• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Druga estakada rowerowa w Gdyni?

Michał Sielski
14 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Skrzyżowania ul. 10 Lutego, Podjazd i Dworcowej unikają nie tylko rowerzyści, ale też wielu kierowców. Pokonanie go w niektórych kierunkach nie jest bowiem łatwe. Skrzyżowania ul. 10 Lutego, Podjazd i Dworcowej unikają nie tylko rowerzyści, ale też wielu kierowców. Pokonanie go w niektórych kierunkach nie jest bowiem łatwe.

Zamiast wartego wiele milionów przecisku pod torami i wykonania kolejnego tunelu, nad chodnikiem przy ul. Podjazd zobacz na mapie Gdyni może stanąć estakada rowerowa. To rozwiązanie byłoby znacznie tańsze i szybciej pozwoliłoby ułatwić wjazd do centrum Gdyni rowerzystom.



Jak rozwiązać brak dróg rowerowych i dojazdów do centrum Gdyni dla rowerzystów?

Dziś jadąc rowerem do centrum Gdyni od strony Chyloni można wybrać ul. Morską, ale tam droga pieszo-rowerowa kończy się na skrzyżowaniu z ul. Warszawską zobacz na mapie Gdyni. Dlatego większość rowerzystów wcześniej zmienia stronę i jedzie mało uczęszczanym chodnikiem graniczącym z torami kolejowymi i dworcem Gdynia Główna. Nieliczni włączają się do ruchu drogowego i do Śródmieścia dojeżdżają ulicami wraz z samochodami.

Od drugiej strony jest podobnie. Aleją Zwycięstwa jedziemy drogą rowerową, która kończy się na początku ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni. Tam również większość rowerzystów pozostaje na chodniku, choć jest mnóstwo pieszych i jest to niebezpieczne nawet przy małej prędkości.

Rozwiązaniem mogłoby być przekonanie rowerzystów, że mogą, a właściwie powinni, poruszać się po ulicach, ale dla większości z nich wielką barierą jest strach. Głównie przed kierowcami wymuszającymi pierwszeństwo, wyprzedzającymi bez zachowania bezpiecznej odległości i przekraczającymi prędkość. Rozwiązaniem pośrednim jest natomiast rozbudowa infrastruktury. Wąskim gardłem jest jednak węzeł przy ul. Podjazd, gdzie początkowo planowano zrobić osobny tunel dla rowerzystów.

Zobacz więcej: Będzie tunel do centrum dla rowerzystów.

Rozwiązanie to okazało się jednak zbyt drogie, bo wiązałoby się z przełożeniem niezliczonej ilości kabli i kolejowej infrastruktury teletechnicznej, która znajduje się w nasypie. Inwestycja pochłonęłaby wiele milionów, więc przedstawiciele PKP PLK zaproponowali wyniesienie trasy dla rowerów ponad znajdujący się w istniejącym tunelu chodnik.

- To ciekawa koncepcja. Fajnie, że kolej twórczo włączyła się w kreowanie rozwiązań. Bardzo to doceniam. Jeśli uda się to zrobić, zaoszczędzimy duże pieniądze, ominiemy sygnalizowane przez kolej poważne przeszkody wykonawcze, a ja pokłonię się panu dyrektorowi PKP PLK Leszkowi Lewińskiemu do samej ziemi - mówi Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, przewodniczący Rady Miasta Gdyni i pełnomocnik prezydenta miasta ds. infrastruktury rowerowej.

Na razie jest to jednak koncepcja, a możliwość jej wykonania sprawdza biuro projektowe. Tunel ma bowiem 4,34 metra wysokości, więc jeśli ma się tam jeszcze zmieścić estakada, prawdopodobnie o ok. pół metra będzie trzeba obniżyć chodnik. Rowerzyści zyskaliby nie tylko bezpieczny i bezkolizyjny dojazd, ale też łatwiejszy do pokonania - estakada zminimalizowałaby stromy podjazd.

Pierwsza estakada z protestami

Pierwsza estakada rowerowa w Gdyni kosztowała 10 mln zł. Pierwsza estakada rowerowa w Gdyni kosztowała 10 mln zł.
W Gdyni jest już jedna estakada rowerowa. Słynna na całą Polskę, głównie ze względu na protesty części rowerzystów, którzy twierdzili, że 10 mln zł wydane na niespełna 400-metrową estakadę kole w oczy, gdy porówna się to z 3 mln zł na budowę 17-kilometrowej asfaltowej ścieżki pomiędzy Swarzewem a Krokową. Pytanie, czy gdyńscy rowerzyści nie woleliby np. 50 km dróg łączących ul. Morską z dzielnicami zamiast - jak sami ją nazwali - zdublowanej estakady, nigdy nie padło.

Czytaj więcej: Droga na "nie", czyli estakada rowerowa w Gdyni.

Tym razem protestów jednak nie ma, bo wszyscy wiedzą, że połączenie do centrum Gdyni powinno być obecnie jednym z priorytetów inwestycyjnych w zakresie infrastruktury rowerowej.

- Nowa koncepcja estakady do centrum to bardzo dobra wiadomość. Liczymy na prezentację jej szczegółów, aby zapewnić bezpieczeństwo i komfort dla mieszkańców, wybierających rower zamiast auta w podróżach do centrum. Bardzo liczymy na nowe otwarcie konsultacji podczas Rady Rowerowej - mówi Łukasz Bosowski ze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. - Będziemy zabiegać o nowe sensowne rozwiązanie, uwzględniające uspokojenie ruchu. Rowerowa czarna dziura w sercu miasta musi jak najszybciej zniknąć - podkreśla.

Opinie (258)

  • A nie lepiej drugie lotnisko?

    • 2 3

  • marzenie (1)

    Z Gdańska na Hel czerwoną ścieżką :)

    • 3 0

    • Hipotetycznie jest taka możliwość

      Z "małymi" dziurami.
      Z Gdyni do Pucka jest piękne połączenie - testowałam ostatnio, da się.

      • 0 0

  • Jak jest każdy widzi...

    Jeżeli chodzi o ścieżki rowerowe to Gdynia jest daleko w tyle za Gdańskiem.Przejechać z Pustek Cisowskich do centrum Gdyni to prawdziwy wyczyn.Jezdnią to samobójstwo w czystej postaci.

    • 4 0

  • Co z dziurami rowerowymi w Orłowie? Dlaczego tam nie ma ścieżek?

    Jak przejechać wzdłuż Wielkopolskiej od Łowickiej do Zwycięstwa? Jak przejechać od dawnego Technikum Kolejowego do skrzyżowania z Wielkopolską?
    Chodnikiem aby dostac mandat czy narażać się na potrącenie jadąc jezdnią?

    • 3 0

  • Bądż co bądż w Gdańsku rowerzyści mają o wiele lepiej, choć też nie jest jeszcze doskonale.

    • 3 0

  • Drugie lotnisko jest W Gdańsku

    .....

    • 1 0

  • Jestem ciekaw kiedy ktoś wpadnie pomysł żeby połączyć ul.Hutnicza z J.Wiśniewskiego żeby rowerem można było spokojnie przejechać kawałek drogi jest a w pewnym momęcie jest barierka i przejscia brak i po co to

    • 3 0

  • poezja i dramat rowerowy

    Nie żal róż gdy płoną lasy, jeżeli chodzi o rozwiązania komunikacyjne i życie codzienne. Jak przejechać samochodem od Osowej do Oliwy przez Spacerową? Droga Kościerska na pewno tyle by nie kosztowała dla rowerów nie mówiąc już o horrorze kierowców na Spacerowej. Ile jest takich odcinków. Tyle milionów na kładkę teraz a co z resztą?Za takie pieniądze można zbudować wiele długich odcinków, które wyjdą wszystkim na zdrowie.Nit tego nie widzi?Byle duża kasa, jeden projekt i inne tematy. Żle się dzieje w naszym życiu.

    • 1 1

  • W poprzek ulicy POdjazd warto zbudować lekką kładkę pieszo-rowerową na przedłużeniu Alei 17 grudnia

    którą warto zamienić w ciąg pieszo-rowerowy od stacji SKM Wzgórze Św. Maksymiliana. Taką kładkę zrobioną z przetworzonych butelek PET niedawno prezentowali na PG.

    • 2 0

  • Obywatel

    Szkoda, że w Gdańsku nikt o takim rozwiązaniu nie pomyśli.
    1. Nad kartuską aż się prosi od ścieżki do zdewastowanego chodnika na stoku, cudo przejazd.
    2. Jaśkowa przy strzelnicy, duża prędkość i ulica to złe połączenie.
    3. Zjazd Z Moreny przy przystanku PKM, tam będzie masakra z tej górki można rozpędzić się do 60km/h prosto na wychodzących z peronów, będzie bolało.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum