• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści obok targowiska w Orłowie. Projekt nowej trasy na filmie

Patryk Szczerba
7 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (298)

Przebieg trasy rowerowej od Łowickiej do al. Zwycięstwa w Gdyni

Mat. Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni

Zakończyło się projektowanie kilometrowego odcinka drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej w Gdyni od ul. ŁowickiejMapka do al. ZwycięstwaMapka. To newralgiczne miejsce na mapie rowerowej miasta. Droga będzie poprowadzona po stronie pl. GórnośląskiegoMapka.



Jak pokonujesz rowerem odcinek od Łowickiej do Wielkopolskiej?

Zaprojektowana droga będzie miała tylko kilometr, ale to ważny odcinek, bo wzdłuż ul. Wielkopolskiej jeździ wielu rowerzystów. Na wysokości ul. Łowickiej droga jednak urywa się. Praktycznie wszyscy jadący w kierunku al. Zwycięstwa kontynuują podróż chodnikiem. Mało jest śmiałków zjeżdżających na dwupasmową, ruchliwą ulicę.

Podobne problemy dotyczą jazdy w drugą stronę. Obecnie droga kończy się na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej. Kto jedzie w kierunku Karwin, Dąbrowy czy Wielkiego Kacka, ten lawiruje między pieszymi, co powoduje nieprzyjemne sytuacje i pogłębia wzajemną niechęć.

Zmiany potrzebne od dawna



O uzupełnieniu tego fragmentu o drogę rowerową mówiło się od dawna. W 2019 roku podpisano umowę na projekt wartą 640 tys. zł.

Od początku było wiadomo, że przebudowa omawianego odcinka będzie wiązać się z wieloma wyzwaniami choćby ze względu na ukształtowanie terenu i przechodzącą w tym miejscu linię kolejową.



  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.


Droga rowerowa wzdłuż Wielkopolskiej: jaki przebieg?

  • Zaplanowana droga rowerowa będzie dwukierunkowa i szeroka co najmniej na 2 m.
  • Kierunki zostały rozdzielone szpalerem drzew po to, by zachować drzewa.
  • Będzie biegła po tej samej stronie jezdni, co już istniejąca droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Będzie dowiązana do drogi rowerowej w kierunku Redłowa przy Drodze Gdyńskiej.
  • Jadący do centrum Gdyni będą mogli skorzystać ze skrótu na ul. Kościelnej.
  • Jadący do Sopotu przejadą na przejściu przy wiadukcie kolejowym.


Prace projektowe się skończyły, ale nadal są kontrowersje dotyczące jej przebiegu, który nie podoba się radnym dzielnicy Orłowo i społecznikom ze stowarzyszenia Nasze Orłowo, którzy optują za tym, by była poprowadzona po przeciwległej stronie, obok osiedla Sadyba Orłowska.

Opór mieszkańców i społeczników



- Uważamy, że przeprowadzenie drogi rowerowej wzdłuż ulicy Wielkopolskiej po stronie północnej, czyli od placu Górnośląskiego, piekarni, "Żabki" i innych sklepów będzie błędem - twierdzili na początku projektowania trasy przedstawiciele stowarzyszenia "Nasze Orłowo" współpracujący w tej sprawie z radnymi dzielnicy.
Po tym, jak pojawiły się informacje i wizualizacje drogi rowerowej dyskusja rozgorzała na nowo. Kontrowersje oprócz przebiegu budzi fakt, że a niektórych fragmentach, zamiast wydzielonej drogi rowerowej, powstaną ciągi pieszo-rowerowe lub jednokierunkowe drogi rowerowe.

Spór o drogę rowerową na ul. Wielkopolskiej Spór o drogę rowerową na ul. Wielkopolskiej

Dodatkowo zwracali uwagę na kolizje z wyjeżdżającymi samochodami. Urzędnicy zapewniają, że dla dostawców wyznaczone będą specjalne miejsca do zatrzymania i wyładowania towaru, a same przejścia będą skrócone.



- Wjazd i wyjazd z Placu Górnośląskiego będą wyniesione o zmienionej geometrii, dzięki czemu poprawi się widoczność między rowerzystami a kierowcami włączającymi się do ruchu przy sklepie Żabka. Sam wyjazd zostanie zwężony, a piesi zyskają szerszy chodnik. Ciąg pieszo-rowerowy w tunelu zostanie poszerzony do 3,1 m między ścianą a barierą przeciwochlapaniową. Pozwoli to na swobodne mijanie się pieszych i rowerzystów - mówi Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. rowerów.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.

Urzędnicy: będzie łatwiej rowerzystom



Cały przebieg trasy miał być dokładnie przeanalizowany.

- Pomocne okazały się doświadczenia z innych gmin oraz analizy tzw. map ciepła, czyli tras naturalnie wybieranych przez rowerzystów. Konieczność kilkukrotnego przekraczania strony drogi na danym dystansie skutkuje dużymi stratami czasowymi, co z kolei powoduje, że rowerzyści chcąc zaoszczędzić czas, wolą jechać trasą bardziej bezpośrednią, nawet jeśli nie posiada ona infrastruktury rowerowej, czyli np. chodnikiem. Chcemy uniknąć tego błędu - wskazuje.


Urzędnicy przyznają jednocześnie, że jednym z argumentów za lokalizacją trasy były kwestie własnościowe. Teren po stronie pl. Górnośląskiego należy do miasta, a po drugiej stronie w części nie, co mogłoby skomplikować całą inwestycję.

Inwestycja będzie dofinansowana



Wiadomo, że inwestycja ma ważne pozwolenie na budowę. Bez dofinansowania z Unii Europejskiej się nie obędzie.

- Inwestycja została wpisana na listę Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych - kończy Jakub Furkal.
Quiz Aktywne Trójmiasto Średni wynik 44%

Aktywne Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (298) ponad 10 zablokowanych

  • Idealny przykład urzędniczej propagandy bez dofinansowania z UE nieda rady? ale 170mln na Mevo to sie znalazło co! (2)

    za 170mln skompromitowanego Mevo mozna by potroić liczbę dróg rowerowych w całym trójmieście !! A oni sie chwala ze wybudują 1 kilometr drogi dla rowerzystów !Smiac sie czy płakac to kpina zmieszkanców to kpina z rowerzystów !!

    • 6 1

    • 170mln to jest dopiero poczatek bo hiszpanie zato ze musieli doplacic za kolejne nowe rowery o100% drozsze bedą rzadac dopłaty (1)

      juz podaja ze to około 100mln zł Inaczej by im sie to nie oplacało.Dlatego zsie zdecydowali bo wiedza ze dostana
      wiec najdrozszy rower miejski na swiecie bedzie w Gdańsku .
      Naturalnie wszystko z kasy mieszkanców

      • 2 1

      • Nic nie będzie bo posypała się firma w Szwecji, która miała dostarczyć aplikację. Bo w Polsce nie ma informatyków zdolnych popełnić takie cudo oczywiście. Ba, nawet Fali nie potrafią uruchomić, choćby w podstawowym zakresie czyli sprzedaży przejazdów z płatnością kartową.

        • 1 1

  • Niby fajnie ale ile osób realnie z tych tras i rowerów korzysta? Liczył to ktoś? (15)

    Dla kogo to jest tak naprawdę? Dla kilku fanatyków rowerów, którym się nudzi? Ilu jest tych regularnych podróżujących rowerami? Trzeba mieć miejsce na rower, trzeba go wnieść i znieść, zabezpieczyć, trzeba się odpowiednio ubrać, trzeba się wykąpać, przebrać. Nikt normalny nie pojedzie tym do pracy, żeby tam śmierdzieć 8h ani nie będzie się przebijać, wracając, przez ulice pełne spalin w szczycie dnia. To jest jakaś kompletna aberracja. W dodatku w naszym klimacie rower sprawdza się może przez 100-120 dni w roku. Skąd więc ten chory pęd do oplecenia całego miasta trasami rowerowymi? Na takie bzdury kasa leje się strumieniami, setkami milionów wręcz, ale na bezpłatną komunikację miejską dla wszystkich kasy oczywiście brak. Lepiej, żeby autobusy i trajtki jeździły na pół puste, wśród strumieni blachosmrodów.

    Żeby tak chociaż hulajnogi były powszechne i tanie jak barszcz w użytkowaniu, ale nie są - po ostatnich podwyżkach wychodzą już drożej niż taksówka za głupich parę minut jazdy.

    • 3 9

    • Buraczku z blachosmroda twoje brednie nikogo nie obchodza a tylko potwierdzasz patologie jaka prezentujesz (3)

      • 1 3

      • (2)

        O, witamy pierwszego rowerzystę! Brawo! Tylko kurczę, nie mam blachosmroda, chodzę pieszo, ew. hulajnogą albo komunikacją miejską. Wiesz? Nie mierz innych swoją miarą bo i tak już widać za bardzo, że z wiochy cię przywiało do miasta.

        • 2 1

        • (1)

          Tak, tak, "sam jestem gejem i nie chcę żadnych praw" :D

          • 2 0

          • No właśnie na takiego mi wyglądasz.

            • 0 0

    • spec się odezwał (7)

      przyrosło to i owo do samochodu no nie?

      • 1 1

      • (6)

        Akurat nie przyrosło bo jeżdżę komunikacją głównie. Skąd tyle agresji? Zadałem pytanie: ile osób dziennie widać na tych trasach rowerowych za setki milionów? I co to są za ludzie poza wycieczkowiczami, którzy wyciągają rower z piwnicy na 3 miesiące w roku?

        Żeby chociaż urzędnicy rowerami jeździli, ale gdzie tam. To właśnie im przyrosło do samochodu.

        • 2 1

        • (1)

          pojedź rowerem, popatrz, zdziwisz się - wiem co mówię bo sam się dziwilem

          • 2 3

          • To znaczy? Spotkałeś 3 osoby na rowerach czy może 5? A jesienią i zimą ile? A w deszczu ile? W naszym klimacie te drogi rowerowe są dobre na 3-4 miesiące w roku. Paranoja.

            • 0 0

        • Setki milionów? :D (3)

          Tyle kosztują dodatkowe pasy dróg, żeby skrócić i poszerzyć korki nie zmieniając czasu przejazdu.

          Ścieżkę powyżej masz za 640k.

          • 2 1

          • (1)

            Dodatkowe pasy ruchu powiększają korki... chyba kask za bardzo uciska, mózg zblazowany od wdychania spalin i obcisłe przepocone wdzianko utrudnia przepływ krwi co?

            • 2 1

            • dodatkowe pasy ruchu zwiększają tzw. efekt barierowy i utrudniają ruch pieszych mieszkańców na małe odległości

              generują tym samym dodatkowy ruch samochodów czyli nie przyczyniają się do redukcji korków w mieście, a raczej je potęgują. Inwektywy zachowaj dla innych kierowców, którzy konkurują z tobą o przestrzeń na jezdni i na parkingach.

              • 0 2

          • Ale to tylko kilometr ścieżki, bezmyślny chłopie.

            • 0 0

    • a powiedz mi

      po jakiego grzyba w polu jest budowana obwodnica metropolitarna skoro przez to pole nikt nie jedzi, tam jest zero ruchu a miliardy lecą...

      • 3 2

    • Tego nie buduje się dla rowerzystów tylko dla kierowców

      żeby im rowerzyści na jezdni nie przeszkadzali w uprawianiu bandytyzmu drogowego

      • 3 0

    • w Gdańsku ruch rowerowy jest monitorowany 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku

      dane można odczytać w internecie. Jak widać, rower jest całorocznym środkiem transportu. Oplacanie miasta siecią wydzielonych dróg dla rowerów nie jest potrzebne, tym niemniej na stworzeniu spójnej sieci dróg dla rowerów i ulic uspokojonego i zredukowanego ruchu kołowego ma sens: to kierowcy realizujący niepotrzebne przejazdy samochodami na niewielkie odległości (do 5 -7 km) stanowią największe źródło utrudnień ruchu i parkowania osobom korzystającym z samochodów. Autoholizm się leczy.

      • 0 0

  • Wykonawca?

    Tylko nie MTM!

    • 3 1

  • W końcu

    Bardzo potrzebna inwestycja

    • 2 0

  • propozycja

    proponuję, żeby ten sam odcinek Wielkopolskiej zamknąć i zostawić jedno pasemko gruntowej drogi. może i będzie brakowało kawałka drogi kierowcom ale i z jeden i z drugiej strony będzie więc w sumie nieźle

    • 2 0

  • Niedawna sytuacja w centrum Gdyni (6)

    Dziewczyna na rowerze - pełną petą chodnikiem na Śląskiej, z impetem wjechała na przejście, nie zwolniła na rogu, niemal wjechała w starszą kobietę która szła z drugiej strony nie mając żadnej widoczności ani świadomości, że ktoś tam jedzie. Gdyby wyjechała 10s później zza tego rogu to centralnie rozjechałaby pieszego. Wjeżdżając na ulicę na skrzyżowaniu też nie zwolniła, nawet nie spojrzała na boki, bo ma zielone. To są właśnie rowerzyści.

    • 6 3

    • (2)

      to są niektórzy rowerzyści, analogicznie są tacy kierowcy a nawet tacy piesi. to jest robota dla policji ale tego nie uświadczysz, może jakby ta dziewczyna miała transparent ***** *** to by się zomo zainteresowało

      • 4 2

      • (1)

        Proponuję zmierzyć proporcje - ilu jest kierowców ogółem, a ilu piratów wśród nich. Tymczasem rowerzystów widać paru na krzyż i co drugi zachowuje się jak święta krowa notorycznie stwarzając zagrożenie. Jeszcze na chodniku mu ustępuj oczywiście i myśl za niego, a on/ona nawet się nie uśmiechnie. Takie buce z jakąś manią wyższości w większości.

        Z kierowcami jakoś jest odwrotnie - przepuszczają, zwalniają, uśmiechają się.

        • 4 2

        • Rowerzysta jadąc chodnikiem ma prawny obowiązek (art. 33 ust. 6 Prawo o ruchu drogowym) ustąpić pierwszeństwa pieszemu i jechać z prędkością przybliżoną do pieszego.
          Jak wszyscy wiemy ten przepis łamie, notorycznie, niemalże 100% rowerzystów.
          Może zaczniemy egzekwować prawo co rowerzyści? :^)

          • 1 0

    • Tak, to standard polskiego rowerzysty ..

      • 1 0

    • Człowieku ogarnij się

      kierowcy zabijają kilkanaście osób dziennie w Polsce.
      Setki dziennie przez nich zostają kalekami , a ty się podniecasz jakimś "prawie rozjechaniem "przez rowerzystę..

      • 0 2

    • ja tylko dzisiaj widziałem 4 prawie rozjechanych pieszych przez kierowcow

      takze daj spokoj z twoja "niedawną" sytuacją... bo to smieszne co piszesz

      • 0 1

  • Jeżdżę do pracy rowerem z Oliwy do Orłowa, od lat

    i czasem jak mam czas, zamiast cisnąć przez sopocką AK, albo przy plaży,

    jadę przez las TPK. Nie jest dużo dłużej, za to nie śmierdzi, cisza, dużo spokojniej.
    końcowy etap to przyjemny zjazd z Sopockiej, Wielkopolską

    i nie wyobrażam sobie, żebym miał jeździć tym krętym labiryntem z hopkami, który pokazali na filmie.
    Zawsze będę wolał cisnąć po prawej stronie, prosta jezdnią. Bez hopek, barierek, piechurów.
    Po prawej stronie, zgodnie z podstawową zasadą ruchu prawostronnego. Widoczny dla kierowców i
    "nie wystawiając hamulców na próbę".

    Na filmiku droga jedzie po lewej, jak w Anglii lub Indiach. Tak, wiem, wiele polackich śmieszek tak
    prowadzi, łamiąc art 16 PORD, a policja jeszcze to przyklaskuje, bo mają z tego dochód. Wiem z
    prywatnych dojść, że sopocka policja protestowała gdy z ul.AK chciano zrobić normalny kontrapas. Żenada.

    No więc: albo ten meander będzie dla rowerzystów legalnie nieobowiązującą opcją, albo nielegalnie.
    Zgaduję, że system będzie nas wolał wtłaczać w nielegalność, bo tak wygodniej, jeszcze się urzędnik
    przepracuje, albo skaleczy papierem, jeszcze policjant nie będzie mógł skasować każdego a to każdego
    i nie będzie miał na piwo po służbie: Zgroza.

    • 5 1

  • konieczne są szykany przed każdym skrzyżówaniem, aby jadąc z góry, rozpędzony rowerzysta nie był samobójca..

    • 0 8

  • Myslalem, ze to projekt na jakas rowerowa autostrade Gdansk - Hel, a tu 1 km za ponad pol miliona

    śmiech na sali !!!!

    • 8 1

  • Tak tak bez UE nie mili bysmy wody w jeziorach i bylo by bagno.

    Postawia ławkę i już tablica , że to dzięki temu , że UE się dołożyła bo normalnie nie starczyło by na oparcie i byly bu prycze :-))))

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum