• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brak rowerów Mevo przez niewydolny serwis i lukę w zasadach

Maciej Korolczuk
15 września 2023, godz. 13:30 
Opinie (606)
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
  • Stacja Mevo na Hucisku. Rowery są, ale aplikacja ich nie widzi, bo są rozładowane.
  • Tak wyglądała mapa dostępności Mevo w czwartek wieczorem. Szare kółka to puste stacje Mevo. Czerwone wskazują stacje, gdzie stoi choć jeden rower. Białe to pojedyncze rowery. Gołym okiem widać, że rowerów brakuje.

Już po dwóch dniach testów zewnętrznych okazało się, że operator systemu Mevo nie wyrabia się z wymianą baterii i relokacją rowerów. Zmian wymagają też same zasady testów - użytkownicy, by nie "stracić" roweru, nie zdają go, parkując "aktywne" jednoślady w garażach lub zamkniętych posesjach.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy na czas testów powinien zostać wprowadzony limit wypożyczeń?

Nie minęło jeszcze 48 godzin od rozpoczęcia testów zewnętrznych rowerów Mevo, a użytkownicy już zgłaszają duże kłopoty z dostępnością rowerów. Z jednej strony to efekt niewydolnego serwisu, który dopiero uczy się sprawnej wymiany i ładowania baterii. Z drugiej strony do braku rowerów na ulicach i stacjach przyczyniają się też sami użytkownicy.

W jaki sposób?

Po wypożyczeniu roweru użytkownicy nie chcą go "stracić", więc nie zdają go i chowają np. do garażu albo przypinają własną linką na zamkniętej posesji. To sprawia, że rower w systemie jest wciąż wypożyczony, a przez to niewidoczny dla innych użytkowników.

Podobnie było przed czterema laty, gdy startował pierwszy system Mevo. Wówczas także zdarzały się przypadki zamykania rowerów w piwnicach, drewnianych szopach i innych niedostępnych miejscach (z tą różnicą, że wówczas rowery "zwracano do systemu" w obawie przed dodatkowymi opłatami). Efekt był taki, że choć były widoczne w aplikacji, również nie dało się ich wypożyczyć.

Zepsuty rower Mevo (9 opinii)

3 dzień kiedy rower nadal jest zepsuty dziś dołączam numer roweru oraz numer stacji
Trzymam kciuki że mevo wkoncu naprawi problem
3 dzień kiedy rower nadal jest zepsuty dziś dołączam numer roweru oraz numer stacji
Trzymam kciuki że mevo wkoncu naprawi problem


Co ciekawe, przed rozpoczęciem testów z takiego zagrożenia zdawali sobie sprawę twórcy systemu i na czas testów zablokowali możliwość postoju w rowerze. W zasadach była jednak luka, bo nie ograniczono czasu jazdy na jednym wypożyczeniu, co osoby korzystające z rowerów potraktowały dosłownie: biorę rower i jeżdżę, ile chcę, bez oglądania się na innych.

Kłopoty widzą urzędnicy z Obszaru Metropolitalnego, nadzorujący testy i pracę całego zespołu zaplecza technicznego.

W piątek w sprawie niedostępnych rowerów wydano specjalne oświadczenie. Czytamy w nim także, że problemów jest więcej.



Po to są testy, by eliminować błędy



- Jesteśmy świadomi pojawiających się błędów w aplikacji mobilnej oraz na stronie internetowej. Hiszpański operator, będąc w stałym kontakcie z nami, pracuje nad ich wyeliminowaniem. Jednocześnie zaznaczamy, że dopóki system nie będzie działał w pełni sprawnie, Obszar Metropolitalny - a co za tym idzie mieszkańcy - nie poniesie żadnych kosztów w związku z Mevo. City Bike Global płatność otrzymuje dopiero po miesiącu poprawnego funkcjonowania wszystkich elementów systemu - informuje Patryk Gochniewski, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego.
Urzędnicy apelują też, by nie korzystać z rowerów w trybie ciągłym, licząc na "zdrowy rozsądek użytkowników". Na razie jednak nie planują w tym zakresie żadnych zmian i ograniczeń.

- Jeszcze raz dziękujemy osobom testującym, ale jednocześnie pragniemy zwrócić uwagę, aby nie korzystać z Mevo przez cały dzień. Powtarzamy: to są testy. Pragniemy, aby jak najwięcej ludzi mogło skorzystać z rowerów. Na ten moment nie planujemy zmian w zasadach testowania i nie przewidujemy ograniczeń czasowych. Liczymy na zdrowy rozsądek użytkowników. Dlatego też nie tylko prosimy o krótkie przejazdy (w końcu Mevo w założeniu jest tylko uzupełnieniem transportu publicznego, a nie jego zastępstwem), ale też o użytkowanie pojazdów zgodnie z regulaminem.


Jak czytamy w oświadczeniu, ograniczenie puli dostępnych rowerów wynika z kilku czynników:

  • rozładowanej baterii roweru i braku aktualizacji jej poziomu w aplikacji mobilnej;
  • rozładowanej blokady o'lock w rowerze klasycznym, w związku z czym pojawi się komunikat "rower nie jest już dostępny na wycieczki";
  • niepoprawnie oddanego roweru przez użytkownika - źle domkniętej blokady
  • błędów systemowych, które wynikają z faktu, że jesteśmy na etapie testowym, a Operator - City Bike Global - nieustannie pracuje nad ich zniwelowaniem

- Problemy te nie występowały na etapie testów wewnętrznych, jednak wówczas udostępnionych było zaledwie 200 rowerów. Teraz na ulicach jest 1200 jednośladów, a do końca tygodnia pojawi się pełna zapowiadana liczba - 2100 w 16 gminach - dodaje Patryk Gochniewski.
  • Trzy osoby na jednym rowerze - to też problem, z którym musi sobie poradzić operator systemu.
  • Zdarzają się też pierwsze akty wandalizmu i porzucania rowerów w krzakach.

Kłopoty także z Centrum Kontaktu



Obszar Metropolitalny otrzymuje sporo uwag dotyczących nie tylko dostępności rowerów, ich serwisowania i działania aplikacji, ale też trudności z dodzwonieniem się do Centrum Kontaktu.

- Minęły dwa dni testów, telefonów jest dużo, to prawda. Już zgłosiliśmy potrzebę zatrudnienia większej liczby osób w call center, aby jak najlepiej rozwiązywać problemy użytkowników rowerów. Warto pamiętać, że na ten moment, jeśli wszyscy konsultanci są zajęci, połączenie automatycznie jest kończone po trzech minutach oczekiwania - tłumaczą urzędnicy. - Wiemy też, że obszar działania systemu nie jest perfekcyjny, np. dzielnice są ucięte w połowie, ale operator, czyli City Bike Global z Barcelony, cały czas to poprawia. Również nazwy i lokalizacje stacji nie są identyczne w aplikacji i na stronie projektu. Trwa weryfikacja i ich ujednolicanie.

System odrzuca karty płatnicze



Są też sygnały o trudnościach z dokończeniem rejestracji, podczas której odrzucana jest karta płatnicza. W takim przypadku należy:

  • zamknąć apkę jako działającą w tle i uruchomić ponownie;
  • zadzwonić na infolinię banku, upewniając się, czy nie jest to kwestia dodatkowych zabezpieczeń (u części użytkowników tu właśnie był problem).

- Użytkownicy zwracają nam uwagę na brak relokacji rowerów czy brak dostępnych rowerów na stacjach. Nie ma obowiązku relokacji rowerów na każdą stację, one są tak naprawdę w nieustannym ruchu. Tym bardziej że jesteśmy w fazie testów, kiedy na ulicach 16 gmin pojawi się połowa floty docelowej. W związku z ty, trudno będzie zapełnić wszystkie 717 stacji pojazdami - dodaje Patryk Gochniewski.
07:26 16 WRZEśNIA 23

Gdynia - porzucony rower mevo (61 opinii)

Brak słów tak się tych rowerów nie parkuje
Brak słów tak się tych rowerów nie parkuje

Miejsca

Opinie (606) 5 zablokowanych

  • cokolwiek z napędem innym niż siła mięśni nie powinno mieć wstępu na ścieżki rowerowe (1)

    • 2 3

    • Nie ma czegoś takiego jak ścieżki rowerowe

      • 1 0

  • Kogoś to dziwi? Takie są bose antki, wciąż mocno zakorzeniona wschodnia mentalność...

    • 1 2

  • Rowery w Gdyni widzę , są naładowane , ale źle zaparkowane i system ich nie widzi

    Wczoraj próbowałam wypożyczyć zaparkowany rower w Gdyni na Legionów w trzech miejscach , aplikacja ich nie widziała

    • 6 0

  • Nie będe tu może zbyt odkrywczy ale (2)

    wiedziałem że tak będzie. Przecież nasze społeczeństwo nie nadaje się do tego. Gdy coś jest za darmo ale trzeba się tym podzielić z innymi to niestety każdy myśli tylko o sobie. Tym się wyróżniają Polacy że są bardzo egoistyczni. Widać to na każdym kroku czy na ulicach czy w sklepach czy parkingach. Tylko ja się liczę a inni mnie nie interesują. Tak myśli przeciętny Polak. Jak można zawłaszczyć sobie publiczną wlasność tylko dla siebie? Ale to też trochę wina niedoskonałości systemu. Dlaczego nie pomyślał ktoś o ustaleniu limitu czasowego dla jednego użytkownika? Co z tego że to tylko testy skoro nie każdy kto chce może przetestować rower z powodu jego niedostępności? Generalnie moim zdaniem system roweru miejskiego Mevo 2 nie sprawdzi się znowu na dłuższą metę jeśli nie zostaną wprowadzone jakieś bardziej restrykcyjne zasady. Kara w wysokości 10 złotych za nieodstawienie roweru na stacji może nie być wystarczającą przeszkodą i powinna być to znacznie wyższa kwota. W innym przypadku nigdy tych rowerów nie będzie na stacjach tylko gdzieś poza nimi. Jeśli rowery nie będą dostępne tam gdzie powinny czyli na stacjach to zakup abonamentu mija się z celem. Pamiętam pierwszą edycję roweru Mevo. Mimo że kupiłem abonament nigdy nie mogłem skorzystać z rower gdy potrzebowałem bo go nie było tam gdzie powinien być czyli na stacji a po osiedlu nie byłem w stanie latać i szukać rano.

    • 2 7

    • Jak typowy POkemon pretensje do rodaków a nie do urzedników co za ten bałagan odpowiadaja rower nie jest za darmo

      zaplacilismy za niego 200 mln z kasy wszystkich mieszkanców!!

      • 5 0

    • Ty zaczynasz oczywiście dzień od myślenia, jak tu innym dogodzić

      Ale Ty jesteś lepszy od innych.
      I nie jesteś Polakiem.

      • 0 0

  • Jakim burakiem musi być taki użytkownik który chowa rower przed innymi

    • 3 0

  • Rejestracja nie jest możliwa.

    Usiłowałam się zarejestrować, niestety żadnej z kart system nie przyjmuje, tj. bank nie dostaje informacji o płatności (jest zerowa, ale bank musi chyba potwierdzić kartę jak rozumiem).
    Także kicha.

    • 2 0

  • operator systemu Mevo nie wyrabia się z wymianą baterii i relokacją rowerów
    Nic nowego.

    • 2 0

  • Mam pytanie do założeń przetargowych. (1)

    Ile jest przewidywanych wymian baterii w rowerach? Jedna w tygodniu, czy więcej? Bo przy mevo jeden twierdziłem że raz dziennie to minimum.

    • 1 0

    • nie ma ustalonej ilości wymian

      jest ustalona ilość rowerów, które mają być zdolne do jazdy i to będzie weryfikowane o określonych wczesno-porannych godzinach

      • 0 0

  • (2)

    kiedy w końcu wprowadzi się konkretne strefy, miejsca wydzielone gdzie tylko będzie mozna odstawiać rowery i hulajnogi? Jak w Pradze. a nie te g*wna tylko wszędzie się walają.

    • 0 1

    • w Gdańsku są takie oznaczone miejsca

      • 0 0

    • strefy są - albo namalowane albo stojaki

      ale nie ma zakazu pozostawiania w innych miejscach

      Chyba Sopot zbiera hulajnogi i jeszcze nakłada jakieś kary.

      • 0 0

  • Miód na moje uszy....

    ....super info na temat klapy Mevo2.0 i jeszcze niech będzie klapa z FALĄ i Festy.niara bye bye w przyszłym roku. Czekam Oj czekam na ten ryczy pisk

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum