• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne plany związane z rozwojem ruchu rowerowego w Gdańsku

Krzysztof Kochanowicz
5 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Gdańsk - polską Mekką rowerową ? Gdańsk - polską Mekką rowerową ?

Pierwsza nowinka związana z rozwojem ruchu rowerowego w Gdańsku dotyczy Prezydenta Miasta Gdańska, który ubiega się o prawo organizacji w Gdańsku Światowego Kongresu Rowerowego Velo-city Global w 2014 roku. Druga, to krok w kierunku powołania Polskiej Unii Mobilności Aktywnej i poprawy warunków poruszania się pieszo, jeżdżenia rowerem, korzystania ze środków transportu publicznego i wszelkich innych form aktywnej mobilności w Gdańsku.



Gdańsk oficjalnym kandydatem do organizacji Velo-city Global 2014

Prezydent Miasta Gdańska podjął decyzję o ubieganie się o prawo organizacji w Gdańsku Światowego Kongresu Rowerowego Velo-city Global w 2014 roku.
Kongresy Velo-city organizowane są od roku 1980. Skupiają osoby zaangażowane w realizację działań ułatwiających korzystanie z roweru, jako codziennego środka transportu. Specjaliści inżynierii ruchu drogowego, zarządzania mobilnością, urbaniści, architekci, eksperci marketingu społecznego, ekolodzy i businessmani łączą siły z przedstawicielami samorządów oraz politykami najwyższych szczebli w celu propagowania korzyści wynikających z rozwoju ruchu rowerowego. Kongres organizowany jest przez Europejską Federację Cyklistów i trwa 6 dni. Od roku 2009 organizowane są naprzemiennie kongresy o zasięgu europejskim i ogólnoświatowym (global), o który ubiega się Gdańsk.
Program i struktura kongresu Velo-city Global zakłada pozyskanie prelegentów ze wszystkich sześciu kontynentów, ze szczególnym naciskiem na wybrane rejony świata.
W przypadku Velo-city w Sewilli w roku 2011 były to kraje hiszpańskojęzyczne i kraje basenu Morza Śródziemnego; w przypadku konferencji w Gdańsku będą to przede wszystkim kraje z Europy Środkowej i Wschodniej.

Powołanie Polskiej Unii Mobilności Aktywnej (PUMA)
Miasto Gdańsk, korzystając z zeszłorocznych doświadczeń Pierwszego Polskiego Kongresu Mobilności Aktywnej i podpisania Gdańskiej Karty Mobilności Aktywnej przez przedstawicieli kilkunastu samorządów przygotowuje inaugurację działania Polskiej Unii Mobilności Aktywnej (PUMA).
Stowarzyszenie to ma tworzyć warunki partnerskiej współpracy samorządów lokalnych, ale również organizacji pozarządowych, firm i poszczególnych osób zainteresowanych przygotowywaniem i wdrażaniem działań prowadzących do poprawy warunków poruszania się pieszo, jeżdżenia rowerem, korzystania ze środków transportu publicznego i wszelkich innych form aktywnej mobilności.
PUMA, korzystając z doświadczeń analogicznych struktur funkcjonujących w Niemczech, Francji, Hiszpanii i Kanadzie, które niedawno podpisały Deklarację Sewilską, ma przygotowywać polskie samorządy i inne podmioty do współpracy międzynarodowej, między innymi przy wykorzystaniu funduszy pozastrukturalnych UE w latach 2014-2020.
Celem działania PUMA będzie upowszechnianie dobrych praktyk stosowanych w krajach stosujących aktywną politykę zarządzania popytem na transport i promowania rozwiązań umożliwiających osiągnięcie celów zapisanych w Karcie Gdańskiej i Karcie Brukselskiej, przewidujących m.in. osiągnięcie 15% udziału ruchu rowerowego w strukturze podróży do roku 2020.

Źródło: Biuro Prasowe UMG

Opracował:

Opinie (76) 1 zablokowana

  • Żeby od tego pierdzenia w fotele konferencyjne zniwelowano chociaż kilka krawężników jakie można spotkać na ścieżkach rowerowych (3)

    to dopiero byłbym szczęśliwy.

    • 19 5

    • Paluszki samie się nie zjedzą ani Cola sama się nie wypije

      • 3 5

    • Paluszki ....

      to z Lao Tsy?

      • 0 0

    • i dziurzydła w przejazdach rowerowych...

      .. przez skrzyżowania - przykład z brzegu: przejazd przez Miszewskiego przy skrzyżowaniu z Grunwaldzką (przy domu książki). Tam mozna zgubic cały rower.

      • 7 2

  • Wymyślanie coraz to nowych nazw pisanych wielką literą (1)

    W tym krótkim artykule wymienionych jest tyle różnych tworów, dla których wymyślono skomplikowane, pięknie brzmiące nazwy:
    - Karta Gdańska
    - Karta Brukselska
    - Deklaracja Sewilska
    - Polska Unia Mobilności Aktywnej
    - Gdańska Karta Mobilności Aktywnej
    - Światowy Kongres Rowerowy
    - Europejska Federacja Cyklistów

    .. dalej nie piszę bu już się zmęczyłem.

    Można odnieść wrażenie, że związane jest to wszystko z poważnymi sprawami ale to tylko pozorne wrażenie

    • 14 7

    • dawno nie chodziłeś ani nie jeździłeś rowerem

      przez to się tak szybko przypuszczalnie męczysz

      • 3 5

  • Na żarty się komuś zebrało (4)

    Niby w jaki sposób: Powołanie Polskiej Unii Mobilności Aktywnej (PUMA) ma wpłynąć na rozwój ruchu rowerowego w Gdańsku? No jak? Co takiego wyjątkowego będzie mogło zrobić to stowarzyszenie?

    • 13 5

    • po pierwsze zmienić wyobraźnię mądrali (2)

      którzy twierdzą po pierwsze że rozwój miasta zależy tylko od budowy dróg
      po drugie że głównym zagrożeniem bezpieczeństwa ruchu drogowego są piesi, rowerzyści i drzewa
      po trzecie że miasto trzeba rozwijać z myślą przede wszystkich o ludziach a nie o potrzebach kierowców nie mających gdzie zaparkować po przejechaniu mniej niż 2 km ze swego domu

      zaczniesz kumać czy chcesz jeszcze?

      • 5 4

      • (1)

        Bosz, no dobra, spokojnie:

        Niby w jaki sposób: Powołanie Polskiej Unii Mobilności Aktywnej (PUMA) ma wpłynąć na zmianę wyobraźni mądrali którzy twierdzą po pierwsze że rozwój miasta zależy tylko od budowy dróg
        po drugie że głównym zagrożeniem bezpieczeństwa ruchu drogowego są piesi, rowerzyści i drzewa
        po trzecie że miasto trzeba rozwijać z myślą przede wszystkich o ludziach a nie o potrzebach kierowców nie mających gdzie zaparkować po przejechaniu mniej niż 2 km ze swego domu ?

        Co takiego wyjątkowego będzie mogło zrobić to stowarzyszenie w tym względzie czego nie robią, mnie próbują lub nie mogą robić obecnie funkcjonujące instytucje i organizacje?

        • 2 1

        • co najmniej sprowokować do myślenia

          od tego się wszystko zaczyna - w Gdańsku na tym forum właśnie się zaczęło, wspaniały trollu

          • 2 1

    • Korytko

      No cóż,powstanie pewno po to,aby Adamowicz mógł stworzyć nowe,super płatne miejsca pracy dla swoich kolegów/koleżanek...

      • 1 1

  • Stowarzyszenie da etaty

    a jak jest sie towarzyszem z pO to jakikolwiek etat jest odskocznia bo mozna pokazac o zobaczcie dzialal tam i tam to damy mu stolek inspektora i utworzymy nowy dzial przecia rodzine to on ma
    Czy wiecie że radnych w Gdańsku jest więcej niż w kilku podobnej wielkości miastach w USA razem wziętych !!!
    No ale nas stać na nierobów płacić

    • 7 6

  • A ja wolę pracę u podstaw i małe kroki... (6)

    Zamiast ą-ę konferencji (= oglądnia slajdów w powerpoint'ie i zagryzaniu ich ciasteczkami) wolałabym trochę więcej pracy u podstaw na poziomie samego miasta i otwarcia na kontakty z rowerzystami.

    Np. w wielu wątkach okołorowerowych pojawiają się uwagi na temat stanu ścieżek (dziur, łatania czerwonego asfaltu kostką, za wysokich krawężników) - chciałabym, aby służby odpowiedzialne za utrzymanie ścieżek uruchomiły np. na stronie internetowej formularz do zgłaszania takich miejsc (skoro po stanie ścieżek widać, że raczej nikt odpowiedzialny sie nimi nie interesuje i nie reaguje na bieżąco na uszkodzenia nawierzchni). Myślę, że rowerzyści chętnie pomogą w stworzeniu mapy takich miejsc "do poprawki".

    • 6 1

    • przyjdź na spotkanie projektu STER i przekaż swoje przemyślenia (4)

      warunki ruchu rowerowego w Gdańsku nie zależą tylko ani głównie od jakości nawierzchni dróg rowerowych ani sprawności w usuwaniu progów krawężnikowych wysokich na 2 cm, ale bardziej od sposobu rozwiązywania konfliktów między ruchem rowerowym a samochodowym

      • 5 3

      • (1)

        wiem, że nie "tylko ani głównie", ale "też" i to w rzucajacy się w oczy sposób - jakość dróg rowerowych jest pierwszą z rzeczy, ktorą zauważa ktoś kto jeździ po mieście rowerem.

        Musisz przyznać, że nie każdy kto wsiada na rower, aby przemieszczać się po mieście, ma w głowie strategię rozwoju ruchu rowerowego, ale założę się, że większość z nich wie i pamięta miejsca, w których można jadąc wręcz uszkodzić rower (choćby wielka wyrwa w asfalcie przy przejeździe przez Miszewskiego przy Domu Książki).

        Byłoby fajnie, gdyby w ramach wielkich koncepcji zadbać także o rzeczy zupełnie podstawowe (tu: jakośc dróg przekładająca się na zadowolenie z jazdy szeregowego rowerzysty).

        Przy okazji dzięki za info o projekcie STER. Swoją drogą, ciekawe czy jeżeli przyjadę na warsztaty rowerem, to czy znajdę go po ich zakończeniu... ;-)

        • 3 0

        • to zalezy jakim zamykaczem go przypniesz

          jak byłem ostatnio, to nie było problemu

          • 0 0

      • czytałeś o STeR? to chyba nie ten temat! Zrozumiałeś dobrze zorke5? Raczej nie. (1)

        w sprawie bieżącego utrzymania ścieżek nie trzeba przychodzić na jakieś spotkanie,
        od tego jest powołana odpowiednia firma zwana ZDiZ
        tam jest Dyżurny Inżynier Miasta, (sprawdź na stronie jego zadania)
        i się dzwoni całą dobę 58 52 44 500.
        A pomysł z formularzem Ok, ale może wystarczy telefon?

        • 1 0

        • Telefon do ZDiZ?

          >A pomysł z formularzem Ok, ale może wystarczy telefon?

          Chyba nie poskutkuje.
          W ubiegłym roku przy jakiejś okazji ktoś z ZDiZ tłumaczył się, że czerwony asfalt zamawiają tylko w większych ilościach, więc miejsc do poprawki musi się trochę nazbierać.

          I albo olali sprawę, albo ilość łat do wykonania jeszcze nie osiągnąła masy krytycznej, bo te przynajmniej roczne wypełniena z kostki na ścieżkach nadal mają się dobrze... (np. na Kościuszki)

          I stąd pomysł, aby ci, którzy regularnie przemieszczają się po scieżkach rowerowych wyręczyli ZDiZ i pomogli im skompletować w miarę pełną listę krytycznych miejsc - choćby po to, aby pokazać skalę problemu i wyrobić normę do zamówienia czerwonej mieszanki (skoro ZDiZ najwyraźniej nie bawi się w detal i nie reaguje na bieżąco).

          • 2 0

    • PUMA to właśnie taka praca u podstaw

      • 2 1

  • Ani władze ani nikt inny nie zmieni stanu ścieżek rowerowych więc oddajmy je w prywatne ręce

    .....a będzie jak z autostradami czysto ,gładko i bezpiecznie.Tylko ktoś kto jezdzi na rowerze wie o co chodzi urzędnicy nie!

    • 1 5

  • Zachęcam wszystkich pasibrzuchów aby przesiedli sie na rowerek:)

    • 6 0

  • Pasy dla nie wiadomo kogo (3)

    Dziś jechałem ul. Kładki koło Okopowej i zadziwiłem się nowymi pasami dla rowerów na ulicy, którą jeździ sporo aut, jest bardzo wąska i lokalni mieszkańcy zawsze muszą parkować auta na ulicy, nie mając parkingów. Pasy rowerowe oczywiście zastawione całkowicie. Brawo Budyń i spółka, płakać się chce na taki syf za nasze pieniądze. Jeśli w ten sposób Gdańsk ma być przyjazny mieszkańcom to ja dziękuję. Doprowadzi to wkrótce do wojny między kierowcami i rowerzystami jak na Wiejskiej w najgorszym wydaniu. Gratulacje.

    • 7 3

    • to że teraz jeździ sporo aut to nie znaczy że będzie zawsze tyle jeździć

      jak ktoś jest pieszym, rowerzystą i kierowcą to niekoniecznie pójdzie na wojnę o której mówisz, a której potyczki toczą się nie od wczoraj

      wojna trwa raczej między ludźmi z wyobraźnią i tymi, którzy mają z nią kłopoty, a nie między kierowcami a rowerzystami czy między rowerzystami a pieszymi.

      Na Półwiejskiej w Poznaniu nie ma żadnej wojny, tylko pomnik starego Marycha z rowerem; na Wiejskiej ( w Sejmie) nie było wojny tylko dyskusja, jak w parlamencie

      do społeczeństwa bezkonfliktowego dążył Adolf H. i Józef S. wiadomo jakie były tego skutki

      • 1 1

    • pasy są tanie (1)

      nie nazywaj od razu syfem, czegoś, co ci się nie podoba.

      • 2 2

      • niestety pasy wyznaczane w Gdańsku

        są bardzo kiepsko wykonane, nawet jak na warunki Polskie. Wystarczy porównać z tymi które są w Krakowie lub Poznaniu. Malowanki na chodnikach przy Parkingu City Forum to kompromitacja, poziom jak 20 lat temu na Zaspie

        • 3 2

  • Jeden z drugim, proponuję byście wzięli udział w WARSZTATACH:

    i tam wygłosili swoje racje. Bo póki co pierdzicie tylko w stołek i wiecznie narzekacie.
    Tu macie linka, gdzie,co i kiedy będzie prowadzone: http://rowery.trojmiasto.pl/Wez-udzial-w-warsztatach-na-temat-tras-rowerowych-w-Gdansku-n47664.html
    Mądralińscy, do dzieła !

    • 5 2

  • Czy na podwórku Urzędu Miejskiego nadal jest łamikółko? (1)

    To łamikółko jest (a może już nie jest? lepiej żeby nie było), doskonałą ilustracją różnicy, jaka istnieje pomiędzy opowieściami a rzeczywistością.

    • 4 1

    • zobacz, jak się zmienił kształt stojaków przed Urzędem Miejskim

      szukanie różnic ma sens

      jeszcze większy rozmowa na warsztatach STER
      wtedy się nie kryjemy za nickami

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum