- 1 Coraz więcej sposobów na napiwek (288 opinii)
- 2 Ranking pierogarni w Trójmieście (55 opinii)
- 3 Jemy na mieście: Aichi (dobrze) Gotuje (72 opinie)
- 4 Psiorbet, tatar lub psierogi. Menu dla psów (188 opinii)
- 5 Azjatycki Market na Ulicy Elektryków (40 opinii)
- 6 Za tym teraz szaleje kulinarny internet (27 opinii)
32 restauracje, kawiarnie i sklepy, wyselekcjonowane w dwuetapowym procesie, zostały kulinarną wizytówką Gdańska. Projekt Smaki Miasta, realizowany przez Miasto Gdańsk przy współpracy z poznańską firmą Landbrand, ma za zadanie ułatwić mieszkańcom i turystom dotarcie do dań oraz miejsc, które najlepiej zareklamują miasto, nawiązując przy okazji do jego historii i specyfiki.
- Opinię na temat konkretnego miejsca wyrabiamy sobie w oparciu o wszystkie zmysły, nie tylko słuch czy wzrok. Równie istotny jest smak, dlatego obok tożsamości kulturalnej czy turystycznej, warto budować tożsamość kulinarną - mówi Hubert Gonera z firmy Landbrand, inicjator i współorganizator projektu.
Smaki Gdańska mają za zadanie ułatwić mieszkańcom i turystom dotarcie do dań oraz miejsc, które najlepiej zareklamują miasto, nawiązując przy okazji do jego historii i specyfiki. O tym, gdzie warto pójść i co zjeść, dowiemy się z kolportowanego bezpłatnie, drukowanego przewodnika kulinarnego (dostępny od 1 sierpnia m.in. w punktach Informacji Turystycznej), strony internetowej dedykowanej projektowi, a niebawem będzie można wybrać się na wędrówkę kulinarnym gdańskim szlakiem wraz z aplikacją Footsteps dla systemów iOS i Android.
Projekt będzie firmowany przez Gdańskie Przystawki - autorskie dania oparte na lokalnych recepturach, przygotowane przez szefów dziewięciu restauracji. Wybierać można między różnymi formami śledzia, od tych klasycznych po kaszubsku w słodko-kwaśnej zalewie, poprzez solone z marynatami, aż po nietuzinkowe połączenia śledzia z warzywnymi czy owocowymi dodatkami oraz wykwintnymi dodatkami. Poza śledziem wśród przystawek znajdziemy tatar z bałtyckiego dorsza, gęś z Dębogórza, tort z marcepanem i owocami oraz plasterki zapiekanych buraków z kozim serem. Gdańskie Przystawki od sierpnia będą dostępne w dziewięciu wybranych restauracjach, m.in. w Mercato, Ritz, Villi Uphagena, Winne Grono i Zafishowanych. Ceny mieszczą się w przedziale 12-30 zł. Wśród miejsc biorących udział w projekcie znajdują się również m.in. Loft, Otwarta, Umam i gdańska Hala Targowa.
Restauracje biorące udział w projekcie zostały starannie wyselekcjonowane w dwuetapowym procesie weryfikacji.
- Dobór lokali do projektu był zamknięty dla mieszkańców i turystów - informuje Olimpia Schneider z referatu prasowego Urzędu Miasta Gdańska. - Założeniem projektu był dobór miejsc spełniających określone kryteria szczegółowo opisane w formularzu audytowym. Projekt nie ma na celu promocji miejsc najbardziej popularnych wśród gości. Ma znaczenie wizerunkowe dla miasta poprzez popularyzację jego tożsamości kulinarnej i specyfikę kuchni gdańskiej.
Z udziału w projekcie wyłączono lokale, w których dominuje kuchnia narodowa krajów innych niż Polska oraz lokale sieciowe. Wyjątek stanowi cukiernia i piekarnia Pellowski.
- Cukiernia i piekarnia Pellowski jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych i kojarzonych z Gdańskiem. Jej tradycyjne wyroby oraz wielopokoleniowa historia firmy są silnie związane miastem i jego powojennymi dziejami. Wyroby piekarnicze i cukiernicze od Pellowskiego są kojarzone przez wielu turystów jako charakterystyczne i tradycyjne dla Gdańska. W przewodniku oraz na stronie Smaki Gdańska wskazany został adres głównej cukierni, mieszczącej się od kilkudziesięciu lat przy ul. Podwale Staromiejskie 82, a nie informacja o wszystkich punktach sprzedaży sieci - wyjaśnia Schneider.
Wśród wstępnie wybranych, na podstawie audytu internetowego, 80 restauracji, do dalszego etapu zakwalifikowano blisko 50. W miejscach tych eksperci zewnętrzni złożyli wizyty studyjne, oceniając jakość serwowanych potraw, sezonowość menu, obecność w karcie oryginalnych dań lub składników, a także wystrój lokalu oraz poziom obsługi. Ważne było również wyrażenie chęci stałej współpracy, ponieważ w najbliższym czasie planowane są kolejne działania, takie jak oznakowanie lokali wspólnym logo czy wizyty studyjne dla mediów prezentujących miejsca biorące udział w projekcie.
Finalnie, do udziału w projekcie zakwalifikowały się 32 gotowe do współpracy restauracje, kawiarnie i sklepy, które uszeregowano w siedmiu kategoriach: Autorskie Smaki, Smak Tradycji, Rybne, Przy piwie i nalewce, Na luzie/Na lunch, Słodki Gdańsk oraz Smaczne Zakupy.
Autorskie smaki |
Mercato, Ritz, Filharmonia, Szafarnia 10, Eliksir |
Smaki tradycji |
Velevetka, Baryłka, Villa Uphagena, Pod Łososiem |
Rybne |
Zafishowani, Targ Rybny, Tawerna |
Przy piwie i nalewce |
Gdańsk Bowke, Loft, Brovarnia |
Na luzie/Na lunch |
Ink-Puro Hotel Gdańsk, Neightbour's Kitchen, Otwarta, Piwna 47, Kurhaus, Winne Grono |
Słodki Gdańsk |
Umam, Pellowski, Fajne Baby, Fukafe, Z Innej Parafii, Marmolada Chleb i Kawa |
Smaczne zakupy |
Hala Targowa, Klasztorne Smaki |
Projekt Smaki Gdańska realizowany jest od 2015 roku. Dotychczas na jego realizację miasto wydało 65 499 zł.
Miejsca
Opinie (84)
-
2016-07-29 10:42
Skoro w radzie miasta są resrauratorzy, to jest kasa na promowanie ich interesu (1)
podobnie jest z deweloperami. Trafiłem kiedyś na konwencję PO w Gdańsku, co trzeci kandydat był związany z deweloperami.
Sam Adamowicz kiedyś powiedział protestującym w sprawie podwyżek czynszów: chcecie sobie coś załatwić, załóżcie partie i wejdźcie do rady miasta.
Każdy sobie rzepkę skrobie - to jest motto neoliberałów z PO i Nowoczesnej.- 2 2
-
2016-07-29 11:43
Czyli Rada Miasta
powinna skladac sie z bezrobotnych
- 0 0
-
2016-08-08 12:17
Gratulacje
Gratulacje dla Szafarni 10 :) Na prawdę dobra kuchnia i taras widokowy, zasłużyli! :)
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.