• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przeróbka "miastem produktywnym". Studencka wizja dzielnicy

Ewa Budnik
12 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Zabudowa wysokościowa oraz niższe kwartały z wkomponowanymi elementami świadczącymi o historii dzielnicy. Wszystko to na zdegradowanym obecnie terenie poprzemysłowym, z którego widać gdańskie Główne Miasto. Zabudowa wysokościowa oraz niższe kwartały z wkomponowanymi elementami świadczącymi o historii dzielnicy. Wszystko to na zdegradowanym obecnie terenie poprzemysłowym, z którego widać gdańskie Główne Miasto.

Przeróbka, a więc tereny, które są niezwykle bliskie ŚródmieściuMapka, w najbliższych dziesięcioleciach zapewne zyskają nowy wygląd i nową tożsamość. Absolwent ASP w swojej pracy dyplomowej zaproponował, jak ukierunkować zmiany, by nowo powstała część miasta była wygodna do zamieszkania, pracy i rozrywki, ale też zdolna do wytworzenia lokalnej społeczności i przygotowana na wyzwania zmieniającego się świata.



Wiedziałe(a)ś o terenie z zabytkowymi halami na Przeróbce?

Karol Drobniewski swoją pracę dyplomową obronił w tym roku na kierunku Architektura Przestrzeni Kulturowych w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.

Koncepcja urbanisytyczno-architektoniczna dotyczy obszaru dawnych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego na Przeróbce, a więc terenu pomiędzy ulicami Siennicką, Przetoczną i Ku Ujściu.Mapka

Znajdują się tam stare (w części wpisane do rejestru zabytków) hale, które podobnie jak te np. w Stoczni Cesarskiej rozbudzają wyobraźnię co do możliwości ich przyszłego zagospodarowania.

Zobacz także: Przeróbka - wizja wysokiej zabudowy obok Mostu Siennickiego

- Mieszkam przez całe życie na Stogach, ale szczerze mówiąc nie wiedziałem, że teren z takim potencjałem i fantastyczną zabudową jest tuż obok. Kiedyś wybrałem się tam na spacer, zobaczyłem co tam jest i uznałem, że koniecznie trzeba się tym zająć - opowiada Karol Drobniewski. - Tym bardziej, że to miejsce idealnie koresponduje z ideą tworzenia miasta produktywnego, która mnie interesuje.

Wizja kompletnego miasta



Obszar dla którego przygotowana została koncepcja ma około 36 ha. Znajdujące się na nim budynki są w większości w złym stanie technicznym i użytkowane są przez różne podmioty zajmujące się handlem, produkcją, usługami. Jednak, jak podkreśla autor pracy, teren ten jest bardzo dobrze skomunikowany ze Śródmieściem i położony niedaleko od niego. Ponadto w samej dzielnicy istnieje kompleksowa infrastruktura dzielnicowa. Jest to zatem idealna "plama" na mapie Gdańska, która zagospodarowana może być od podstaw i po stworzeniu nowych połączeń włączona do większego obszaru położonego nad Martwą Wisłą.

Czytaj także. Miasto planuje rozwój terenów nad Martwą Wisłą

Punktem wyjścia do stworzenia koncepcji zabudowy tego terenu są poprzemysłowe zabudowania z początku XX wieku. Część budynków od 2001 roku wpisana jest rejestru zabytków, co gwarantuje ich zachowanie. Poza ceglanymi halami (np. Narzędziownia, Mała Kotłownia, hala napraw wagonów i napraw lokomotyw) są tu także stare - malownicze - wieża ciśnień, kotłownia czy zespół bramowy.

W ten zabytkowy układ i substancję wkomponowana została nowa zabudowa i miejskie przestrzenie. Aktualny plan miejscowy przewiduje dla tego terenu funkcję przemysłową, więc gdyby taka lub podobna koncepcja miałaby być wdrożona, musiałby on zostać zmieniony.

  • Stare torowisko oraz portowe dźwigi wydają się być nieodzowne w przypadku tworzenia nowych części miasta w okolicy nabrzeży.
  • Połączenie starych hal z nowymi częściami to wyzwanie dla architektów oraz oczywistość w przypadku współczesnych rewitalizacji zdegradowanych terenów poprzemysłowych.
  • Tworzenie miejskiej tkanki od nowa pozwala na stworzenie przemyślanego, nastawionego na zrównoważony rozwój programu zieleni.
  • Poprzemysłowy charakter terenu łatwo wykorzystać do stworzenia wygodnej, popularnej i lubianej przestrzeni miejskiej.
W koncepcji teren umownie podzielony został na obszar starej i nowej zabudowy. W "starej" części, gdzie dominowała będzie historyczna zabudowa uzupełniona nowymi częściami wysokość nie przekroczyłaby 4-7 kondygnacji. Dalej - w kierunku ul. Ku Ujściu - zabudowa wzrasta, by osiągnąć wysokość nawet 100 metrów (ok. 30 pięter). Oczywiście funkcje zabudowy są przemieszane, tak aby na terenie tym można było mieszkać, pracować, wypoczywać.

Zapoznaj się z całą koncepcją przestawioną w pracy dyplomowej

W koncepcji wyraźnie widać zachowanie czytelnych podziałów zabudowy na kwartały oraz ciągów, które urbanistycznie porządkują teren i ułatwią poruszanie się po nim. Przewidziano tu powstanie miejskich placów sprzyjających integracji lokalnej społeczności, zieleń (na dachach, wewnątrz kwartałów zabudowy, na tarasach wzdłuż ulic) oraz mnóstwo usługowych parterów, które przyciągną ruch pieszy.

Dominującą zasadą było tu projektowanie tzw. miasta krótkich dystansów, w którym najważniejszy jest pieszy i rowerzysta i w którym na równych zasadach obok siebie funkcjonuje stara i nowa zabudowa.

  • Masterplan. Teren podzielony jest na część "starą" wzbogaconą o nową zabudowę oraz "nową" uwzględniającą wysokościowce.
  • Teren dawnych Zakładów Napraw Taboru Kolejowego znajduje się niedaleko Mostu Siennickiego.
  • Z terenu dawnych zakładów jest zaledwie 3 km do Śródmieścia Gdańska.
  • Wszystkie detale historycznej zabudowy mogą zostać wykorzystane do stworzenia przyszłej, ale nawiązującej do historii tego miejsca, tożsamości tego miejsca.

Miasto produktywne - miasto przyszłości



Autor pracy dyplomowej dążył jednak do stworzenia czegoś więcej niż tylko koncepcji urbanistyczno-architektonicznej.

- Ta struktura stała się punktem wyjścia do stworzenia pierwszej w Gdańsku dzielnicy w pełni opartej na idei miasta produktywnego - podkreśla Karol Drobniewski. - Zauważyłem, że dotychczasowa odnowa obszarów miejskich wprowadza różne dysproporcje społeczno-ekonomiczne. Stworzony przeze mnie projekt wychodzi poza standardową wizję architektoniczną i stara się przedstawić od podstaw zupełnie nową strukturę społeczno-przestrzenną. Chciałbym, aby ta praca magisterska przyczyniła się do dyskusji na temat kształtowania nowych zespołów miejskich nie tylko w Gdańsku, ale także w każdym mieście w Polsce. Na poziomie urbanistycznym istotne jest wprowadzanie odpowiedniej strategii, zwłaszcza do dużych pozyskiwanych przez miasto terenów, która niestety w Polsce ciągle opiera się na ciągle powtarzanych modelach komercyjnych. Mam nadzieję, że doczekam się w mieście przestrzeni o innej, niepowtarzalnej warstwie ideowo-programowej - napisał w komentarzu do pracy jej autor.
Czym jest miasto produktywne? To nieco inny rodzaj myślenia o przestrzeni miejskiej niż mixed-use, które zdaniem autora wprowadza jednak dysproporcje społeczne i ekonomiczne.

Idea miasta produktywnego poza oczywistymi (choć w ogólnym sformułowaniu brzmiącymi mało konkretnie) rozwiązaniami dotyczącymi zrównoważonego rozwoju, ekologii, skracania dystansów i niwelowania dysproporcji społecznych przewiduje także - w powiązaniu w nimi - wprowadzenie do tkanki miejskiej produkcji i wytwórstwa dostępnych lokalnie i lokalnie zapewniających miejsca pracy. Chodzi o tworzenie zamkniętych obiegów, które pozwalają integrować i ulokalniać, co ostatecznie przekłada się na korzyści społeczne, ekologiczne i gospodarcze.

Idea miasta produktywnego w pigułce



Karol Drobniewski na postawie swojej pracy stworzył także poradnik "Miasta produktywne w ujęciu lokalnym", w którym tłumaczy i promuje ideę miasta produktywnego. W zamierzeniu autora poradnik może być wykorzystywany przez samorządy lokalne i inne podmioty mające wpływ na charakter przestrzeni miejskiej.

- Zazwyczaj prace dyplomowe zawierające koncepcje urbanistyczno-architektoniczne przedstawiają tylko projekt lub wytyczne do niego, co jest równoznaczne z wcielaniem się w rolę miasta jako ustawodawcy prawa lokalnego mającego wpływ na kształtowanie przyszłych terenów inwestycyjnych (nie tylko zabudowy ale także tkanki społecznej) lub rolę inwestora - projektanta, który tą wizję przekłada na formę urbanistyczną lub architektoniczną. Wydając ten poradnik i jednocześnie tworząc projekt wcieliłem się w obie te role. To jest taka symulacja, która ma też zakomunikować, że tworzenie zespołów miejskich powinno opierać się na głębszej współpracy - podkreśla Drobniewski.
Poradnik Miasta produktywne w ujęciu lokalnym

- Autor tej pracy odniósł się do innowacyjnej w Polsce idei miasta produktywnego ujmując ją nie tylko w formie standardowego opracowania dyplomowego, ale także w formie książki - podręcznika popularyzującego ideę. To bardzo odważne i osadzone w aktualnych trendach działanie oraz doskonały materiał do spotkań, rozmów i punkt wyjścia do rewitalizacji analogicznych przestrzeni w kraju - podkreśla przydatność powstałego materiału prof. ASP Jan Sikora, promotor pracy dyplomowej.

Miejsca

  • ASP Gdańsk, Targ Węglowy 6

Opinie (103) 5 zablokowanych

  • Lokalni autochtoni vs ludnośc naplywowa (1)

    Moze być ciekawie

    • 7 3

    • Tzn. jacy autochtoni?

      Którzy tu przybyli 60 , 70lat temu?

      • 6 2

  • A jednak, już wcześniej pisałem, że to wszystko dotrze tutaj, na Stogi i Przeróbkę. (2)

    Projekt, projektem ale na zentku Jan z Tomaszem mają swoje "działki" a na nich biznesy. Także czekam na informacje o tak zwanym samozapłonie deweloperskim...

    • 5 3

    • (1)

      Nie wiem kto to Jan z Tomkiem, ale myślę, że przesadzasz z tym ogniem.

      • 1 5

      • Św. Jan ze Stogów i św Tomasz z Jasienia

        apostołowie i uczniowie Jezusa.
        Mają w posiadaniu/dzierżawie wieczystej 75% terenu zaznaczonego na zdjęciu czerwoną ramką, prowadzą tam swoje biznesy, mają tam swoje działki... Kiedy ZNTK było w rękach syndyka, w promocyjnej dość cenie zakupili od niego większość terenów... Więc wizja zabudowy, na działkach należących do prywatnych właścicieli jest lekko nie trafiona, ale jak ktoś to tam napisał, na obronę będzie jak znalazł.

        • 5 0

  • Czy na asp (3)

    Maja matenatyke, fizyke, geometrie wykreslna?

    • 12 3

    • tak, oraz specjalne zajęcia z wyobraźni przestrzennej (2)

      • 3 1

      • Serio? (1)

        • 1 0

        • tak

          • 0 0

  • w prezentowanej koncepcji szczególnie podobają mi się duże obszary wolne od parkujących i jeżdżących samochodów

    prezentowana wizja jest zgodna z założeniami Strategii Rozwoju Gdańska 2030+ w ramach której priorytetowo traktuje się potrzeby pieszych, rowerzystów oraz pasażerów transportu publicznego. Tak trzymać.

    • 6 7

  • Zdecydowanie ZA

    Najwyższa pora zaprzestać budowy nowych dzielnic przy i za Obwodnicą . Jest tyle pięknych ,klimatycznych i blisko Centrum terenów .
    .Przeróbka , Dolny Gdańsk , Stogi , Brzeżno , New Port czekają na ciekawą rewitalizację .

    • 71 30

  • nowe wizje (1)

    fajnie ale jak polikwidujemy wszystkie tereny przemysłowe czytaj firmy w których pracują i zarabiają pieniążki, to za co ludziska wykupią te betonowe klatki

    • 10 2

    • chyba o to chodzi w mieście produktywnym żeby nie likwidować tylko tworzyć miejsca pracy także dla zawodów fizycznych. ale jak zwykle lepiej nie doczytać a pisać pierdoły.

      • 1 1

  • Część stara i nowa?

    Przecież na tych terenach jest wiele zakładów pracy... niektóre całkiem spore.
    Wizja, wizją....zawsze można ją mieć, a szczególnie po.....
    Wybudują parę bloczków takich jak np. na szadolkach, albo obok Hallera+ ceny z kosmosu, się sprzeda i będzie git!

    • 7 0

  • Brakuje jeszcze SKM na Przeróbkę i Westerplatte (4)

    Będzie wtedy komplet. Tory już są

    • 6 1

    • (2)

      Tory sa do portu

      • 2 2

      • (1)

        Tory do portu rozbudowali dla transportu kolejowego do portu.Kolejki SKM brak do Brzeźna,przez Nową Letnicę,a miała być reaktywowana.

        • 0 0

        • Tam co najwyżej zrobią ścieżkę rowerową

          • 0 0

    • przez Olszynkę

      Stogi Plaża, Westerplatte i tunelem do Nowego Portu, a następnie do Gdańska Głównego.

      Piękna pętla, która tchnęłaby życie w te tereny...

      • 0 0

  • Ta w miejscu bez dojazdu, obok przemysl, a ci apartamenty pod wynajem

    • 6 1

  • Autor koncepcji (1)

    zupełnie ignoruje stosunki własnościowe na terenie opracowania. Znaczna część obszaru została sprzedana przez syndyka dawnych ZNTK różnym podmiotom prywatnym. Specustawa pozwala na wywłaszczenia na cele inwestycji drogowych, a to w tym wypadku nie wchodzi w rachubę. Czy twórca tej wizualizacji zdaje sobie sprawę, ile czasu trwałyby procedury wywłaszczeniowe i jakie kwoty odszkodowań wchodziłyby w grę ? Funkcjonuje tu z powodzeniem dużo firm , często przypisanych do lokalizacji, z uwagi na bliskość nabrzeża i łatwość wyjazdu z miasta. Przeprowadzki nie wchodzą w grę. Kto zapewni pracę zwalnianym z tych firm? Znam trochę te miejsca, ale jak spojrzałem na ogólną koncepcję, przypomina mi to przesuwanie jeziora na filmie Barei. Z zabytkowej hali wyrastają prostokątne pudła. Dawnego biurowca ZNTK brak, do wyburzenia? Może lepiej pomyśleć o odnowieniu infrastruktury i uporządkowaniu terenu, zanim tworzyć się zacznie szklane domy.

    • 14 4

    • bo to jest koncepcja a nie projekt. gdyby Pan uważnie przeczytał koncepcję do której link znajduje się w artykule, to wiedziałby, że to koncepcja nie na 5 latdo przodu i zakłada ona początkowo uporządkowanie terenu. Ekstensywne przedsiębiorstwa które stale się rozwijają będą szukać lepszych miejsc w pobliżu portu, a małe firmy mają zostać skondensowane w zabytkowych halach które przejdą remontu i w parterach nowych budynków.

      • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi

Co W Trawie Piszczy?

269 - 947 zł
konferencja
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
33200 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23350 zł/m2
Gdynia Orłowo
23300 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
20950 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
20850 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
31050 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
19650 zł/m2
Sopot Górny Sopot
17500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
17000 zł/m2
Gdańsk Brzeźno
16500 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane