• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dzielnice - wizje przestrzeni. Jak poprawić przestrzeń publiczną na Zaspie?

Krzysztof Koprowski
27 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (128)
  • Pawilon handlowo-usługowy przy al. Jana Pawła II, będący głównym elementem analizy w ramach GPL.
  • Pawilon handlowo-usługowy przy al. Jana Pawła II, będący głównym elementem analizy w ramach GPL.
  • Pawilon handlowo-usługowy przy al. Jana Pawła II, będący głównym elementem analizy w ramach GPL.

Poprawa zagospodarowania terenu w obrębie pawilonu handlowego przy al. Jana Pawła IIMapka na Zaspie oraz korekta układu komunikacji pieszej - to główne postulaty kolejnego opracowania Gdańskie Przestrzenie Lokalne. Dwa tygodnie temu prezentowaliśmy ustalenia dla Osowej w rejonie ul. Jednorożca, zaś w styczniu napiszemy o obszarze przy ul. NorblinaMapka na VII Dworze.



Czy na Zaspie potrzebnych jest więcej placówek handlowych?

W ramach opracowania Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL, jego główne założenia przypominamy w ramce na dole), autorstwa Biura Rozwoju Gdańska na Zaspie-Młyńcu, przewiduje się przede wszystkim poprawę jakości przestrzeni publicznej w obrębie pawilonu handlowo-usługowego przy al. Jana Pawła II.

Pawilon ten jest wkomponowany w układ głównego ciągu pieszego biegnącego przez teren całego osiedla. Jednak obowiązująca organizacja postoju aut oraz niedoinwestowanie przestrzeni publicznej znacznie obniżają estetykę i potencjał tego miejsca.

Potencjały zagospodarowania terenu w ramach opracowania GPL. Potencjały zagospodarowania terenu w ramach opracowania GPL.

Wygodne połączenia piesze pomiędzy zabudową



W dokumencie GPL zaproponowano usunięcie miejsc postojowych ze strefy głównego wejścia do pawilonu, a także uporządkowanie sposobu postoju w obrębie ich bocznych elewacji.

Ponadto wskazano na potrzebę utworzenia szerokiego przejścia przez al. Jana Pawła II - od placu zaplanowanego pomiędzy nową zabudową, która powstanie na dawnym pasie startowym i dalej, aż do ul. Dywizjonu 303Mapka i znajdujących się po tej stronie Zaspy ciągów pieszych.

Założenie to jest zgodne z przyjętym planem zagospodarowania dla dawnego pasa startowego. Opracowanie GPL przygotowano kilka miesięcy później niż nowy plan, więc w pełni respektuje ono ustalenia urbanistyczne nowej zabudowy mieszkaniowo-usługowej.

Przyjęto plan zagospodarowania dla pasa startowego na Zaspie Przyjęto plan zagospodarowania dla pasa startowego na Zaspie
Wytyczne do projektów wskazane w opracowaniu GPL. Wytyczne do projektów wskazane w opracowaniu GPL.

Dodatkowe nasadzenia i zieleń wzdłuż al. Jana Pawła II



W zakresie zieleni postuluje się nasadzenia nowych drzew, a także zachowanie licznych poprzecznych powiązań pieszych przez tereny zieleni. Ważnym elementem jest także zwiększenie udziału zieleni w obrębie pawilonu handlowego oraz wykreowanie placu wokół kościoła pw. św. Kazimierza KrólewiczaMapka m.in. poprzez likwidację ogrodzenia wokół kościoła.

Docelowa przebudowa al. Jana Pawła II powinna zostać wykonana zgodnie z ustaleniami Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej, co w tym przypadku oznacza m.in. wprowadzenie zadrzewień po stronie dawnego pasa startowego.

Przejście przy kościele zostanie docelowo przesunięte w kierunku wyjazdu z drogi osiedlowej na wysokość nowego połączenia poprzecznego przez dawny pas startowy. Przejście przy kościele zostanie docelowo przesunięte w kierunku wyjazdu z drogi osiedlowej na wysokość nowego połączenia poprzecznego przez dawny pas startowy.

Zmiana lokalizacji przystanków i przejścia dla pieszych



W zakresie układu komunikacyjnego uwzględniono również "przeniesienie" przystanku autobusowego Dywizjonu 303 01Mapka (tj. przy łączniku jezdni al. Jana Pawła II, w kierunku szpitala Zaspa) oraz Pilotów 01Mapka (tj. przy pawilonie, w kierunku Wrzeszcza) na wysokość przychodni, a także korektę przebiegu przejścia dla pieszych przy kościele.

- W projekcie GPL opierano się na koncepcji układu drogowego sporządzonej przez BRG na potrzeby planu dla południowej części dawnego pasa startowego, w której uwzględniono docelowy przekrój al. Jana Pawła II. W koncepcji drogowej zaproponowano przesunięcie przystanku Pilotów 01 tak, aby zlokalizować zatokę autobusową w miejscu odgięcia istniejącej drogi rowerowej od jezdni. Zmiana lokalizacji przystanku nie jest przesądzona - będzie to szczegółowo rozwiązane na etapie projektu budowlanego ulicy w docelowym przekroju. Niemniej Gdański Zarząd Dróg i Zieleni brał udział w procesie sporządzania projektu planu - wyjaśnia Katarzyna Błaszkowska z Zespołu Komunikacji Społecznej BRG.
Postulowana w opracowaniu GPL zmiana lokalizacji przejścia przy kościele ma natomiast związek z planowaną nową drogą poprzeczną przez dawny pas startowy. W efekcie w docelowym układzie, po realizacji nowej zabudowy mieszkaniowo-usługowej, będzie ono dosunięte do skrzyżowania, stanowiąc połączenie z istniejącą zabudową po drugiej stronie pasa startowego.

  • Szeroka bitumiczna nawierzchnia powinna być wzbogacona o zieleń i elementy małej architektury.
  • Obecnie kierowcy parkują już nie tylko w osi głównego przejścia, ale nawet bezpośrednio w obrębie wejść do sklepów.
  • Docelowo w tym miejscu powinno powstać główne powiązanie piesze przez pas startowy z miejskim placem.

Radni dzielnicy wnioskowali o szerszą analizę



Jak informuje Biuro Rozwoju Gdańska, przygotowanie dokumentu było na bieżąco konsultowane z Radą Dzielnicy Zaspa-Młyniec. Przedstawiciele Rady poparli kierunek zmian przestrzeni lokalnej, opiniując pozytywnie wytyczne w opracowaniu GPL.

Radni wnioskowali jednocześnie o sporządzenie dodatkowych analiz oraz szczegółowych wytycznych dla al. Jana Pawła II, co jednak wykracza znacznie poza zakres opracowania GPL. Takie rozwiązania będą natomiast poddane analizie na poziomie innych dokumentów poprzedzających przebudowę układu transportowego.

Nowe połączenie między Moreną a Zaspą. Taka będzie Nowa Abrahama? Nowe połączenie między Moreną a Zaspą. Taka będzie Nowa Abrahama?

Pas startowy na Zaspie z lotu ptaka. Materiał z lipca 2021 r.


Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL)



Gdańskie Przestrzenie Lokalne to opracowania przygotowywane przez Biuro Rozwoju Gdańska docelowo dla ponad stu lokalizacji na terenie całego miasta.

Miejsca te mają być bezpieczne, łatwo dostępne oraz integrujące lokalną społeczność niezależnie od wieku, stanu zdrowia i stopnia sprawności fizycznej jej członków.

Ich lokalizacja jest dobierana w taki sposób, aby stworzyć spójną sieć powiązaną z terenami zieleni, centrami usługowymi i transportem zbiorowym.

Materiały przygotowane przez Biuro Rozwoju Gdańska mogą okazać się szczególnie pomocne przy realizacji zadań w ramach Budżetu Obywatelskiego, wydatkowaniu środków finansowych rad dzielnic oraz sporządzeniu nowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.


Miejsca

Opinie (128) 8 zablokowanych

  • Wybudowac podziemne parkingi wokol wielkiej plyty i schowac te wszystkie auta z tych waskich uliczek (13)

    Przestrzeni jest, wiec budowa bylaby prosta. Wtedy wszystkie auta pod ziemia, nie trzeba odsnierzac itd. A na parkingach trawe czy drzewa.

    • 91 11

    • (5)

      ta, ciekawe kto zapłaci za te parkingi podziemne i ciekawe kogo będzie stać na te miejsca na parkingach podziemnych. A finalnie ciekawe kto będzie stał w tych korkach do wyjazdów z takich parkingów w godzinach szczytu. Brak edukacji architektonicznej przoduje, ale widzę że logiki jeszcze bardziej kuleje.

      • 19 17

      • Oplata miesieczna za parking podziemny 50 zl (1)

        A chetnych nie zabraknie

        • 10 4

        • 50zł powiadasz?

          Czyli rocznie 600zł od auta. Jedno auto z wyjazdem potrzebuje ok 25m2, czyli patking na 100 aut powinien mieć powierzchnię ok 2,5 tys m2 pod ziemią. Przychód z opłat parkingowych wynosiłby 60tys zł rocznie. Za taką kwotę może pokrywane byłyby bieżące koszty eksploatacji, a kto ma zwrócić koszty budowy, takiego obszernego parkingu?

          • 11 1

      • (1)

        To zrezygnuj z samochodu jak cię nie stać. W Gdańsku komunikacja miejska podobno jest najlepsza w Polsce.

        • 7 2

        • W Gdańsku komunikacja miejska podobno jest najlepsza w Polsce.

          Dobry kabaret :)

          • 4 2

      • Widać, że dalej niż ...

        ...w Wejherowie (z całym szacunkiem) nie byłeś.

        • 0 0

    • Zrobić długi park , do samego morza (4)

      Samochody puścić po bokach i po temacie. Tak jak w Walencji. Czy z urzędu z urbanistyki ludzie nie podróżują i nie widzą rozwiązań, które dają życie miastu i chwile wytchnienia mieszkańcom "blokowiska" jakim jest zaspa ? Oco kaman. To takie prost przecież !

      • 25 5

      • Och takie proste. Własność prywatna nie istnieje? Widzę, że komuna mentalna wciąż w głowie.

        • 8 8

      • W Walencji jest kozacki ten park

        • 9 0

      • Akurat na Zaspie (1)

        Macie pełno parków, w tym Park JPII.
        A piękna Aleja JPII mogłaby być, tylko trzebaby zaprojektować zieleń przy tej ulicy całościowo, i o nią poźniej dbać

        • 9 3

        • Taka prawda, że trzeba zadbać o całą al. Jana Pawła II

          • 4 0

    • Tak, ale na koszt kierowców.

      • 4 1

    • Smietniki też pod ziemię schować razem z mrówkami faraonkami.

      • 2 0

  • Biuro rozwoju miasta (6)

    Pozwoliło na zabetonowanie całego pasa startowego, a teraz wyskakuje z jakimiś przestrzeniami... Na pasie powinien być park i właśnie te przestrzenie publiczne o których piszecie. Ile jeszcze razy dacie się sprzedać deweloperom???

    • 62 8

    • Komuna się skończyła. Pas startowy ma prywatnego właściciela. A jak uważasz, że własność prywatna nie ma znaczenia to pierwszy wnioskuj o zburzenie swojego domu pod park.

      • 5 16

    • Pas startowy zabetonowali Niemcy

      • 4 4

    • (1)

      Zaspa przed wciskaniem w każdą wolną przestrzeń budynków, była doskonale zaprojektowana pod względem zabudowy i przestrzeni . Była jednym z lepszych miejsc do zamieszkania, było dużo zieleni, miejsc do spacerów, odpowiednia ilość sklepów. Była!!!!!!!!!

      • 23 2

      • wciąż jest dużo zieleni, miejsc do spacerów i sklepów

        nawet knajpy się pojawiły

        • 2 7

    • Po drugiej stronie macie

      Same klocki.

      • 5 1

    • Jakby nie popsuli, to nie musieliby poprawiać.

      • 4 0

  • Należy zwiększyć ilość miejsc parkingowych (3)

    To pozwoli uniknąć degradacji już istniejących terenów zielonych, przez kierowców, którzy nie mają gdzie parkować.

    • 15 13

    • Zaorać wszystko i nasadzić kartoflów.

      • 6 5

    • zwiększanie powierzchni miejskiej przeznaczonej na parkingi (1)

      zwiększa korki w mieście i pogarsza możliwości poruszania się dowolnym środkiem lokomocji

      • 4 5

      • Podobnie rozbieranie linii kolejowych po to by budować ścieżki rowerowe

        • 2 2

  • Bloki (10)

    Jak dla mnie za mało bloków, za mało aut. Park JPII jeszcze jest do zagospodarowania blokami no i dużo miejsca jest też jeszcze między blokami ustawionymi nieracjonalnie heksagonalnie ;) Stawiajcie bloki, tylko wysokie

    • 96 28

    • poczekaj, poczekaj

      za chwile beda stawiac drapaki na pasie startowym, to bedziezs mogl kibicowac, ktory wyzszy.... marzy mi sie, drapak chmur na 50m.....

      • 10 0

    • za mało aut?

      Przecież duża część tej dzielnicy już wygląda jak komis używanych samochodów. Bez sensu

      • 10 4

    • Na pasie zmieści się falowiec

      • 21 0

    • Jak niewielu wie ...

      ...co to ironia :(

      • 7 0

    • mam nadzieję, że to tylko sarkazm

      • 4 1

    • Bloki

      Co typalisz?

