• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści obok targowiska w Orłowie. Projekt nowej trasy na filmie

Patryk Szczerba
7 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (298)

Przebieg trasy rowerowej od Łowickiej do al. Zwycięstwa w Gdyni

Mat. Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni

Zakończyło się projektowanie kilometrowego odcinka drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej w Gdyni od ul. ŁowickiejMapka do al. ZwycięstwaMapka. To newralgiczne miejsce na mapie rowerowej miasta. Droga będzie poprowadzona po stronie pl. GórnośląskiegoMapka.



Jak pokonujesz rowerem odcinek od Łowickiej do Wielkopolskiej?

Zaprojektowana droga będzie miała tylko kilometr, ale to ważny odcinek, bo wzdłuż ul. Wielkopolskiej jeździ wielu rowerzystów. Na wysokości ul. Łowickiej droga jednak urywa się. Praktycznie wszyscy jadący w kierunku al. Zwycięstwa kontynuują podróż chodnikiem. Mało jest śmiałków zjeżdżających na dwupasmową, ruchliwą ulicę.

Podobne problemy dotyczą jazdy w drugą stronę. Obecnie droga kończy się na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej. Kto jedzie w kierunku Karwin, Dąbrowy czy Wielkiego Kacka, ten lawiruje między pieszymi, co powoduje nieprzyjemne sytuacje i pogłębia wzajemną niechęć.

Zmiany potrzebne od dawna



O uzupełnieniu tego fragmentu o drogę rowerową mówiło się od dawna. W 2019 roku podpisano umowę na projekt wartą 640 tys. zł.

Od początku było wiadomo, że przebudowa omawianego odcinka będzie wiązać się z wieloma wyzwaniami choćby ze względu na ukształtowanie terenu i przechodzącą w tym miejscu linię kolejową.



  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.


Droga rowerowa wzdłuż Wielkopolskiej: jaki przebieg?

  • Zaplanowana droga rowerowa będzie dwukierunkowa i szeroka co najmniej na 2 m.
  • Kierunki zostały rozdzielone szpalerem drzew po to, by zachować drzewa.
  • Będzie biegła po tej samej stronie jezdni, co już istniejąca droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Będzie dowiązana do drogi rowerowej w kierunku Redłowa przy Drodze Gdyńskiej.
  • Jadący do centrum Gdyni będą mogli skorzystać ze skrótu na ul. Kościelnej.
  • Jadący do Sopotu przejadą na przejściu przy wiadukcie kolejowym.


Prace projektowe się skończyły, ale nadal są kontrowersje dotyczące jej przebiegu, który nie podoba się radnym dzielnicy Orłowo i społecznikom ze stowarzyszenia Nasze Orłowo, którzy optują za tym, by była poprowadzona po przeciwległej stronie, obok osiedla Sadyba Orłowska.

Opór mieszkańców i społeczników



- Uważamy, że przeprowadzenie drogi rowerowej wzdłuż ulicy Wielkopolskiej po stronie północnej, czyli od placu Górnośląskiego, piekarni, "Żabki" i innych sklepów będzie błędem - twierdzili na początku projektowania trasy przedstawiciele stowarzyszenia "Nasze Orłowo" współpracujący w tej sprawie z radnymi dzielnicy.
Po tym, jak pojawiły się informacje i wizualizacje drogi rowerowej dyskusja rozgorzała na nowo. Kontrowersje oprócz przebiegu budzi fakt, że a niektórych fragmentach, zamiast wydzielonej drogi rowerowej, powstaną ciągi pieszo-rowerowe lub jednokierunkowe drogi rowerowe.

Spór o drogę rowerową na ul. Wielkopolskiej Spór o drogę rowerową na ul. Wielkopolskiej

Dodatkowo zwracali uwagę na kolizje z wyjeżdżającymi samochodami. Urzędnicy zapewniają, że dla dostawców wyznaczone będą specjalne miejsca do zatrzymania i wyładowania towaru, a same przejścia będą skrócone.



- Wjazd i wyjazd z Placu Górnośląskiego będą wyniesione o zmienionej geometrii, dzięki czemu poprawi się widoczność między rowerzystami a kierowcami włączającymi się do ruchu przy sklepie Żabka. Sam wyjazd zostanie zwężony, a piesi zyskają szerszy chodnik. Ciąg pieszo-rowerowy w tunelu zostanie poszerzony do 3,1 m między ścianą a barierą przeciwochlapaniową. Pozwoli to na swobodne mijanie się pieszych i rowerzystów - mówi Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. rowerów.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.

Urzędnicy: będzie łatwiej rowerzystom



Cały przebieg trasy miał być dokładnie przeanalizowany.

- Pomocne okazały się doświadczenia z innych gmin oraz analizy tzw. map ciepła, czyli tras naturalnie wybieranych przez rowerzystów. Konieczność kilkukrotnego przekraczania strony drogi na danym dystansie skutkuje dużymi stratami czasowymi, co z kolei powoduje, że rowerzyści chcąc zaoszczędzić czas, wolą jechać trasą bardziej bezpośrednią, nawet jeśli nie posiada ona infrastruktury rowerowej, czyli np. chodnikiem. Chcemy uniknąć tego błędu - wskazuje.


Urzędnicy przyznają jednocześnie, że jednym z argumentów za lokalizacją trasy były kwestie własnościowe. Teren po stronie pl. Górnośląskiego należy do miasta, a po drugiej stronie w części nie, co mogłoby skomplikować całą inwestycję.

Inwestycja będzie dofinansowana



Wiadomo, że inwestycja ma ważne pozwolenie na budowę. Bez dofinansowania z Unii Europejskiej się nie obędzie.

- Inwestycja została wpisana na listę Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych - kończy Jakub Furkal.
Quiz Aktywne Trójmiasto Średni wynik 44%

Aktywne Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (298) ponad 10 zablokowanych

  • Zwykła bajka. W animacji nie ma korku od Placu G. do Pkm :P

    • 2 1

  • Ile wydano na ten film?

    Drogi rowerowe są bardzo ważne, i ich prezentacja w urzędzie czy w mediach pewnie też jest istotna. Ale ta animacja, ten film to musiał być ogromny wydatek. Zupełnie zbędny, wystarczyłaby mapa i wizualizacja statyczna. Czy ktoś wie ile urząd wydał na ten film, czy muszę pisać podanie o udostępnienie informacji publicznych?

    • 2 1

  • zarąbista wizualizacja!

    Robi wrażenie!

    • 1 0

  • i poki co i tak 80% droga dla rowerow, 10% ulica i 10% chodnikiem (2)

    a dlaczego?! bo im nikt nie zabroni, bo to są "biedni" rowerzyści. Jak widzę rowerzyste na aflalcie obok sciezki to mam ochote aby dostal mandat w wysokosci zwrotu inwestycji na tą ścieżkę, z ktorej nie korzysta

    • 2 8

    • w 3miesice nie buduje się dróg rowerowych

      pudrowany chodnik ze śmiesznym różowym paskiem poprowadzonym slalomem to nie żadna droga rowerowa

      • 4 1

    • popatrz na te żałosne ścieżki rowerowe jak to jest beznadziejnie zaprojektowane jak bezmyślnie jak bez pomysłu bez logiki bez odrobiny funkcjonalności ot skręcaj sobie pod kątem prostym przejeżdżaj po 3X na drugą stronę ulicy by pokonać kilometr stój na światłach po 3 razy na jednym skrzyżowaniu jak się buduje buble to normalne że ludzie szukają innych opcji jadąc na rowerze też może człowiekowi zależeć na czasie

      • 0 0

  • (3)

    Zainteresował mnie ten temat, bo mieszkam w okolicy Placu Górnośląskiego. Szczerze mówiąc jest mi totalnie obojętne po której stronie będzie ta ścieżka dla rowerów, byle była jak najprędzej. Obecnie rowerzyści jeżdżą chodnikiem, co jest bardzo niebezpieczne dla pieszych. Doświadczyłam tego wczoraj na własnej skórze, kiedy prawie zostałam potrącona idąc sobie spokojnie chodnikiem. Naprawdę tak trudno zrozumieć, że rower albo hulajnoga mogą być przy dużej szybkości równie niebezpieczne dla innych uczestników ruchu co samochód. Rowerzyści jeżdżą za szybko, nie są w stanie wyhamować. Za ustąpienie im na chodniku dziękuje średnio co dziesiąty, Nie rozumieją, że na chodniku są tylko gośćmi i to niezbyt mile widzianymi. Chodnikom rowerom terrorystom w obcisłych legginsach mówię zdecydowane NIE.

    • 8 5

    • samochód stanowi dla pieszych dużo większe zagrożenie niż rower

      ma z reguły dużo większą energię kinetyczną. Więcej pieszych jest potrącanych na chodnikach przez nieodpowiedzialną jazdę kierowców niż przez rowerzystów. Mit o istotnym zagrożeniu pieszych przez rowerzystów korzystających z chodników jest rozpowszechniany w wielu miastach świata przez nieformalnych lobbystów samochodowych cierpiących na autoholizm.

      • 1 4

    • Nie tylko Gdynia , a całość !!!!!!

      • 0 0

    • Dotknęła Pani podstawowej kwestii jeśli chodzi o konflikty w ruchu drogowym: zidiocenie i chamstwo.

      Prawie wszystkich uczestników bez wyjątku.

      • 1 0

  • Próbkę tego bubla już mamy - kto chce obejrzeć - zapraszamy do Chylonii... (2)

    "Kto jedzie w kierunku Karwin, Dąbrowy czy Wielkiego Kacka, ten lawiruje między pieszymi, co powoduje nieprzyjemne sytuacje i pogłębia wzajemną niechęć."
    Po wybudowaniu tego czegoś nadal będzie lawirował wśród pieszych, którzy mają gdzieś zmianę nawierzchni i znaki oraz między zaparkowanymi "tylko na chwilę" dostawczakami.
    Dokładnie tak to wygląda na Kartuskiej w Chylonii. Piesi i rowerzyści w godzinach szczytu przemieszani jedni drugim siedzą na plecach - i w tym wszystkim samochody parkujące kilka/kilkanaście razy dziennie okrakiem na śmieszce i na chodniku - pod Żabką i pod cukiernią Justynka. Jak rozumiem - pan Jakub po zrealizowaniu tego potworka stwierdził, że jest wystarczająco beznadziejnie - i teraz skaluje to rozwiązanie na większy odcinek w Orłowie...

    No - ale czego się nie robi, by wywalić rowerzystów z jezdni - by kierowcy mogli "szybko ale bezpiecznie"...

    • 6 3

    • (1)

      i dobrze - wywalić ich z jezdni

      • 0 4

      • a z czym masz problem w mieście?Wielkopolska to nie jest autostrada a samochodem się nie parkuje na ścieżce rowerowej cymbale

        • 1 0

  • ale galimatias z tym przejazdem (1)

    będzie sporo wypadków, szczególnie na skrzyżowaniach z d.r.

    • 4 1

    • o to im chodzi obecnie budowana pseudo infrastruktura rowerowa służy jedynie do konfliktowania i powodowania wypadków

      • 0 0

  • przynajmniej na filmiku zielona GA fala działa..

    • 1 1

  • 1. Rowerzysta może jeździć wszędzie (2)

    2. Rowerzysta ma zawsze pierwszeństwo
    3. Rowerzysta ma zawsze rację
    4. Ścieżka rowerowa jest święta, biada pieszemu, który się na niej znajdzie: tu jest ścieżka rowerowa !!!! chodnik już taki święty nie jest
    4. Rowerzysta często bywa agresywny, a jeżeli już jest w agresji dotyczy ona wszystkiego co się porusza, także innych rowerzystów
    i dlatego po 2 sezonach przestałem dojeżdżać rowerem do pracy, bo spotykałem naprawdę dziwnych osobników na rowerach. teraz słucham sobie muzyki na słuchawkach w tramwaju lub autobusie i właściwie zrelaksowany dojeżdżam lub wracam z pracy. a jeżeli trwa to czasem nieco dłużej niż samochodem lub rowerem - cóż, trochę dłużej słucham muzyki.

    • 3 8

    • byłeś z tym u lekarza?

      • 0 3

    • agresywny?Agresywni to są wieśniacy w starych trupach którzy widzą niewidzialne ścieżki rowerowe na ulicy kosynierów w Rumi

      • 0 1

  • mają rozmach w tej Gdyni

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum