• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obowiązkowa matematyka załatwi problem?

Maciej Goniszewski
15 listopada 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
Gimnazjaliści powinni zacząć uczyć się porządnie matematyki - powód? Coraz mniej jest kandydatów na studia na kierunkach technicznych i rektorzy szkół wyższych zrzeszonych w Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich chcą przywrócenia obowiązkowej matematyki na maturze. Jak wynika z badań Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów (PISA), polscy uczniowie mają wykute wzory na pamięć, za to nie radzą sobie z rozwiązywaniem zadań wymagających kreatywnego i abstrakcyjnego myślenia.

W tym roku rozpoczął się niż edukacyjny - co oznacza, że z każdym rokiem do szkół wyższych papiery składać będzie coraz mniej studentów. Już teraz kłopoty z naborem mają uczelnie oferujące studia na kierunkach ścisłych, technicznych. Na niektóre kierunki zarówno Politechnika Gdańska, jak i Uniwersytet Gdańskie robiły w tym roku dodatkowe nabory ponieważ miały za mało chętnych.

Politechnika Gdańska studentom I roku proponuje dodatkowe zajęcia z matematyki, żeby mogli nadrobić zaległości. Podobnie Wydział Chemii Uniwersytetu Gdańskiego.

- Z umiejętnością samodzielnego, logicznego i precyzyjnego myślenia człowiek się nie rodzi. Jeżeli już to geniusz. Generalnie tego trzeba się nauczyć - powiedział Radiu Złote Przeboje prof. Janusz Rachoń, rektor Politechniki Gdańskiej.

Jak wynika z testów Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów (PISA) polscy uczniowie, choć nie są najgorsi wśród uczniów 49 krajów, mają - jak podała Polska Agencja Prasowa - problemy z zadaniami wymagającymi wysunięcia hipotezy, wymyślenia sposobu rozwiązania i formułowaniu własnych wniosków, a także z zadaniami wymagającymi abstrakcyjnego myślenia.

Rektorzy szkół wyższych zrzeszonych w Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich chcą przywrócenia na egzaminie maturalnym jako obowiązkowej matematyki.

- Zdawałam obowiązkową matematykę na maturze w klasie o profilu ogólnym. Dla tych, którzy jej nie lubili to był koszmar. Nikt, tylko dlatego, że matematyka była obowiązkowa na maturze, nie myślał automatycznie o pójściu np. na politechnikę. Może trzeba zmienić nudny sposób nauczania przedmiotów ścisłych? - mówi Marzena Urbańska.

O tym, że o przedmiotach ścisłych można mówić sposób, który zainteresuje młodzież świadczy choćby spora liczba słuchaczy - młodzieży gimnazjalnej i licealnej na wykładach z fizyki (tytuł wykładów np. Fizyka dźwięków. Fala tańcząca) czy chemii (np. temat "bajka o Kopciuszku (dializa)" prowadzonych przez wydziały UG.
Maciej Goniszewski

Opinie (80)

  • Co sprecyzuj?

    Chodziło mi o tego pana od "nuż" i "nielubie"; )

    • 0 0

  • Matma powinna być obowiązkowa

    Matura na poziomie podstawowym z matematyki powinna być obowiązkowa, ponieważ sprawdza ona najprostsze umiejętności myślenia. Zauważcie, że na maturze były dane wzory, nie trzeba ich było kuć na pamięć, a mimo to dużo osób miało z nią problemy.
    Tak samo jak człowiek musi umieć stworzyć jakiś tekst pisany (matura z polskiego), tak samo musi umieć liczyć i myśleć. Przecież "umysły ścisłe" mogłyby powiedzieć, że oni chcą matur z matmy i fizyki, a polski i angielski to nie dla nich, bo tam trzeba pisać, czytać, no normalnie katorga.

    Ale niestety u nas w kraju ułatwiamy sobie sprawe:
    - humaniści mówią: my nie mamy umysłów ścisłych i matematyki uczyć się nie będziemy
    - umysły ścisłe: mam umysł ścisły i nikt mnie nie zmusi do czytania, bo ono jest dla marnych humaniszczyn

    no i jeszcze słynni dys:
    - mam papierek, więc moge pisać jak mi się podoba, bo nie chce mi się sprawdzać w słowniku

    Dlatego osób, które nie narzekają swój los, rozumieją i tekst literacki i matematyczny jest coraz mniej, chociaż ja takich troche znam:)
    Ale i tak niedlugo dojdzie do sytuacji, że pracodawca będzie zatrudniał pracowników parami: humaniste i ściślaka, jeden będzie omawiał problem, drugi go rozwiązywał, a znów pierwszy zapisywał rozwiązanie, jeśli nadal będziemy pogłębiać te podziały.

    Tyle ode mnie:)

    • 0 0

  • Czarna Żmija to cwany gość... sam se odpowiedział. No bystrzacha...

    • 0 0

  • justa - do Wyższej Szkoły Lansu i Baunsu Przez Domofon i Sms; )

    • 0 0

  • A tak wogóle to co Ci się jeszcze nie podoba w mojej wypowiedzi oprócz "nuż i nielubie"? Bo chyba nie masz nic konkretnego do dodania, co? ':]

    • 0 0

  • "30% z nich to dyslektycy"

    70 %. mamy w 3mieście najwyższą w kraju "wykrywalność"

    • 0 0

  • Jeszcze "podejżewam".

    A poza tym nie podoba mi się to, że psujesz opinię humanistom. Jeśli nie potrafiłeś pojąć matmy na poziomie liceum, toś zwykły głąb, nie humanista, i nie ma się czym chwalić. Akurat matematyka w liceum to coś, co osoba nawet dość przeciętnie wyposażona w moce umysłowe powinna być w stanie opanować. Radziłabym zatem nie usprawiedliwiać zwykłego nieuctwa "umysłem humanistycznym."
    Piszę to z całą odpowiedzialnością jako absolwentka kierunku czysto humanistycznego.

    • 0 0

  • Dobra poddaje się. Może masz rację może nie... niechce(dobrze?) mi się tu z Tobą kłucić(dobrze?) bo masz dziwne argumenty. Napisałem Ci przecież(dobrze?), że się nuczyłem tylko było nieprzyjemnie(dobrze?). I jeszcze jedno, ja Cię nie wyzywam... humanisto lub humanistko.

    • 0 0

  • I gratuluję wszechstronności (jesli nie miałaś z niczym problemów w średniej) absolwentko kierunku humanistycznego.

    • 0 0

  • Proponuję wprowadzić zajęcia terapeutyczne dla tych co boją się matematyki

    Znam oszołomów co nie nauczyli się tabliczki mnożenia w wieku 7lat i teraz liczą na palcach. Tacy to na polibudzie mogą się tylko powiesić!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

ŚwiatłoSiła Festiwal Foto - Video

warsztaty, spotkanie, spacer

Pomorska Noc Naukowców

wykład, warsztaty, konferencja

14. Weekend Architektury

wykład, spotkanie, debata

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Współpraca glona i grzyba w poroście to przykład:

 

Najczęściej czytane