- 1 Dolne Miasto. Pierwszy budynek w PPP (100 opinii)
- 2 Wojsko okazyjnie sprzedaje działkę w Gdyni (115 opinii)
- 3 Park Południowy i Jasień. Nowe plany (54 opinie)
- 4 Nowy park w centrum Gdyni aż do mariny (122 opinie)
- 5 Najem krótkoterminowy. Co może wspólnota? (218 opinii)
- 6 Jak urządzić mieszkanie na wynajem? (29 opinii)
Dzielnice - wizje przestrzeni. Wrzeszcz przy Trasie Słowackiego
Opracowanie Gdańskie Przestrzenie Lokalne dla rejonu ul. Słowackiego, Chrzanowskiego i Reymonta to gotowy plan naprawczy dla przebudowanego dekadę temu fragmentu Wrzeszcza w ramach realizacji Trasy Słowackiego. Dwa tygodnie temu pisaliśmy o propozycjach zmian w rejonie falowca w Nowym Porcie.
Nie brakuje głosów wskazujących, że Trasa Słowackiego nie rozwiązała długofalowo problemów zatorów drogowych, a wręcz przeciwnie:
- wtłoczyła na Dolny Taras jeszcze większą liczbę aut (które teraz stoją w szerszych korkach),
- przyczyniła się do niekontrolowanego rozwoju przedmieść (zwłaszcza Banina),
- zdegradowała przestrzeń w bezpośrednim sąsiedztwie (w tym wymusiła przykrycie Potoku Strzyży i likwidację zielonego klinu zieleni nadwodnej).
Trzy warianty przedłużenia Trasy Słowackiego przy lotnisku
Próba stworzenia atrakcyjnej przestrzeni przy Słowackiego
Ponad dekadę temu włodarze i urzędnicy pozostawali głusi na apele zaprojektowania Trasy Słowackiego jako miejskiej alei. Dzisiaj, gdy nikt nie ma już wątpliwości co do negatywnego wpływu tej arterii na Wrzeszcz, podejmuje się próby ratowania resztek przestrzeni publicznej, które nie zostały zaanektowane przez ruch i postój samochodów.
Opracowanie GPL sugeruje w tym zakresie wytworzyć przyjazną pieszym przestrzeń w tzw. starej ul. Słowackiego w sąsiedztwie obiektów handlowych:
Wyniesienie fragmentów ulic oraz fontanna na zieleńcu
W obu wymienionych lokalizacjach opracowanie wskazuje potrzebę wykreowania placów z dużym udziałem zieleni (w tym drzew) oraz elementami małej architektury. Ponadto w drugiej lokalizacji przewiduje się wyniesienie fragmentów ul. Reymonta celem utworzenia wygodnych przejść dla pieszych.
W pobliżu ul. Chrzanowskiego plac projektuje się jako element ściśle powiązany kompozycyjnie z dawnym przebiegiem ul. Słowackiego oraz zieleńcem po drugiej stronie ulicy (do zachowania oraz doposażenia o element sztuki lub fontannę).
Dawny przebieg ul. Słowackiego w nowym wydaniu
Starodroże ul. Słowackiego postuluje się przeprojektować w taki sposób, aby podkreślić dawną oś ulicy szpalerem drzew oraz uporządkować parkowanie - w szczególności poprzez uniemożliwienie parkowania na chodnikach oraz w poprzek osi kompozycyjnej.
Wykorzystanie potencjału otwartego przebiegu Potoku Strzyży
W opracowaniu przewiduje się utworzenie zupełnie nowego powiązania pieszego o charakterze spacerowym - wzdłuż ocalałego fragmentu otwartego koryta Potoku Strzyży. Od tego ciągu powinny odchodzić powiązania poprzeczne - w tym przez wymagający naprawy mostek w sąsiedztwie budynku Partyzantów 91/93.
Jak zagospodarować przestrzeń nad wodą? Gdańsk przygotował wytyczne
Istotnym elementem jest podtrzymanie funkcji zieleni na niezabudowanych terenach w pobliżu Potoku Strzyży, które dodatkowo będą służyć retencji wody np. w formie ogrodów deszczowych.
Alternatywny ciąg spacerowy między blokami
Nowe powiązanie piesze przewiduje się także podtrzymać i rozbudować na północ względem ul. Słowackiego. Bazuje się tutaj na układzie chodników wzdłuż bloków Reymonta 15-17-19, które po modernizacji i rozbudowie pozwolą na wygodne przejście od ul. Chrzanowskiego aż po rejon ul. Makuszyńskiego, a stamtąd (poza granicami GPL) w stronę np. terenów leśnych przy ul. Arciszewskiego.
Punkt widokowy przy ul. Słowackiego i Arciszewskiego
Poprawa estetyki wiaty śmietnikowej oraz ekranów akustycznych
Warto zauważyć, że w opracowaniu sugeruje się odtworzenie charakterystycznych okrągłych placów rekreacyjnych, a także estetyzację wiaty śmietnikowej, która jest usytuowana... pośrodku wejścia w alejkę spacerową (przy budynku Reymonta 19).
Wzdłuż Trasy Słowackiego w zakresie ekranów akustycznych postuluje się ich likwidację, poprawę estetyki lub/i lepsze doświetlenie przestrzeni tuż za nimi, a także docelową budowę przejścia naziemnego na wysokości ul. Reymonta.
Potencjalny teren inwestycyjny, udział Rady Dzielnicy
W ramach opracowania GPL we Wrzeszczu wskazuje się jeden potencjalny teren inwestycyjny - zabudowy mieszkaniowo-usługowej na terenie parkingu przy ul. Chrzanowskiego. Taka zmiana jest dopuszczona planem zagospodarowania z 2009 r.
Opracowanie GPL powstało w toku długiej dyskusji BRG z przedstawicielami Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny. Rada przedstawiła szereg uwag dotyczących kształtowania przestrzeni publicznej, choć już wcześniej składała wnioski w zakresie przebudowy tzw. starej ul. Słowackiego czy budowy Trasy Słowackiego, które w znacznej mierze zostały wówczas nieuwzględnione przez urzędników.
Dokument GPL można zatem uznać za pierwsze oficjalne podejście do rewitalizacji przestrzeni zdegradowanej przez Trasę Słowackiego. Ostateczna wersja opracowania została zaakceptowana uchwałą Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny w grudniu 2022 r.
(Artykuł z 2015 r.) Mikrostrategie dla czterech dzielnic Gdańska, w tym Wrzeszcza Górnego
Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL)
Gdańskie Przestrzenie Lokalne to opracowania przygotowywane przez Biuro Rozwoju Gdańska docelowo dla ponad stu lokalizacji na terenie całego miasta.
Miejsca te mają być bezpieczne, łatwo dostępne oraz integrujące lokalną społeczność niezależnie od wieku, stanu zdrowia i stopnia sprawności fizycznej jej członków.
Ich lokalizacja jest dobierana w taki sposób, aby stworzyć spójną sieć, powiązaną z terenami zieleni, centrami usługowymi i transportem zbiorowym.
Materiały przygotowane przez BRG mogą okazać się szczególnie pomocne przy realizacji zadań w ramach Budżetu Obywatelskiego, wydatkowaniu środków finansowych rad dzielnic oraz sporządzeniu nowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Miejsca
Opinie (124) 3 zablokowane
-
2023-11-21 16:39
???
Plan naprawczy Wrzeszcza?! Tu już niczego nie da się naprawić, patodeweloperka przy wydatnym udziale i przyzwoleniu duetu adamowicz- dulkiewicz dokonały tych nieodwracalnych zaburzeń. Podziękujmy za to ,,władzom" miasta Gdańska, że tak łatwo ulegli lobbystom.
- 4 0
-
2023-11-21 17:22
Tak schrzaniono rozbudowę Wrzeszcza
że już nic nie da się naprawić, a jeszcze urzędnicy chcą wepchnąć na Bohaterów G i Klonowej tory tramwajowe, o zieleni nikt nie wspomina.
- 4 0
-
2023-11-21 17:25
Co to za bełkot... (1)
Jak czytam, że Trasa Słowackiego przyczyniła się do rozwoju przedmieść, które jak rozumiem są złe, to znaczy, ze pan Koprowski dzieli mieszkańców na tych lepszych (w centrum) i gorszych (na przedmieściach)?
I co to za mowa o jakimś "wtłaczaniu"? To jest miasto tylko dla gdańszczan, czy wrzeszczan?- 5 4
-
2023-11-21 22:34
Przedmieścia to nowotwór każdej aglomeracji. Wysysa pieniądze, tworzy problemy, a nie daje nic w zamian.
- 3 0
-
2023-11-21 17:29
Dlaczego nic się nie dzieje wzdłuż Partyzanów, Sosnowa, de'Gaulla (2)
Matki Polki. Jedyne co zrobiono to nazwano skwer przy Matki Polki Bohaterów Mariupola. Nawet nie zapytano mieszkańców czy chcemy taką nazwę.
- 5 1
-
2023-11-22 08:21
Latarnie
Kilka dni temu postawili na tym skwerku nowe latarnie. Żeby bohaterom było jaśniej.
- 0 2
-
2023-11-22 23:39
NAzow ważniejszy niż remont
faszyzm wygrywa z mieszkańcami
- 1 0
-
2023-11-21 17:33
Nowa Słowackiego jest ok.
Można przynajmniej wydostać się z Wrzeszcza, tylko nazwę należy zmienić, Żołnierzy Wyklętych to niech sobie prywatne podwórka nazywają
- 5 4
-
2023-11-21 20:34
(3)
szkoda, że wiadukt między Zaspą a Słowackiego ma tylko 1 pas. W godzinach szczytu korek na 15 min.
- 3 1
-
2023-11-21 22:06
(2)
a gdzie zmieścisz kolejne pasy dla wjazdu ze skrzyżowania koło bałtyckiej? ten trzeci pas musiałby być conajmniej do partyzantów. czyli bez sensu - zamiast tego powinni poprawić przepływ na skrzyżowaniu z potokową gdzie jest źródło korków na słowaku
- 1 1
-
2023-11-21 22:52
(1)
Korek kończy się na srebrnikach.. winne światła
- 2 0
-
2023-11-21 23:17
lewy pas jest zapchany przez skręcających na potokową więc niestety dalej -spójrz chociażby na natężenie ruchu na googlach
- 1 0
-
2023-11-21 22:22
Postulaty (2)
Po pierwsze, zakaz deweloperki. Oni to zło, budują źle, sprzedają i zarabiają więc są źli.
Po drugie, mniej betonu. Domy z bali drewnianych kryte mchem.
Po trzecie zerwać asfalty i zostawić błotniste drogi gruntowe.
Po czwarte wpuścić do miasta dziki, sarny i jelenie, to zawsze było ich i tak ma być.
I zutylizować mieszkańców.- 6 2
-
2023-11-21 23:18
Nie zostawiać błotnistych dróg ani duktów
To rozrywa tkankę leśną
- 2 0
-
2023-11-22 19:57
bredzisz....
- 0 1
-
2023-11-21 22:25
Opinia wyróżniona
Urbanistyczny koszmar - priorytet tranzytu nad mieszkańcami. Kultura Cargo. (4)
Ktoś kto to zaprojektował i zatwierdził nie ma sumienia ani wyobraźni. Autostrada pośrodku starej dzielnicy. Równie prymitywne rozwiązanie jak komunistyczny moloch (Podwale przedmiejskie) rozcinające Śródmieście na dwie części, z których ta Południowa jest dużo gorzej dostępna i upośledzona.
- 32 22
-
2023-11-21 22:43
Dokładnie tak jak mowisz
Szkoda, że mało kto rozumie, ale w końcu takie dziadostwo było w mieście od dzieciństwa większości.
- 9 3
-
2023-11-22 09:42
no tak, bo przecież ludzie z dalszych dzielnic, to już nie mieszkańcy
oni nigdy nie powinni w centrum się pojawiać. Po co drogi w aglomeracji, tylko psują widoki ludziom w centrum.
Mieszkasz na obrzeżach - stoisz w korkach, masz daleko do niektorych atrakcji i wygód, ale bliżej do lasów, jezior i spokój.
Mieszkasz w centrum - masz blisko do udogodnień miejskich, masz komunikację, ale też hałas, korki i spaliny.
Nie da się mieć ciastka i zjeść ciastka jednocześnie.- 4 5
-
2023-11-22 11:38
nie komunistyczny, a modernistyczny i wówczas będący w główym nurcie tak w Europie jak i na świecie (1)
natomiast Nowa Słowackiego to kompromitacja już nasza, wsobna, Solidaruchowo-korpo-postkapitalistyczna. Śmierdzi POPISem.
- 1 1
-
2023-11-23 17:55
powinien być tunel
- 1 0
-
2023-11-21 23:07
Sami mędrcy od tkanek miejskich
Skoro jest tak źle, to czemu mieszkania w okolicy kosmiczne drogie? Jakie były tkanki miejskie jak stała tam szczelnie ogrodzona jednostka wojskowa? Jak można negować sens drogi (argument: były korki, są korki) pomijając kompletnie tysiące nowych mieszkańców, biura, restauracje etc. które w tzw międzyczasie powstały wzdłuż tej trasy.
A przejścia naziemne i podziemne są i można całkiem sensownie przedostać się z jednej strony ulicy na drugą. Nie da się zrobić wszędzie woonerfów! Taka Zaspa przedzielona na krzyż ulicami Rzeczypospolitej i JP2, a chętnych do życia tam nie brakuje i ludzie jakoś dają radę z tak brutalnie podartą na strzępy tkanką miejską.- 6 2
-
2023-11-22 11:16
byłem przeciwnikiem trasy od początku - wszyscy jej bronili, także "eksperckie" forum Skyscrapercity
Apologeci byli wszędzie, dziś jeden jest zastępcą Architekta Miasta, inny, MichałT przyspiesza w Gdańsku tramwaje itd. itp.
Co więc dostaliśmy na Słowackiego? Zabicie starej ulicy, koszmarne do tego wyjątkowo kiczowate przejścia podziemne, zabicie życia wzdłuż drogi, ekranozę, brak remontów z północno-zachodniej stronie drogi w tym zabytkowych budynków.
ps. Jeżeli się nie mylę Adamowicz z Bielawskim poprzyznawali sobie za totot jakieś nagrody, wszędzie odtrąbiono trasę jako sukces, media piały z zachwytu.- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.