• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tragedia na wielkim ekranie. Recenzja filmu "Smoleńsk"

Tomasz Zacharczuk
9 września 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 


Sześć lat po pamiętnych kwietniowych wydarzeniach tragedia smoleńska znów rozgrzewa opinię publiczną. Po kilku nieudanych podejściach film Antoniego Krauzego wreszcie ujrzał światło dzienne. Podczas gdy śmierć pary prezydenckiej i 94 pozostałych osób potrafiła choć na chwilę zjednoczyć Polaków, tak filmowy "Smoleńsk" może jedynie pogłębić różnice i podziały, prezentując do tego dość marny poziom artystyczny.



To, co zdarzyło się 10 kwietnia 2010 roku w lesie w okolicach Smoleńska na stałe zapisało się na kartach polskiej historii i głęboko wryło się w serca milionów Polaków. Śledzenie dramatycznych doniesień z Rosji, a później oglądanie pogrzebowych uroczystości na przemian napawało smutkiem, szokiem i niedowierzaniem. I w takim też tonie utrzymany jest film Antoniego Krauzego. Sporo tu jednak dodatkowej goryczy, żalu i desperackiej próby wyjaśnienia okoliczności smoleńskiej tragedii.

Twórcy filmu od niemal pierwszego kadru konsekwentnie trzymają się obranego kursu i punkt po punkcie odhaczają na ekranie kolejne argumenty na poparcie tezy o zamachu w Smoleńsku. Brakuje jednak przeciwwagi czegoś, co pozwoli widzowi samodzielnie wyciągnąć wnioski i skonfrontować ze sobą często sprzeczne sygnały. Taka jednak była wizja reżysera, który miał pełne prawo nadać filmowej historii autorskich kształtów i nasycić ją własnymi przekonaniami. W efekcie dostajemy przeraźliwie jednostronny i płytki emocjonalnie obraz posmoleńskiej rzeczywistości.

Nina (Beata Fido) drogą dziennikarskiego śledztwa próbuje rozwikłać okoliczności katastrofy smoleńskiej. Stopniowo staje się zwolenniczką teorii o zamachu. Nina (Beata Fido) drogą dziennikarskiego śledztwa próbuje rozwikłać okoliczności katastrofy smoleńskiej. Stopniowo staje się zwolenniczką teorii o zamachu.
Mnożące się z każdą minutą wątki polityczne i kontrowersje wokół śledztwa niestety w przygniatający sposób tłumią ludzkie, indywidualne dramaty. Niewiele jest w "Smoleńsku" momentów refleksji i zadumy nad portretem ofiar, które potraktowane zostały bardzo ogólnikowo. Społeczny i polityczny przekrój, jaki prezentowali pasażerowie pechowego Tupolewa, mógłby stanowić grunt pod interesujące pojedyncze filmowe historie. Szumnie zapowiadana przez producentów filmu rekonstrukcja relacji między prezydentem a pierwszą damą nijak ma się do ekranowej rzeczywistości. Para prezydencka i specyficzna więź łącząca małżonków gubi się w reżyserskim chaosie. Postać Lecha Kaczyńskiego pojawia się zresztą dopiero w połowie filmu. Ekranowej Marii Kaczyńskiej w filmie jest jeszcze mniej. Antoni Krauze spektakularnie zmarnował potencjał psychologicznej analizy tragicznie zmarłych w Smoleńsku. Szkoda tym większa, że reżyser w "Czarnym Czwartku" doskonale potrafił oddać osobiste dramaty swoich bohaterów na tle dramatycznych wydarzeń na Wybrzeżu.

Sporo niechlujstwa i nieładu znajdziemy w warstwie technicznej filmu. Niezłe zdjęcia Michała Pakulskiego nikną w montażowym rozgardiaszu. Film jest niemiłosiernie pocięty, nieznośnie fragmentaryczny i przeładowany liczbą scen. Nie trzeba być wprawionym kinomanem, żeby bez problemu zauważyć, że "Smoleńsk" przeszedł kilka etapów montażowych, a każdy z nich nadzorowała chyba inna osoba. W rezultacie dochodzi do absurdalnych sekwencji, w których bohaterowie wymieniają między sobą po jednym zdaniu i następuje bezmyślne cięcie. Problem z finansowym dopięciem przedsięwzięcia widać gołym okiem w podrzędnej jakości efektach specjalnych, które przyprawiają o ból głowy.

Doświadczonemu filmowcowi, jakim jest Antoni Krauze, nie wypadało całkowicie oblać testu z reżyserskiego fachu, toteż znajdziemy w "Smoleńsku" kilka porządnie skręconych sekwencji, przykrytych jednak nadmiarem materiałów telewizyjnych. Zwłaszcza początek filmu przypomina bardziej dokumentalny reportaż z posmoleńskich wydarzeń aniżeli fabularną opowieść o kulisach tragedii. Swoją robotę bez zarzutu wykonał za to Michał Lorenc, któremu kolejny raz udało się stworzyć nienachalną, ale bardzo klimatyczną ścieżkę dźwiękową, która w odpowiednich momentach intonowała smutną melodię ekranowych dramatów.

Postać prezydenta Lecha Kaczyńskiego (Lech Łotocki) pojawia się dopiero w połowie filmu. Tak naprawdę niewiele dowiadujemy się o tej postaci. Postać prezydenta Lecha Kaczyńskiego (Lech Łotocki) pojawia się dopiero w połowie filmu. Tak naprawdę niewiele dowiadujemy się o tej postaci.
Uzupełnieniem artystycznej (warte podkreślenia) porażki "Smoleńska" jest z jednej strony przerysowane, a z drugiej zaś jałowe aktorstwo. Paradoksalnie najlepiej prezentują się tu odtwórcy dalszoplanowych ról (Aldona Struzik jako Generałowa czy obiecujący Lech Łotocki w roli prezydenta Kaczyńskiego). Kreacje Redbada Klynstry (Redaktor) czy Jerzego Zelnika (Dyplomata) zakrawają już o niezamierzony komizm i karykaturalne przeładowanie. Prawdziwym aktorskim nieszczęściem, jakie przydarzyło się filmowi jest jednak Beata Fido w głównej roli telewizyjnej reporterki. Fatalne umiejętności (bądź ich brak) widoczne są w każdym posągowym geście i bezuczuciowym słowie wypowiadanym przez bohaterkę. To zatrważający przykład anty-aktorstwa spod znaku produkcji typu "W-11" lub "Szpital", zupełnie nieadekwatny do tragicznej historii wokół której bazuje "Smoleńsk".

W pogoni za chęcią udowodnienia swoich tez za wszelką cenę Krauze traci wyczucie ekranowej historii, która ciągnie widza na poboczne tory, odrywając go od rodzinnych i indywidualnych dramatów ofiar katastrofy smoleńskiej i ich bliskich. Największego ładunku emocjonalnego dostarczają archiwalne zdjęcia telewizyjne, podczas gdy ekranowe postaci snują się jedynie po fabularnej osi opowieści. W konsekwencji "Smoleńsk" paradoksalnie nie wzbudza aż takich emocji, jakich moglibyśmy się spodziewać. Wątek dziennikarskiego śledztwa urywa się w martwym punkcie, pozostawiając jałową dziennikarkę samą sobie. Z kolei poprawnie zrealizowanym zabiegiem było fragmentaryczne ukazanie tragicznego lotu Tupolewa. Nie dostajemy od razu na tacy finalnej katastrofy. Dwuwarstwowa narracja prezentuje nam kulisy reporterskiego dochodzenia, a gdzieś pomiędzy kadrami skrywa się historia, która dzieje się na pokładzie samolotu.

Filmowy "Smoleńsk" swoją kiepską artystycznie jakością nie współgra z ogromem tragedii z jaką musieli zmierzyć się nie tylko bliscy ofiar smoleńskich, ale i wszyscy Polacy. Przesiąknięta polityczną agitacją opowieść z pewnością oddaje hołd zmarłym, ale tylko po to, by stanowić wyjściową bazę do przemycania kolejnych teorii na temat katastrofy. A przecież para prezydencka, ale również doświadczeni politycy, wojskowi, stewardessy czy piloci zasługują na to, by opowiedzieć ich historię w godny i wielopłaszczyznowy sposób. Taki, który pozwoli widzowi pomyśleć, a nie tylko stworzy okazję do jeszcze głębszych podziałów. Pozostaje mieć nadzieję, że nigdy więcej nie będziemy świadkami takich wydarzeń ani takich filmów.

OCENA: 3/10

Film

5.5
51 ocen

Smoleńsk (147 opinii)

(147 opinii)
Dramat

Opinie (531) ponad 20 zablokowanych

  • Jakie mohery !!! (5)

    Dostaną szkoły nakaz aby dzieciaków w ramach zajęć wysłać na film i się zwróci, niech was główa od tego nie boli wszystko jest już zaplanowane ;)

    • 104 26

    • Za moich czasów trzeba było mieć pozwolenie od rodzica na wyjście klasą do kina, dla dzieci któe nie mogły organizowano zajęcia w czytelni, więc już nie przeżywaj

      • 12 2

    • Problem w tym, ze rodzice nie puszczą dzieci na ten film... Nawet wyborcy PiS bo to nie jest obraz który chciałbym pokazywać dziecku nawet jeśli zgadzam sie z teoria zamachu

      • 15 4

    • (2)

      nie ma czegos takiego jak nakaz wyjścia do kina. szkoła może zorganizowac coś takiego ale zawsze można po prostu nie wysłać dziecka, doczego zreszta zachęcam.

      • 23 4

      • Jednymcięgięm. (1)

        Izjednymprzecinkiem. Maszrację. Film jest dozwolony od piętnastego roku życia.

        • 4 0

        • byc może niedowidzisz, ale jest tam kropka. nie ma tam błędów oprócz braku wielkich liter, co może wynikać z pośpiechu.

          • 0 1

  • (1)

    Tam mgła na plakacie to opary absurdu. Film nakręcono na zamówienie sekty pisiorów. Film może być pomocny jako przykład jak nakręcić gniota.

    • 130 23

    • Temat na mature z Polskiego w 2029

      Proba wykorzystania kinematografii do manipulacji faktami historycznymi na podstawie filmu Smolensk.

      • 4 1

  • (5)

    No trójmiastopl musiało podzielić się swoją opinią na temat tego filmu, żeby rozpętać kolejną g*wnburze. Nie ma innych filmów do recenzowania czy macie płacone od komentarzy?

    • 51 75

    • (2)

      A o którym filmie najwięcej się mówi ostatnio w Polsce?

      • 16 3

      • (1)

        Media nie popierające PiS same robią "reklamę" tego filmu. A w "szoł biznesie" nie ważne jak się mówi, ważne że się mówi.

        • 13 2

        • "nie ważne"

          K.rwa, ludzie. Litości!

          • 6 5

    • To po co komentuhesz i dodajesz od siebie cos do tej go*noburzy ?

      • 2 1

    • Tusk im płaci sianem od Putina ty pisowski debilu

      • 0 1

  • Zmienić gatunek na komedia sf (1)

    i zarobi na siebie

    • 86 24

    • na zagranicznych portalach widnieje jako s-f i słusznie

      • 4 1

  • (2)

    Film trzyma w napięciu, są zwroty akcji no i prawda historyczna. Polecam.

    • 37 130

    • Jest prawda czasu i prawda

      ekranu. Jak mawiał klasyk:-) Ten cytat sprzed trzydziestu paru lat, pasuje tu jak ulał. Bareja wiecznie żywy.

      • 23 2

    • Zwroty i owszem, treści żołądka przy po obejrzeniu filmu :)

      • 11 4

  • spektakularnie zmarnował potencjał psychologicznej analizy tragicznie zmarłych w Smoleńsku... (3)

    Panie krytyk, film się panu nie podoba bo jest o czym innym niż pan chciał?

    Czy pan jesteś poważny?

    • 42 101

    • Pan krytyk miał wyrobioną opinie zanim poszedł do kina - o ile poszedł

      • 10 21

    • Jak sie nie podoba to jego sprawa od tegi jest krytyk aby krytykowac

      • 5 3

    • Ooo

      kolejny przydupas prezesa

      • 0 3

  • Macierewicz reżyserował chyba ten wynalazek! Z filmów o samolotach wolę komedię ``Czy leci z nami pilot`` z 1980 roku.

    • 87 17

  • Dno

    Film dno totalne wdług PiS-u

    • 61 23

  • Jak napisał Szymon Majewski dzień po premierze (5)

    "Wczoraj odbyła się premiera filmu, którego recenzje już wszyscy dawno mieli napisane."

    • 123 4

    • (1)

      Oczywiście tą recenzję też.

      • 12 3

        • 4 0

    • I o dziwo, wszystkie one się spełniły.

      Podświadomość zbiorowa jedna istnieje?

      • 7 3

    • Ta recenzja jest tego najlepszym przykładem (1)

      Wysyp troli platformerskich tylko potwierdza spekulacje i brak na Pomorzu wolnej prasy. Zresztą popatrzcie na wlascicieli

      • 4 7

      • chachachchachach

        Puknij się w pusty łeb, chacahchahahcha, zamach!!! Buahuahuahuah

        • 0 1

  • Film oceniam na 12

    W skali kaczora,coś pomiędzy Naj - nieprawdopodobne a jednak ,a Prometeuszem - Ridleya Scotta.Dziwię się tylko,że po seansie nie dostaliśmy paczki parówek i po puszce piwa,czuję się oszukany.

    • 51 17

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Kina

Gdańsk

Helios Forum Gdańsk Forum Gdańsk
Helios Alfa Centrum Alfa Centrum
Helios Metropolia Galeria Metropolia
Cinema1 Galeria Morena
Kino Muzeum Muzeum II Wojny Światowej
Kino IKM Instytut Kultury Miejskiej
Kino Spektrum Klub Kot

Sopot

Multikino Sopot Centrum Haffnera

Rumia

Multikino Rumia Galeria Rumia

Wydarzenia

BNP Paribas Kino Letnie Sopot-Zakopane 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
10 zł
projekcje filmowe

Animafest Lato - przegląd filmów animowanych

0-19 zł
impreza filmowa, festiwal filmowy, przegląd

Kultura dostępna: Supersiostry

13 zł
projekcje filmowe