Gdynia planuje rowerowe inwestycje na 2021
Niedawno napisaliśmy o inwestycjach rowerowych, które zostały zrealizowane w Gdańsku w 2020 roku. Pora na to, by przyjrzeć się podsumowaniu działań Gdyni i zaplanowanym na 2021 przedsięwzięciom na terenie miasta.
Z gdyńskiego sprawozdania z rozwoju komunikacji rowerowej w 2020 roku wynika, że zrealizowano w sumie 760 m nowych dróg rowerowych za łączną kwotę 1 mln 487 tys. złotych, 430 m nowych ciągów pieszo-rowerowych za łączną sumę 278 tys. złotych oraz wyznaczono 1290 m nowych pasów rowerowych za łączną kwotę 158 tys. złotych.
Nowe drogi rowerowe w Gdyni
W 2020 roku na terenie Gdyni zbudowano:
- 370 m odcinek wzdłuż ul. płk. Dąbka (w ramach EuroVelo10),
- 260 m odcinek wzdłuż ul. Władysława IV od SKM Wzgórze do X LO,
- 130 m odcinek wzdłuż ul. Morskiej przy Uniwersytecie Morskim.
Realizacjami w toku są:
- wykonanie drogi rowerowej wzdłuż ul. 10 Lutego (470 m) z zakończeniem zaplanowanym na I kwartał 2021 roku,
- budowa przejazdu rowerowego i przejścia dla pieszych przez ul. Morską.
- Kolejne ważne rowerowe udogodnienia zrealizujemy jeszcze w tym roku, w ramach naszego strategicznego projektu KLIMATyczne Centrum - mówi Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej. - Wydzielone drogi i pasy rowerowe pojawią się m.in. na ulicach 10 Lutego, Władysława IV, 3 Maja, Armii Krajowej oraz al. 17 Grudnia. Przeorganizujemy również ul. Jana z Kolna, aby umożliwić na niej jazdę rowerem w obu kierunkach.
- Nie zapominamy jednak o innych rejonach miasta - dodaje Furkal. - Trwa faza projektowania nowych rozwiązań m.in. na ul. Redłowskiej, Chwarznieńskiej, Rolniczej czy Unruga. A jeszcze w tym roku rozpoczniemy budowę drogi rowerowej wzdłuż ul. Kwiatkowskiego, która będzie rewelacyjnym udogodnieniem dla rowerzystów z północnych dzielnic Gdyni.
Nowe ciągi pieszo-rowerowe w Gdyni
W ubiegłym roku powstały ciągi pieszo-rowerowe w następujących lokalizacjach:
- 200 m wzdłuż ul. Huzarskiej,
- 200 m wzdłuż ul. Słowackiego,
- 30 m wzdłuż ul. Miętowej przy ul. Tymiankowej.
Rowerowy 2020. Co przyniesie 2021?
Pasy rowerowe i mała infrastruktura rowerowa w Gdyni
W 2020 roku Gdynia przygotowała również kilka nowych pasów rowerowych:
- 1100 m wzdłuż ul. Świętojańskiej,
- 110 m wzdłuż ul. 3 Maja,
- 80 m wzdłuż Al. Piłsudskiego.
Ustawiono także elementy małej infrastruktury - nowe podpórki, stacje naprawy rowerów, stojaki rowerowe, drogowskazy, miejsca odpoczynku przy trasie R-10 oraz jeden nowy licznik automatyczny, wykorzystujący pętlę indukcyjną do zliczania rowerzystów.
W ramach automatycznego pomiaru ruchu w 2020 roku, według licznika przy PPNT w Gdyni, rekordowym dniem okazał się 21 czerwca - wówczas zanotowano aż 3350 przejeżdżających tamtędy rowerzystów. W całym 2020 roku, naznaczonym silnie pandemią koronawirusa, zauważono nieco ponad 5-procentowy wzrost ruchu rowerowego w całym mieście względem roku 2019.
Przebudowy i remonty
W 2020 roku w Gdyni wykonano również przebudowy dróg rowerowych wzdłuż Al. Zwycięstwa przy Kolibkach i na Wzgórzu św. Maksymiliana (przy "figurce"), ul. Górskiego, ul. Morskiej przy ul. Komierowskiego, ul. Władysława IV przy ul. Kilińskiego, w Parku Kolibki, na ul. Morskiej przy ul. Przybyszewskiego; łącznie wyremontowano 1010 m za łączną kwotę 636 tys. 500 złotych.
- Konsekwentnie prowadzimy działania, które mają na celu uspokojenie ruchu na drogach - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. - Naszym priorytetem jest stwarzanie optymalnych warunków do bezpiecznej i przyjemnej jazdy rowerem po jezdni. Świetnym przykładem tego typu realizacji może być zmiana organizacji ruchu na ponad kilometrowym odcinku ul. Świętojańskiej, gdzie tylko rowerzyści i trolejbusy mogą poruszać się w obu kierunkach.
Kluczowe inwestycje na 2021 rok
Na bieżący rok miasto planuje projektowanie i realizowanie kolejnych rowerowych inwestycji. Pośród nich, jako kluczowe wskazano inwestycje:
- wzdłuż ul. Kwiatkowskiego,
- wzdłuż ul. Unruga,
- wzdłuż ul. Zielonej,
- na Estakadzie Kwiatkowskiego,
- wzdłuż ul. Wiśniewskiego,
- w ok. skrzyżowania ul. Chwarznieńskiej z ul. Rolniczą,
- wzdłuż ul. Wielkopolskiej,
- wzdłuż ul. Nowowiczlińskiej.
Ponadto na etapie projektowania są obecnie pasy rowerowe na ul. 3 Maja od ul. Jana z Kolna do ul. 10 Lutego, na ul. Kopernika i na ul. Legionów (od ul. Stryjskiej do ul. Powstania Styczniowego) oraz droga rowerowa na ul. Jana z Kolna. Gotowe są już projekty inwestycji, które mają odbywać się na szlaku przez Trójmiejski Park Krajobrazowy, na ul. 17 Grudnia i ul. 3 Maja, ul. Przebendowskich, ul. Morskiej, ul. Małokackiej, ul. Stryjskiej, ul. Legionów (od Al. Piłsudskiego do ul. Ujejskiego) oraz projekt oznakowania tunelu na Wzgórzu św. Maksymiliana.
Hulajnogi pojadą po drogach dla rowerów. Przyjęto projekt ustawy
Rowery cargo pierwsze w Polsce
Nowością w 2020 roku było uruchomienie pierwszego w Polsce programu dofinansowań do zakupu rowerów cargo. Wyczerpano 90 proc. puli środków na ten cel. Na terenie miasta działa także wypożyczalnia rowerów cargo, dysponująca flotą 16 pojazdów z napędem elektrycznym w Śródmieściu, Chyloni oraz w Wielkim Kacku.
- W ramach wypożyczalni rowery cargo zostały w 2020 roku wypożyczone 212 razy - 121 razy skorzystali z nich przedsiębiorcy i organizacje pozarządowe, głównie na okres miesiąca, a 91 rowery pożyczali mieszkańcy na okres tygodniowy - informuje Agata Lewandowska z Urzędu Miasta Gdyni.
- Joanna Skutkiewiczj.karjalainen@trojmiasto.pl
Opinie (107) 2 zablokowane
-
2021-01-31 16:41
(3)
Ścieżki są a rowerzyści dalej na chodnikach. Kiedy to się skończy?
- 10 4
-
2021-01-31 20:22
"drogi dla samochodów" są
a kerowcy dalej jeżdżą po ulicach
skandal- 3 1
-
2021-01-31 21:37
a ścieżka to nie chodnik?
prawdziwych dróg dla rowerów u nas nie ma
- 2 1
-
2021-02-01 10:11
najprawdopodobniej nigdy
mogłoby się skończyć, gdyby kierowcy przestali lekceważyć limity prędkości, a na wielu ulicach zostały wprowadzone skuteczne metody uspokajania ruchu po obniżeniu limitów prędkości do 30 km/h lub mniej. Temperatura sporów kierowcy-piesi-rowerzyści uległaby znaczącemu obniżeniu, gdyby kierowcy stracili prawo do parkowania na chodnikach, a niektóre szerokie chodniki zmieniono by na ciągi pieszo rowerowe. Ważne jest także egzekwowanie przepisów o parkowaniu i wprowadzenie restrykcyjnej polityki parkingowej dla posiadaczy samochodów. Wszystko przed nami.
- 1 1
-
2021-01-31 19:13
Kolejne 200 litrów białej farby na ten rok zamówione i 500 czarnej na dziury po zimie.... ;)
- 21 1
-
2021-01-31 20:17
Naszym priorytetem jest stwarzanie optymalnych warunków do bezpiecznej i przyjemnej jazdy rowerem po jezdni. (3)
Szczególnie na Małolackiej w jadąc w stronę Gdyni. Było niebezpiecznie a po przebudowie jest jeszcze gorzej.
- 18 1
-
2021-01-31 21:01
kilka tymczasowych słupków stojących losowo (2)
w tym rejonie od jakiegoś czasu ma swój urok ale ja wybieram jednak po staremu chodnik po lewej. wiadomo na szosie fajnie tam sie jedzie po ulicy ale też jest troche dziur i studzienek
- 1 0
-
2021-01-31 21:06
Jadąc z góry obowiązuje tam zakaz jazdy rowerem po chodniku! (1)
Można tylko w górę, warunkowo, ustępując pieszemu.
- 1 0
-
2021-02-01 00:06
Jeżdżę tyłem.
- 2 2
-
2021-01-31 21:13
A kiedy stajnie dla ekologicznych osiołków? (1)
Mam osiołka i gdzie go mogę zaparkować w centrum? Nie ma stajni a osiołek jest eco i bio.
- 16 1
-
2021-02-01 00:33
Warszawa ul .Wiejska , bardzo strzeżona
- 3 0
-
2021-01-31 21:13
Katastrofa
Najlepiej sprzedać wszystkie samochody i kupić rowery.
- 5 1
-
2021-01-31 21:36
Pragnę kiedyś pojechac przy plaży z sopot do orłowa. (2)
I z orłowa do sopot...i nie targać roweru pod górę po tych lipnych sliskich drewnianych kłodach ..
- 14 3
-
2021-01-31 21:56
do sopotu
do sopotu !!! nie sopot !!!
- 2 0
-
2021-02-02 19:12
To siedź w domu i nie wyj!
Nie ma ustawowego przymusu jazdy na rowerze.
- 0 0
-
2021-01-31 21:45
Wstyd!!
Mierzone w metrach
Śmiech- 15 1
-
2021-01-31 22:04
A gdzie chodniki i ulice?
Postawione wszystko na głowie. Dziurawe ulice, chodniki w tragicznym stanie w Gdyni, a Gdynia ma plany na nowe inwestycje rowerowe. Bareja!
- 17 2
-
2021-02-01 01:27
Warto odróżnić projekty od faktycznych realizacji
Bo jak tylko połowa wymienionych rzeczy będzie realizowana, a połowa to projekt do szuflady, to słabo.
Natomiast - czego tutaj nie ma, a powinno być? Nie ma ani słowa o drodze rowerowej wzdłuż Hutniczej oraz wzdłuż Śląskiej. O Dąbka na Pogórzu już nawet nie mówię. Janka Wiśniewskiego ma być podobno tylko od Dworca do stacji Shell, a przecież dalej do Obłuża jest tylko chodnik tuż obok rozpędzonych aut. Jaskółcza się kiedyś doczeka? Chylońska? Witomińska? Poprawienie Puckiej?- 7 1
-
2021-02-01 05:23
Pełnomocnik JF za swoją nieudolność powinien wylecieć (2)
To nie pierwszy rok jego pracy, a efekty kolejny rok są mizerne.
- 4 1
-
2021-02-01 10:12
a co konkretnie byś zaproponował innego na jego miejscu? (1)
- 0 0
-
2021-02-02 12:13
Takiego pełnomocnika, który "walczy" o infrę rowerową
A nie podkuli ogon przed Panem Prez. Szczurkiem i pozwala wyciąć DDR np. z inwestycji Węzeł Karwiny. Realnie buduje nowe odcinki, a nie na koniec roku ma problem, gdzie na gwałt wydać budżet.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.