• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy możemy odmówić pracy w upały?

Patrycja Roszczyniała
15 sierpnia 2024, godz. 10:30 
Opinie (59)
Pracodawca ma obowiązek zapewnić bezpłatny dostęp do zimnych napojów, gdy temperatura przekroczy 28°C w biurach lub 25°C na otwartej przestrzeni. Pracodawca ma obowiązek zapewnić bezpłatny dostęp do zimnych napojów, gdy temperatura przekroczy 28°C w biurach lub 25°C na otwartej przestrzeni.

Sierpień to czas, kiedy upały potrafią dać nam się we znaki. Szczególnie w pracy, gdzie wymaga się od nas terminowego wypełniania obowiązków. Niestety Kodeks pracy nie określa maksymalnej temperatury w pomieszczeniach biurowych. Co to oznacza dla pracowników?



Pracuję w małej, kilkuosobowej firmie, której siedziba znajduje się w nieklimatyzowanym budynku. W upalne dni w biurze robi się naprawdę gorąco. Nasz szef rzadko bywa na miejscu, więc nie reaguje na nasze skargi na temperaturę. W zeszłym tygodniu jedna z koleżanek zasłabła od ciepła. Czy w związku z tym możemy odmówić pracy w upalne dni? Czy pracodawca może nas zmusić do pracy w takich warunkach?

Czy znów czekają nas upały? Sprawdź prognozę



Na pytanie odpowiada Patrycja Roszczyniała - adwokatKancelarii Adwokackiej Patrycja Roszczyniała

Patrycja Roszczyniała, adwokat Patrycja Roszczyniała, adwokat
Kodeks pracy (Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465 z późn. zm. dalej jako: k.p.) stanowi, że obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy (art. 207 k.p.). Niestety przepisy prawa pracy nie określają maksymalnej temperatury w pomieszczeniach biurowych, w których wykonujemy pracę. Możemy znaleźć jedynie regulacje dotyczące pracowników młodocianych, w przypadku których temperatura nie może przekraczać 30°C, a wilgotność względna powietrza 65 proc. Co do pozostałych pracowników określono jedynie temperaturę minimalną, która dla pomieszczeń biurowych nie może być niższa niż 18°C.

Obowiązki pracodawcy związane z wysoką temperaturą



Występowanie wysokich temperatur w pomieszczeniach biurowych (gdzie nie wykonuje się prac związanych z wysiłkiem fizycznym) nakłada na pracodawcę jedynie obowiązek zapewnienia pracownikom wody zdatnej do picia lub innych napojów. Pracodawca ma obowiązek zapewnić bezpłatny dostęp do zimnych napojów, gdy temperatura przekroczy 28°C w biurach lub 25°C na otwartej przestrzeni. Natomiast w przypadku pracowników zatrudnionych w warunkach gorącego mikroklimatu, charakteryzującego się wartością wskaźnika obciążenia termicznego (WBGT) powyżej 25°C, napoje muszą być wzbogacone w sole mineralne i witaminy (§4 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów Dz. U. Nr 60, poz. 279 z późn. zm.).


Pozostałe możliwości pracodawcy



Wysokie temperatury w miejscu pracy mogą negatywnie wpływać na zdrowie i samopoczucie pracowników, a także na ich efektywność i jakość wykonywanej pracy. Aby zapobiec tym problemom, pracodawcy mogą podjąć odpowiednie kroki, które pozwolą na minimalizację skutków upałów w miejscu pracy, takie jak m.in.:
  1. skrócenie czasu pracy - bez możliwości pomniejszenia wynagrodzenia za czas nieprzepracowany z polecenia pracodawcy.
  2. wprowadzenie dodatkowych przerw w pracy,
  3. skierowanie pracowników do pracy zdalnej,
  4. zapewnienie klimatyzowanych pomieszczeń do odpoczynku,
  5. zakup klimatyzatora lub wiatraków, wentylatorów, jak również zamontowanie rolet i żaluzji.

W przypadku niewykonywania przez pracodawcę nałożonego na niego obowiązku zapewnienia napojów popełnia on wykroczenie, które jest zagrożone karą grzywny od 1 do nawet 30 tys. zł. Takie działanie pracownik może zgłosić do Inspekcji Pracy.


Prawo do powstrzymania się od wykonywania pracy w wysokich temperaturach



Niezwykle ważne w opisanej przez czytelniczkę sytuacji jest uprawnienie pracownika do powstrzymania się od wykonywanej pracy w sytuacji, kiedy praca w wysokich temperaturach może stwarzać zagrożenie dla jego zdrowia lub życia. Prawo to wynika z treści art. 210 § 1 k.p. zgodnie z którym: w razie gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego.

Podsumowując, w odniesieniu do postawionych przez czytelniczkę pytań wszelkie skargi dotyczące temperatury w pomieszczeniach biurowych należy zgłaszać przełożonemu bądź pracodawcy. Jeśli takowe nie przynoszą rezultatu, warto zwrócić się o pomoc do Inspekcji Pracy. Natomiast w przypadku, gdy temperatura w pomieszczeniu, gdzie wykonujemy pracę, zagraża naszemu życiu lub zdrowiu, możemy powstrzymać się od jej wykonywania.

O autorze

autor

Patrycja Roszczyniała

adwokat, Kancelaria Adwokacka Patrycja Roszczyniała

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (59)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane