• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny

Michał Sielski
6 lipca 2024, godz. 15:00 
Opinie (366)
Rowery elektryczne cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Rowery elektryczne cieszą się coraz większym zainteresowaniem.

Każdy będzie mógł otrzymać dotację na zakup roweru elektrycznego, tak jak dziś np. na zakup paneli fotowoltaicznych. Dotacja wyniesie 50 proc. kosztów zakupu, ale nie więcej niż 5 tys. zł na rower elektryczny i do 9 tys. zł na elektryczny rower cargo. Rząd chce przeznaczyć na dotacje do zakupów rowerów elektrycznych aż 300 mln zł.



Chciał(a)byś mieć rower elektryczny?

Do tej pory rząd, a także władze poszczególnych miast raczej zniechęcały do korzystania z samochodów, np. poprzez podnoszenie opłat za parkowanie czy wyznaczanie stref czystego transportu. Namawiano za to na przesiadkę na komunikację publiczną czy rower, ale przy tym od razu podnosiły się głosy, że nie każdy - choćby z powodu wieku czy zdrowia - ma szansę jeździć rowerem.

Rower elektryczny, którym jazda nie wymaga wielkiego wysiłku, często ten argument zbija. Ale tu pojawia się kolejny: cena. Zakup roweru elektrycznego to wydatek rzędu co najmniej kilku tysięcy złotych. Dla wielu osób, zwłaszcza starszych, to sporo. I właśnie im naprzeciw ma wyjść program dotacji do zakupu rowerów elektrycznych.



"Mój rower elektryczny" od 2025 r. Dopłata: 5-9 tys. zł



Wypłata dofinansowań ma ruszyć od przyszłego roku. Na razie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedstawił do konsultacji projekt programu "Mój rower elektryczny". Według niego dofinansowanie ma sięgnąć 50 proc. kosztów, ale nie więcej niż 5 tys. zł. W przypadku roweru cargo lub wózka rowerowego - do 9 tys. zł.

Co więcej, w części sklepów rowery niektórych marek już teraz można kupić na raty.

- Obecnie mamy promocję na raty 0 proc. na rowery BMC i Merida oraz części zamienne do rowerów. Raty zaczyna się spłacać dopiero po wakacjach, a oferta ważna jest do 31 sierpnia - informują przedstawiciele sklepu i serwisu rowerowego AkbiSPort - BMC Lab Gdańsk.

Rower elektryczny jest ekologiczny



- Celem programu jest uniknięcie niskiej emisji poprzez dofinansowanie inwestycji polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie, rozwoju dobrych praktyk transportowych oraz zdrowego trybu życia wśród uczestników ruchu - czytamy w projekcie rządowego programu.


Dofinansowanie tylko na nowy rower



Program ma obowiązywać w latach 2025-2029. Ma na to wystarczyć 300 mln zł budżetu, co przełoży się na możliwość zakupu ponad 46 tys. rowerów elektrycznych.

Dofinansowanie będzie można otrzymać wyłącznie na nowy rower, który nie został wzięty w leasing. Rząd zakłada, że będą o nie występować głównie osoby prywatne, ale nie są wykluczeni też przedsiębiorcy. Muszą to być jednak firmy, które zajmują się transportem drogowym towarów, działalnością pocztową albo kurierską lub wypożyczaniem sprzętu rekreacyjnego i sportowego.

Każdy rower będzie obowiązkowo oznakowany specjalną naklejką i trzeba będzie go zarejestrować na policji.

Kupujesz rower elektryczny? Zachowaj paragon



Co dalej? Do 18 lipca mają trwać konsultacje programu. Potem projektem ma zająć się Sejm. W pierwszej propozycji pojawiła się nawet data 1 lipca 2024 - rowery zakupione od tego dnia mogłyby podlegać pod dotację. To oczywiście mało prawdopodobne, ale niewykluczone, więc warto zachować paragon zakupu roweru elektrycznego nie tylko ze względu na gwarancję.

Ostateczną wersję projektu poznamy w ciągu najbliższych tygodni.

Miejsca

Opinie (366) ponad 20 zablokowanych

  • Gdzie tu sens i logika ?

    Kto na tym zyska ? Rowery nie są produkowane w Polsce ale ich utylizacja to już będzie nasz problem. Podwyżka cen to już murowana. Dlaczego wszyscy mają dofinansowywać nielicznych i to wcale nie najbiedniejszych.
    Bez podtekstów politycznych ale chaos goni chaos. Jak nie używane wiatraki z Niemiec to rowery z Chin.

    • 5 0

  • Doplaty

    Była Willa + teraz będzie Rower +! Jestem Przeciwny wszelakim dopłatom!! Część społeczeństwa będzie jeździć, rowerami z dopłatami z podatków reszty!!!! Skandal i rozdawnictwa akcja trwa!!!

    • 6 0

  • a dla kogo dofinansowanie

    wyrzucone pieniądze z kasy państwa, dofinansowanie dostanąż zajomi królika,A ogólnie rzecz biorąc rozdrabnianie wydatków na reczy nieistotne ( tak!0powoduje brak pieniedzy na podstawowe inwestycje (elektrownie jądrowe, tarczy antyrakietowe CPK0Ale wyborcy koalicji Obywatelskiej bedą mieli coś rzucone, to nic że kosztem innych, -cóż idee makksizmu i leninizmu wiecznie żywe i obene!

    • 3 0

  • Dopłaty (1)

    Najbardziej ekologiczne jest chodzenie na własnych nogach - proszę o dopłatę w wysokości 5000 zł
    Tak między nami, to tym tworzącym nowe prawo w głowie się pomieszało !!

    • 8 0

    • dostaniesz dotację na buty

      zostaną opięczętowane i skatalogowane, a co 6 miesięcy urzędnik ds kontroli wykorzystania dotacji sprawdzi czy dbasz o obuwie, pastujesz, wymieniasz wkładki itp

      • 2 0

  • A kiedy dopłaty do zwykłych rowerów?

    • 8 0

  • (2)

    Przede wszystkim nie przesadzajcie z szybkim ładowaniem.

    Szybkie ładowanie wpływa negatywnie na trwałość baterii i zdolność do przechowywania energii w dłuższej perspektywie.

    Czy korzystanie z szybkiego ładowania często jest zalecane?

    Nie, częste korzystanie z szybkiego ładowania wpływa negatywnie na kondycję baterii. Zaleca się raczej korzystanie z niego sporadycznie, a w codziennym użytkowaniu preferowanie ładowania standardowego.

    Jako ciekawostka.
    Większość nowoczesnych akumulatorów ma typowy cykl życia wynoszący 300500 (cykle ładowania i rozładowania). W sytuacjach o dużym natężeniu lub dużym poborze wartość ta może znacznie się zmniejszyć do 200 cykli. Jeśli przekroczysz maksymalny limit prądu rozładowania (A), możesz zmniejszyć żywotność aż do 50 cykli.

    Producenci będą wam polecać szybkie ładowanie - szybciej zajdziecie akumulator, kupicie nowy "pakiet" i ich biznes się kręci.

    • 3 1

    • (1)

      Pojedyńcze ogniwa typu 18650 można maksymalnie ładować prądem rzędu 1C.

      Ładowanie pojedyńczego ogniwa odbywa się napięciem 4.2V

      Oznacza to że, dla przykładu, gdy pojemność pojedyńczego ogniwa wynosi 2500mAh to prąd 1C = 2500mA. (2.5Ah)

      Natomiast za standardowy prąd ładowania przyjmuje się 0,5C

      Ładowanie prądem maksymalnym 1C nigdy nie jest zdrowe dla baterii!

      Producenci ogniw zalecają ładowanie prądem rzędu 0.5C i takiego też prądu używają do testów akumulatorów przedstawianych w dokumentacjach technicznych.

      Można zaryzykować twierdzenie, że im niższy prąd ładowania, tym dłuższa żywotność akumulatora.

      Większości producentów określa żywotność akumulatorów na podstawie testu 300 cykli ładowania i rozładowania. Z reguły ładowanie odbywa się prądem uważanym za standardowy (na poziomie 0.5C), i podobnie rozładowywanie prądem 0.5C.

      Po 301 cyklu ładowania, następuje rozładowanie, w trakcie którego dokonuje się szczegółowych pomiarów określających energię jaką udało się odzyskać z ogniwa. Przeciętnie ogniwa tracą na pojemności około 20 - 30%

      • 0 0

      • Rozładowując baterie tylko o 20% można powiedzieć, że dopiero po 5 ładowaniach jesteśmy na etapie 1 pełnego ładowania od 0 do 100%.

        Poziom naładowania ogniw to również bardzo istotny czynnik wpływający na żywotność baterii litowo-jonowych. Z testów wynika, że bardzo opłaca się ładować ogniwa do około 80-85%. Pozwala to uniknąć ostatniej fazy ładowania akumulatora, która ma negatywny wpływ na jego żywotność.

        Badania dowodzą że ładowanie baterii litowo-jonowych do 85% pozwala wydłużyć ich żywotność nawet 3-krotnie w stosunku do ładowania tych samych baterii do 100%.

        UWAGA: raz na jakiś czas warto naładować baterię do 100% w celu zbalansowania pojedynczych ogniw. Można wykonywać to średnio raz na 10 ładowań.

        Przetestowano pojedyńcze ogniwo 18650.

        Na szaro na wykresie zaznaczono moment gdy stopień naładowania jest między 80 - 90%. W tym przedziale rekomenduje się przerwanie ładowania w celu znacznego wydłużenia żywotności akumulatorów.

        Prosta zasada.
        Nie ładować powyżej 85%
        Nie rozładowywać poniżej 20%

        Ogniwa 18650 są w laptopach, elektronarzędziach, samochodach elektrycznych, rowerach i hulajnogach elektrycznych, itd.

        • 0 0

  • Tak ekologiczna dopłata...

    Znowu elektryki... wiecie że baterie są na mniej ekologiczna rzeczą jaką można tworzyć dla środowiska? Jeszcze teraz się chwalą ze dopłata do roweru bo eko... oczywiście z pieniedzy których nie mamy na rowery których nie potrzebujemy... I wiecie że inne kraje robiły dopłaty do aut prawda ?

    • 2 0

  • d**ilizm do kwadratu!!!

    Kasa z KPOo to była ta walka. Rower.

    • 4 0

  • tak teraz na wszystko dotacje

    a pozniej zabraknie na 800 plus masakra to roewry wazniejsze jak 800 plus

    • 2 0

  • Fajnie robią ludziom wodę z mózgu. Propaganda gorsza, niż za komuny. Ludzie, obudźcie się

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum