja na Zaborni. Lokalizacja osiedli Wolne Miasto i Wiśniowa Aleja na Zaborni.

Dojazd do osiedla ulicą wzdłuż domów jednorodzinnych



- Mieszkam w bliskim sąsiedztwie obu osiedli i nie mogę zrozumieć, dlaczego dojazd do osiedla Wiśniowa Aleja będzie przebiegał wąską ul. CzereśniowąMapka między domami jednorodzinnymi zamiast bezpośrednio przez osiedle Wolne Miasto do Cedrowej, która jest szeroką ulicą z chodnikami po obu stronach i wygodnym dojazdem do ul. Kartuskiej [przez Nową Olchową - dop. red.] - dziwi się nasza czytelniczka.
Trudno w tym przypadku obarczać winą wyłącznie deweloperów obu osiedli. Muszą oni stosować się do planów zagospodarowania przestrzennego, w tym najnowszego z 2019 r.

  • Różnica wysokości pomiędzy osiedlami. Widok z os. Wiśniowa Aleja w kierunku os. Wolne Miasto.
  • Różnica wysokości pomiędzy układem drogowym os. Wolne Miasto (po lewej) i Wiśniowa Aleja (po prawej).
  • Połączenie piesze między osiedlami. Chodnik z os. Wiśniowa Aleja.
  • Połączenie piesze między osiedlami. Schody z os. Wiśniowa Aleja.

Dwa warianty analizowane w trakcie prac nad planem



Jak informuje Biuro Rozwoju Gdańska, na etapie prac nad tym dokumentem rozważano dwie opcje połączenia nowych terenów inwestycyjnych z ul. Cedrową:

  1. poprzez tereny ogrodów działkowych - rezerwa terenowa pod taką drogę została wyznaczona w sąsiednim i wciąż obowiązującym planie z 1999 r.,
  2. przez nowy układ drogowy osiedla Wolne Miasto, czyli zgodnie z propozycją czytelniczki.

- Pierwszy z wariantów nie jest obecnie rozpatrywany przez miasto w kategoriach inwestycyjnych. Na drugie rozwiązanie nie zdecydowano się natomiast z uwagi na strukturę własnościową dróg wewnętrznych oraz przyległych do nich miejsc parkingowych, użytkowanych przez mieszkańców osiedla Wolne Miasto - wyjaśnia Magda Zaborowska z Zespołu Komunikacji Społecznej BRG.
Należy także nadmienić, że w toku prac nad planem pięć lat temu dwukrotnie wykładano do publicznego wglądu jego projekt. Nie wpłynęły jednak żadne uwagi dotyczące połączenia terenów inwestycyjnych po zachodniej stronie (obecnie m.in. osiedle Wiśniowa Aleja) z ul. Cedrową.

  • Obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego z 2019 r. Kropkami zaznaczone są powiązania piesze między osiedlami (terenami inwestycyjnymi).
  • Nieaktualny plan zagospodarowania z 2007 r. Brak tutaj nawet powiązań pieszych.
  • Nieaktualny plan zagospodarowania z 1999 r., który przewidywał zabudowę ekstensywną.

Wcześniejsze plany również bez połączenia drogowego



Takiego połączenia - równoległego do Trasy W-Z (al. Armii Krajowej) - nie znajdziemy także we wcześniej obowiązujących planach: 
  • z 2007 r., który w bardzo liberalny sposób regulował zabudowę, wskazując jedynie na potrzebę odsunięcia jej od "wuzetki" ze względu na uciążliwość hałasową oraz planowaną budowę bezpośredniego zjazdu z ul. Cedrowej w Trasę W-Z oraz linii energetycznej wysokiego napięcia,
  • z 1999 r., w którym zamiast osiedla Wolne Miasto przewidywano zabudowę ekstensywną - jednorodzinną z dość "zawiłym" układem drogowym, ale również bez drogi równoległej do Trasy W-Z.

W planie z 1999 r. wskazane było połączenie piesze między osiedlem jednorodzinnym a kolejnymi terenami w kierunku zachodnim. W 2007 r. zrezygnowano z takich zapisów, zaś jedynym "gwarantem" przejścia była rezerwa pod linię energetyczną wysokiego napięcia wraz z pasem zieleni wzdłuż "wuzetki".

Deptak na osiedlu Wolne Miasto nie powstał jako element planu zagospodarowania, lecz z inicjatywy dewelopera. Deptak na osiedlu Wolne Miasto nie powstał jako element planu zagospodarowania, lecz z inicjatywy dewelopera.

Wymagane wyłącznie połączenie piesze między osiedlami



Dopiero w obowiązującym planie wyznaczono dwa przejścia między osiedlami w formie "zalecanych lokalizacji ciągów pieszych", które jednak w praktyce pokrywają się w znacznej mierze ze zrealizowanym i jeszcze powstającym układem komunikacyjnym.

Co istotne, w obowiązującym planie z 2019 r. (i żadnym wcześniejszym) nie ma uwzględnionego deptaka przez osiedle Wolne Miasto. Istnienie tej przestrzeni nie jest wymuszone planem, lecz własną inicjatywą dewelopera.

  • Skrzyżowanie ul. Czereśniowej (w lewo) z Kartuską.
  • Ulica Czereśniowa.
  • Ulica Czereśniowa.
  • Nowy odcinek ul. Czereśniowej - dojazdowy do os. Wiśniowa Aleja.

Układy drogowe osiedli na zupełnie innej wysokości



Układy drogowe obu osiedli zostały zaprojektowane na zupełnie innych wysokościach (rzędnych), więc nawet ewentualne porozumienie między deweloperami, wspólnotami mieszkaniowymi oraz/i miastem nie pozwoli na budowę drogi z osiedla Wiśniowa Aleja do ul. Cedrowej.

Dojazd do osiedla Wiśniowa Aleja będzie zapewniony przez ul. Czereśniową oraz jej nowy odcinek (przedłużenie) w kierunku Trasy W-Z.

- Założenia planu uwzględniają konieczność realizacji ul. Czereśniowej w zupełnie nowych parametrach niż funkcjonujący obecnie ciąg pieszo-jezdny, czyli o przekroju jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu i chodnikami - dodaje przedstawicielka BRG.
Alternatywny dojazd z os. Wiśniowa Aleja do ul. Cedrowej przewidziano przez ogrody działkowe. Ta inwestycja nie jest jednak przewidziana do realizacji w najbliższych latach. Alternatywny dojazd z os. Wiśniowa Aleja do ul. Cedrowej przewidziano przez ogrody działkowe. Ta inwestycja nie jest jednak przewidziana do realizacji w najbliższych latach.

Miejsca

Opinie (239) 7 zablokowanych

  • ...i od razu widać....

    ...kto rządzi w Gdańsku i podejmuje decyzje.
    Powinno być narzucone, że kosztem jednego budynku powstaje droga - a tak deweloper wybudował by jeszcze jeden budynek jakby był skrawek miejsca - bez dojazdu, bez parkingu, bez... aby więcej zarobić. I tak się dziwię, że ten co budował wiśniowe ni e zawnioskował co by budynki podnieść o dwie kondygnacje - skoro są w dołku - więcej mieszkań byłoby na sprzedaż. Podobnie jak Robyg - budując sześć kondygnacji z ogólnodostępnym tarasem widokowym - taras jest - dostępu nie ma a dwa poziomy mieszkań więcej - sprzedane. Urzędnicze dziadostwo/kolesiostwo.

    • 7 3

  • Gdansk to pato miasto co widzac na zdjeciach... .to wina urzednikow nie wymigujcie sie

    • 6 0

  • Układy układy...

    Bez drogi dojazdowej w ogóle nie powinno było być zezwolenia na budowę ..

    • 9 0

  • ulica Cedrowa jest szeroka z wygodnymi dojazdami?????

    to po co budowano Nową Olchową? Przy Cedowej od strony Kartuskiej jest chodnik dla pieszych !!! zastawiany parkującymi samochodami właścicieli a do tego ich śmietniki wkraczają w przestrzeń publiczną. Więc piszcie jak jest w rzeczywistości że tam są prywatne ulice Cedrowaq Czereśnowa itd

    • 9 3

  • Południe Gdańska to chaos planistyczny? Zero zdziwienia. (4)

    Od dawno wiadomo już, że te wszystkie ujeściska, łostowice, zakoniczyny itp. są fatalnie zaprojektowane - zbudowane w szczerym polu, gdzie psy szczekają drugą stroną osiedla, powstające od zera, byle jak najtaniej i jak najwięcej, bez żadnej infrastruktury - to gotowy przepis na podmiejskie slumsy. Najgoszemu wrogowi nie życzę mieszkania na Południu - stać w korku 2h dziennie, aby dojechać do pracy na stanowisko korposzczura niższego szczebla, by spłacić kredyt za klitkę na zad*piu, bo na nic innego nie było stać (wiadomo, życie w lepszych dzielnicach ma swoją cenę)? Prawdziwy koszmar. Powiedzmy sobie to szczerze - PKM to wy się nigdy nie doczekacie - zrobią wam dziesięć pętli tramwajowych, przystanki co 50 metrów, cztery przesiadki i zawsze jazda w tłoku - miastu nie opłaca się inwestować w udogodnienia dla ludzi, którzy przynoszą jakieś grosze w podatkach. Gdyby Południe odłączyć od Gdańska, powstałoby miasto o potencjale porównywalnym z jakimś Olsztynem czy innymi Kielcami. Także nie miejscie złudzeń - korki będą coraz większe, Szadółki będą jeszcze bardziej smrodzić, a jedyne inwestycje w okolicy to będzie Żabka, zbiornik retencyjny i siłownia open space. To jest maks na co możecie liczyć.

    • 16 1

    • (2)

      Ale te osiedla są przed Jasieniem. Tak naprawdę cały Gdańsk to jedno wielkie Za***pie. Spójmy na inne miasta europejskie. Przemyślana zabudowa, świetna komunikacja, zachowana konsekwencja przestrzenna. U nas tylko zyski od deweloperów bez wcześniejszego przygotowania. Nie lubię mieszkać w centrum. Przeprowadziłam się na Cedrową z Wrzeszcza i mieszka mi się tu bardzo dobrze. Przychodnie mamy na osiedlu, szkołę 10 min autobusem. Sklepy 10 min pieszo. Jeżeli miasto ma się rozwijać to musi pójść szerzej. Nie da się upchnąć na Przymorzu kolejnych drapaczy chmur. Nie każdy chce mieszkać w takiej dzielnicy.Jako rdzenna mieszkanka Gdańska Wolałabym Nowy Port lub Stogi. Mimo wszystko pozdrawiam jeżeli to nie ujma na honorze dla Pana z Centrum ( pisane oczywiście wielką literą) gdzie psy szczekają właściwą stroną a ludzie z natury są mili :)

      • 3 4

      • Budowa kolejnych patoslumsów to rozwój? Bangla, Bangla, Bangladesz....

        • 3 2

      • Poszwendaj się parę chwil po Nowym Porcie, to zobaczysz, że jednak byś go nie wolała :)

        • 3 4

    • Pełna zgoda, niestety

      • 2 0

  • Tylko woonerf (1)

    Tylko woonerf ich uratuje! Koniecznie wyłożony kaszubskim kamieniem i nasadzenia zastępcze 10 drzew za jedno!

    • 6 2

    • nie dawaj im pomysłów

      • 2 0

  • Jednym słowem dalej nikt nad tym nie panuje, deweloperzy robią co chcą, byle ilość sprzedanych mieszkanek się zgadzała (1)

    Dobrze, że miasto tylko kasiorę liczy, wszystko dla mieszkańców

    • 7 0

    • kasiorę liczy ? raczej czy na ratę kredytu starczy czy dobieramy kolejny....

      • 1 0

  • "Osiedle deweloperskie" w pełnej krasie.
    Najważniejsze, że "słupki" w komputerze księgowym się zgadzają.

    Kiedyś budowali planiści, inżynierowie, technicy. Dziś budują księgowi.

    • 8 0

  • Zaraz będzie protest mieszkańców (3)

    I Ola z podkulonym ogonem weźmie łopatę i wybuduje drogę za publiczne pieniądze. Deweloperzy powinni partycypować w budowie sieci dróg, wokół swoich inwestycji, szczególnie gdy osiągają teraz tak horrendalne zyski z dźwigi finansowej cen nieruchomości

    • 10 0

    • (2)

      Ola i budowanie dróg albo jakiekolwiek poważne inwestycje w komunikację? Wolne żarty. Tu mamy Gdański Wolny Tramwaj po Adamowicza czy krótki łącznik Havla z Adamowicza hucznie nazywany Nową Warszawską - inwestycje zasadniczo niemające szczególnego wpływu na zachowania komunikacyjne mieszkańców, bo nie oferują porządnej alternatywy dla auta - są powolne, niekomfortowe (Pesy Jazz to szczyt jeśli chodzi o ergonomię podróży) i nie oferują ze swoim staniem na każdych światłach po kilka minut żadnej przewagi nad samochodem.

      • 6 0

      • (1)

        i do tego ta mała częstotliwość kursów. jaka to alternatywa dla samochodu jak w godzinach szczytu tramwaj jest zapchany już na pętli?

        • 4 0

        • Świadomie ominąłem problem przepełnienia, bo jeszcze ktoś mądry inaczej wyciągnąłby argument, że skoro tramwaje są pełne, to znaczy, że są dobre, ale fakt - mamy za krótkie tramwaje, a przez namnożenie linii i brak priorytetów linie w większości nie mają na wspólnych odcinkach wspólnych taktów, więc mamy do czynienia z dziurami, po których następuje kumulacja kilku tramwajów w jednym momencie, a następnie znowu wracamy do kilku(nasto)minutowej dziury.

          • 4 0

  • cyrk

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi

Co W Trawie Piszczy?

269 - 947 zł
konferencja
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
33200 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23350 zł/m2
Gdynia Orłowo
23300 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
20950 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
20850 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
31050 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
19650 zł/m2
Sopot Górny Sopot
17500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
17000 zł/m2
Gdańsk Brzeźno
16500 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane