Pięć ekostrad, czyli międzydzielnicowych tras rowerowych najwyższego standardu, może powstać za kilka - kilkanaście lat w Gdańsku. Miasto przygotowuje się do zaprojektowania ich przebiegu. Na obecnym etapie zidentyfikowano już pierwsze potencjalne problemy w realizacji.
Choć do dzisiaj nie zrealizowano, określanej wówczas jako priorytet do 2023 r., drogi rowerowej wzdłuż al. Armii Krajowej (Trasy W-Z), miasto przystępuje do analizy wykonania pięciu zupełnie nowych korytarzy:
- wzdłuż szlaku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odc. Brętowo
- Kiełpinek
,
- wzdłuż Trasy Nowa Politechniczna (GP-W) na odc. zbiornik Wileńska
- Adamowicza
,
- w rezerwie terenowej Drogi Czerwonej na odc. Droga Zielona
- Brama Oliwska
,
- wzdłuż Kanału Raduni na odc. Śródmieście SKM
- Starogardzka
,
- wzdłuż PKM Południe (tzw. Trasa Oruńska) na odc. Kanał Raduni
- Kowale
W każdym z pięciu wariantów zidentyfikowano szereg problemów, wobec których wykonawca opracowania będzie musiał:
- przeanalizować możliwości budowy ekostrady,
- przygotować szacunkowy kosztorys realizacji z ewentualnymi wariantami przebiegu,
- pozyskać wstępne wytyczne od jednostek i gestorów sieci,
- uzyskać wymagane opinie do analiz.
Pomorska Kolej Metropolitalna odc. Brętowo - Kiełpinek
Proponowana trasa prowadzona jest drogą technologiczną wzdłuż torów kolejowych. Wykonawca opracowania będzie musiał dokonać rozeznania, na ile możliwe jest przekazanie gruntu kolejowego na rzecz miasta.
Trasa Nowa Politechniczna odc. zbiornik Wileńska - Adamowicza
Wykonawca opracowania zobligowany jest do przygotowania analizy realizacji ekostrady bez budowy układu drogowego, który jest narzucony planem zagospodarowania. Należy zatem tak wykonać trasę rowerową, aby była ona zgodna z planem i pozostałymi przepisami.
Rezerwa terenowa Drogi Czerwonej:
Należy przewidzieć kładkę nad ul. Piastowską
Na ul. Białej
![Jak przebudować rejon węzła Kliniczna?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3560/150x100/3560454__c_0_51_1024_717__kr.webp)
Wzdłuż Kanału Raduni na odc. Śródmieście SKM - Starogardzka:
Przewiduje się wykorzystanie istniejącego układu ulicznego i jego dostosowanie do potrzeb rowerzystów oraz użytkowników UTO.
Niezbędna jest zmiana organizacji ruchu na ulicach równoległych do Kanału Raduni oraz budowa w odpowiednim standardzie fragmentu ul. Brzegi - połączenia z ul. Raduńską
Wzdłuż planowanej trasy PKM Południe (Trasa Oruńska)
Proponuje się wykorzystanie planowanej drogi technologicznej wzdłuż infrastruktury kolejowej pod trasę rowerową. W rejonie ul. Białowieskiej
Ponadto w dolnym odcinku, w pobliżu Traktu św. Wojciecha, rozważane są dwa warianty przebiegu z włączeniem do ekostrady wzdłuż Kanału Raduni. Dalszy przebieg w kierunku Żuław Gdańskich proponuje się "w zredukowanych parametrach" do ul. Nowej Sandomierskiej.
![Za trzy lata gotowy projekt PKM Południe](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3614/150x100/3614768__c_160_0_2407_1685__kr.webp)
Dwie oferty w postępowaniu przetargowym
Na wykonanie pełnej analizy wszystkich pięciu ekostrad przewidziano 44 tygodnie od dnia zawarcia umowy. W postępowaniu przetargowym prowadzonym przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska wpłynęły dwie oferty:
- Green Cities Infrastructure sp. z o.o. z Gdańska na kwotę 690 000 zł
- Infra - Centrum Doradztwa sp. z o.o. z Warszawy na kwotę 1 168 500 zł
Budżet rezerwowany na to zadanie wynosi 800 tys. zł, co oznacza, że tylko gdańska oferta spełnia to kryterium. Obecnie trwa analiza złożonych ofert pod kątem formalno-prawnym.
Miejsca
Opinie (128) 7 zablokowanych
-
2023-12-31 08:41
Kiedy droga rowerowa na Kołobrzeskiej?
Planowana droga rowerowa na Kołobrzeskiej miała powstać już dawno temu, a nikt jeszcze jej nie widział. To realna szansa na poprawę bezpieczeństwa pieszych, kierowców i rowerzystów, którzy często albo ryzykują swoje życie jadąc prawidłowo ulica, albo życie pieszych, jadąc chodnikiem
- 12 3
-
2023-12-31 09:58
Świetne wiadomości, szczególnie 4 i 5 mnie cieszą, nie będzie scysji na drodze technicznej przy Radunii z pieszymi (3)
- 1 1
-
2023-12-31 11:25
(2)
Jak byś umiał się zachowywać to by scysji nie było.
- 1 3
-
2023-12-31 14:39
teza, że są scysje między pieszymi a rowerzystami nie jest prawdziwa
najwięcej przypadków scysji występuje między kierowcami
- 0 1
-
2023-12-31 15:30
tammiejscami jest lewdo metr
łączenie w takim miejscu ruchu pieszego i tranzytowego to wręcz zbrodnia....
no ale czego się dla kierowców nie robi.
jezdnia mus być wyłącznie dla nich- 0 1
-
2023-12-31 14:09
ekostrada (1)
betonowa czy asfaltowa będzie ta eko??!
- 1 1
-
2023-12-31 14:38
nawierzchnia będzie z paneli fotowoltaicznych
- 0 0
-
2023-12-31 14:24
Nie analizować za długo tylko budować (1)
Bez zbudowania wygodnych dróg rowerowych umożliwiających poruszanie się pomiędzy dzielnicami i wyjazd z Gdańska/ Trójmiasta poza tereny miejskie nie przekonacie nikogo do używania rowerów jako codziennego środka transportu
- 2 1
-
2024-01-01 12:56
polityka faktów dokonanych?
a potem, uuups... error...
- 0 0
-
2024-01-23 21:12
" może powstać "
" może powstać " to słowa klucze w ten sposób można dużo naobiecywać i nic nie zrobić. W Gdańsku ciągle nie ma wielu podstawowych ddr, a tu przedstawia się plany międzynarodowych dróg o najwyższym standardzie.
Ludzie zjadą się tymi drogami do Gdańska i będzie niespodzianka, brak ddr w mieście lub drogi zniszczone przez ekipy remontowe i tu polecam Rzeczypospolitej - Legionów zwłaszcza odcinek od Centrum Zaspa do placu Komorowskiego.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.