      • 0 0

    • To sarkazm oczywiście???

      • 1 0

    • Dodalbym falowiec

      Taką mam koncepcje

      • 0 0

    • Tak popieram !!! (1)

      Gdzie się da postawić bloki, by można było spojrzeć do góry i widzieć beton. A resztę zielonej przestrzeni zalać betonem i zrobić parkingi. W sumie na boisku do piłki nożnej, nikt nie gra, można by wykorzystać na jakiś piętrowy parking.

      • 0 0

      • Też popieram, ale

        pomiędzy blokami, jak ktoś wcześniej napisał, kartoflów nasadzić.

        • 0 0

  • PO-pieram więcej betonu (3)

    • 30 7

    • Zadzwoń po PiSlicję. Niech przywiozą granatnik i zbombardują kobiety. (2)

      • 2 5

      • Weź tabletki na głowe

        • 3 0

      • Kobiety same

        się bombardują. Alkoholem! Wiem bo taki jeden w tv mówił.

        • 1 1

  • jeszcze więcej betonu, więcej, więcej (1)

    "inwestorzy" potrzebują apartamentów

    • 45 2

    • Już widzę te zdjęcia ofertowe o zielonym i spokojnym otoczeniu, bez aut, betonu i spalin. Pas startowy powinien być zielony, ale ktoś dostał w łapę i na siłę chcą tam wciskać mrówkowce dla slojow.

      • 11 1

  • Na pasie startowym wcisną nowe mrówkowce(ile to miało być pięter?), więc nagle zajęli się poprawą estetyki i dostępności dla pieszych w okolicy xD, wiadomo: prestiż musi być...

    Proponowane rozwiązania są korzystne, tylko ich efekt będzie chwilowy, bo w momencie oddania nowej zabudowy do użytku, pojawi się zaraz problem dużej ilości byle gdzie parkowanych aut, co i tak zdegraduje okolice. Wyobraźcie sobie jak każdy noworysz z budowanych tam mrówkowcow wydaje jeszcze dodatkowe 70.000 na miejsce postojowe, tym bardziej odpowiednią ich ilość zapewni deweloper? No właśnie...:)

    • 32 3

  • O, zaczyna się. Więcej bloków, betonoza! (1)

    • 25 2

    • O nie znowu jakieś drogi...Asfaltoza!

      • 0 3

  • Ciekawą rolę ma teraz BRG (4)

    Jak zmusić lokalnych mieszkańców, spółdzielnie, przedsiębiorców do poniesienia znaczących kosztów na poprawę estetyki otoczenia, by developer który zabuduje i zabetonuje każdy cm przestrzeni w obrębie pasa miał za free ładną okolicę, co przełoży się na ceny lokali. No i jeszcze jak to opakować marketingowo, żeby mieszkańcom wydawało się, że coś robione jest dla nich/z myślą o nich...

    • 64 4

    • (2)

      Ich działania są zawsze pod deweloperów, inwestorów... Nikt nie bierze ich wywodów na poważnie, a Zaspa jest tego typowym przykładem. Po prostu deweloper musi zarobić, więc smaruje gdzie trzeba, a rola tej i podobnych instytucji to przygotować mu teren i zrobić to za miejska kasę. Oczywiście zysk jest tylko i wyłącznie prywatny:)
      Ale jedno trzeba przyznać: potrafią wciskać kit:)

      • 20 3

      • (1)

        Fakt lepiej już nic nie budować przynajmniej chodzi o Zaspe. Nowe Osiedla tylko za Obwodnicą by miasto mogło się rozlewać do niebotycznych rozmiarów.

        • 3 1

        • Postanowienie noworoczne: nie używam zlepków, które mnie ośmieszają np. "rozlewać do niebotycznych rozmiarów"

          • 2 0

    • W sumie coś podobnego jest i nazywa się Budżet Obywatelski

      czyli fałszywe przeświadczenie że robisz coś dla dzielnicy, ale projekty wygrywają ( i są zgłaszane ) tylko te akceptowane przez miasto.

      • 1 0

  • Byleby to nowe ,,lepsze" nie było wrogiem dobrego- tego co jest (1)

    Coś pachnie zakusami deweloperów

    • 30 2

    • Każdy deweloper ma charakterystyczny zapach skunksa. Czuć go z daleka.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi

Co W Trawie Piszczy?

269 - 947 zł
konferencja
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
33200 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23350 zł/m2
Gdynia Orłowo
23300 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
20950 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
20850 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
31050 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
19650 zł/m2
Sopot Górny Sopot
17500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
17000 zł/m2
Gdańsk Brzeźno
16500 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane