• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dzielnice - wizje przestrzeni. Jak poprawić przestrzeń publiczną na Zaspie?

Krzysztof Koprowski
27 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (128)
  • Pawilon handlowo-usługowy przy al. Jana Pawła II, będący głównym elementem analizy w ramach GPL.
  • Pawilon handlowo-usługowy przy al. Jana Pawła II, będący głównym elementem analizy w ramach GPL.
  • Pawilon handlowo-usługowy przy al. Jana Pawła II, będący głównym elementem analizy w ramach GPL.

Poprawa zagospodarowania terenu w obrębie pawilonu handlowego przy al. Jana Pawła IIMapka na Zaspie oraz korekta układu komunikacji pieszej - to główne postulaty kolejnego opracowania Gdańskie Przestrzenie Lokalne. Dwa tygodnie temu prezentowaliśmy ustalenia dla Osowej w rejonie ul. Jednorożca, zaś w styczniu napiszemy o obszarze przy ul. NorblinaMapka na VII Dworze.



Czy na Zaspie potrzebnych jest więcej placówek handlowych?

W ramach opracowania Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL, jego główne założenia przypominamy w ramce na dole), autorstwa Biura Rozwoju Gdańska na Zaspie-Młyńcu, przewiduje się przede wszystkim poprawę jakości przestrzeni publicznej w obrębie pawilonu handlowo-usługowego przy al. Jana Pawła II.

Pawilon ten jest wkomponowany w układ głównego ciągu pieszego biegnącego przez teren całego osiedla. Jednak obowiązująca organizacja postoju aut oraz niedoinwestowanie przestrzeni publicznej znacznie obniżają estetykę i potencjał tego miejsca.

Potencjały zagospodarowania terenu w ramach opracowania GPL. Potencjały zagospodarowania terenu w ramach opracowania GPL.

Wygodne połączenia piesze pomiędzy zabudową



W dokumencie GPL zaproponowano usunięcie miejsc postojowych ze strefy głównego wejścia do pawilonu, a także uporządkowanie sposobu postoju w obrębie ich bocznych elewacji.

Ponadto wskazano na potrzebę utworzenia szerokiego przejścia przez al. Jana Pawła II - od placu zaplanowanego pomiędzy nową zabudową, która powstanie na dawnym pasie startowym i dalej, aż do ul. Dywizjonu 303Mapka i znajdujących się po tej stronie Zaspy ciągów pieszych.

Założenie to jest zgodne z przyjętym planem zagospodarowania dla dawnego pasa startowego. Opracowanie GPL przygotowano kilka miesięcy później niż nowy plan, więc w pełni respektuje ono ustalenia urbanistyczne nowej zabudowy mieszkaniowo-usługowej.

Przyjęto plan zagospodarowania dla pasa startowego na Zaspie Przyjęto plan zagospodarowania dla pasa startowego na Zaspie
Wytyczne do projektów wskazane w opracowaniu GPL. Wytyczne do projektów wskazane w opracowaniu GPL.

Dodatkowe nasadzenia i zieleń wzdłuż al. Jana Pawła II



W zakresie zieleni postuluje się nasadzenia nowych drzew, a także zachowanie licznych poprzecznych powiązań pieszych przez tereny zieleni. Ważnym elementem jest także zwiększenie udziału zieleni w obrębie pawilonu handlowego oraz wykreowanie placu wokół kościoła pw. św. Kazimierza KrólewiczaMapka m.in. poprzez likwidację ogrodzenia wokół kościoła.

Docelowa przebudowa al. Jana Pawła II powinna zostać wykonana zgodnie z ustaleniami Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej, co w tym przypadku oznacza m.in. wprowadzenie zadrzewień po stronie dawnego pasa startowego.

Przejście przy kościele zostanie docelowo przesunięte w kierunku wyjazdu z drogi osiedlowej na wysokość nowego połączenia poprzecznego przez dawny pas startowy. Przejście przy kościele zostanie docelowo przesunięte w kierunku wyjazdu z drogi osiedlowej na wysokość nowego połączenia poprzecznego przez dawny pas startowy.

Zmiana lokalizacji przystanków i przejścia dla pieszych



W zakresie układu komunikacyjnego uwzględniono również "przeniesienie" przystanku autobusowego Dywizjonu 303 01Mapka (tj. przy łączniku jezdni al. Jana Pawła II, w kierunku szpitala Zaspa) oraz Pilotów 01Mapka (tj. przy pawilonie, w kierunku Wrzeszcza) na wysokość przychodni, a także korektę przebiegu przejścia dla pieszych przy kościele.

- W projekcie GPL opierano się na koncepcji układu drogowego sporządzonej przez BRG na potrzeby planu dla południowej części dawnego pasa startowego, w której uwzględniono docelowy przekrój al. Jana Pawła II. W koncepcji drogowej zaproponowano przesunięcie przystanku Pilotów 01 tak, aby zlokalizować zatokę autobusową w miejscu odgięcia istniejącej drogi rowerowej od jezdni. Zmiana lokalizacji przystanku nie jest przesądzona - będzie to szczegółowo rozwiązane na etapie projektu budowlanego ulicy w docelowym przekroju. Niemniej Gdański Zarząd Dróg i Zieleni brał udział w procesie sporządzania projektu planu - wyjaśnia Katarzyna Błaszkowska z Zespołu Komunikacji Społecznej BRG.
Postulowana w opracowaniu GPL zmiana lokalizacji przejścia przy kościele ma natomiast związek z planowaną nową drogą poprzeczną przez dawny pas startowy. W efekcie w docelowym układzie, po realizacji nowej zabudowy mieszkaniowo-usługowej, będzie ono dosunięte do skrzyżowania, stanowiąc połączenie z istniejącą zabudową po drugiej stronie pasa startowego.

  • Szeroka bitumiczna nawierzchnia powinna być wzbogacona o zieleń i elementy małej architektury.
  • Obecnie kierowcy parkują już nie tylko w osi głównego przejścia, ale nawet bezpośrednio w obrębie wejść do sklepów.
  • Docelowo w tym miejscu powinno powstać główne powiązanie piesze przez pas startowy z miejskim placem.

Radni dzielnicy wnioskowali o szerszą analizę



Jak informuje Biuro Rozwoju Gdańska, przygotowanie dokumentu było na bieżąco konsultowane z Radą Dzielnicy Zaspa-Młyniec. Przedstawiciele Rady poparli kierunek zmian przestrzeni lokalnej, opiniując pozytywnie wytyczne w opracowaniu GPL.

Radni wnioskowali jednocześnie o sporządzenie dodatkowych analiz oraz szczegółowych wytycznych dla al. Jana Pawła II, co jednak wykracza znacznie poza zakres opracowania GPL. Takie rozwiązania będą natomiast poddane analizie na poziomie innych dokumentów poprzedzających przebudowę układu transportowego.

Nowe połączenie między Moreną a Zaspą. Taka będzie Nowa Abrahama? Nowe połączenie między Moreną a Zaspą. Taka będzie Nowa Abrahama?

Pas startowy na Zaspie z lotu ptaka. Materiał z lipca 2021 r.


Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL)



Gdańskie Przestrzenie Lokalne to opracowania przygotowywane przez Biuro Rozwoju Gdańska docelowo dla ponad stu lokalizacji na terenie całego miasta.

Miejsca te mają być bezpieczne, łatwo dostępne oraz integrujące lokalną społeczność niezależnie od wieku, stanu zdrowia i stopnia sprawności fizycznej jej członków.

Ich lokalizacja jest dobierana w taki sposób, aby stworzyć spójną sieć powiązaną z terenami zieleni, centrami usługowymi i transportem zbiorowym.

Materiały przygotowane przez Biuro Rozwoju Gdańska mogą okazać się szczególnie pomocne przy realizacji zadań w ramach Budżetu Obywatelskiego, wydatkowaniu środków finansowych rad dzielnic oraz sporządzeniu nowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.


Miejsca

Opinie (128) 8 zablokowanych

  • śmiać mi się chce: (4)

    nie będzie żadnej poprawy tzw. przestrzeni publicznej, bo wcale nie rządzą samorządowcy tylko rządzą deweloperzy i inni "biznesmani", którzy rozkazują zrobienie takiego lub podobnego planu zagospodarowania. Nie będzie nigdy dobrze, bo inwestorzy kierują się innym celem, którym jest maksymalny zysk a nie logika, sensowne rozwiązania, przyjazna zabudowa, spójność, bezpieczeństwo, rekreacja, itp. Liczy się tylko kasa, i to widać w milionach przykładów.
    Demokracja w Polsce jest tylko prozaiczna; rządzi lobby osób, którzy wciskają kity naiwnym a ci naiwnie głosują na ładnie ubrane w garnitury marionetki, które obiecują "ja wam zrobię dobrze".
    Taka sytuacja panuje na dowolnym poziomie administracyjnym i w dowolnym referacie. Najbardziej jaskrawe jest to w urbanistyce.
    Żeby się to zmieniło, trzeba by doprowadzić do sytuacji, w której lobby deweloperów nie ma wpływu na urbanistykę, a żeby tego dokonać, to trzeba by zmniejszyć wpływ partii, bo niestety ale obecnie zamiast niezależnych samorządów to mamy zależne od partii satelity.

    • 30 4

    • Trlciu zapomniałes rze deweloperzy rzadzą za zgodą samorządów POwskich tak jak wszedzei gdzie POrzadzi w miastach (3)

      • 2 2

      • ..."rze", pestka na torcie.

        • 5 0

      • Taaak. Np. w Żukowie masz niezły przykład satelitarnego państwa pislamskiego. (1)

        rządzi tam zrzeszenie kaszubskie, które otwarcie popiera pislam. Jak wygląda gmina Żukowo i tamtejsza "urbanistyka" to każdy doskonale widział. Ale akurat nie uważam, żeby wpływ jakiejkolwiek partii był inny. Po prostu z deweloperki jest gigantyczna kasa, tak jak i z lobby samochodowego. I dlatego właśnie w centrach jest samochodoza a deweloperzy trzymają się jak zwykle świetnie. I gdy ty harujesz za 5 tys miesięcznie, oni mają tyle w jeden dzień. Tu raczej nie ma znaczenia rodzaj partii ale ogólna chciwość ludzka.

        • 1 0

        • To może podziękuj lobby rowerowemu które łakomie patrzy na nieużywane linie kolejowe? Rozbierają tory by potem robić ścieżki rowerowe ale nie zadbają o wykluczonych komunikacyjnie. Stąd coraz więcej aut w miastach

          • 1 0

  • Trywialnie proste pytanie: (3)

    - przestać zabudowywać każdy metr kwadratowy wolnej przestrzeni?
    - wybudować podziemne parkingi, po wybudowaniu na nowo zasadzić trawę i drzewa, wytyczyć alejki, zbudować mała architekturę do relaksu i uprawiania sportu
    - skończyć z psuciem

    • 20 5

    • Dlaczego miasto ma komukolwiek finansować parkingi? To ja chcę w takim razie by mi wybudowano dodatkowy pokój.

      • 4 5

    • trywialnie prosta propozycja (1)

      - przestać przekształcać każdy metr kwadratowy wolnej przestrzeni w miejsce do parkowania samochodu

      • 5 0

      • ...i stworzyć osiedle dla emerytów, którym do funkcjonowania wystarcza tramwaj i skamka...

        • 1 0

  • Lepiej niech nie poprawiają (1)

    Jest o wiele lepiej funkcjonalnie zaprojektowana niż współczesne osiedla chodu klatkowego.

    • 46 2

    • Dać tam Kukle i Pisiewicza na rowerach

      Z centrum Gdyni to im zaraz zrobią strefy zrownowarzonego transportu

      • 0 2

  • Przepis na poprawę jest prosty. Trzymać deweloperów z daleka od tego terenu.

    • 25 1

  • wy już nic nie "ulepszajcie" (1)

    Zaspa jest świetnie zaprojektowanym osiedlem, funkcjonalnym i przestrzennym.
    "ulepszenia" w postaci wycinki drzew i nowych pawilonów nie są potrzebne.

    • 28 4

    • przecież tutaj proponuje się dosadzenie drzew

      • 1 0

  • Jestem zniesmaczony, ze po tylu latach (od kiedy lotnisko przestało istnieć) (2)

    Nadal jest tam 'pas startowy' w postaci chamskiego trawnika.

    • 2 10

    • chamski trawnik jest spontanicznie dewastowany przez parkujące samochody

      Bez wyraźnie restrykcyjnej polityki parkingowej (obciążania użytkowników samochodów kosztami, które generują) jakość przestrzeni w tej dzielnicy się nie poprawi.

      • 1 2

    • ciekawe że same minusy

      nie wiem czy to zwolennicy zabudowy czy stworzenia w tym miejscu parku

      uwaga sarkazm...

      • 1 0

  • Po co jest ten Miś, a po to "...a więc w pełni respektuje ono ustalenia urbanistyczne nowej zabudowy mieszkaniowo -usługowej." Deweloper dał kilka m-cy na dostosowanie tej części Zaspy do jego koncepcji.Zadanie wykonano.Proszę nie opowiadać dyrdymałów o poprawie.

    • 14 1

  • Zaspa jeszcze jakieś 10-12 lat temu była

    najlepsze i najwygodniejsza dzielnicą do życia. Dziś to kolejny plac budowy, w którym każdy m2 zostanie zabetonowany.
    Smutne to jest.

    Pora wynieść się daleko poza Trójmiasto, wtedy znowu będzie komfortowo.

    • 22 3

  • Wszystko już sprzedane deweloperce, to teraz można "ulepszać"

    Oczywiście zlikwidujemy miejsca parkingowe i zasadzimy drzewka - stare teksty, oczywiście rada dzielnicy popiera działanie na szkodę mieszkańców. Schemat działania już sprawdzony i powielany z innych dzielnic, nic nowego.... Najpierw wkracza deweloper, potem miasto w trosce o mieszkańców nasadza zieleń przy okazji likwidując ostatnie miejsca parkingowe , a wszystko to oczywiście w trosce o mieszkańców.

    • 19 0

  • Hehe..

    Wy już lepiej nic nie poprawiajcie. Nieraz widzieliśmy już te wasze cudowianki.

    • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi

Co W Trawie Piszczy?

269 - 947 zł
konferencja
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
33200 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23350 zł/m2
Gdynia Orłowo
23300 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
20950 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
20850 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
31050 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
19650 zł/m2
Sopot Górny Sopot
17500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
17000 zł/m2
Gdańsk Brzeźno
16500 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane