• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńska "trójka" uczy najefektywniej. Licea w rankingu EWD

Wioleta Stolarska
31 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Na pierwszy miejscu wśród trójmiejskich szkół znalazło się III Liceum Ogólnokształcące im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni. Na pierwszy miejscu wśród trójmiejskich szkół znalazło się III Liceum Ogólnokształcące im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni.

Które liceum najlepiej i najefektywniej uczy w Trójmieście? Gdzie uczniowie robią największe postępy w nauce? Po raz kolejny według wskaźnika EWD na czele rankingu znalazło się III LO w Gdyni, zaraz za nim uplasowało się I Liceum Ogólnokształcące w Gdańsku, a na trzeciej pozycji V LO w Gdańsku. Dane dotyczące wskaźnika przyrostu wiedzy w ogólniakach, czyli tzw. Edukacyjnej Wartości Dodanej, w latach 2020-2022 opublikowała Centralna Komisja Egzaminacyjna.



Czy podczas wyboru szkoły kierujesz się rankingami?

EWD to wskaźnik efektywności nauczania w danej szkole, który pozwala zmierzyć wkład szkoły w wyniki nauczania. Do jego wyliczenia wykorzystywane są dane egzaminacyjne dla trzech roczników maturzystów - tym razem pod lupę wzięto lata 2020-2022.

Wynik to efekt porównania wyników egzaminu maturalnego - czyli wyniku "na wyjściu" ze szkoły - z wynikami z egzaminu gimnazjalnego - czyli wynikami "na wejściu" do szkoły. Wskaźniki EWD służą do porównywania pracy dydaktycznej szkół.

Do publicznej wiadomości podaje się trzyletnie wskaźniki ze względu na większą rzetelność ich oszacowań zależną w dużej mierze od liczby danych. Poza tym wieloletnie wskaźniki egzaminacyjne są mniej narażone na losowe wahania niż jednoroczne i dzięki temu są bardziej rzetelną miarą wyników i efektywności nauczania poszczególnych szkół. Wskaźniki EWD z uwagi na sposób ich obliczania służą do porównywania pracy dydaktycznej szkół.

Co istotne, z powodu likwidacji gimnazjów w 2019 roku tegoroczne wyniki EWD są ostatnimi z serii tych, które porównywały wyniki matury krajowej z wynikami egzaminu gimnazjalnego. Jeśli w kolejnych latach analizy EWD nadal będą prowadzone, dotyczyć będą porównania wyników egzaminu ósmoklasisty w szkole podstawowej z maturą kończącą szkołę średnią.

Ranking szkół średnich w Trójmieście. Najlepsze licea i technika 2022 Ranking szkół średnich w Trójmieście. Najlepsze licea i technika 2022

Gdzie najlepiej i najefektywniej uczą licea w Trójmieście?



Po raz kolejny okazało się, że najbardziej efektywnie i najlepiej na Pomorzu uczą nauczyciele w III Liceum Ogólnokształcącym im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni.

- Łącznie w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych oraz humanistycznych gdyńska "trójka" osiągnęła najwyższe wskaźniki EWD w Trójmieście i na Pomorzu, a także znalazła się w wąskim gronie kilku liceów o najwyższej wartości wskaźnika EWD w Polsce - mówi Wiesław Kosakowski, dyrektor III LO w Gdyni. - Bez wątpienia wskaźnik EWD dla III LO w Gdyni byłby jeszcze wyższy, gdyby w obliczeniach uwzględniano wyniki maturalne z języka angielskiego oraz innych języków obcych (w III LO nauczane są poza językiem angielskim także języki: francuski, hiszpański, niemiecki i rosyjski), a przede wszystkim gdyby uwzględniano wyniki matury międzynarodowej, do której przystępuje i znakomicie zdaje 25 proc. wszystkich absolwentów gdyńskiej "trójki" z danego rocznika. W 2022 r. III LO w Gdyni ukończyło 203 absolwentów, którzy osiągnęli znakomite wyniki na maturze krajowej (163) organizowanej przez CKE - Centralną Komisję Egzaminacyjną w Warszawie (poprzez OKE-Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Gdańsku) oraz na maturze międzynarodowej (40) organizowanej przez IBO - International Baccalaureate Organization - podkreśla.
Licea w Trójmieście z najwyższym wskaźnikiem EWD (okres 2020-2022):
  1. III Liceum Ogólnokształcące - Gdynia 11
  2. I Liceum Ogólnokształcące - Gdańsk 7,6
  3. V Liceum Ogólnokształcące - Gdańsk 6,6
  4. I Liceum Ogólnokształcące - Sopot 5,7
  5. II Liceum Ogólnokształcące - Sopot 5,4
  6. Gdańskie Liceum Autonomiczne 5,3
  7. II Liceum Ogólnokształcące - Gdańsk 4,5
  8. III Liceum Ogólnokształcące - Gdańsk 3,9
  9. ex aequo: VIII Liceum Ogólnokształcące - Gdańsk, XX Liceum Ogólnokształcące - Gdańsk 3,8

Licea i technika z Trójmiasta w rankingu Licea i technika z Trójmiasta w rankingu "Perspektyw". Która szkoła jest najlepsza?
Licea (wybrane) o najwyższym wskaźniku EWD w Polsce - łącznie w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych oraz humanistycznych:
  1. V Liceum Ogólnokształcące im. Augusta Witkowskiego - Kraków 13,6
  2. XXVII Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Czackiego - Warszawa 12,9
  3. XIII Liceum Ogólnokształcące - Szczecin 11,8
  4. VIII Liceum Ogólnokształcące im. Władysława IV - Warszawa 11,1
  5. III Liceum Ogólnokształcące - Gdynia 11
  6. Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Wrocławskiej - Wrocław 10,6
  7. XIV LO im. Stanisława Staszica w Warszawie, 2 SLO im. Pawła Jasienicy oddział Solec, II Liceum Ogólnokształcące w Białymstoku 10,4
  8. V Liceum Ogólnokształcące im. Księcia Józefa Poniatowskiego w Warszawie 10,2
  9. XVIII LO im. Jana Zamoyskiego, Warszawa 10
  10. XXXIII LO Dwujęzyczne im. Mikołaja Kopernika w Warszawie, VII LO im. Juliusza Słowackiego w Warszawie, XVII LO im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Warszawie 9,5
  11. V Liceum Ogólnokształcące w Bielsku-Białej 9,3
  12. XIV Liceum Ogólnokształcące im. Polonii Belgijskiej we Wrocławiu, Liceum Ogólnokształcące im. św. Jadwigi Królowej Kielce 9
  13. Bednarska Szkoła Realna, VI Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Reytana w Warszawie 8,9
  14. III LO im. A. Mickiewicza w Katowicach 8,7
  15. I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Lublinie 8,6
  16. LXVII Liceum Ogólnokształcące im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Warszawie 8,3
  17. XLI Liceum Ogólnokształcące im. Joachima Lelewela w Warszawie 8,2
  18. Liceum Ogólnokształcące nr III im. Adama Mickiewicza we Wrocławiu 8
  19. II Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza, Słupsk 7,8

W skali kraju wskaźnik EWD ma z definicji wartość równą zeru. Wartość dodatnia EWD wskazuje na ponadprzeciętną w skali kraju efektywność nauczania, wartość ujemna na niższą niż przeciętna efektywność.

Miejsca

Opinie (148) 6 zablokowanych

  • Jaka przepaść pomiędzy 1 a 2 miejscem...

    • 7 0

  • Poziom tworzą uczniowie. Pozdrawiam (1)

    • 19 2

    • .

      I nauczyciele

      • 0 0

  • Wartość wskaźnika RWD równa zeru najbardziej mi odpowiada

    W jakim celu dziecko ma być sztucznie podładowywane przez szkołę o niezdrowych ambicjach . Zdrowym objawem rozwoju nastolatka jest poczucie nudy przy założeniu ,że najpopularniejszą chorobą na świecie jest lenistwo ,

    • 3 3

  • (4)

    w skrocie najlepiej ucza sie dzieci, ktore maja bogatych rodzicow i stac je na indywidualne zajecia poza publiczna szkola, dzieki czemu lepiej sobie radza

    • 9 12

    • (1)

      może bardziej im zalezy na wykształceniu, może są bardziej przypilnowane przez rodziców , którzy rozumieją, że tylko z duża wiedzą mają szanse w tym kapitaliźmie, i rozwijaja u dzieci róznorodne zainteresowania? Może poświecaja im więcej czasu, mimo, ze są zapracowani? Teraz cala wiedza jest w internecie, lekcje wyrównawcze też są z roznych przedmiotów, trzeba dużo czytać. Przypatrzmy się rozkladowi zajęc naszych dzieci, niekiedy trzeba z czegoś zezygnować , bo inaczej dziecko nie da rady ze wszyskim!!!

      • 3 2

      • nadopiekuńczość

        I to, aż za bardzo sobie przypilnowane. Nie radzą sobie w życiu, bo od urodzenia rodzic ustawia im każdy dzień, każdą lekcję i każdy krok. Potem tragedia, że taki nie wie co ze sobą zrobić, a był geniuszem :) ! Popatrzcie na dzieciaki z prywatnych, one nic nie mogą, mają ścieżkę wytyczoną i nie ma szans na swoje życie.

        • 0 0

    • Raczej dzieci ludzi po studiach.

      • 2 0

    • ci z bogatych domów sa najcześciej na odtruciach ...

      • 0 0

  • (2)

    Niezrozumiała jest dla mnie metodologia. Skoro np. do III LO dostają się osoby z bardzo dobrymi wynikami z egzaminu ósmoklasisty, a wcześniej z gimnazjum to o jakim progresie jest mowa???? Na wejściu było wysoko i na wyjściu z LO też to o jakim przyroście jest mowa???

    • 16 4

    • To nie cud, tylko efekt domina (1)

      Otóż wygląda to tak: do trójki trafiają uczniowie z najlepszymi wynikami, najbardziej zmotywowani, najlepiej przygotowani, no i często najzdolniejsi. Takich trudno zepsuć, bo wiedzą czego chcą. Zdolny i dobrze przygotowany uczeń szybciej przyswaja wiedzę, niż uczeń przeciętny, stąd efekty wzrostu takie wyśrubowane. Gdyby zrobić eksperyment i w trójce utworzyć klasę uczniów przeciętnych, to przyrost byłby na takim poziomie, jaki widzimy w przeciętnych liceach. Oto jest wyjaśnienie cudu gdyńskiej trójki.

      • 8 1

      • Uczniowie słabi i mniej zdolni zawsze będą ciągnąć średnią klasy/szkoły w dół.

        • 4 0

  • Moze dane ze szkol srednich polaczymy z liczba prob i samobojstw uczniow danych szkol. Smutne, ale prawdziwe....

    • 27 3

  • W rankingu autorka pominęła (1)

    Licea niepubliczne

    • 5 5

    • właśnie a to szkola podstawowa niepubliczna miała najwyższe wyniki w Gdyni ze wszystkich szkól podstawowych na egzaminie ośmioklasty !!! i dużo z tych dzieci dostalo sie do lepszego liceum wiec automatycznie podniosło poziom w liceum panstwowym, ale rodzice za to zapłacili.

      • 1 0

  • i lo gdańsk (3)

    Nie polecam - zwłaszcza V-ce dyrektor. Mobbing w szkole na porządku dziennym!

    • 13 1

    • Kapusta - głowa pusta

      • 1 0

    • A ja polecam panią Hannę

      od matematyki.
      Prawdziwy nauczyciel z misją!!!

      • 2 0

    • też nie polecam

      nikomu

      • 6 0

  • byłam w jednej z tych szkół 10 lat temu (2)

    Najgorsze lata mojego życia.

    Beznadziejni nauczyciele, tylko wymagali. Przemoc! Dopiero na studiach odżyłam i ponownie zaczęłam widzieć w sobie inteligentną osobę. Robię doktorat.


    Nie polecam

    • 18 7

    • W Polsce od dawna studiują już analfabeci.

      Poziom zwyczajnie jest bardzo niski, nie ma dosłownie żadnej selekcji.Absolwenci większości szkol z tego rankingu studi a kończą bez wysiłku, No chyba ze studiują medycynę albo kierunki na eti na politechnice.

      • 4 6

    • Ja tak samo

      też byłam w jednej z tych szkół już dawno, mam te sam odczucia, cztery lata traumy

      • 7 0

  • W tym roku postanowiłam sprawdzić, ile warta jest matura. Zrobiłam test maturalny z języka francuskiego nie znając tego języka. (2)

    Na stronie arkusze.pl zrobiłam pełen egzamin i uzyskałam 32%. Czyli zdałam maturę z francuskiego, a nie potrafię sklecić ani jednego zdania w tym języku. Egzaminy tak są pisane, aby zdać.

    • 12 10

    • To chyba niemożliwe, bo skoro nie znasz francuskiego, to jak napisałaś wypracowanie. (1)

      jak zdałeś test na zrozumienie ze słuchu? A jak ci poszedł ustny. Zdałeś część pisemnego,ale tylko część.

      • 5 0

      • Z chlopakiem

        Oczywiscie

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

Pomorska Noc Naukowców

wykład, warsztaty, konferencja

Mniej światła, Więcej gwiazd 2024

spotkanie, pokaz

ŚwiatłoSiła Festiwal Foto - Video

warsztaty, spotkanie, spacer

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Jemioła nie jest:

 

Najczęściej czytane