• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Logistyk - zawód z przyszłością czy przeszłością?

Michał Sielski
19 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Rozwój operatorów logistycznych z Pomorza blokuje wolna budowa nowych dróg szybkiego ruchu i autostrad. Rozwój operatorów logistycznych z Pomorza blokuje wolna budowa nowych dróg szybkiego ruchu i autostrad.

Średnie zarobki w logistyce to 3,3 tys. zł brutto. W ostatnich miesiącach firmy spedycyjne odczuwają polepszenie koniunktury, ale jeszcze niedawno cięły koszty i zatrudnienie. Czy praca w tej branży ma szanse na rozwój w Trójmieście?



Czy pensję w wysokości 3,3 tys. zł brutto dla spedytora po studiach uważasz za wysoką?

Główni gracze na trójmiejskim rynku spedycji to firmy z tradycjami i międzynarodową renomą: C. Hartwig oraz Schenker. Ale to właśnie najwięksi najbardziej odczuli powoli mijający kryzys.

Dlatego coraz prężniej radzą sobie mniejsze firmy, które dzięki niższym kosztom mogą zaoferować kontrahentom konkurencyjne stawki. Duzi wciąż mają problemy, w Hartwigu ostatnio obniżono nawet pensje, by nie zwalniać pracowników, którzy mogą być niezbędni, gdy kryzys całkowicie minie.

- Wciąż zdecydowanie najlepiej zarabiają pracujący w Warszawie. Połowa osób mogła liczyć tam na dochody przekraczające 4.650 zł, a co czwarta otrzymywała więcej niż 7,2 tys. zł - mówi Aleksandra Czajka z firmy Sedlak&Sedlak, która przeprowadziła Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń.

W Trójmieście tak dobrze nie jest, ale specjaliści również nie mają na co narzekać, choć o dobrą pensję nie jest łatwo. Spedytorzy w najlepszych firmach zarabiają od 2,5 tys. zł do nawet 7 tys. zł brutto. W niektórych firmach w górnych widełkach nie mieszczą się jednak nawet kierownicy działów.

Na najwyższe zarobki mogą liczyć starsi specjaliści w największych firmach (ponad 250 pracowników), którzy średnio zarabiają 4,5 tys. zł. Na podobnych stanowiskach w najmniejszych firmach zarabia się średnio nawet 2 tys. zł mniej. Zasadą jest również lepsza pensja w firmach z kapitałem zagranicznym oraz wyższe zarobki doświadczonych pracowników.

- Wynagrodzenie specjalistów o stażu od 9 do 10 lat wyniosło 3.375 zł i było nieco niższe, od tego jakie otrzymywały osoby z 4-5 letnim doświadczeniem zawodowym (3.470 zł). Wśród kierowników także najlepiej opłacano osoby ze stażem 9-10 lat - średnio 6,2 tys. zł - mówi Aleksandra Czajka.

Na najlepsze gaże mogą liczyć dyrektorzy ds. logistyki, którzy średnio zarabiają 12 tys. zł, ponad dwukrotnie więcej niż kierownicy (5,6 tys. zł).

Specjaliści podkreślają, że kondycja branży logistycznej jest probierzem całej gospodarki. Gdy nad światem zawisła groźba stagnacji gospodarczej, właśnie ten segment gospodarki odczuł to najwcześniej. Poza tym spedycja i logistyka generują miejsca pracy także w pozornie nie związanymi z nimi branżach.

- Każdy sprowadzony kontener to zajęcie nie tylko dla pracowników portu i nabrzeża, ale również armatorów, agentów celnych, sprzedawców, kierowców, dostawców i wielu innych osób - podkreśla Jeremi Mordasewicz, ekspert rynku pracy PKPP Lewiatan. - Na szczęście w branży widać już ożywienie, choć na pewno nie będzie ono skokowe - dodaje.

Opinie (37) 9 zablokowanych

  • lubię to co robię

    ja lubię to co robię. może dlatego że trafiłem na dobrą firmę w której po pierwsze mogę się rozwinąć a po drugie godnie zarabiam. pracuję u Maszońskiego i jest naprawdę dobrze- niektórzy pracują tu latami, a to o czymś świadczy.

    • 0 0

  • dobry zawód

    wg mnie logistyk to zawód z przyszłością w końcu cały czas transport będzie potrzebny. tylko trzeba dobrze trafić z pracą. ja pracuję w firmie maszoński logistic i polecam

    • 0 0

  • Gdzie do pracy

    Moim zdaniem praca ok, jak jesteś dyspozycyjny to możesz dobrze zarobić. Ja pracuję u Maszońskiego. Szukamy teraz ludzi do pracy więc jak chcesz to się zgłoś.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane