Gdynia dołoży się do roweru elektrycznego. Wsparcie do 50 proc. wartości
Gdynia dopłaci do zakupu rowerów elektrycznych nabytych przez mieszkańców. Zwrot dotyczy 50 proc. wartości zakupionego roweru. Dotacja nie będzie mogła być wyższa niż 2,5 tys zł.
Jest to praktykowane w wielu innych państwach i regionach UE. A także w konkretnych miastach m.in. w Barcelonie, Lizbonie czy Oslo.
Gdynia jest pierwszym polskim miastem, które zdecydowało się dofinansowywać zakup rowerów elektrycznych dla mieszkańców.
50 proc. zwrotu kosztów
- Dotacja jako forma zachęty do zmiany, choćby częściowo, nawyków transportowych jest jednym z elementów realizacji Europejskiego Zielonego Ładu oraz innych dokumentów strategicznych, mających na celu przeciwdziałanie zmianom klimatu, a także poprawę jakości życia, w tym zdrowia Europejczyków - opowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Wypożyczalnie rowerów
Stosowna uchwała pojawi się na kwietniowej sesji rady miasta. Praktycznie pewne jest, że zostanie przyjęta.
Zgodnie z zapisami ww. uchwały osoby fizyczne zamieszkałe na terenie Gdyni, które złożą wniosek i dokonają zakupu roweru elektrycznego będą mogły otrzymać zwrot części kosztów tej inwestycji - 50 proc. wartości zakupionego roweru.
Będzie mogło być to nie więcej niż 2,5 tys. zł.
Nabór wniosków od połowy maja
Uchwała w tej sprawie wejdzie w życie w połowie maja, wtedy też wystartuje nabór wniosków. Będzie można je składać do 15 października.
Urzędnicy mają trzy tygodnie na rozpatrzenie danego wniosku. Bedzie obowiązywać zasada: "Kto pierwszy ten lepszy".
Sklepy i serwisy rowerowe
Władze Gdyni wyjaśniają, że inicjatywa jest sensowna, bo różnice wysokości różnych dzielnic Gdyni powodują, że nie wszyscy chcą jeździć po mieście zwykłym rowerem.
- Dzięki rowerom elektrycznym podjazd pod wzniesienia, których w Gdyni niemało, np. ul. Wielkopolska, ul. Kielecka czy ul. E. Kwiatkowskiego nie jest już barierą nie do pokonania ze względu na różnicę wysokości - komentują urzędnicy.
Co z rowerem MEVO?
W lutym Obszar Metropolitalny podpisał umowę z City Bike Global 0.0, wykonawcą nowego systemu roweru metropolitalnego Mevo.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem dostaw jednoślady na ulicach Trójmiasta mają pojawić się wiosną przyszłego roku.
MEVO: wszystkie informacje o rowerze metropolitalnym
Za korzystanie z roweru metropolitalnego Mevo zapłacimy 30 zł za miesiąc lub 259 zł rocznie. System Operatorem systemu będzie hiszpańska spółka City Bike Global.
Zlot rowerów towarowych. Film z 2019 roku
Miejsca
Opinie (360) ponad 10 zablokowanych
-
2022-04-25 14:20
czy są elektryki za 5 tys ? (1)
Ktoś wskaze gdzie ?
- 3 0
-
2022-04-25 15:55
Są miejskie - składaki albo damki.
- 0 0
-
2022-04-25 15:20
W końcu jakaś sensowna decyzja UM uwzględniająca większość gdynian mieszkających na tarasach.
- 0 4
-
2022-04-25 15:38
W jakim celu ? Może lepiej dofinansować budowę miejsc parkingowych żeby miasto dalej nie umierało ?
- 4 2
-
2022-04-25 15:49
Ciekawe kto będzie zatwierdzał komu dać dotację
Kupię za 2500 z dotacją i sprzedam po cenie rynkowej. Idealny plan na zdefraudowanie pieniędzy podatników.
- 5 1
-
2022-04-25 15:50
Niech lepiej dopłacą połowę kosztu biletu miesięcznego na komunikację miejską.
- 4 0
-
2022-04-25 15:52
Super, ale rowery to się zaczynają od 5000 najtańsze. Więc to w większości raczej dopłata, a nie 50%.
- 3 2
-
2022-04-25 16:04
Proponuję na początek
Zlicytować limuzyny urzędnicze i za odzyskane pieniądze kupić dla urzędników rowery (nawet elektryczne) po kilku latach jak moda się przyjmie, a użytkownicy zadbają o likwidację barier architektonicznych to wszyscy poprą taki projekt i sporo osób chętnie przesiądzie się na ten rodzaj komunikacji.
- 6 0
-
2022-04-25 16:05
Gdzie tu ekologia?
Każda bateria w takim rowerze wymaga ładowania. Ładowanie oznacza prąd, prąd oznacza elektrownie, a to oznacza większe spalanie węgla i większe zanieczyszczanie środowiska. Dlatego to nie jest żaden rower, tylko pojazd elektryczny i właściciel takiego pojazdu powinien płacić OC, a nie otrzymywac 50% dodatku.
- 6 0
-
2022-04-25 16:07
wał goni wał.
- 8 0
-
2022-04-25 16:09
tymczasem w Gdańsku... (1)
przepełnione parkingi,
budowa przejść naziemnych, żeby bardziej zakorkować miasto,
światła co 20 m,
beznadziejna komunikacja miejska,
budowa nowych osiedli bez dróg i komunikacji,
przekręt na MEVO :)- 3 2
-
2022-04-25 23:57
przejście za 10 baniek skuteczniej zniechęci do jazdy autem niż dopłata do roweru 2500
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.