• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny

Michał Sielski
6 lipca 2024, godz. 15:00 
Opinie (366)
Rowery elektryczne cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Rowery elektryczne cieszą się coraz większym zainteresowaniem.

Każdy będzie mógł otrzymać dotację na zakup roweru elektrycznego, tak jak dziś np. na zakup paneli fotowoltaicznych. Dotacja wyniesie 50 proc. kosztów zakupu, ale nie więcej niż 5 tys. zł na rower elektryczny i do 9 tys. zł na elektryczny rower cargo. Rząd chce przeznaczyć na dotacje do zakupów rowerów elektrycznych aż 300 mln zł.



Chciał(a)byś mieć rower elektryczny?

Do tej pory rząd, a także władze poszczególnych miast raczej zniechęcały do korzystania z samochodów, np. poprzez podnoszenie opłat za parkowanie czy wyznaczanie stref czystego transportu. Namawiano za to na przesiadkę na komunikację publiczną czy rower, ale przy tym od razu podnosiły się głosy, że nie każdy - choćby z powodu wieku czy zdrowia - ma szansę jeździć rowerem.

Rower elektryczny, którym jazda nie wymaga wielkiego wysiłku, często ten argument zbija. Ale tu pojawia się kolejny: cena. Zakup roweru elektrycznego to wydatek rzędu co najmniej kilku tysięcy złotych. Dla wielu osób, zwłaszcza starszych, to sporo. I właśnie im naprzeciw ma wyjść program dotacji do zakupu rowerów elektrycznych.



"Mój rower elektryczny" od 2025 r. Dopłata: 5-9 tys. zł



Wypłata dofinansowań ma ruszyć od przyszłego roku. Na razie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedstawił do konsultacji projekt programu "Mój rower elektryczny". Według niego dofinansowanie ma sięgnąć 50 proc. kosztów, ale nie więcej niż 5 tys. zł. W przypadku roweru cargo lub wózka rowerowego - do 9 tys. zł.

Co więcej, w części sklepów rowery niektórych marek już teraz można kupić na raty.

- Obecnie mamy promocję na raty 0 proc. na rowery BMC i Merida oraz części zamienne do rowerów. Raty zaczyna się spłacać dopiero po wakacjach, a oferta ważna jest do 31 sierpnia - informują przedstawiciele sklepu i serwisu rowerowego AkbiSPort - BMC Lab Gdańsk.

Rower elektryczny jest ekologiczny



- Celem programu jest uniknięcie niskiej emisji poprzez dofinansowanie inwestycji polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie, rozwoju dobrych praktyk transportowych oraz zdrowego trybu życia wśród uczestników ruchu - czytamy w projekcie rządowego programu.


Dofinansowanie tylko na nowy rower



Program ma obowiązywać w latach 2025-2029. Ma na to wystarczyć 300 mln zł budżetu, co przełoży się na możliwość zakupu ponad 46 tys. rowerów elektrycznych.

Dofinansowanie będzie można otrzymać wyłącznie na nowy rower, który nie został wzięty w leasing. Rząd zakłada, że będą o nie występować głównie osoby prywatne, ale nie są wykluczeni też przedsiębiorcy. Muszą to być jednak firmy, które zajmują się transportem drogowym towarów, działalnością pocztową albo kurierską lub wypożyczaniem sprzętu rekreacyjnego i sportowego.

Każdy rower będzie obowiązkowo oznakowany specjalną naklejką i trzeba będzie go zarejestrować na policji.

Kupujesz rower elektryczny? Zachowaj paragon



Co dalej? Do 18 lipca mają trwać konsultacje programu. Potem projektem ma zająć się Sejm. W pierwszej propozycji pojawiła się nawet data 1 lipca 2024 - rowery zakupione od tego dnia mogłyby podlegać pod dotację. To oczywiście mało prawdopodobne, ale niewykluczone, więc warto zachować paragon zakupu roweru elektrycznego nie tylko ze względu na gwarancję.

Ostateczną wersję projektu poznamy w ciągu najbliższych tygodni.

Miejsca

Opinie (366) ponad 20 zablokowanych

  • Dotacja od "rządu"który nie ma swoich pieniędzy, dla ludzi na zakup roweru elektrycznego z części pieniędzy które ludzie muszą oddać od wypłaty....

    • 2 0

  • POkemony i ci co nie poszli głosowac teraz to wasza zasługa!!!Okradamy was dla waszego dobra w zamian podwyzki na prad wode i (1)

    By sfinansować te dotacje wszyscy za to równo zapłacimy ci cobyli przeciwko POKolewakom i ci co nanich głosowali ale takze ci co nie poszli do wyborów bo twierdzili ze nie warto!!
    Zarok wybory a prezydenta i tez pewnie zagłosujecie na złodziejów z POKolewactwa a oni wam podziekuja podwyzkami jeszce większymi kolejnymi podwyzkami!!By sfinansowac swoje kaprysy i by miliony zarobilły kolesie !!
    I jeszce jedno Donald wczoraj powiedział oficjalnie ze nie bedzie rzadał żadnego odszkodowania od Niemców bo nie warto!!

    • 4 0

    • poprzednia ekipa też miała tylko pomysły na dotacje czy inne bony

      niczym się nie róznią

      • 0 2

  • ta ekologia.... a prund skąd..??

    z wungla i od sowietów - taka strategia panujących "ekologów"

    • 4 2

  • Hej

    Rowery elektryczne to dla bogatych ceny z kosmosu

    • 3 0

  • Kupiłem rower elektryczny i przedstawiam moje uwagi

    Pojeździłem rowerem, po jakimś czasie postanowiłem go ulepszyć, czyli zmienić kierownicę. Ta zmiana wiąże się ze zmianą linek i kabla do silnika, co w salonie, w którym go kupiłem, stanowi trudne wyzwanie. Byłem w innych rowerowniach i ten sam problem. Może znacie serwis, który podejmie się takiego wyzwania?

    • 0 1

  • A prąd i tak z wegla i gazu

    • 3 0

  • Rowery podrozeja

    Rowery podrozeja o 10 tys.

    • 4 0

  • A prąd do tychże rowerów skąd?

    Niech mi jakiś fachowiec wyjaśni gdzie tu ekologia? Spala się np węgiel w elektrowni, energia cieplna w postaci pary napędza turbiny generatorów, uzyskujemy prąd, którym ładujemy te eko rowery czy samochody. Biorąc pod uwagę straty energii w procesie produkcji i przesyłu prądu ile węgla trzeba spalić żeby jeden ekologiczny samochód elektryczny przejechał 100km? Pomijam straty dla środowiska związane z produkcją akumulatorów i ich utylizacją.

    • 3 1

  • Jakieś szaleństwo, czy decydenci jadają z ołowianych naczyń?

    To teraz rowery mają być od 10 tys. zł wzwyż? Osiem lat temu elektryka kupiłem za 1,5 tys. zł i gdyby nie spadek pojemności baterii byłby nadal znakomitej formie, pomimo przejechanych ponad 10 tys. km. Dlatego zainwestowałem w tym roku w nowego z centralnym silnikiem, wbudowaną w ramę baterią i osprzętem grupy Acera. I koszt już 4 tys. z hakiem. Ale rowerów w takich cenach jest mnóstwo, byle nie kupować w cenie katalogowej. Myślę o rowerach, które mogą zastąpić w pewnych sytuacjach samochód w dojazdach po mieście a nie łechtać ego kupującego.
    Co oni zamierzają dotować? Zyski sprzedawców?
    Na marginesie 300 mln przez 46 tys rowerów daje średnią dotację 6,5 tys. zł ale kto by tam się matematyką przejmował...

    • 3 0

  • Przesada

    Rower elektryczny nie jest niezbędny do życia. Na dodatek spadnie sprzedaż tradycyjnych rowerów.
    Korzyści wiele z tego nie będzie. Lepiej te środki przeznaczyć na komunikację, która jest zatłoczona. Przykład. Chcę kupić rower, mam budżet 3tys. Na elektryka to za mało, a tradycyjny już można kupić dobry model. Przez dotację rezygnuję z tradycyjnego i kupuję elektryka za 6tys, bo ostatecznie płacę 3tys. Taki program zmniejszy popyt na rowery tradycyjne w cenach 2,5 - 5tys. Inny przykład. Chcę np kupić energooszczędna lodówkę lub pralkę , które są potrzebne do życia- dofinansowania do zakupu brak, a do roweru, który jest kaprysem - dofinansowanie 50%. Na dodatek bateria w rowerze posłuży tylko kilka lat, będzie wymagać utylizacji. Jaka w tym logika?

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum