• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdzie jest Mevo? Najnowsze informacje

Arnold Szymczewski
5 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
Po niespełna dwóch tygodniach funkcjonowania systemu roweru metropolitalnego Mevo, największym problem jest niewielka dostępność rowerów, spowodowana zbyt wolnym ładowaniem i uzupełnianiem baterii. Po niespełna dwóch tygodniach funkcjonowania systemu roweru metropolitalnego Mevo, największym problem jest niewielka dostępność rowerów, spowodowana zbyt wolnym ładowaniem i uzupełnianiem baterii.

Jest co prawda 1000 zapasowych baterii, ale tylko 150 ładowarek. Więcej rowerów może pojawić się przed długim weekendem majowym. Nextbike prawdopodobnie utrudnia pracę amatorskich stron, podających rzeczywistą dostępność rowerów. Zarządca systemu dostał już 900 tys. zł kar. W piątek wstrzymał też rejestracje nowych użytkowników i wykup nowych abonamentów.



Jaką ocenę wystawisz Mevo po 10 dniach działania?

Operator tłumaczy, że musiał wstrzymać przyrost liczby użytkowników i kolejnych wypożyczeń, które skutkują niemożliwością zapewnienia oczekiwanej jakości usługi. Wykupione abonamenty pozostaną aktywne i posiadający je użytkownicy nadal będą mogli wypożyczać rowery. Nie można jednak aktywować nowego konta ani zasilić już istniejącego.

System jest przeciążony. Od ostatniego poniedziałku każdego dnia odnotowuje on ponad 10 tysięcy wypożyczeń. Ich łączna liczba do czwartku do północy sięgnęła już 90 tysięcy. W systemie Roweru Metropolitalnego Mevo zarejestrowanych jest już ponad 60 tys. osob.

Przy obsłudze systemu pracuje ponad 100 osób i planowane jest zatrudnienie kolejnych.

- Firma dokłada wszelkich starań, by jak najszybciej uporać się ze wszystkimi problemami. To jednak wymaga czasu. Jest nam przykro z powodu niedogodności, z którymi dla użytkowników wiąże się wstrzymanie dokonywania płatności - mówi Marek Pogorzelski z Nextbike Polska.
***

W programie "Wszystkie strony miasta", który został wyemitowany na miejskiej stronie gdansk.pl, Paulina Cyniak, kierownik projektu Mevo w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot i szef Biura OMGGS Michał Glaser odpowiadali na pytania związane z działaniem systemu Mevo.

W programie "Wszystkie strony miasta" wystąpili Paulina Cyniak, kierownik projektu Roweru Metropolitalnego i szef Biura Obszaru Metropolitalnego G-G-S Michał Glaser. Dowiedzieliśmy się m.in., że operator dysponuje zaledwie 150 ładowarkami do rowerów. To główny powód braku rowerów w mieście. W programie "Wszystkie strony miasta" wystąpili Paulina Cyniak, kierownik projektu Roweru Metropolitalnego i szef Biura Obszaru Metropolitalnego G-G-S Michał Glaser. Dowiedzieliśmy się m.in., że operator dysponuje zaledwie 150 ładowarkami do rowerów. To główny powód braku rowerów w mieście.
Poniżej najważniejsze informacje na ten temat.

1000 zapasowych baterii, ale tylko 150 ładowarek

O tym, że operator Mevo posiada 1000 sztuk zapasowych baterii pisaliśmy kilka dni temu, ale wówczas nie przypuszczaliśmy, że ładowarek do nich jest zaledwie 150. Tymczasem brak naładowanych rowerów to największy problem pierwszych dwóch tygodni działania - lub, jak kto woli - niedziałania systemu.

Cały czas są problemy z Mevo. Użytkownicy też kombinują



- Na pewno są jeszcze niedociągnięcia w serwisie. My to obserwujemy i jesteśmy na bieżąco w kontakcie z wykonawcą. Nie da się ukryć, że w tych rowerach - które są dobrymi rowerami i użytkownicy je chwalą - słabym punktem jest wymiana baterii - mówiła w programie Paulina Cyniak, odpowiedzialna za projekt wdrożenia Roweru Metropolitalnego. - Wykonawca ma ok. 150 ładowarek do akumulatorów, które pracują przez całą dobę. Wiemy, że tych ładowarek powinno być jeszcze więcej. Kolejne są zamówione i za chwilę będą uruchomione, więc ten problem powinien nam stopniowo znikać. Bufor baterii na dobę powinien wynosić co najmniej 600 baterii w zapasie.
- Rower to żaden nowy wynalazek. Natomiast nowością u nas jest, to, że system zarządzający jednośladem jest umieszczony w rowerze. Jesteśmy innowatorami, przecieramy szlaki. Nikt przed nami tak dużego projektu w Europie nie zrealizował. Ciągle pracujemy nad tym, żeby wszystko funkcjonowało dobrze. Na chwilę obecną nie jesteśmy zadowoleni z tego, że system nie działa idealnie - mówił Michał Glaser, dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
Dodatkowe rowery być może dotrą przed weekendem majowym.

Zgodnie z umową system miał zostać uruchomiony 18 listopada 2018 r. Później, na skutek opóźnień w montażu stacji i dostawie rowerów, miał być uruchomiony 18 stycznia 2019 roku, a w 100 proc. od 1 marca 2019 r. W rzeczywistości 26 marca na terenie 14 gmin Pomorza wystartował system z 1224 rowerami, czyli ok. 30 proc. wszystkich planowanych. Tutaj warto dodać, że dostawa pozostałych rowerów również została przesunięta.

  • We Wrzeszczu przed południem w piątek był jeden dostępny rower.
  • Na Siedlcach sytuacja również nie wygląda dobrze.
  • Mieszkańcy południowych dzielnic skarżą się na brak rowerów.
  • W Oliwie, gdzie codziennie przed biurowcami stoi dużo rowerów, w piątek było ich jak na lekarstwo.
- Nie chcemy nic obiecywać. Wiemy, że długi weekend to świetna pora na korzystanie z roweru publicznego. Natomiast proszę pamiętać, że my chcemy oddać naprawdę dobre rowery. Testy pierwszego etapu trwały kilka tygodni - wyjaśniała Paulina Cyniak. - Oprócz tego, że wykonawca potrzebuje czasu na złożenie tych rowerów, my też potrzebujemy trochę czasu na ich przetestowanie. Jesteśmy po rozmowie w tej sprawie z wykonawcą. Kolejne rowery pojawiać się będą etapami. Myślę, że już przed majowym weekendem. Chcielibyśmy - ale proszę nie traktować tego jako obietnicy.
W sieci pojawiają się już prześmiewcze obrazki. W sieci pojawiają się już prześmiewcze obrazki.
Kara dla operatora: 900 tys. zł

Jak na razie jedyna kara, jaka została nałożona na operatora, wynosi 900 tys. zł i jest związana z opóźnieniem wdrożenia pierwszego etapu systemu roweru metropolitalnego Mevo.

O karach, jakie grożą operatorowi systemu za nieprawidłowości w działaniu Mevo pisaliśmy już wcześniej.

Przykładowo, za każdy rower niesprawny dłużej niż 12 godzin, w przypadku usterki istotnej dla funkcjonowania, przewidziana jest kara w wysokości od 50 do 600 zł dziennie. Tyle samo za każdy rower niesprawny dłużej niż 48 godzin, dla usterki nieistotnej dla funkcjonowania. Nextbike będzie musiał dbać o odpowiednią liczbę rowerów na stacjach. Za każdy przypadek niewłaściwej liczby rowerów na danej stacji w danym dniu kara wynosi 100 zł, maksymalnie 66 tys. za jeden dzień, a łącznie maksymalnie nawet 10 mln zł.

Jeśli któregoś dnia w systemie zabraknie 2-5 proc. rowerów, to wykonawca ponosi karę 1 proc. miesięcznego wynagrodzenia za każdy dzień: minimalnie 3 tys. zł, maksymalnie 5 mln zł. Za brak 5-10 proc. rowerów kara wyniesie 1,5 proc. miesięcznego wynagrodzenia, od 5 tys. do 5 mln kary. Za brak od 10 do 50 proc. rowerów to już 3 proc. miesięcznego wynagrodzenia za każdy dzień i łącznie od 10 tys. do 10 mln zł. Za każdy rozpoczęty dzień niefunkcjonowania całego systemu kara wyniesie co najmniej 100 tys. zł.

- Każdego dnia zbieramy i raportujemy dane na temat działania systemu. Zapewniam, że kary zostaną naliczone firmie Nextbike, ale nie to jest teraz dla nas priorytetem. Najważniejsze zadanie to jak najszybciej przywrócić system roweru metropolitalnego do normalnego funkcjonowania - mówi Dominik Makurat.
Batalia Mevo i programistów

Tymczasem w sieci pojawiają się kolejne amatorskie strony do sprawdzania faktycznej dostępności rowerów Mevo. Pisaliśmy już o Monitor-Mevo, kolejnym jest www.mevowatchdog.pl.

Warto zaznaczyć, że Mevo najprawdopodobniej broni się przed tego typu monitorami. W piątek na stronie pojawiła się informacja: Z powodu utrudnienia pobierania danych przez firmę Mevo, system tymczasowo nie zbiera danych. Pracujemy nad poprawką.

"Zabieramy Mevo spod OBC"

Tak nazywało się wydarzenie na Facebooku, na które zapisało się ponad 140 osób, a zainteresowanych było 700. Mieszkańcy Gdańska wiele razy narzekali na to, że rowery skumulowane są przed oliwskimi biurowcami. Wprawdzie w piątek o godz. 11:30 (start wydarzenia) przed OBC stało zaledwie pięć rowerów, ale według komentarzy w wydarzeniu kilkunastoosobowej grupie po godz. 9 udało się zabrać ze stojaków około 20 sztuk.

W związku z dużą liczbą rowerów przed kompleksem biurowym w Oliwie na Facebooku powstało wydarzenie, które miało na celu zabranie rowerów sprzed Olivia Business Centre. W związku z dużą liczbą rowerów przed kompleksem biurowym w Oliwie na Facebooku powstało wydarzenie, które miało na celu zabranie rowerów sprzed Olivia Business Centre.

Opinie (733) ponad 10 zablokowanych

  • Niech to padnie

    Same problemy, ja wolę żeby były spowrotem 4 miejsca parkingowe na osiedlu. Mevo nie działa a ajak działa to co i dioci jeżdżą po chodniku jak nienormalne i tylko zagrożenie.

    • 12 4

  • Typowy polski naród (1)

    Dać coś Polakom to będą narzekać, że słabe, zamiast cieszyć się, że w ogóle ktoś podjął się takiego przedsięwzięcia. Kary dla operatora 900tys pln? Czy ktoś mocno upadł na głowę? Przecież to normalne, że w nowym systemie, nigdy wcześniej nie testowanym będą zdarzać się awarie i itp. Nie da się wszystkiego przewidzieć. Jeśli ktoś myślał, że od razu będzie wszystko idealnie działać to jest niespełna rozumu.

    • 6 33

    • Typowy troll

      Nikt niczego nie dał ani nie robi tego z dobrego serca. Wziął za to 40 mln plus pieniądze z abonamentu i opłat. Tak proste rzeczy jak zapotrzebowanie na energię oraz czas potrzebny na doładowanie akumulatorów to podstawowe elementy przy oferowaniu rowerów elektrycznych. A zakładanie ze nikt nie będzie korzystał albo użytkowanie będzie znikome to już całkowity brak profesjonalizmu. Rzeczy których nie można było przewidzieć to dopiero wyjdą w praniu jak rowerki trochę pojeżdżą...

      • 8 0

  • Super, to jest ok 1/4 floty a już nie są w stanie nadążyć z wymiana i ładowaniem baterii. (2)

    Jak będzie 4000 rowerów to wtedy będzie lepiej? Ktoś chyba wstał z łóżka a rozum nadal śpi. Moim zdaniem ten system albo jest to przebudowania tak aby rowery lądowały się w stacjach, albo jest po to aby nie był używany. A może niech będzie tylko dla wybranych, np wzorem chińskim tylko dla mieszkańców o najwyzszej ilości punktów za " bycie prawym obywatelem" . Sądząc po tym że rejestrację użytkowników wstrzymano to chyba idzie w ta stronę. Niesamowite. Kto się dał w coś takiego wkręcić?

    • 19 1

    • Jako zupełnie nie ekspert osmiele się postawić tezę... (1)

      ... że w tej formie nigdy nie będzie to alternatywna forma transportu. Dla mieszkańców będzie to najwyżej okazyjny transport, a dla turystów z powodu formy rejestracji wcale nie będzie ciekawy lub wręcz niedostępny.

      Rowerów powinno być docelowo nie 4000 lecz min 15000.
      Powinny ładować się na stojakach.
      Oprócz użytkowania poprzez rejestrację powinna być dostępna forma z wykupem karty do użytkowania w np. punktach informacji turystycznej lub hotelach.
      Właściwie nie rozumiem dlaczego nie można było spiąć tego mevo z aktywnymi kartami mieszkańca. Ale rozumiem że to polska więc proste i logiczne rozwiązania nie przechodzą. No i rowery nie przypięte do stacji jak jest wiatr, dzięki reklamowemu zaglowi w tylnej części leżą na ziemi. Ale uszkodzenia tym spowodowane pokrywać będą przecież solidarnie użytkownicy, więc problem nie istnieje.

      • 7 0

      • Właściwie po co w ogóle te dziwaczne stojaki bez przypinania...

        ...można było postawić sam słupek z tablicą i namalować prostokąt. A przynajmniej, jak się by przewracały na wietrze to by się o ten stojak nie obijały.

        • 7 0

  • Logika??? (3)

    Redaktorze mylisz czasy !!!!! Skoro wstrzymano rejestracje to ilosc uzytkownikow rosla a nie rosniie!!! Do jakiej szkoly uczeszczales???

    • 10 2

    • polonista (1)

      czy co ?

      • 0 3

      • Dziennikarz to nie hydraulik, nieprawdaż?

        Więc i wymagania językowe są inne!

        • 3 0

    • Do gdańskiej.

      • 3 0

  • "Zabieramy Mevo spod OBC"

    Co ma niby na celu ta akcja? Zniechęcenie pracowników OBC do dojazdu do pracy na rowerze i powrót do samochodu, żeby przypadkiem popołudniowe korki na Grunwaldzkiej nie zmalały?

    • 20 3

  • Sobota

    Gdzie są rowery w sobotę rano 6 kwietnia? Pod stadionem , o 7.00 jest 58 sztuk na stacji bazowej. Chyba nie o taka alokacje chodziło. Na tzw. górnych dzielnicach może łącznie jest 5.

    • 13 1

  • Chore spoleczwnstwo (5)

    Gdzie jest Mevo? W niepowolanych rekach. Wczoraj, przechodzac Dolnym Wrzeszczem, natknalem sie na mlodych adeptow szkoly rowerowego driftu, ktorzy upodobali sobie jeden z rowerow publicznych. Niestety, chyba dopielo rozpoczynali swoja przygode w tej dziedzinie, bo regularnie ich proby jazdy na tylnim kole lub inne ekscesy konczyly sie na podlozu. Nastepnie, wracajac w nocy do domu ulica Rzeczypospolitej, spotkalem dwoch mezczyzn, ktorzy rowniez wypozyczyli rower Mevo, ale byli tak pijani, ze kazda ich proba jazdy na rowerze konczyla sie przewroceniem lub wjazdem w plot.
    Jak widac, ktos chcial dobrze, ale zapomnial, ze w Polsce mamy realia takie, jakie mamy i nie ma poszanowania wlasnosci innych lub publicznej. Ktos chcial dobrze, ale tzw. polactwo wybilo jak zwykle.

    • 16 10

    • nie wymyślaj głupot, zakało (2)

      !

      • 2 9

      • XD (1)

        Rzeczowa i górnolotna opinia, jak na prawdziwego polaka przystało.

        • 4 2

        • Bierz paszport i wypiep**aj kreaturo

          • 1 5

    • O czym mowa

      To za pieniądze cebulaka przecie

      • 2 0

    • no ale nextbike może łatwo obciążyć ich karą

      od tego jest żyroskop

      • 5 0

  • 100 ludzi (2)

    To ile średnio rowerów ma na łbie jeden fachowiec? Bo ja w rodzinie mam 8 i nikt mi za to nie płaci.

    • 11 1

    • 40 (1)

      • 2 0

      • Docelowo

        • 2 0

  • Rowery poza kontrolą (2)

    Witam. Gdynia ul. Jantarowa 13. Rower stoi trzecią dobę rozładowany :)

    • 14 0

    • Ile razy to zglosiles? (1)

      • 2 4

      • A co ma zgłaszć ?

        Czy on pracuje w mewo czy jak tam ta ... się nazywa.

        • 8 0

  • 3mam kciuki

    A ja trzymam kciuki zeby im sie udało.Super sprawa z tymi rowerami.Korki mniejsze, powietrze czystsze - popieram.Co prawda sam preferuje normalny rower, ale kazdy ruch na swiezym powietrzu sie liczy;)

    • 4 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum