- 1 Nawet 1000 zł za wyprawkę szkolną dla dziecka (86 opinii)
- 2 Był "laptop dla czwartoklasisty" - co zamiast? (84 opinie)
- 3 Co się zmieni na egzaminie ósmoklasisty 2025? (15 opinii)
- 4 Nowe wymagania na maturze 2025. Co się zmieni? (83 opinie)
- 5 100 "spadających gwiazd" na godzinę (52 opinie)
- 6 Nauczyciele mogą składać wnioski o nowe świadczenie (192 opinie)
Pytania o aborcje, poglądy polityczne i homoseksualizm w szkolnej ankiecie?
Czy uważasz, że aborcja jest dopuszczalna? Które ugrupowanie polityczne najbardziej odzwierciedla twoje poglądy? Czy twoim zdaniem osoby homoseksualne mogą pełnić wszystkie funkcje i stanowiska publiczne? To tylko część pytań, na jakie będą mogli odpowiedzieć nawet 13-latkowie ankietowani w ramach projektu Młodzież 4.0. Ministerstwo Edukacji i Nauki zachęca do udziału w badaniu, a marszałek woj. pomorskiego prosi o pilne wyjaśnienia.
Aktualizacja godz. 11.30. Komunikat o ankiecie realizowanej w projekcie Młodzież 4.0 został właśnie usunięty ze strony kuratorium. Ponadto, nie ma już możliwości wykonania badania na stronie internetowej - pojawia się komunikat "Przepraszamy, ale to badanie się zakończyło i nie jest już dostępne".
Ministerstwo Edukacji i Nauki zachęca władze szkół podstawowych, ponadpodstawowych oraz wyższych do wzięcia udziału w projekcie Młodzież 4.0, który jest realizowany przez Akademię Nauk Stosowanych Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Szczecinie.
Kontrowersyjne pytania
Chodzi o wypełnienie badania-ankiety przez uczniów będących w kilku grupach wiekowych: 13-14 lat, 17-19 lat i 21-25 lat. Ministerialny list zachęcający do współpracy opublikowało również pomorskie kuratorium. Natomiast kontrowersje wzbudziły niektóre pytania zamieszczone w ankiecie. Uczniowie biorący udział w badaniu będą musieli między innymi odpowiedzieć na pytania:
- Czy uważasz, że aborcja jest dopuszczalna?
- Które ugrupowanie polityczne najbardziej odzwierciedla twoje poglądy?
- Które z zachowań (seksualnych) są według ciebie niedopuszczalne?
- Czy w najbliższym kręgu twoich znajomych/rodziny znasz osobę homoseksualną?
- Czy twoim zdaniem osoby homoseksualne mogą pełnić wszystkie funkcje i stanowiska publiczne?
- Zadanie to polega na realizacji w latach 2021-2023 badań naukowych mających na celu zdiagnozowanie aktualnych tendencji w zachowaniach i wyborach aksjonormatywnych młodych Polaków, tj. osób w wieku 13-25 lat, a więc młodzieży i młodych dorosłych. Zasadniczym elementem projektu jest przeprowadzenie ankiety na reprezentatywnej próbie młodzieży w liczbie 25 tys. na terenie całego kraju. Zebrane wyniki posłużą do interpretacji postaw i zachowań młodego pokolenia wobec otaczającej ich rzeczywistości - informuje w liście Artur Górecki, dyrektor Departamentu Kształcenia Ogólnego i Podstaw Programowych Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Resort informuje, że w najbliższym czasie przedstawiciele Akademii Nauk Stosowanych Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Szczecinie nawiążą kontakt z władzami szkół.
Nauka zdalna receptą na niskie temperatury w szkołach?
"Wyrazy zaniepokojenia treściami zawartymi w niniejszej ankiecie"
W tej sprawie zainterweniował marszałek Mieczysław Struk, który zwrócił się do członków Pomorskiej Rady Oświatowej z prośbą o pilną opinię w kontekście ankiety.
- Od kilku dni kierowane są do mnie, jak i do moich współpracowników wyrazy zaniepokojenia treściami zawartymi w niniejszej ankiecie. Zarówno rodzice, jak i dyrektorzy szkół zwracają uwagę, że pytania ankietowe, w szczególności pytania o praktykowane zachowania seksualne, dopuszczalność aborcji i eutanazji, stosunek do homoseksualizmu, religii i Kościoła katolickiego, wyznanie religijne czy też o poglądy polityczne i ich zbieżność z programem określonych partii politycznych, a także o opinię w kwestiach prawnoustrojowych, których uczniowie nie mieli możliwości poznać, są dalece niedostosowane do poziomu dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej dzieci i młodzieży w wieku od 13 do 17 lat - pisze marszałek Mieczysław Struk.
Marszałek zwraca uwagę, że nieznany jest cel badania, na którego realizację resort miał wydać 4,5 mln zł. O komentarz poprosiliśmy Ministerstwo Edukacji i Nauki. O to pełna odpowiedź resortu:
- Ministerstwo Edukacji i Nauki przyznaje środki na działania badawczo-rozwojowe w zakresie badań naukowych. Dotyczy to m.in. projektu zgłoszonego przez Rektora Akademii Nauk Stosowanych Towarzystwa Wiedzy Społecznej w Szczecinie dot. zdiagnozowania aktualnych tendencji w zachowaniach i wyborach aksjonormatywnych oraz społeczno-polityczno-kulturowych młodych Polaków. Projekt badawczy został pozytywnie oceniony. Natomiast wybór metody badawczej jest kwestią autorską realizującego zadanie. MEiN nie ingeruje w metodologię przeprowadzania badań ani nie zatwierdza, czy akceptuje wykorzystywane w nich treści, nie zna pytań kierowanych przez grupy badawcze - jest to kwestia autorska badaczy. W tym zakresie, prosimy o kierowanie pytań do uczelni. Ministerstwo otrzymuje raporty roczne z realizacji zadania, które poddawane są ocenie finansowo-rzeczowej. Taka procedura zapewnia ustawowo autonomiczną wolność badań naukowych. W związku z powtarzającymi się pytaniami rodziców uczniów, dotyczącymi zasad prowadzenia badań naukowych wśród dzieci i młodzieży szkolnej, w szczególności z wykorzystaniem ankiet, zaapelowaliśmy do dyrektorów szkół za pośrednictwem kuratorów o przypomnienie zasad postępowania i dobrych praktykach w tym zakresie. Stanowczo podkreślamy, że wypełnianie przez uczniów ankiet służących badaniom naukowym jest zawsze czynnością dobrowolną. W odniesieniu do niepełnoletnich uczniów, w związku z konstytucyjnym prawem rodziców do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami, przeprowadzenie takich ankiet powinno odbywać się za zgodą rodziców. Właściwą praktyką jest również zapoznanie rodziców z treścią pytań ankietowych, aby ich ewentualna zgoda miała charakter świadomej decyzji, a nie czysto formalnego aktu. Konstytucyjne prawo gwarantujące wolność badań naukowych jest źródłem wielu inicjatyw, także w odniesieniu do środowiska szkolnego. Natomiast ich realizacja na terenie jednostek systemu oświaty wymaga respektowania praw dzieci i rodziców stanowiących fundament codziennego funkcjonowania szkół i placówek oświatowych - informuje Adrianna Całus-Polak, rzecznik prasowy MEiN.
Opinie (172) ponad 20 zablokowanych
-
2022-09-16 10:08
POKowcy jak zawsze maja sklerozę wiec przypomnijmy sobie teczowe podreczniki w Gdańsku .marsze młodzierzy w protestach
Protestach POKOlitycznych Jak zawsze sklerozę mają !!
Poradniki jak wychowac syna ze szkoły podstwaowej na feministę juz zapomnieli co?- 23 7
-
2022-09-16 10:11
Ha ha tylko Zdrovelove jest ok
Niech marszałek nie będzie śmieszny. Takiego upolitycznienia uczniow jak w Gdańsku to nie ma nigdzie. To samo dotyczy sexy. Rozumiem że tylko wasze zdrovelowe jest akceptowalne
- 26 8
-
2022-09-16 10:11
Budowanie gruntu (1)
Taka ankieta ma tylko jedno zadanie - zbadanie gruntu pod kątem przyszłych wyborców. Nikogo nie interesuje co tak na prawdę Ci ludzie uważają. Chodzi tylko o to, żeby w odpowiednim momencie zmienić kurs na odpowiedni.
PiS nie jest przyczyną, oni są objawem. Objawem i odzwierciedleniem Polskiego społeczeństwa i jego potrzeb.
Ktoś się przyłożył i policzył, że grając kartami anty lgbt, strasząc uchodźcami w 2015 roku i pozując na patriotów zyskają sporą część głosów. To samo robią teraz w tej ankiecie.
Moim zdaniem taka ankieta jest bardzo dobrym pomysłem, żeby właśnie słuchać tych młodszych też. Tylko niestety cała akcja jest umotywowana negatywnie.- 18 9
-
2022-09-16 15:59
Ktoś już "dawno się przyłożył i policzył, że grając kartami lgbt zyska sporą część głosów". Dorzucają karty aborcji na życzenie.
- 3 0
-
2022-09-16 10:11
Opinia wyróżniona
Czy twoim zdaniem osoby homoseksualne mogą pełnić wszystkie funkcje i stanowiska publiczne? (21)
Trochę dziwne pytanie, komu takie przyszło do głowy? Nie wiem, czemu jakiś uczeń miałby odmawiać homoseksualistom prawa do sprawowania funkcji publicznych.
- 248 37
-
2022-09-16 10:16
Pełni najwyższe
Nadprezes
- 40 13
-
2022-09-16 10:16
jakiś uczeń (2)
nie ma po pierwsze praw wyborczych.
Pytanie jest tendencyjne. Przecież homoseksualizm jest teraz w modzie i nawet będąc hetero warto zrobić coming out.- 19 44
-
2022-09-16 10:48
W modzie, to jest bycie mądrym.
Nadrób zaległości.
- 33 8
-
2022-09-16 15:44
bzdura do kwadratu.
- 0 0
-
2022-09-16 10:56
Strazak.policjant,zolnierz i inni funkcjonariusze niemoga byc homosexualusta!oto przyklad z zycia dzbanie! (2)
- 9 24
-
2022-09-16 11:46
weź się za słownik j. polskiego naukowcu, z taką ortografią nie zostaniesz nawet panem od selekcji odpadów
- 16 4
-
2022-09-16 13:44
Sprawdzić czy nie ksiądz
- 12 1
-
2022-09-16 11:07
pojedź do Słupska i spytaj się kogokolwiek na ulicy
- 15 1
-
2022-09-16 11:44
pytanie tyleż głupie co śmieszne, kaczyński ktory jest osoba homoseksualną pełni wysokie funkcje państwowe, więc po co to (2)
- 13 10
-
2022-09-16 12:11
o my good... nasze wyrywanie się z "cywilizacji" wschodu będzie jeszcze trochę trwało póki czytamy takie newsy :) (1)
- 9 4
-
2022-09-16 12:29
No potrwa, skoro za tym, ze mamy pracowac nad zakładaniem rodzin i przyrostem naturalnym najbardziej lobbują księża i jeden prezes, będący starym bezdzietnym kawalerem.
- 6 6
-
2022-09-16 12:18
Skoro pedofile piastują ...
- 8 2
-
2022-09-16 13:50
Moze J.K. jest gejem i badaja nastroje publiczne.
- 7 5
-
2022-09-16 14:20
Ja wogle nie powinienem wiedzieć czy ktoś jest homoseksualny czy nie (3)
To tylko jego sprawa i nie powinien informować o tym wszystkich postronnych ludzi. Co mnie obchodzi, że moja koleżanka lub kolega z pracy jest homo?
- 25 1
-
2022-09-16 14:37
xxx
Jak łazili na ulice w paradach, to tak samo twierdziłeś?
- 3 6
-
2022-09-16 15:44
Albo czy jest hetero. (1)
- 4 0
-
2022-09-17 11:03
Albo pedofilem. Kogo to obchodzi ?
- 1 2
-
2022-09-16 14:26
każdy ma mieć takie same zdanie?
bo jeżeli nie to czemu nie można zapytać?
- 4 1
-
2022-09-16 15:05
Nie , nie powinien pełnić wszystkich funkcji (2)
Osoby homoseksualne wchodzą z butami do naszego życia , narzucają swoją ideologię na siłę , każdy kto nie popiera i toleruje homoseksualizmu jest dla nich wrogiem , ciemniakiem i zacofanym . Homoseksualiści są wyjątkowo nietolerancyjni dla wszystkich którzy są im przeciw bo mają takie prawo , bo może są wierzący ? itp Uważam że niektóre wysokie stanowiska typu np minister edukacji
- 18 9
-
2022-09-16 15:53
Po pierwsze geje i lesby zwsze byli nietolerowani i poniżani a często stosowano i czasami stosuje sie nadal przemoc wobec nich (1)
Dlatego oni stali sie nietolerancyjni ze względu na nietolerancję ich. I hipokryzję jak np. duchownych wśród ktorych jest niemało osób o orientacji homo czy homosi polityków którzy oficjalnie tez wystepują przeciw homoseksualistom.Homosie powiedzieli Dość i podnieśli głowy.I stąd ich nietolerancja chamstwa,przemocy wobec tych ktorzy stosowali je i stosuja nadal wobec ludzi homo. Skoro narodowi faszyści,bandyci stadionowi,pseudopatrioci,ksenofoby i rasiści moga maszerować i manifestowac swoje poglądy to geje i lesby tez maja do tego prawo.
- 6 10
-
2022-09-16 16:49
Czyli hipokryzja ! Tak myślałem
- 2 0
-
2022-09-16 10:20
Te pytania ukladało Ministerstwo czy ta Akademia która prowadzi badania. Może Ministerstwo popiera badania ale nie wie co w nich zawarto
- 8 3
-
2022-09-16 10:24
Opowiadać o tym w szkole można (Zdrovve Love?) , a w zapytać w już nie? (2)
Klasyczne lewicowe różne standardy, ale cii oni są tolerancyjni, wolność poglądów itp...
- 24 11
-
2022-09-16 10:48
A co ty wiesz o programie Zdrovve Love? (1)
Składa się z 8 modułów. Wskaż ten który można porównać z tą fanatyczną ankietą
Moduł 1. Wstęp do seksualności
Moduł 2. Dojrzewanie i rozwój psychoseksualny
Moduł 3. Anatomia - zdrowie i higiena
Moduł 4. Antykoncepcja i metody planowania rodziny
Moduł 5. Ryzykowne zachowania seksualne i STI (infekcje przenoszone drogą płciową)
Moduł 6. Role płciowe i społeczne
Moduł 7-8. Bezpieczne relacje część 1 i część 2- 3 4
-
2022-09-16 12:04
ty przypuszczam wiesz wszystko, rozumiem że wątek o rozwoju "psychoseksualnym"
... w żadnym stopniu nie porusza zagadnień tożsamości płciowej? Ten o "rolach płciowych" (cóż za nazwa) również?
- 2 3
-
2022-09-16 10:25
Żadne ugrupowanie polityczne nie odzwierciedla moich poglądów.
- 14 1
-
2022-09-16 10:26
(1)
Większość 13 latków nawet nie wie że w Polsce są partie polityczne ,a jak wiedzą to popierają te które narzucił im lewacki nauczyciel
- 19 14
-
2022-09-16 15:29
Tylko, że większość nauczycieli to raczej jest właśnie prawicowa.
- 0 3
-
2022-09-16 10:32
A gdzie ankieta z pytaniem co ludzie sądzą o tamtej ankiecie? Boicie się że większość ja popiera?
- 13 6
-
2022-09-16 10:39
Opinia wyróżniona
No i? (16)
Nie traktujmy dzieciaków jak jakieś niemoty bez własnego zdania. Rodzicom się nie podobają te pytania? A zwrócili oni może uwagę, że obecnie cały czas tłucze się tymi tematami w mediach (no, prócz eutanazji, ten temat wypływa b. rzadko)? Dzieciaka otacza świat, gdzie partie i ich poplecznicy żrą się między sobą o te tematy z ankiety, ale jak ktoś chce zapytać co o tym sądzi to "Nie, nie, nie nie, jest za młody". Młodzi są bombardowani tym wszystkim, ale niech się nie wypowiadają... gdzie tu sens? Jak dla mnie niech robią tę ankietę i będziemy przynajmniej coś wiedzieć, jak kreuje się to społeczeństwo.
- 92 64
-
2022-09-16 11:29
Jeszcze pytanie co ma na celu ta ankieta (3)
bo wydać 4,5mln na coś co nie da żadnej korzyści, to jednak szkoda wydawać. Mozna te pieniądze dużo lepiej spożytkować
- 28 4
-
2022-09-16 16:03
Lepiej wydać 10 tys za kosz na śmieci albo 100 tys na rydwan? (2)
- 10 1
-
2022-09-17 13:04
(1)
albo na narodowe laweczki?
- 2 0
-
2022-09-26 15:35
Tak, właśnie - na kosz, na rydwan i na narodowe ławeczki.
- 0 0
-
2022-09-16 12:41
czy w najbliższym kręgu twoich znajomych/rodziny znasz osobę homoseksualną? (10)
np. takie pytanie Ci nie przeszkadza? po co ministerstwu taka wiedza?
- 24 2
-
2022-09-16 13:43
Pytanie jak pytanie. Przecież nie pytają kto konkretnie, wiedza z tego żadna (1)
Co najwyżej taka, czy ankietowany wie o homoseksualności kolegi
- 8 7
-
2022-09-16 15:40
Z sondaży też wiedza żadna, a wszyscy robią co chwilę.
- 7 0
-
2022-09-16 14:26
(3)
Chociażby po to, żeby wiedzieć czym może kierować się ankietowany odpowiadając na inne pytania. To nie jest ankieta z tego portalu, takie są robione przez odpowiednich ludzi, bo dobrze skomponowaną można jeszcze analizować. Moim zdaniem warto by było ją przeprowadzić... ale już po ptakach :D Ucięli temu łeb z tego co wynika z aktualizacji.
- 4 0
-
2022-09-16 18:27
czym się może kierować ankietowany???
- 1 0
-
2022-09-16 18:34
czym się może kierować ankietowany? (1)
rozumiem, że jeśli kieruje się 'złymi' intencjami - to jego odpowiedź na ankietę/sondaż może być pominięta? skądś znam takie podejście
- 2 0
-
2022-09-17 09:07
To jest prostsze niż sądzisz, ale najwyraźniej strach przed tymi "złymi" jest silniejszy od zdrowego rozsądku. Spojrzałeś na skany ankiety? To że wyszczególniono na potrzebę sensacji pytania o homoseksualizm, nie zmienia faktu, że są tam też inne pytania, z których można będzie wywnioskować skąd bierze się np. uprzedzenie do osób homoseksualnych u ankietowanych jeśli takie przejawiają. To jest kopalnia wiedzy, sondaż obecnie młodych ludzi, którzy będą odpowiadali za przyszłość tego narodu. No ale lepiej myśleć, że to "polowanie na (homo)czarownice", zakopać to w dole wstydu przed rozmawianiem z dzieciakiem o seksie, itd.
- 0 2
-
2022-09-16 14:36
xxx (2)
Miasto Gdańsk, w swojej ostatniej ankiecie pytało mnie, czy w moim otoczeniu mam Ukraińców? To pytanie jest podobne do pytania o homosiów, i to Ci nie przeszkadza?
- 7 4
-
2022-09-16 15:42
Nie, bo to miasto Gdansk. Na innych prawach. (1)
- 4 1
-
2022-09-20 12:20
No tak, Jasne, to nie Pcim czy Brzeszcze...
- 0 0
-
2022-09-26 15:02
Chociazby po to, zeby zobaczyc czy wystepuje jakas zaleznosc pomiedzy odpowiedziami na pytania "czy homoseksualisci powinni byc dopuszczani do wszystkich stanowisk" a "czy znasz jakiegos homoseksualiste". Inteligencja to zdolnosc dostrzegania zwiazkow przyczynowo skutkowych. U ciebie ta zdolnosc jest niezbyt wysoka.
- 0 0
-
2022-09-16 15:41
Eutanazja tuż tuż. Teraz kolej na Francję.
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.