Druga estakada rowerowa w Gdyni?
Zamiast wartego wiele milionów przecisku pod torami i wykonania kolejnego tunelu, nad chodnikiem przy ul. Podjazd może stanąć estakada rowerowa. To rozwiązanie byłoby znacznie tańsze i szybciej pozwoliłoby ułatwić wjazd do centrum Gdyni rowerzystom.
Od drugiej strony jest podobnie. Aleją Zwycięstwa jedziemy drogą rowerową, która kończy się na początku ul. Świętojańskiej . Tam również większość rowerzystów pozostaje na chodniku, choć jest mnóstwo pieszych i jest to niebezpieczne nawet przy małej prędkości.
Rozwiązaniem mogłoby być przekonanie rowerzystów, że mogą, a właściwie powinni, poruszać się po ulicach, ale dla większości z nich wielką barierą jest strach. Głównie przed kierowcami wymuszającymi pierwszeństwo, wyprzedzającymi bez zachowania bezpiecznej odległości i przekraczającymi prędkość. Rozwiązaniem pośrednim jest natomiast rozbudowa infrastruktury. Wąskim gardłem jest jednak węzeł przy ul. Podjazd, gdzie początkowo planowano zrobić osobny tunel dla rowerzystów.
Zobacz więcej: Będzie tunel do centrum dla rowerzystów.
Rozwiązanie to okazało się jednak zbyt drogie, bo wiązałoby się z przełożeniem niezliczonej ilości kabli i kolejowej infrastruktury teletechnicznej, która znajduje się w nasypie. Inwestycja pochłonęłaby wiele milionów, więc przedstawiciele PKP PLK zaproponowali wyniesienie trasy dla rowerów ponad znajdujący się w istniejącym tunelu chodnik.
- To ciekawa koncepcja. Fajnie, że kolej twórczo włączyła się w kreowanie rozwiązań. Bardzo to doceniam. Jeśli uda się to zrobić, zaoszczędzimy duże pieniądze, ominiemy sygnalizowane przez kolej poważne przeszkody wykonawcze, a ja pokłonię się panu dyrektorowi PKP PLK Leszkowi Lewińskiemu do samej ziemi - mówi Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, przewodniczący Rady Miasta Gdyni i pełnomocnik prezydenta miasta ds. infrastruktury rowerowej.
Na razie jest to jednak koncepcja, a możliwość jej wykonania sprawdza biuro projektowe. Tunel ma bowiem 4,34 metra wysokości, więc jeśli ma się tam jeszcze zmieścić estakada, prawdopodobnie o ok. pół metra będzie trzeba obniżyć chodnik. Rowerzyści zyskaliby nie tylko bezpieczny i bezkolizyjny dojazd, ale też łatwiejszy do pokonania - estakada zminimalizowałaby stromy podjazd.
Pierwsza estakada z protestami
W Gdyni jest już jedna estakada rowerowa. Słynna na całą Polskę, głównie ze względu na protesty części rowerzystów, którzy twierdzili, że 10 mln zł wydane na niespełna 400-metrową estakadę kole w oczy, gdy porówna się to z 3 mln zł na budowę 17-kilometrowej asfaltowej ścieżki pomiędzy Swarzewem a Krokową. Pytanie, czy gdyńscy rowerzyści nie woleliby np. 50 km dróg łączących ul. Morską z dzielnicami zamiast - jak sami ją nazwali - zdublowanej estakady, nigdy nie padło.
Czytaj więcej: Droga na "nie", czyli estakada rowerowa w Gdyni.
Tym razem protestów jednak nie ma, bo wszyscy wiedzą, że połączenie do centrum Gdyni powinno być obecnie jednym z priorytetów inwestycyjnych w zakresie infrastruktury rowerowej.
- Nowa koncepcja estakady do centrum to bardzo dobra wiadomość. Liczymy na prezentację jej szczegółów, aby zapewnić bezpieczeństwo i komfort dla mieszkańców, wybierających rower zamiast auta w podróżach do centrum. Bardzo liczymy na nowe otwarcie konsultacji podczas Rady Rowerowej - mówi Łukasz Bosowski ze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. - Będziemy zabiegać o nowe sensowne rozwiązanie, uwzględniające uspokojenie ruchu. Rowerowa czarna dziura w sercu miasta musi jak najszybciej zniknąć - podkreśla.
Opinie (258)
-
2015-05-14 21:32
A nie lepiej drugie lotnisko?
- 2 3
-
2015-05-14 22:49
marzenie (1)
Z Gdańska na Hel czerwoną ścieżką :)
- 3 0
-
2015-06-20 13:05
Hipotetycznie jest taka możliwość
Z "małymi" dziurami.
Z Gdyni do Pucka jest piękne połączenie - testowałam ostatnio, da się.- 0 0
-
2015-05-14 23:44
Jak jest każdy widzi...
Jeżeli chodzi o ścieżki rowerowe to Gdynia jest daleko w tyle za Gdańskiem.Przejechać z Pustek Cisowskich do centrum Gdyni to prawdziwy wyczyn.Jezdnią to samobójstwo w czystej postaci.
- 4 0
-
2015-05-14 23:59
Co z dziurami rowerowymi w Orłowie? Dlaczego tam nie ma ścieżek?
Jak przejechać wzdłuż Wielkopolskiej od Łowickiej do Zwycięstwa? Jak przejechać od dawnego Technikum Kolejowego do skrzyżowania z Wielkopolską?
Chodnikiem aby dostac mandat czy narażać się na potrącenie jadąc jezdnią?- 3 0
-
2015-05-15 00:21
Bądż co bądż w Gdańsku rowerzyści mają o wiele lepiej, choć też nie jest jeszcze doskonale.
- 3 0
-
2015-05-15 09:19
Drugie lotnisko jest W Gdańsku
.....
- 1 0
-
2015-05-15 22:34
Jestem ciekaw kiedy ktoś wpadnie pomysł żeby połączyć ul.Hutnicza z J.Wiśniewskiego żeby rowerem można było spokojnie przejechać kawałek drogi jest a w pewnym momęcie jest barierka i przejscia brak i po co to
- 3 0
-
2015-05-16 11:57
poezja i dramat rowerowy
Nie żal róż gdy płoną lasy, jeżeli chodzi o rozwiązania komunikacyjne i życie codzienne. Jak przejechać samochodem od Osowej do Oliwy przez Spacerową? Droga Kościerska na pewno tyle by nie kosztowała dla rowerów nie mówiąc już o horrorze kierowców na Spacerowej. Ile jest takich odcinków. Tyle milionów na kładkę teraz a co z resztą?Za takie pieniądze można zbudować wiele długich odcinków, które wyjdą wszystkim na zdrowie.Nit tego nie widzi?Byle duża kasa, jeden projekt i inne tematy. Żle się dzieje w naszym życiu.
- 1 1
-
2015-05-16 17:25
W poprzek ulicy POdjazd warto zbudować lekką kładkę pieszo-rowerową na przedłużeniu Alei 17 grudnia
którą warto zamienić w ciąg pieszo-rowerowy od stacji SKM Wzgórze Św. Maksymiliana. Taką kładkę zrobioną z przetworzonych butelek PET niedawno prezentowali na PG.
- 2 0
-
2015-06-02 13:38
Obywatel
Szkoda, że w Gdańsku nikt o takim rozwiązaniu nie pomyśli.
1. Nad kartuską aż się prosi od ścieżki do zdewastowanego chodnika na stoku, cudo przejazd.
2. Jaśkowa przy strzelnicy, duża prędkość i ulica to złe połączenie.
3. Zjazd Z Moreny przy przystanku PKM, tam będzie masakra z tej górki można rozpędzić się do 60km/h prosto na wychodzących z peronów, będzie bolało.- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.