Koniec roweru miejskiego w Sztokholmie. Co dalej z Mevo?
Władze Sztokholmu uznały, że roweru miejskiego nie da się już uratować, i poinformowały o rozwiązaniu umowy z City Bike Global. Ten sam operator ma też duże kłopoty z wdrożeniem Mevo 2.0 w naszej metropolii.
Lista wpadek i zaniedbań była długa - począwszy od problemów z terminową dostawą rowerów, przez awarie aplikacji, niewłaściwe funkcjonowanie baterie i silniki, aż po pękające ramy.
W tym samym czasie pojawiły się problemy w Trójmieście. Hiszpański operator wstrzymał dostawy elektrycznych rowerów (z 3 tys. z włoskiej fabryki przyjechało zaledwie 400 szt.), a po kłopotach z działaniem aplikacji zawieszono też testy wewnętrzne systemu, co było pierwszym krokiem do uruchomienia go w lipcu.
Dziś już wiadomo, że terminu nie da się dotrzymać.
Rozwiązanie umowy w Sztokholmie
W Sztokholmie chaos jednak się wzmagał. Kiedy wiosną doszło do poważnego wypadku, gdy w trakcie jazdy pękła rama w rowerze, a jego użytkownik trafił do szpitala, na początku maja władze Sztokholmu zdecydowały o bezterminowym zawieszeniu systemu i skierowaniu rowerów do badań.
I choć Hiszpanie zapewniali - także na konferencji w Gdańsku - że pracują nad rozwiązaniem problemu, to rozwiązaniu uległa... ich umowa w Sztokholmie.
Jak informują szwedzkie media, magistrat nie chciał zgodzić się na propozycję operatora, który na opanowanie sytuacji i znalezienie fabryki, która wyprodukuje inne rowery, potrzebował 9 miesięcy.
- To frustrujące. Rowery mogą pełnić bardzo istotną i uzupełniającą funkcję w systemie transportowym. Widać to po innych miastach, takich jak Londyn czy Nowy Jork - mówił we wtorek Lars Stromgren, wicemer Sztokholmu, po tym, jak magistrat poinformował o anulowaniu umowy z Hiszpanami.
Co zerwanie umowy w Sztokholmie oznacza dla Obszaru Metropolitalnego?
- Nie dopuścimy, żeby te same rowery, które były w Sztokholmie, wyjechały na ulice Obszaru Metropolitalnego - zastrzega Katarzyna Kołodziejska, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego. - Nasza umowa jest skonstruowana inaczej od sztokholmskiej z City Bike Global. Dzięki temu analizujemy kilka rozwiązań i ostateczną decyzję przedstawimy w ciągu kilku dni. Nie pozwolimy na uruchomienie systemu i oddanie go do użytku, dopóki wszystko nie będzie funkcjonowało prawidłowo. Ważne też, że w przeciwieństwie do Sztokholmu Operator Mevo nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia do momentu uruchomienia systemu.
Więcej szczegółów mamy poznać w połowie przyszłego tygodnia, na którą Obszar zapowiedział konferencję prasową.
Miejsca
Opinie (438) ponad 10 zablokowanych
-
2023-05-19 17:28
Mevo stop
Zrobić system normalnych rowerów - plus system zabezpieczeń - patrz system w Estonii - wystarczy i każdy będzie szczęśliwy - ten co ma rower i chce bezpiecznie zaparkować i ten co chce pożyczyć
- 2 1
-
2023-05-19 17:29
Ci ktorzy wzięli kase..
..z miasta powinni ją oddać z odsetkami.
- 5 1
-
2023-05-19 17:34
Może przejdźmy od razu do wersji 5.0
- 2 2
-
2023-05-19 17:40
Urzędnicy biorą wysokie łapówki od firm hulajnogowych
- 3 0
-
2023-05-19 17:44
Hulajnogi i rowery miejskie STOP.
Dość marnowania publicznych milionów. Prywatne najlepsze. Na rower i hulajnogę stać każdego.
- 4 0
-
2023-05-19 17:45
Dziesiątki milionów ulotniły się na MEVO?
- 3 0
-
2023-05-19 17:47
Ile ludzi miałoby mieszkanie miejskie za miliony z MEVO...
- 3 1
-
2023-05-19 17:50
to nie ma sensu
Jeżeli mamy mieć rower miejski to wyłącznie na zasadach rynkowych, za korzystanie którego w pełni płacą użytkownicy, tak jak to jest z hulajnogami. Chcesz? Jeździsz i płacisz. Nie chcesz - nie płacisz. Tylko taki sposób ma szansę na realizację, gdzie prywatna firma zainwestuje swoje pieniądze, żeby zarabiać i żeby przedsięwzięcie się finansowo spinało. Rower "miejski" nie dość, że będzie kosztował dziesiątki milionów to jak doskonale widzimy, będzie wyłącznie pasmem porażek.
- 2 0
-
2023-05-19 17:50
Stan umysłu Gdynia
To świadczy jak urzędnicy sprawdzają firmy,koleś kolesiowi,aby kasa się zgadzala
- 2 1
-
2023-05-19 17:50
Tylko firmy prywatne powinny zajmować się takimi usługami jak rowery dla każdego.
Miasto powinno skupić się na łataniu dziur w jezdniach.
- 7 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.