• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański Standard Ulicy Miejskiej. Przyjęto nowe wytyczne

Krzysztof Koprowski
14 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Mury oporowe, skarpy, ekrany akustyczne, drogi serwisowe i wąskie chodniki. Błędy popełnione na miejskim odcinku Trasy Słowackiego mają się już więcej nie powtórzyć dzięki GSUM. Mury oporowe, skarpy, ekrany akustyczne, drogi serwisowe i wąskie chodniki. Błędy popełnione na miejskim odcinku Trasy Słowackiego mają się już więcej nie powtórzyć dzięki GSUM.

Po kilku latach pracy oficjalnie zakończono prace nad Gdańskim Standardem Ulicy Miejskiej - dokumentem zawierającym wytyczne w zakresie projektowania nowych i przebudowy istniejących dróg. Dokument został przyjęty zarządzeniem prezydenta Miasta Gdańska i od tej pory obowiązuje w zakresie wszystkich nowych projektów budowlanych oraz w miarę możliwości w projektach będących w toku opracowania.



Czy nowe wytyczne zmienią sposób projektowania nowych dróg w Gdańsku?

Gdański Standard Ulicy Miejskiej (w skrócie GSUM) to dokument przygotowany przez Biuro Rozwoju Gdańska. Prace nad nim trwały już na etapie sporządzania nowego studium zagospodarowania przestrzennego Gdańska (uchwalonego w kwietniu 2018 r.).

W styczniu 2018 r. pisaliśmy na temat warsztatów towarzyszących opracowaniu dokumentu, zaś we wrześniu 2019 r. zorganizowano kolejną serię spotkań połączoną z prezentacją bardziej uszczegółowionego projektu dokumentu.

W grudniu 2020 r. ostateczna wersja dokumentu bez żadnego rozgłosu, konferencji czy towarzyszącej debaty naukowej została podpisana przez prezydent Gdańska Aleksandrę Dulkiewicz. Zgodnie z treścią zarządzenia:
  • GSUM należy stosować do wszystkich nowych niezainicjowanych dotąd projektów budowy lub przebudowy dróg publicznych z wyłączeniem zadań realizowanych w ramach bieżącego utrzymania, remontu bądź modernizacji istniejącego zagospodarowania,
  • GSUM stosuje się w miarę możliwości w przypadku projektów budowy lub przebudowy dróg będących w toku,
  • wykonanie zarządzenia powierza się dyrektorom jednostek organizacyjnych miasta zgodnie z podziałem zawartym w zarządzeniu.

Pełna treść dokumentu znajduje się pod artykułem z podglądem zawartości oraz odnośnikiem do pobrania.

Podział przestrzenny ulic według sąsiedztw. Od góry typy A, B i C. Podział przestrzenny ulic według sąsiedztw. Od góry typy A, B i C.

Rozwiązania zależne od otoczenia ulicy



Przypomnijmy, że GSUM definiuje formę ulicy odpowiednio do trzech rodzajów tzw. sąsiedztw:
  • Typ A: wzdłuż tych ulic dominuje zwarta zabudowa, a partery wypełnione są lokalami handlowo-usługowymi. Największy priorytet przyznano tu chodnikom wraz z przestrzenią pod gastronomię, następnie należy skupić się na organizacji ruchu rowerowego oraz wydzielonego transportu zbiorowego, a także kształtowaniu zieleni. Najmniejszy wpływ na kształt ulicy powinien mieć ruch samochodowy.
  • Typ B: ulice, wzdłuż których zabudowa jest nieco bardziej urozmaicona, nie zawsze tworzy jednolitą pierzeję, np. wypełniona jest blokami stojącymi bokiem do ulicy. Tutaj kolejność priorytetów jest podobna jak w typie A, ale nie przewiduje się już przestrzeni pod gastronomię, zaś chodniki mają pełnić przede wszystkim funkcję komunikacyjną (ruchu pieszego) i nie muszą stanowić jednocześnie atrakcyjnej przestrzeni publicznej do spędzania wolnego czasu.
  • Typ C: ulice na terenach przemysłowych, rolniczych oraz kompleksów leśnych, bez zabudowy mieszkaniowo-usługowej lub w bardzo ograniczonej formie. Tutaj wskazano jedynie obowiązek realizacji chodników oraz uwzględnienia infrastruktury rowerowej i transportu zbiorowego.

GSUM narzuca minimalną szerokość chodnika 2 m (nz. al. Havla z chodnikiem o szerokości 1,5 m). GSUM narzuca minimalną szerokość chodnika 2 m (nz. al. Havla z chodnikiem o szerokości 1,5 m).

Uniwersalne zalecenia dla wszystkich ulic



Ponadto w dokumencie zawarto wiele zaleceń odnoszących się do kształtowania formy ulicy niezależnie od sąsiedztwa, m.in.:
  • minimalna szerokość chodnika to 2 m, zaś w sąsiedztwie A 3 m i więcej,
  • przestrzeń piesza to "pas ruchu" stanowiący nadrzędną strefę względem innych i wymagający ciągłości materiałowej i dostosowania wysokości względem przejazdów,
  • w projektach należy obowiązkowo uwzględniać elementy zieleni,
  • miejsca postojowe należy lokalizować bezpośrednio przy jezdni z dopuszczeniem parkowania równoległego lub pasów postojowych w jezdni,
  • elementy wyposażenia ulicy, tj. chodniki, jezdnia, torowiska itd. powinny być sytuowane w jednej płaszczyźnie, tworząc "podłogę" wnętrza krajobrazowego.

Zgodnie z GSUM pieszy ma mieć zawsze zapewnioną przestrzeń ruchu. Zgodnie z GSUM pieszy ma mieć zawsze zapewnioną przestrzeń ruchu.

Unikanie przewymiarowanych układów drogowych



Warto także odnotować, że w sąsiedztwach A oraz B wskazano:
  • maksymalne odległości między przejściami dla pieszych co 300 m,
  • rezygnację ze stosowania rozległych skrzyżowań z wyspami centralnymi oraz rond o średnicach większych niż 28 m (sąsiedztwo A) i 50 m (sąsiedztwo B),
  • zakaz sytuowania dróg serwisowych, wewnętrznych, placów manewrowych, parkingów naziemnych od strony dróg publicznych (dopuszczone są wewnątrz kwartału zabudowy, na zapleczu budynku lub pod/nad ziemią).

Zgodnie z GSUM niedopuszczalne jest projektowanie w obszarach śródmiejskich wielkich skrzyżowań z wyspami centralnymi, które tworzą barierę przestrzenną, a jednocześnie zabierają cenny teren. Zgodnie z GSUM niedopuszczalne jest projektowanie w obszarach śródmiejskich wielkich skrzyżowań z wyspami centralnymi, które tworzą barierę przestrzenną, a jednocześnie zabierają cenny teren.

Studium Programowo-Przestrzenne dla każdej drogi



Wszystkie zalecenia wynikające z GSUM oraz uwzględnione w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego posłużą do opracowania każdorazowo Studium Programowo-Przestrzennego Ulicy, w którym zawarte zostaną wszystkie wytyczne do projektowania drogi, a w efekcie przełożą się na jej realizację zgodnie z nowym standardem.

Graf decyzyjny procesu projektowego zgodnie z GSUM. Graf decyzyjny procesu projektowego zgodnie z GSUM.


Gdański Standard Ulicy Miejskiej - pełna treść dokumentu (PDF, 116 MB)



Gdański Standard Ulicy Miejskiej od Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (161) 1 zablokowana

  • Widać walkę o cenny teren który oczywiście da się sprzedać deweloperom. (1)

    To jest podstawa wytycznych budowania dróg w Gdańsku już nie wspomnę o remontach tych dróg bo miejsca za mało do pisania. Ogólnie żenada !!!

    • 8 1

    • I to jest właściwy wniosek z tego urzędowego gniota.

      • 0 0

  • (1)

    Wystarczy jeden punkt jeśli chodzi o wytyczne:
    -Nie brać przykładu z Gdyni

    • 4 2

    • to już chyba przepadło...

      zaraza się rozlewa... magistraty sie naśladują.
      Po co ryzykować i wychodzić przed szereg?
      Jeszcze się coś sensownego zrobi i tylko kłopot, bo będą chcieli więcej...
      Patrz PKM... ;)

      • 1 1

  • wytyczne do niewytyczonych dróg (1)

    osiedla powstały dróg nima.

    • 6 1

    • dlaczego kłamiesz?

      dróg jest bardzo dużo, znaczna część ulic zakorkowana przez nadmiar samochodów

      • 0 0

  • Jakie nowe ulice ?? A co ze starymi ? Standardem gdańskich ulic jest dziura na dziurze i nierówności. A oni siedzą i radzą. Paranoja !!

    • 2 0

  • Trakt św. Wojciecha

    Jego ostatnia przebudowa:

    -zakostkowanie skwerów zieleni: Zatoka, Krus,
    -ugruntowanie patologii chodnikowej z przewężeniami do 30 cm (!) np. okolica Elmet
    -zero nowej zieleni

    • 10 0

  • Jak zwykle mało istotnymi rzeczami ...

    Lepiej pomału wsiąść się za skrzyżowania ... przerobić je na ronda a ulice puścić pod bezkolizyjnie... oczywiście drożej ale za to bezpieczniej i bezkorkowo ... Jak i tramwaje podobne pod albo nad skrzyżowaniami a nie tracą po 1min bądź więcej na każdym skrzyżowaniu...

    • 1 1

  • Niech miasto pomysli przy tym o miejscu na sieci podziemne którego wiecznie nie ma

    • 2 0

  • Czy te zalecenia pozwalają...

    ... Na wciśnięcie tramwaju w wąska uliczkę z zabytkową zabudową?

    • 8 2

  • nic o słupkach na chodniku? Tak by było wąsko dla ludzi na wózkach, a w razie awarii auto niech blokuje ruch (1)

    No i różne kolory i kształty. Jak na Jelitkowskiej - niskie, szerokie, biało- czerwone po jednej stronie. "Stylowe" żółto-czarne po drugiej. No i środek chodnika to dobre miejsce na postawienie słupa ze znakiem drogowym.

    • 4 0

    • To coś dużo aut się psuje w Polsce! Bo jak nie ma słupków, to zaraz ktoś wjeżdża na chodnik swoim "zepsutym" szerotem.

      • 0 0

  • Unikalne miasto Gdańsk, musi mieć swój standard, bo innych miast nie ma

    Na świecie są tysiące miast, wiele świetnie planowanych i zarządzanych. Naprawdę trzeba tworzyć standard ulicy dla Gdańska? Czysta forma urzędniczej megalomanii. Teraz proszę o gdański standard dziury w drodze - to jedyny wkład Gdańska w urbanistykę.

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi

Co W Trawie Piszczy?

269 - 947 zł
konferencja
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
33200 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23350 zł/m2
Gdynia Orłowo
23300 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
20950 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
20850 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
31050 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
19650 zł/m2
Sopot Górny Sopot
17500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
17000 zł/m2
Gdańsk Brzeźno
16500 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane