• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk planuje pięć rowerowych ekostrad

Krzysztof Koprowski
29 grudnia 2023, godz. 17:00 
Opinie (128)
Na potrzeby ekostrady wzdłuż PKM przewiduje się wykorzystanie drogi technologicznej wzdłuż torów. Na potrzeby ekostrady wzdłuż PKM przewiduje się wykorzystanie drogi technologicznej wzdłuż torów.

Pięć ekostrad, czyli międzydzielnicowych tras rowerowych najwyższego standardu, może powstać za kilka - kilkanaście lat w Gdańsku. Miasto przygotowuje się do zaprojektowania ich przebiegu. Na obecnym etapie zidentyfikowano już pierwsze potencjalne problemy w realizacji.



Która ekostrada powinna powstać jako pierwsza?

Zapowiedź budowy ekostrad, które mają stanowić główny element układu komunikacyjnego dla rowerzystów i użytkowników urządzeń transportu osobistego (np. hulajnóg), pojawiła się w grudniu 2021 r.

Choć do dzisiaj nie zrealizowano, określanej wówczas jako priorytet do 2023 r., drogi rowerowej wzdłuż al. Armii Krajowej (Trasy W-Z), miasto przystępuje do analizy wykonania pięciu zupełnie nowych korytarzy:
  1. wzdłuż szlaku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odc. BrętowoMapka - KiełpinekMapka,
  2. wzdłuż Trasy Nowa Politechniczna (GP-W) na odc. zbiornik WileńskaMapka - AdamowiczaMapka,
  3. w rezerwie terenowej Drogi Czerwonej na odc. Droga ZielonaMapka - Brama OliwskaMapka,
  4. wzdłuż Kanału Raduni na odc. Śródmieście SKMMapka - StarogardzkaMapka,
  5. wzdłuż PKM Południe (tzw. Trasa Oruńska) na odc. Kanał RaduniMapka - KowaleMapka


W każdym z pięciu wariantów zidentyfikowano szereg problemów, wobec których wykonawca opracowania będzie musiał:
  • przeanalizować możliwości budowy ekostrady,
  • przygotować szacunkowy kosztorys realizacji z ewentualnymi wariantami przebiegu,
  • pozyskać wstępne wytyczne od jednostek i gestorów sieci,
  • uzyskać wymagane opinie do analiz.

Ekostrada wzdłuż Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Ekostrada wzdłuż Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Pomorska Kolej Metropolitalna odc. Brętowo - Kiełpinek



Proponowana trasa prowadzona jest drogą technologiczną wzdłuż torów kolejowych. Wykonawca opracowania będzie musiał dokonać rozeznania, na ile możliwe jest przekazanie gruntu kolejowego na rzecz miasta.

Ekostrada w śladzie Trasy Nowa Politechniczna (GP-W). Ekostrada w śladzie Trasy Nowa Politechniczna (GP-W).

Trasa Nowa Politechniczna odc. zbiornik Wileńska - Adamowicza



Wykonawca opracowania zobligowany jest do przygotowania analizy realizacji ekostrady bez budowy układu drogowego, który jest narzucony planem zagospodarowania. Należy zatem tak wykonać trasę rowerową, aby była ona zgodna z planem i pozostałymi przepisami.



Ekostrada w śladzie Drogi Czerwonej. Ekostrada w śladzie Drogi Czerwonej.

Rezerwa terenowa Drogi Czerwonej:



Należy przewidzieć kładkę nad ul. PiastowskąMapka oraz przejazdy pod ul. Braci LewoniewskichMapka, Trasą SłowackiegoMapka oraz linią kolejową w pobliżu przystanku SKM Gd. PolitechnikaMapka na teren zieleni wzdłuż al. Zwycięstwa (tzw. stara rezerwa Drogi Czerwonej).

Na ul. BiałejMapka przewiduje się realizację ekostrady w formie ulicy rowerowej. Na odcinku Wyspiańskiego - HalleraMapka możliwe jest wydzielenia drogi rowerowej z ulicy, natomiast na odcinku równoległym do al. Zwycięstwa poprzez przekształcenie alejek parkowych.

Jak przebudować rejon węzła Kliniczna? Jak przebudować rejon węzła Kliniczna?

Ekostrada wzdłuż Kanału Raduni. Ekostrada wzdłuż Kanału Raduni.

Wzdłuż Kanału Raduni na odc. Śródmieście SKM - Starogardzka:



Przewiduje się wykorzystanie istniejącego układu ulicznego i jego dostosowanie do potrzeb rowerzystów oraz użytkowników UTO.

Niezbędna jest zmiana organizacji ruchu na ulicach równoległych do Kanału Raduni oraz budowa w odpowiednim standardzie fragmentu ul. Brzegi - połączenia z ul. RaduńskąMapka.

Ekostrada wzdłuż Południowej PKM (Trasa Oruńska). Ekostrada wzdłuż Południowej PKM (Trasa Oruńska).

Wzdłuż planowanej trasy PKM Południe (Trasa Oruńska)



Proponuje się wykorzystanie planowanej drogi technologicznej wzdłuż infrastruktury kolejowej pod trasę rowerową. W rejonie ul. BiałowieskiejMapka należy przewidzieć łącznik z trasą rowerową wzdłuż Potoku Oruńskiego.

Ponadto w dolnym odcinku, w pobliżu Traktu św. Wojciecha, rozważane są dwa warianty przebiegu z włączeniem do ekostrady wzdłuż Kanału Raduni. Dalszy przebieg w kierunku Żuław Gdańskich proponuje się "w zredukowanych parametrach" do ul. Nowej Sandomierskiej.

Za trzy lata gotowy projekt PKM Południe Za trzy lata gotowy projekt PKM Południe

Rezerwa terenowa Trasy Nowa Politechniczna w pobliżu zbiornika Wileńska. Rezerwa terenowa Trasy Nowa Politechniczna w pobliżu zbiornika Wileńska.

Dwie oferty w postępowaniu przetargowym



Na wykonanie pełnej analizy wszystkich pięciu ekostrad przewidziano 44 tygodnie od dnia zawarcia umowy. W postępowaniu przetargowym prowadzonym przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska wpłynęły dwie oferty:
  • Green Cities Infrastructure sp. z o.o. z Gdańska na kwotę 690 000 zł
  • Infra - Centrum Doradztwa sp. z o.o. z Warszawy na kwotę 1 168 500 zł

Budżet rezerwowany na to zadanie wynosi 800 tys. zł, co oznacza, że tylko gdańska oferta spełnia to kryterium. Obecnie trwa analiza złożonych ofert pod kątem formalno-prawnym.

Miejsca

Opinie (128) 7 zablokowanych

  • Tramwaj Nowa Politechniczna (4)

    Gdyby tak pojawił się tramwaj w miejscu gdzie zarysowano trasę rowerową do Nowej Politechnicznej - to byłoby WOW! A jeszcze do tego chodnik w niektórych miejscach, albo nawet deptak szeroki jak na Warszawskiej :)

    • 32 6

    • po co?

      Na tej trasie bez problemu można poruszać się rowerem...
      A tramwaj w tym miejscu to zbrodnia na zdrowym rozsądku i urbanistyce...

      • 2 6

    • Czasem warto czytać ze zrozumieniem podpisy zdjęć (1)

      "Ekostrada w śladzie Nowej Politechnicznej" w oryginalnym planie budowy tamtędy miała przebiegać trasa tramwajowa

      • 0 0

      • Miała przebiegać trasa tram., ale ewidentnie

        wciskamy tramwaj na zakorkowane skrzyżowania Moreny, a obok trasy rowerowej w Nowej Politechnicznej powstanie ulica - tyle a propos rozsądnych rozwiązań ulepszających podróżowanie po Gdańsku komunikacja miejska.

        • 1 0

    • Od 2008 to planują i nic poza to nie wychodzi

      • 0 0

  • To raczej jak w tym dowcipie o zniesieniu celibatu

    Ksiądz mówi do księdza: my tego raczej nie doczekamy, ale może chociaż nasze dzieci

    • 16 2

  • wyjdzie z tego standardowo zwykły chodnik

    tak jak chociażby ta "rowerostrada" w Sobieszewie....

    • 1 2

  • Kilkanaście lat? Fiu fiu, chyżo.

    • 4 1

  • niech połataja dziury w ulicach

    np. od pomnika orła w kolibkach az do redłowa . a nie kase na głupoty wydawac. pchaja siano gdzie im pasi a nie gdzie potrzeba ..ale bezsens.

    • 5 2

  • (1)

    A pasow rowerowych na całym Podwalu Przedmiejskim nadal nie ma. Srodmiescie nadal rowerem nie do pokonania

    • 4 7

    • no i jeszcze zabrali ogarną

      srodmiescie rowerem tylko po chodniku dostepne. wstyd,wstyd, wstyd. 21 wiek srodek europy i brak mozliwosci przejazdu rowerem. gdansk to zascianek rowerowy juz nawet na tle polski

      • 2 0

  • armi krajowej aż sie prosi! korzystalbym

    • 5 6

  • pieniądze wyrzucone w błoto (1)

    cudaki obcisłych gaciach i tak będą jeździć ulicami dla samochodów

    • 11 9

    • Znaczy autostradami i ekspresówkami?

      • 2 1

  • Fajnie. A co z nowymi liniami autobusowymi z Letnicy?

    • 3 2

  • Czy naprawdę nikt nie dostrzega tych ogromnych (28)

    Korków samochodowych które zabierają nam czas który moglibyśmy spędzić z rodziną? Nie żyjemy w Miami tutaj nie będzie 25 stopni zimą abyśmy mogli śmigać na naszych rowerach, przez 7 miesięcy pogoda jest nie sprzyjająca i nikt rowerem jeździć nie będzie.

    • 67 149

    • Wystarczy się odpowiednio ubrać i jeździsz rowerem cały rok

      • 45 25

    • Masz absolutną rację. dlatego samochodów z miast należy się pozbyć. (11)

      nic tylko z pomocą kierowców:
      -smrodzą
      -niszczą zieleń, chodniki
      -trują
      -masowo powodują wypadki
      -zabijają ludzi i zwierzęta
      -paraliżują miasto w tym komunikacje publiczną oraz służby niosące pomoc
      -terroryzują innych uczestników ruchu
      -utrudniają innym poruszanie się po mieście
      -są głównym beneficjentem przestrzeni miejskiej jak i budżetu, a nie płacą żadnych podatków

      przy odpowiedniej infrastrukturze jak i odpowiednim utrzymaniu jej zimą można bez problemu cały rok jeździć rowerem. wystarczą chęci.

      • 50 30

      • demagogia... (7)

        ...na usługach interesów...

        • 9 21

        • Ach te przepotężne lobby rowerowe xD (6)

          Baroni paliwowi mogą jedynie się schować przed władcami dętek i pedałów. Pewnie boją się z domu wyjść bo nie wiedzą czy po powrocie nie będzie już wykupiony przez jakiegoś producenta rowerów.

          • 31 9

          • jakie byznesy

            taka demagogia...

            • 2 1

          • Jak widać w tym artykule - lobby rowerowe jest w Gdańsku przepotężne (4)

            a jeśli uważasz że nie, to podaj mi 5 przykładów nowych autostrad dla samochodów w Gdańsku. Dla ciasnych gaci wszystko, dla kierowców tylko utrudnianie życia.

            • 7 23

            • (2)

              tunel za 2mld zł
              Sucharskiego za 1mld zł
              południowa za 1mld zł
              metropolitalna 3mld ?
              kartuska 500mln

              za tą kasę można być 1000km tras rowerowych najwyższego standardu wybudować

              poza tym czy ty na pewno jesteś zdrowy na umyśle? "autostrady" w mieście? Takich rzeczy nie ma nawet w Moskwie!
              Najbardziej zakorkowanym i najbardziej przyjaznym kierowcom mieście świata.

              • 14 4

              • Pomyliłeś się co najmniej o jedno zero

                Nie 1000km, ale 10000km dróg rowerowych. Trzeba by też doliczyć koszt utrzymania dróg dla samochodów, nie tylko koszt budowy. To są następne setki milionów.

                • 5 2

              • ale dlaczego porównujesz sę do Moskwy? Porównaj się do Pekinu...

                30 lat temu były tam "rowerowe autostrady"...
                Dzisiaj ich nie ma...
                Za to są drogi, koleje (szybkie), metro...

                Rowerem to sobie możesz komunikować wioskę 2 na 2 km.
                Ja dziennie robię 100 km, aby zarobić na chleb i załatwić "wszystkie nasze dzienne sprawy". I nikogo nie obchodzi, że każda z tych spraw jest umiejscowiona w innej części miasta. Wręcz przeciwnie, scentralizowano zaopatrzenie i koniecznością jest robienie wielu kilometrów, aby komuś logistykę potanić...

                Więc rowerowe "pomysły" są propozycjami socjopaty, który nie wie, jak funkcjonuje społeczeństwo.
                Ale z bolszewickim uporem usiłuje je sformatować na swoją modłę.

                • 1 5

            • źródłem największych utrudnień życia kierowców są inni kierowcy

              • 5 1

      • Zdecydowanie jestem za

        Wprowadzić zakaz poruszania się samochodów po ulicach miasta, również taksówek. Tylko komunikacja miejska, straż pożarna, karetki. Policja może również jeździć rowerami.

        • 12 10

      • Wariaci też mają głos

        • 4 4

      • Co za i..ta

        • 1 3

    • Nie wiesz co mówisz. (2)

      Korki to są w Tokio, Bombaju czy Stambule. W Tokyo są miejsca gzie stoi się z wyłączonym silnikiem nawet ponad godzinę. Byłem w szoku jak tam byłem i na estakadzie kierowcy wychodzili, oglądali filmy w swoich autach bo staliśmy 1,5 godziny. I w nim powszednie tak zawsze min 50 min postoju.

      • 5 7

      • Pewnie

        Ciekawe jakie korki by były w Gdańsku, gdyby miał tyłu mieszkańców co Tokio :) Japończycy na bank wycisnęli z systemu co można.

        • 7 4

      • Rozumiem, że chcesz ten sam poziom osiągnąć w Gdańsku? Jeszcze troszkę i tak będzie.

        • 6 2

    • Zabawnie piszesz. (5)

      I pewnie Twoim zdaniem dobudowaniem kolejnej ulicy korków się pozbędzie?
      Tak jak to sie stało dzięki alei Adamowicza, alei Żołnierzy Wyklętych i innych nowych ulic?

      • 15 3

      • To oczywistość (4)

        Sieć dróg, którymi można płynnie dojechać w każde miejsce w mieście spowoduje likwidację korków. Po to są drogi, żeby sprawnie się przemieszczać. Telepanie się autobusem to nie szczyt marzeń przeciętnego człowieka.

        • 6 15

        • takie poglądy dominowały mniej więcej pięćdziesiąt lat temu (3)

          Żadne miasto stawiające głównie na rozbudowę sieci drogowej nie zredukowało korków. Korki można minimalizować jedynie przez radykalne postawienie na zaspokajanie potrzeb ludzi chcących poruszać się pieszo, rowerem lub przy pomocy tych sposobów poruszania się docierać do stacji lokalnej kolei miejskiej i regionalnej.

          • 11 3

          • On tego nie zrozumie (1)

            Jak zapewne większość poruszających się rowerami po mieście posiadam samochód. Zawsze wybieram najszybszy wariant przemieszczania się i 3 na 5 przypadków jest to rower elektryczny. Z Moreny do Wrzeszczą czy do Głównego mam 10-15 minut. Z powrotem dzięki wspomaganiu elektrycznemu góra 5 minut więcej. Ile ostatnimi laty mamy śnieg na ścieżkach? Może z 4-6 tygodni w roku.

            • 3 1

            • to ty nic nie rozumiesz z tego, co tak żarliwie cytujesz

              z podsuniętej książki...

              • 0 2

          • "zaspokajanie potrzeb ludzi chcących poruszać się... "

            Ale nie przez ograniczenie tych chęci, a przez zaspokojenie potrzeb na przestrzeni mitycznych 15 minut.
            Rozwój cywilizacji od 100 lat idzie w przeciwnym kierunku i zmieniając jeden z czynników, celu się nie osiągnie...

            • 0 1

    • Siedem? Bliżej dziewięciu. Co gorsza, na chłód to jeszcze można się jakoś ubrać, ale w Gdańsku na okrągło leje i wieje.

      • 2 12

    • Nie 7 miesięcy ale max 5-7 tygodni w roku bywa trudno

      • 2 3

    • (1)

      Co do pogody to akurat nie jest argument bo za kołem podbiegunowym ludzie poruszają się rowerami i to przy mrozach przekraczających 30 stopni na minusie. Ale wszystko zależy od chęci, dystansu do pokonania i dobrej infrastruktury. Bo wiedząc, że np. 3/5km do pracy pokonasz w 10 czy 15min rowerem czy komunikacją miejską a autem np. 30czy 45min bo każdy jedzie i korki. Można się zastanawiać nad zmianą formy dojazdu po mimo nie pogody. Gdzie zyskują i kierowcy z uwagi, że z ruchu wypada parę aut oraz dostarczamy sobie trochę ruchu fizycznego w świecie siedzącego trybu życia. Jak będzie dobra infrastruktura rowerowa to wiele osób postawi sobie pytanie, że może faktycznie tym rowerem będzie szybciej i taniej.

      • 2 1

      • ja nie robię 3/5km dziennie

        a 100 km.

        Podobnie jak większość ludzi przemieszczających się codziennie wzdłuż jednej osi wioski, ulicówki Trójmiasto.

        • 0 3

    • Korków nie da się pozbyć nawet jakbyśmy całe miasto zamienili w ulice i parkingi po prostu samochodów jest za dużo. - patrz USA. Dlatego nie idźmy w tą stronę.

      • 2 0

    • Owszem !

      będzie !

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum