Gdzie wytyczać ścieżki rowerowe: na jezdni, czy na chodniku?
Nowe drogi rowerowe powstają w Gdańsku przy nowo budowanych ulicach oraz są wytyczane przy ulicach już istniejących. W tym drugim przypadku bywa, że powstają w miejsce chodników.
Otwieranie kolejnych kilometrów dróg rowerowych cieszy tych mieszkańców, którzy poruszają się jednośladami. Problem w tym, że czasami szczęście rowerzysty może być zmartwieniem dla pieszego. Wciąż niestety bywa, że na wspólnej ścieżce piesi i rowerzyści nie są odpowiednio odseparowani.
Problem ten możemy napotkać chociażby na ul. Powstańców Warszawskich
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Podobna sytuacja może mieć miejsce po oddaniu do ruchu przebudowanego chodnika przy ul. Wosia Budzysza
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Trudno było inaczej zaplanować tę inwestycję. Dopiero w przyszłości, gdy po drugiej stronie torów tramwajowych powstanie nowa jezdnia, przy niej powstanie samodzielny chodnik - zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.
Część nowych dróg dla rowerów powstało kosztem chodników. Przykładem może być ścieżka w Oliwie wzdłuż ul. Rybińskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Tego typu rozwiązania sprawiają, że wzrasta niebezpieczeństwo wypadku z udziałem pieszego i rowerzysty. Z kolei rowerzyści nie chcą ścieżek na jezdniach, bo samo boją się sąsiedztwa samochodów. Mimo to miasto skłania się - chyba słusznie - właśnie ku takim rozwiązaniom.
- Wytyczanie ścieżek w miejscu chodników było błędem. Teraz realizujemy politykę budowania i wytyczania dróg dla rowerów w świetle jezdni. Przykłady już widać, choćby na ul. Rajskiej, gdzie wytyczono pas dla rowerzystów - tłumaczy Remigiusz Kitliński, odpowiedzialny za promocję komunikacji rowerowej w gdańskim magistracie.
W przyszłym roku pas dla rowerów powstanie na obu nitkach ul. Wita Stwosza
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Które rozwiązanie jest lepsze? Współistnienie rowerzystów i pieszych na coraz węższych chodnikach? Czy może wprowadzenie rowerów na pasy na jezdniach, z których i tak wiele jest już przeciążonych ruchem? Oba rozwiązania mają swoich zwolenników i przeciwników. Czas pokaże, którzy mają rację.
Miejsca
Opinie (324) ponad 20 zablokowanych
-
2011-11-28 21:40
Jak taki neptyk Konkolewski wymysla przepisy o ruchu drogowym
Tak długo będzie konflikt rowerzyści - samochody. Ten facet jest chory , tylko zakazy i nakazy by stawiał.
- 6 1
-
2011-11-28 21:49
Remigiusz Kitliński, odpowiedzialny za promocję komunikacji rowerowej (1)
facet jak sie okazuje juz nie jest zanic odpowiedzialny tylko za promocje jazdy rowerem hahah ale to mzna tylko plakac. bo nawet ta promocja mu niewychodzi ale co sie dziwic to kolejny przyspawany do stołka .który jest niekompetentny tylko zajmuje stanowisko po znajomosci.
- 17 6
-
2011-11-29 22:18
jak zawsze chrzanisz i smucisz
obrażając ludzi, o działalności których nie masz pojęcia
- 2 0
-
2011-11-28 21:56
(1)
Jeżdżę dużo rowerem i uważam że pas dla rowerów na jezdni to dobry pomysł. Rozwiązanie to jest obecne na zachodzie i się sprawdza. Piesi nie będą chodzić po ścieżkach a samochody będą widziały rowerzystę przed przecięciem pasa dla jednośladów. Często jeżdzę kolarką i muszę niestety stwierdzić że nie da się jeździć takim rowerem po obecnych ścieżkach - krawężniki, kratka, kostka brukowa itp...
- 18 4
-
2011-11-28 21:59
kolarką po jezdniach wiele lepiej nie jest. centrowanie raz w tygodniu
- 3 2
-
2011-11-28 22:02
Jazda "kolarką" po polskich drogach, to pewne wytrzepanie mózgu
Stanowczo odradzam!
- 5 8
-
2011-11-28 22:04
(1)
na chodniku! W Budapeszcie zrobili na głównej ulicy pas dla rowerów i teraz muszą zaprojektowac to jeszcze raz bo co jakiś czas rowerzyści tracą ucho kiedy otwierają się drzwi zaparkowanego samochodu. Jest niebezpiecznie bo są sobie te pasy dla rowerów i nagle przy wielkim skrzyrzowaniu się kończą...
- 4 4
-
2011-11-29 11:22
W Budapeszcie na jezdni dużego mostu wymalowali nocą sylwetki rowerów
i umieścili na znaku sylwetkę rowerzysty pozdrawiającego kierowców, jeździłem tam i po jezdniach, i po drogach dla rowerów, czułem się bezpiecznie wszędzie, tak jak i w Brukseli
- 1 0
-
2011-11-28 22:18
Największa beka ze 'ścieżki' rowerowej Sopot-Oliwa (6)
100m po jednej stronie - i potem przechodzimy przez ulicę i 100m po drugiej stronie. I potem przechodzimy przez ulicę i... 100 metrów po drugiej stronie i chyba jeszcze tak dwa razy - nie wiem dokładnie, bo nigdy nie udało mi się pokonać tej 'ścieżki' w całości. Zawsze w pewnym momencie 'pasowałem' i jechałem po chodniku.
Ci planiści to mają poczucie humoru, boki zrywać. :D- 40 6
-
2011-11-28 22:23
planiści i rowerowi biurokraci Budynia
dostają widocznie od metra
- 3 2
-
2011-11-28 22:31
w gdyni na morskiej masz to samo, tylko co 20 metrów:) (1)
- 8 0
-
2011-11-28 23:35
Nie narzekaj, rowerzyści w Gdyni będą niedługo mieć
kładkę 'donikąd' za 200baniek. :)
- 9 1
-
2011-11-28 23:41
Rower ma od niedawna pierwszeństwo -- ja uwielbiam te prawo-lewo
a w puszkach piana i bicie głową w kierę...
A ja tylko w ten sposób przypominam Budyniarzom jakiego udolnego
wybrali prezydęta- 4 2
-
2011-11-29 09:38
to nie są planiści
tylko lobbyści samochodowi, którzy tworzą drogi dla rowerów głównie po to, by był pretekst do wyrzucania cyklistów z jezdni, a nie po to, by stworzyć atrakcyjną alternatywę dla korzystania z samochodów
- 4 0
-
2011-11-29 09:49
papier i twardy dysk są cierpliwe i przyjmą każdy projekt
Ale to prawda, gdyby zważać na te debilnie wytyczone trasy to cały uzysk czasu wynikający z jazdy rowerem poszedł by na darmo przez czerwone światła na wielokrotną zmianę stron jezdni
- 2 0
-
2011-11-28 22:19
Sprawne poruszanie się rowerem tylko w świetle jezdni.
Ścieżki rowerowe w ciągu chodników powodują, że rowerzysta zamiast sprawnie przemieszczać się po mieście traci mnóstwo czasu na światłach przystosowanych dla pieszych.
- 11 3
-
2011-11-28 22:20
I tu źle i tam nie dobrze!!!
Na chodniku krzywe płyty
Na ulicy koleiny i dziury- 2 3
-
2011-11-28 22:23
prośba do policji o kontrolę oświetlenia rowerów (2)
Dlaczego policja i straż miejska nie mogą (nie chcą?) zrobić porządku z nieoświetlonymi rowerzystami.Staram się uważać na tych wariatów w rajtuzach, ale czasami po zmroku ich naprawdę nie widać.Wiem, że kiedy go nie zauważę będę miał kłopoty, ale on wcale nie myśli ,że na asfalcie będzie leżal on. P.S. Jak jadę rowerem wieczorem, mam włączone światła, które uważam, są ważniejsze niż szpanerski kask i rajtuzy.
- 26 3
-
2011-11-28 22:30
gorsze są batmany na wioskach i sieroty w czarnych płaszczach przenikające przez pasy na zasadzie pojawim się i znikam
- 6 0
-
2011-11-29 02:20
spelnione zyczenia
sa takie kontrole, pod GB i na Kartuskiej widzialem i zgadzam sie w 100%,oswietlenie jest obowiazkowe po zmroku!
- 2 0
-
2011-11-28 22:25
Kreatywny podoficer ma pomysł. Zamknąć ulice dla samochodów-otworzyć dla rowerów...
vide pomysł z Aleją Wojska Polskiego. kretyn czy przypadłośc ułomna????
- 3 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.