Gdynia planuje rowerowe inwestycje na 2021
Niedawno napisaliśmy o inwestycjach rowerowych, które zostały zrealizowane w Gdańsku w 2020 roku. Pora na to, by przyjrzeć się podsumowaniu działań Gdyni i zaplanowanym na 2021 przedsięwzięciom na terenie miasta.
Z gdyńskiego sprawozdania z rozwoju komunikacji rowerowej w 2020 roku wynika, że zrealizowano w sumie 760 m nowych dróg rowerowych za łączną kwotę 1 mln 487 tys. złotych, 430 m nowych ciągów pieszo-rowerowych za łączną sumę 278 tys. złotych oraz wyznaczono 1290 m nowych pasów rowerowych za łączną kwotę 158 tys. złotych.
Nowe drogi rowerowe w Gdyni
W 2020 roku na terenie Gdyni zbudowano:
- 370 m odcinek wzdłuż ul. płk. Dąbka (w ramach EuroVelo10),
- 260 m odcinek wzdłuż ul. Władysława IV od SKM Wzgórze do X LO,
- 130 m odcinek wzdłuż ul. Morskiej przy Uniwersytecie Morskim.
Realizacjami w toku są:
- wykonanie drogi rowerowej wzdłuż ul. 10 Lutego (470 m) z zakończeniem zaplanowanym na I kwartał 2021 roku,
- budowa przejazdu rowerowego i przejścia dla pieszych przez ul. Morską.
- Kolejne ważne rowerowe udogodnienia zrealizujemy jeszcze w tym roku, w ramach naszego strategicznego projektu KLIMATyczne Centrum - mówi Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej. - Wydzielone drogi i pasy rowerowe pojawią się m.in. na ulicach 10 Lutego, Władysława IV, 3 Maja, Armii Krajowej oraz al. 17 Grudnia. Przeorganizujemy również ul. Jana z Kolna, aby umożliwić na niej jazdę rowerem w obu kierunkach.
- Nie zapominamy jednak o innych rejonach miasta - dodaje Furkal. - Trwa faza projektowania nowych rozwiązań m.in. na ul. Redłowskiej, Chwarznieńskiej, Rolniczej czy Unruga. A jeszcze w tym roku rozpoczniemy budowę drogi rowerowej wzdłuż ul. Kwiatkowskiego, która będzie rewelacyjnym udogodnieniem dla rowerzystów z północnych dzielnic Gdyni.
Nowe ciągi pieszo-rowerowe w Gdyni
W ubiegłym roku powstały ciągi pieszo-rowerowe w następujących lokalizacjach:
- 200 m wzdłuż ul. Huzarskiej,
- 200 m wzdłuż ul. Słowackiego,
- 30 m wzdłuż ul. Miętowej przy ul. Tymiankowej.
Rowerowy 2020. Co przyniesie 2021?
Pasy rowerowe i mała infrastruktura rowerowa w Gdyni
W 2020 roku Gdynia przygotowała również kilka nowych pasów rowerowych:
- 1100 m wzdłuż ul. Świętojańskiej,
- 110 m wzdłuż ul. 3 Maja,
- 80 m wzdłuż Al. Piłsudskiego.
Ustawiono także elementy małej infrastruktury - nowe podpórki, stacje naprawy rowerów, stojaki rowerowe, drogowskazy, miejsca odpoczynku przy trasie R-10 oraz jeden nowy licznik automatyczny, wykorzystujący pętlę indukcyjną do zliczania rowerzystów.
W ramach automatycznego pomiaru ruchu w 2020 roku, według licznika przy PPNT w Gdyni, rekordowym dniem okazał się 21 czerwca - wówczas zanotowano aż 3350 przejeżdżających tamtędy rowerzystów. W całym 2020 roku, naznaczonym silnie pandemią koronawirusa, zauważono nieco ponad 5-procentowy wzrost ruchu rowerowego w całym mieście względem roku 2019.
Przebudowy i remonty
W 2020 roku w Gdyni wykonano również przebudowy dróg rowerowych wzdłuż Al. Zwycięstwa przy Kolibkach i na Wzgórzu św. Maksymiliana (przy "figurce"), ul. Górskiego, ul. Morskiej przy ul. Komierowskiego, ul. Władysława IV przy ul. Kilińskiego, w Parku Kolibki, na ul. Morskiej przy ul. Przybyszewskiego; łącznie wyremontowano 1010 m za łączną kwotę 636 tys. 500 złotych.
- Konsekwentnie prowadzimy działania, które mają na celu uspokojenie ruchu na drogach - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. - Naszym priorytetem jest stwarzanie optymalnych warunków do bezpiecznej i przyjemnej jazdy rowerem po jezdni. Świetnym przykładem tego typu realizacji może być zmiana organizacji ruchu na ponad kilometrowym odcinku ul. Świętojańskiej, gdzie tylko rowerzyści i trolejbusy mogą poruszać się w obu kierunkach.
Kluczowe inwestycje na 2021 rok
Na bieżący rok miasto planuje projektowanie i realizowanie kolejnych rowerowych inwestycji. Pośród nich, jako kluczowe wskazano inwestycje:
- wzdłuż ul. Kwiatkowskiego,
- wzdłuż ul. Unruga,
- wzdłuż ul. Zielonej,
- na Estakadzie Kwiatkowskiego,
- wzdłuż ul. Wiśniewskiego,
- w ok. skrzyżowania ul. Chwarznieńskiej z ul. Rolniczą,
- wzdłuż ul. Wielkopolskiej,
- wzdłuż ul. Nowowiczlińskiej.
Ponadto na etapie projektowania są obecnie pasy rowerowe na ul. 3 Maja od ul. Jana z Kolna do ul. 10 Lutego, na ul. Kopernika i na ul. Legionów (od ul. Stryjskiej do ul. Powstania Styczniowego) oraz droga rowerowa na ul. Jana z Kolna. Gotowe są już projekty inwestycji, które mają odbywać się na szlaku przez Trójmiejski Park Krajobrazowy, na ul. 17 Grudnia i ul. 3 Maja, ul. Przebendowskich, ul. Morskiej, ul. Małokackiej, ul. Stryjskiej, ul. Legionów (od Al. Piłsudskiego do ul. Ujejskiego) oraz projekt oznakowania tunelu na Wzgórzu św. Maksymiliana.
Hulajnogi pojadą po drogach dla rowerów. Przyjęto projekt ustawy
Rowery cargo pierwsze w Polsce
Nowością w 2020 roku było uruchomienie pierwszego w Polsce programu dofinansowań do zakupu rowerów cargo. Wyczerpano 90 proc. puli środków na ten cel. Na terenie miasta działa także wypożyczalnia rowerów cargo, dysponująca flotą 16 pojazdów z napędem elektrycznym w Śródmieściu, Chyloni oraz w Wielkim Kacku.
- W ramach wypożyczalni rowery cargo zostały w 2020 roku wypożyczone 212 razy - 121 razy skorzystali z nich przedsiębiorcy i organizacje pozarządowe, głównie na okres miesiąca, a 91 rowery pożyczali mieszkańcy na okres tygodniowy - informuje Agata Lewandowska z Urzędu Miasta Gdyni.
- Joanna Skutkiewiczj.karjalainen@trojmiasto.pl
Opinie (107) 2 zablokowane
-
2021-02-01 09:21
Rowery na tory... (3)
Dość tej propagandy sukcesu ! Konferencji prasowych i informacji medialnych o wielkich gdyńskich wydarzeniach niemal rodem z holiłód.
Rozumiem że kasa miasta świeci pustkami, że koledzy deweloperzy robią interesy życia, ale dość już zakłamanych tekstów o tym jak to super żyje się w Gdyni i jakie to innowacyjne projekty i inwestycje są tam realizowane. Słabo mają i rowerzyści i kierowcy i piesi, a nawet turyści o przedsiębiorcach nie wspomnę. Może powinien powstać artykuł zawierający listę gdyńskich absurdów... dla przykładu: zamknięty parking przy plaży jako betonowo-asfaltowa "lepsza" alternatywa wypoczynku na plaży, ruch jednokierunkowy na Świetojańskiej w kierunku "ucieczki" z miasta zamiast zapraszający do miasta gości, park w miejsce parku, inwestycje w farbę itp itd- 15 2
-
2021-02-01 10:07
co ty bierzesz? (1)
tylko mi ciebie żal, żuczku
- 1 6
-
2021-02-01 10:50
właśnie zapomiał wziąć
i się przeraził.
- 0 1
-
2021-02-03 07:29
zdjęcie kucyka w jego ciasnej marynarce idealnie pokazuje o co chodzi w promowaniu jazdy rowerem
- 0 0
-
2021-02-01 19:04
Miasto upadłe ... biznes ucieka przez kretyńskie decyzje urzędników
to zły kierunek ... za pare lat cofniemy sie do czasów sprzed rewolucji przemysłowej ...
- 7 1
-
2021-02-02 00:26
Gdynię trzeba porównywać do takich miast jak: (2)
Toruń, Olsztyn, Koszalin czy Białystok.
Do Gdańska to już nie ma co porównywać. Odlecieli Szczurkowi dosłownie i w przenośni.
Gdynia jest naprawdę bardzo zaniedbana inwestycyjnie.
Te trzy szlabany, które sie otwieraja raz na pół godziny to trzeci świat.- 9 0
-
2021-02-02 10:19
Szczurkowi to już nawet Wejherowo odleciało
Polecam spacer po centrum (równiż zapleczem pierwszej linii zabudowy) i po parku.
- 3 0
-
2021-02-02 13:21
podobnie jak trzy szlabany
na Oruni...
- 0 0
-
2021-02-02 15:41
Drogi rowerowe
proponuję wszystkie ulice przerobić na drogi rowerowe i po kłopocie. zlikwidować również chodniki bo piesi również przeszkadzają rowerzystom.
a propos: chciałbym Łucyka zobaczyć jak rowerem jedzie do UM.- 7 1
-
2021-02-03 02:55
trasy rowerowe
Po co miasyo wydaje pieniadze na trasy rowerowe jak i tak rowezyjsci jezdza jak chca Wystarczy popatrzec na swietojanska
- 0 1
-
2021-02-03 05:52
To ile litrów farby zakupili ?
- 3 0
-
2021-02-03 14:35
Miło jakby powstała droga rowerowa z II Morskiego Pułku Strzelców, która połączyłaby się z pozostałymi od Witawy
- 1 0
-
2021-04-18 18:57
Co z przejściem nad torami między morska a estakada?
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.