- 1 Wojsko okazyjnie sprzedaje działkę w Gdyni (115 opinii)
- 2 Dolne Miasto. Pierwszy budynek w PPP (104 opinie)
- 3 Park Południowy i Jasień. Nowe plany (54 opinie)
- 4 Nowy park w centrum Gdyni aż do mariny (122 opinie)
- 5 Najem krótkoterminowy. Co może wspólnota? (218 opinii)
- 6 Jak urządzić mieszkanie na wynajem? (29 opinii)
Inwestycja na Zaspie. Ocena oddziaływania na środowisko - potrzebna czy nie?
Od kilku miesięcy wiadomo, że na na pasie startowym na Zaspie powstanie osiedle mieszkaniowe. Inwestor - firma Budimex Nieruchomości - przygotowuje dokumentację niezbędną do uzyskania pozwolenia na budowę pierwszego etapu. Okazuje się, że w kwestiach środowiskowych opinie urzędów są różne.
Tymczasem inwestor, opierając się na obwiązujących zapisach miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, przygotowuje się do uzyskania pozwolenia na budowę pierwszego etapu inwestycji. W marcu do urzędu Prezydenta Miasta Gdańska wpłynął wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji.
Prezydent, zgodnie z procedurą, wystąpił w czerwcu z wnioskiem o wydanie opinii do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) - jest to niezależny od samorządu organ administracji rządowej. Z opinii prezydent chciał się dowiedzieć, czy konieczne jest przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko (w uzasadnionych przypadkach procedura ta poprzedza wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji).
RDOŚ wyraził opinię o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, bo "kwalifikuje się ono do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco wpływać na środowisko". W opinii czytamy, że RDOŚ "stwierdza brak jednoznacznej odpowiedzi, czy zaproponowane przez inwestora rozwiązania techniczne i organizacyjne są wystarczające w celu zminimalizowania negatywnych oddziaływań zarówno w fazie realizacji i eksploatacji". W swojej opinii RDOŚ, uznał że należy przeprowadzić analizę akustyczną (czy po zrealizowaniu inwestycji nie zostaną przekroczone poziomy hałasu), chociaż dokument o takiej nazwie został dołączony do wniosku od prezydenta. Według urzędu załącznik ten nie spełniał wymogów RDOŚ.
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku wraz z wnioskiem otrzymał komplet dokumentów. W karcie informacyjnej przedsięwzięcia (KIP), która zawiera podstawowe informacje o planowanym przedsięwzięciu, została opisana emisja zanieczyszczeń do powietrza, dodatkowo załączono wydruk z programu analizy stanu zanieczyszczenia atmosfery dla tej inwestycji. Do KIP załączono również "Ekspertyzę akustyczną - określenie miarodajnego poziomu dźwięku A hałasu komunikacyjnego na elewacji projektowanych budynków usługowo-mieszkalnych "Miasteczko Zaspa" przy ul. Jana Pawła II w Gdańsku dla roku 2020 oraz określenie wymaganej izolacyjności akustycznej przegród budowlanych" - informuje Sławomir Sowula, rzecznik prasowy RDOŚ.
W swojej opinii RDOŚ podkreślił także, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego zaleca przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko dla parkingów samochodowych powyżej 300 miejsc parkingowych. W pierwszym etapie inwestycji ma ich powstać 1096.
Zgodnie z obowiązującym prawem prezydent może opinię wydaną przez RDOŚ wziąć pod uwagę, ale nie ma takiego obowiązku.
- W tym przypadku organem właściwym do wydania decyzji jest Prezydent Miasta Gdańska, RDOŚ na wniosek prezydenta wydał tylko opinię - mówi Sławomir Sowula.
- Obowiązek lub brak obowiązku przeprowadzania oceny jest stwierdzany w oparciu o zgromadzony materiał dowodowy i opinie właściwych organów i po uwzględnieniu określonych w przepisach uwarunkowań - dodaje Dariusz Wołodźko z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
We wrześniu prezydent w swoim postanowieniu stwierdził zatem, że nie ma potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania dla środowiska. W dokumencie prezydent potwierdza, że przedsięwzięcie jest kwalifikowane do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, ale stwierdza jednocześnie, że oddziaływanie inwestycji na etapie realizacji będzie odwracalne i przejściowe. Nakłada przy tym na inwestora szereg obowiązków, które mają uczynić budowę mniej uciążliwą dla okolicznych mieszkańców.
Czytaj także: bloki zamiast biur na Zaspie
W odniesieniu do wskazań z opinii RDOŚ prezydent powołuje się na przedstawioną przez inwestora i będącą załącznikiem do karty informacyjnej przedsięwzięcia (KIP) ekspertyzę akustyczną i analizę emisji zanieczyszczeń do powietrza dla planowanego przedsięwzięcia.
- Nie zlecono osobnej oceny akustycznej dla tej inwestycji, poza tym, co było zawarte w KIP-ie. Miasto nie ma w zwyczaju zlecania odrębnych analiz w takich przypadkach. Zgodnie z obowiązującymi przepisami obowiązek sporządzenia analiz na potrzeby uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach spoczywa na wnioskodawcy, który do wniosku dołącza m.in. kartę informacyjną przedsięwzięcia, do której w wymagających tego sytuacjach załącznikiem jest np. analiza akustyczna - wyjaśnia Dariusz Wołodźko z gdańskiego magistratu. - Z ramienia urzędu ocena stanu akustycznego miasta następuje poprzez wykonywanie mapy akustycznej miasta - raz na pięć lat. Obecnie jest wykonywana taka mapa akustyczna miasta, zgodnie z prawem termin jej wykonania przewidywany jest do 30 czerwca 2017 r. Mapa będzie obejmowała stan zainwestowania w infrastrukturę na koniec roku 2016.
W postanowieniu odrzucającym konieczność przeprowadzenia oceny na środowisko prezydent podnosi, że projekt nie przewiduje hałaśliwych urządzeń wentylacyjnych. Mowa jest także o tym, że realizacja przedsięwzięcia będzie związana ze wzrostem natężenia ruchu samochodów, jednak według analizy przedstawionej przez inwestora wynika, że budowa parkingów podziemnych pozwala na ograniczenie liczby miejsc postojowych na terenie i tym samym zmniejsza tzw. niską emisję w rejonie budynków. W analizie, poza zanieczyszczeniami z budynków, które powstaną, wzięte pod uwagę zostały także te, które generują istniejące osiedla. W sumie nie przekraczają one stężeń dopuszczalnych, uzasadnia w postanowieniu prezydent. W dokumencie stwierdza się także, że emisję może obniżyć zastosowanie rozwiązań drogowych, które zapewnią płynny ruch samochodów (te są w trakcie ustalania z Zarządem Dróg i Zieleni w Gdańsku).
Również w kontekście wskazanych przez RDOŚ zapisów planu miejscowego, będących podstawą do stwierdzenia konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, prezydent uznał, że wyczerpuje je przestawiona przez inwestora ekspertyza i analiza. Zapisy planu zalecające ocenę oddziaływania na środowisko parkingów prezydent w postanowieniu uznał za niewiążące - "są to zalecenia, które można przeanalizować, natomiast nie są podstawą do wydawania decyzji administracyjnych".
Na zdrowy rozum trudno wyobrazić sobie, że nowe osiedle przy Jana Pawła II wygeneruje nieludzki hałas i duszącą ilość spalin. Jako mieszkańcy miasta, które intensywnie się rozbudowuje, powinniśmy jednak mieć świadomość przebiegu procedur związanych z powstawaniem kolejnych inwestycji. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji nie została jeszcze wydana.
- inwestor nie może podejmować przedsięwzięć wymagających przy realizacji kondygnacji podziemnych stałych lub tymczasowych odwodnień, palowania bez przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko
- wody gruntowe w miejscu inwestycji znajdują się poniżej głębokości posadowienia drugiej kondygnacji garaży, dlatego inwestycja nie będzie przegrodą dla wód podziemnych spływających z górnego tarasu w kierunku ujęć wody Zaspa i Czarny Dwór
- prace na budowie mają być prowadzone wyłącznie w porze dziennej, a prace hałaśliwe do godziny 18
Inwestycje
Miejsca
Opinie (179) 1 zablokowana
-
2016-11-06 09:54
opinia (1)
budyn dostanie kolejny apartament gratis
- 7 3
-
2017-06-09 08:23
to jest pewne - Budimex ma ogromny budżet
te kilka 5-7 pięter w wieżowcach przy SKM to przecież ogromny majątek. Na smarowanie lobbystów starczy aż nad to
- 0 0
-
2016-11-06 10:29
4 tałery skrócić z 55 na 30 i rozłożyć w pierzei nie w pale i byłoby ok
ale musi być m2 i miliardy deweloperów - na szczęście nie musi. Adamowicza ciśnie plan miejscowy.
- 2 2
-
2016-11-06 10:30
Gdansk bez parkingow bo ma takie przepisy. Gdańsk Mongolią Europy
Po co parkingi? Przepisy mówię bez 300 m. parkingowych mozna budować. Czy Gdańsk to Mongolia Europy czy gorzej?
- 2 3
-
2016-11-06 10:31
Budować wyżej, bo niedługo zabraknie miejsca w Gdańsku. (1)
- 4 2
-
2017-06-09 08:22
miejsca jest we pip, wyżej buduje się w III świecie
- 0 0
-
2016-11-06 20:00
szykuje się kolejny kocioł (1)
OK. Inwestycje niech będą tylko czy ktoś pomyślał o nowych drogach dojazdowych ,bo jak nie to Zaspa stanie się niedługo oazą dla rowerów i pieszych.Dla mnie niepojęte jest to ,że tyle trąbi się o ochronie środowiska a tyle spalin co wydziela się stojąc w coraz większych korkach po prostu zwala z nóg. Ciekawe co za naukowiec powłączał sygnalizację świetlną nawet póżną nocą na pasie startowym i na Przymorzu mimo ,że ruch w tych godzinach jest po prostu zerowy.
- 4 3
-
2016-11-06 21:12
światła są bezwzględnie konieczne, ... inaczej domorośli rajdowcy jeździliby nocą po mieście z prędkością 200km/h.
- 0 0
-
2016-11-07 07:45
Czas pozwać miasto i Adamowicza za kradzież wartości nabytej przez zagęszczenie zabudowy na Zaspie. (1)
Czas pozwać miasto i Adamowicza za kradzież wartości nabytej przez zagęszczenie zabudowy na Zaspie. Na Zaspie mieszkańcy nabywali mieszkania gdzie gwarantowano, że nie powstanie w tym rejonie już żadna zabudowa wyższa niż dwie kondygnacje a teraz budują wieżowce nie dość że w parku to jeszcze odcinające zupełnie ustawowe doświetlenie budynków. Zabudową na terenach ujęć wody i w rejonie pośredniej ochrony ujęć wody to powinna dodatkowo zająć się natychmiast prokuratura z urzędu. Tylko nie ta prokuratura z Gdańska na telefon bawiąca się na prywatnych spędach Adamowicza za publiczne pieniądze wydane bez zgody mieszkańców.
- 3 1
-
2016-11-07 09:51
osiedla budowane w parku Reagana ,oraz projekt autostrady przez park Reagana
i przy ujęciach wody
- 2 1
-
2016-11-07 09:49
Budynki mieszkalne i komunikacja dla nich to 2 rózne sprawy ,ale spowodowane zaniedbaniem komunikacji miejskiej przez miasto. (1)
Same budynki mieszkalnej wielkiej szkody nie robią, Ale problemy pojawiają się z brakiem miejsc parkingowych,zatruciem środowiska i ludzi przez spaliny aut,korki na ulicach . Dlatego ze miasto ma zaniedbana komunikacje miejska.Przyrost aut mamy najwyższy w UE.Stale rośnie liczba słoików nie mieszkających na stałe w Gdańsku,oni przyjechali wszyscy autem z rożnych wiosek bo tam praktycznie komunikacja inna nie istnieje.Ruch samochodowy w mieście zamiast ograniczać ,nadal jest promowany.Komunikacją miejska nadal jest bardzo słabo rozwinięta!Dlatego ludzie nie rezygnują z aut i nie chcą korzystać z komunikacji miejskiej bo jest za wolno ,za długo i za drogo!
Rozwiązania są 2 .Jedno to poszeszac drogi i budowac nowe,oraz budowanie przy każdym osiedlu parkingów piętrowych.Miejsca juz brakuje wiec to ślepa ulica.Jedyne wyjscie to rozwijanie komunikacji miejskiej ,autobusy niemoga stac w korkach.komunikacja miejska musi byc TAŃSZA ,Szybsza!- 2 0
-
2016-11-07 13:49
rośnie liczba słoików ... to źle, czy dobrze ?
Już bałem się, że jedno z rozwiązań będzie polegać na wprowadzeniu utrudnień i ograniczeń dla "słoików", jako lokalnych imigrantów.
Oczywiście żartuję :)
Pewnie zaliczam się do tej grupy ze względu na to, że obecnie nie mieszkam w Gdańsku na stałe.
Na razie odwiedzam Gdańsk weekendowo, przez co moje auto przemieszcza się po ulicach trójmiasta zazwyczaj tylko dwukrotnie w ciągu tygodnia, a nawet rzadziej :)- 0 0
-
2016-11-07 14:01
barometr cen
wolę Stogi od Szadółek
- 0 0
-
2017-06-09 08:20
Mieszkańcy mają rację - budyniki od strony kolejki obniżtyć do 7-8 kondygnacji i będzie ok
+ więcej połączeń z JPII.
- 0 0
-
2017-06-09 09:04
wjazd na Zaspę
Brak wjazdu z ul.Grunwaldzkiej od strony Oliwy na most Lewoniewskich .Skręt w lewo na skrzyżowaniu Wojska Polskiego na Zaspę odkorkuje skrzyżowanie i rondo przy Galerii Bałtyckiej.Podczas remontu ul.Grunwaldzkiej w ub.roku otwarto skręt w lewo i było super.Kochani Włodarze proszę zmuście się do myślenia.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.