Gdańsk wzorem jeśli chodzi o ścieżki rowerowe
Gdańsk jest wzorem do naśladowania w kwestii budowy dróg rowerowych - tak wynika z Raportu Absurdów Rowerowych 2008 przygotowanego przez serwis odkryjnasze.pl
Gdańsk, określony w raporcie, jako rowerowa stolica Polski wygrał bezapelacyjnie z innymi polskimi miastami. Tworzenie zwartego systemu ścieżek rowerowych oraz wysoka jakość ich wykonania wraz z przestrzeganiem odpowiednich parametrów technicznych to kryteria, które Gdańsk doskonale spełnia. Gdańskie ścieżki są wygodne, bardzo dobrze zaplanowane - szczególnie w rejonie skrzyżowań, a także we właściwy sposób odseparowane od ruchu pieszego. Bez wątpienia są także doskonale oznakowane. W przeciwieństwie do wielu polskich miast, projektanci nie ustawili na nich słupów oraz latarni (jak we Wrocławiu) czy... tablic systemu informacji miejskiej (przykład Poznania).
Wprawdzie w raporcie nie padło praktycznie żadne negatywne zdanie na temat dróg rowerowych w Gdańsku, nie oznacza to jednak, że i u nas nie brakuje absurdalnych rozwiązań.
- Jednym z przykładów nie do końca przemyślanego wykonania nawierzchni może być zbudowany tydzień temu 100-metrowy odcinek drogi wzdłuż ul. Obrońców Wybrzeża. Zastosowano w nim w pobliżu drzew kratkę betonową, dobrze znaną rowerzystom podróżującym drogą rowerową wzdłuż al. Grunwaldziej. Jazda po niej nawet na dystansie kilku metrów jest wyjątkowo nieprzyjemna, a nawet niebezpieczna - mówi Michał Błaut z Obywatelskiej Ligii Ekologicznej, organizacji pozarządowej współpracującej z Urzędem Miejskim przy opracowywaniu dróg rowerowych w Gdańsku.
Urzędnicy na szczęście nie pozostali w tym przypadku obojętni i obiecali podjąć odpowiednie kroki w celu poprawienia błędu.
Jednak nawet w centrum miasta zdarzają się różnego rodzaju wpadki przy projektowaniu dróg. Przy Podwalu Grodzkim wykonano ścieżkę z kostki, zamiast z nawierzchni bitumicznej. Co więcej ze względu na brak porozumienia z PKP, ścieżka przy dworcu urywa się na kilkadziesiąt metrów. Natomiast po drugiej stronie dworca ścieżka kończy się "ślepo" przy budynku prokuratury, gdzie ze względu na wejścia do sklepów nawet piesi z trudem się mieszczą na wąskim chodniku.
Pomimo tych kilku małych - w porównaniu do innych miast Polski - zaniedbaniom, inwestycje w drogi rowerowe zachęcają coraz więcej osób do korzystania z tego ekologicznego środka transportu. Dziesięć lat temu, w 1997 roku, gdy w Gdańsku dopiero rozpoczynano budowę pierwszych ścieżek, z roweru na co dzień korzystało zaledwie 0,5 proc. mieszkańców miasta. W 2007 roku odsetek ten wynosił już 5 proc., zaś w 2010 roku powinien osiągnąć 10 proc..
Opinie (161) 6 zablokowanych
-
2008-11-08 12:15
scierzka rowerowa na chełn na cienista pod górke spadek 8%!!
podjechac mozna ale zjechac juz nie!!dlatego podjezdzam sciezka ale zjezdzam ulicą!! A to dlatego ze zjazd z tak ostrej górki gdzie co 50% jest krweznik jest niebezpieczne!!
Jadac ulica hamuje dopiero na spory kawałek na dole za zakretem na sciezce co chwile!!- 0 0
-
2008-11-08 12:34
Jak dla mnie faktycznie Gdańsk robi dobrą robotę, względem pozostałych miast 3 miasta szczególnie Gdyni w której ścieżek BRAK. Totalne olanie ludzi.
Dodam że mieszkam w Gdyni, żeby nie było ;)- 1 0
-
2008-11-08 12:41
Re:
nie wiem czy do niego dotarło. Florian to chory człowiek z urojeniami, ja bym go pogonił po Zaspie to może by realnie spojrzał na gdańskie ścieżki.
- 0 0
-
2008-11-08 12:46
Taa szczególnie wzorowo wygladaja ścieżki rowerowe po zakończonych pracach ziemnych. Znika asfalt, a wykonawca kładzie byle jak kostke i sprawa załatwiona. Miasto chyba tego wogóle nie kontroluje.
- 0 0
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2008-11-08 12:49
z tego co pamiętam to kostkę przed Dworcem (1)
położyli ze względu na zabytkowy charakter Śródmieścia
- 0 0
-
2008-11-09 16:24
to wykręt
urzednikow, nie ma i nie bylo nigdy nakazu kladzenia kostki ze strony konserwatora zabytkow. kostka nie jest elementem zabytkowym. ulica przed dworcem jest z asfaltu, droga rowerowa mogla takze byc z asfaltu. niestety ktos popelnil projekt - gniot, a pozniej wszyscy udawali ze jest juz za pozno i to nie ich wina. otrzymywalismy kilkukrotnie zapewnienia ze droga bedzie z asfaltu i bedzie po obu stronach az do huciska - okazalo sie ze byly to zwykle klamstwa (to tak a propos dobrego samopoczucia urzednikow miejskich)
- 0 0
-
2008-11-08 13:00
JAkie ścieżki rowerowe (1)
Pomijając to że Gdańsk Południe to "pustynia" drogowa i chodnikowa to dodam jeszcze że to "pustynia" ścieżek rowerowych.Jeśli ktoś nie ma lub nie chce jeździć samochodem(autobusem) to zjazd np. z Zakoniczyna,Ujeściska lub Orunii do centrum to prawdziwy off road.
Aż się prosi wybudować ścieżki wzdłuż Traktu i Świętokrzyskiej/Małomiejskiej.- 0 0
-
2008-11-08 14:32
spokojnie
podczas przebudowy Łostowickiej zrobią ścieżki, wzdłuż Kartuskiej i Nowolipia też. Będzie lepiej!
- 0 0
-
2008-11-08 13:03
Re:
MP nastepny ktory probuje sie pokazac?
Jebitnie-kolokwializm oz. wielkosc/nasilenie danego zjawiska, np jebitnie zimno- 0 0
-
2008-11-08 13:44
(6)
w Gdyni może brak ścieżek rowerowych, ale mają za to miejską komunikację, w Gdańsku natomiast brak jednego i drugiego
- 0 1
-
2008-11-08 19:26
Brak ścieżek rowerowych... Ręce opadają. Gdynia faktycznie ma lepszą komunikację (przynajmniej czystszą i nieco nowszą), ale oddajmy sprawiedliwość. W ścieżkach porównanie zdecydoanie na korzyść Gdańska.
- 0 0
-
2008-11-08 19:53
Zgoda (3)
Ścieżki rowerowe komunikacyjne w Gdyni niech w co najmniej 70% kosztów pokryje unia i fundusz ekologiczny, na inny wariant nie ma zgody. Gdynia już wiele w tym względzie zrobiła- opracowała potrzeby, itd.
Co ja bym widział natomiast. Mając na uwadze najnowsze trendy w turystyce, które jednoznacznie wskazują na TURYSTYKĘ i REKREACJE AKTYWNĄ oraz nazywany w Europie Sport dla WSZystkich poza spełnieniem potrzeb typowo rekreacyjnych oczekuje uczty poznawczej a w Gdyni są niesamowite widoki, krajobrazy, itd. Głównym celem takiego opracowania powinno być określenie potrzeb inwestycyjnych i porozumienie w tym względzie z TPK, celem określenia funkcje turystyczno-rekreacyjne oraz funkcje ostoi przyrodniczej i topograficznej. Fakt, że w dalszej kolejności ograniczony to także ruch samochodowy w strefie "ekologicznej" dzięki ew. zorganizowaniu zewnętrznych parkingów, hoteli, warsztatów, dietetycznych potraw, itd. Do tego w Gdyni b.dobrze funkcjonuje Centrum Informacji Turystycznej oraz Ośrodek Społeczno-Kulturalny należałoby jeszcze włączyć organizacje kultury fizycznej, aby ująć to kompleksowo. Każda bogata
baza turystyczno-rekreacyjna (zarówno w mieście jak i na terenach TPK)oraz infrastruktura, jak i ciekawe spektrum programowe i miejsca wypoczynku z widokiem nad miastem, stadniny koni, kompleksy obiektów sportowych, szlaki
turystyki pieszej, zaplecze gastronomiczne i hotelowe. Miasto powinno dopracować kalendarz imprez kulturalnych i sportowych zgodnego z jego rangą. Poprzez rozwój i modernizację infrastruktury technicznej w pięknych terenach nadmorskich oraz pagórkach. Powinny zostać stworzone korzystne promocje przyciągające dzieci i młodzież gdzie usługi winny być sprawowane na najwyższym poziomie (punkty naprawy rowerów, parkingi dla rowerów, itd.- 0 0
-
2008-11-08 22:01
powinny powinny powinny (1)
myślał indyk o niedzieli a w sobotę łeb ucieli...
- 0 0
-
2008-11-08 22:47
Programy obligatoryjne powinny .....
Władze Gdyni powinny, koniecznie rozważyć cały zestaw korzyści związanych z aktywną rowerową rekreacją turystyczną, które fachowo nazywane są produktem turystycznym. Trzeba mieć także świadomość, że turysta nie kupuje pojedynczych atrakcji turystycznych dla nich samych, nie korzysta też z miejsc noclegowych tylko dlatego, że chce przenocować.
Mimo znaczącego zmniejszania się bezrobocia do 1,8%, cały czas problemem do rozwiązania jest aktywizacja osób wykluczonych społecznie i długotrwale bezrobotnych także w Gdyni.
Szczególnie istotna może okazać się rola samorządów, które mogą zagospodarować te osoby w ramach tzw. „robót publicznych” do uporządkowania i przygotowania bazy rekreacyjno-rowerowej w TPK.- 0 0
-
2008-11-10 08:44
Miasto powinno dopracować czyli kto ty? i twoi kolesie?
- 0 0
-
2008-11-08 22:21
tja...
Gdynia ma lepsza komunikacje miejska...
LOL ?- 0 0
-
2008-11-08 14:18
brawo Gdańsk
niech się inni uczą
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.