• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W niedzielę Mevo nie będzie działać

Michał Stąporek, Rafał Borowski
30 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 22:09 (30 marca 2019)
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy. Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy.

Nieco ponad 200 sprawnych rowerów było dostępnych w systemie Mevo w sobotę ok. godz. 13. Powinno być ich 1224. To oznacza, że gotowych do jazdy mogło być raptem 15 proc. rowerów. Przedstawiciel firmy Nextbike - która zarządza Mevo - informuje, że zwiększono już liczbę załóg, które zajmują się ładowaniem rowerowych baterii, a problem niesprawnych jednośladów zostanie szybko zredukowany.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Którym danym dotyczącym dostępności Mevo wierzysz?

Aktualizacja, godz. 22:08 W sobotę późnym wieczorem operator systemu Mevo poinformował, że w niedzielę system nie będzie działał.

"Popularność Mevo zaskoczyła. Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni.

To pozwoli na naładowanie wszystkich baterii w rowerach i zbudowanie zapasu, by w kolejnych dniach podobne sytuacje się nie powtórzyły.

Głównym problemem na pierwszym etapie wdrażania systemu były niedobory energii w bazach ładujących. Biorąc pod uwagę niespotykany dotąd tak wysoki wskaźnik wypożyczeń szybko okazało się, że punkt ładowania w Gdańsku jest niewystarczający. W piątek uruchomiony został dodatkowy punkt ładowania w Gdyni. Niestety, podczas ładowania wszystkich baterii naraz, w obydwu bazach w nocy z piątku na sobotę nastąpiły przeciążenia sieci, co na kilka godzin przerwało ładowanie.

- Trudności z dostarczeniem mocy to podstawowy problem w rozwoju polskiej elektromobilności, niestety natknęliśmy się na niego w praktyce - mówi rzecznik Nextbike Polska, Marek Pogorzelski.




70 w Gdańsku, 37 w Gdyni, 7 w Sopocie - tylko tyle dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście wskazywała po godz. 13 w sobotę strona Monitor-Mevo. Jak działa? Nie wiemy, prawdopodobnie pobiera dane z oficjalnej aplikacji systemu Mevo, ale pewności nie mamy. Powstała ona oddolnie i nie ma związku z firmą NextBike, która zarządza systemem rowerów miejskich w Trójmieście i na Pomorzu.

Nie ma więc pewności, że prezentowane przez nią dane są rzeczywiste i prawidłowe.

Oficjalna aplikacja Mevo nie pokazuje, ile rowerów jest dostępnych łącznie na terenie działania systemu. Trzeba by przejrzeć osobno wszystkie stacje Mevo, by to policzyć. Tak właśnie prawdopodobnie działa aplikacja amatorska.

Po kilku dniach korzystania z systemu Mevo wiadomo już jednak, że dane z oficjalnej aplikacji należy traktować z dystansem. Bywało, że aplikacja pokazywała pustą stację, a tymczasem stały na niej gotowe do jazdy rowery. Zdarzały się także sytuacje odwrotne.

Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście. Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście.
Dowodzą tego także głosy naszych czytelników, którzy od sobotniego poranka zasypują nas informacjami o braku dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście.

Niewykluczone więc, że pierwszego wolnego od pracy dnia działania systemu, w słoneczną sobotę, jedynie co piąty rower Mevo jest sprawny. We wtorek, 26 marca, gdy system ruszał, oficjalnie poinformowano, że w 14 miastach Pomorza udostępniono 1224 rowery.

Co się stało? Nextbike, czyli firma, która zarządza systemem Mevo, nie radzi sobie z wymienianiem zużytych baterii w rowerach. Pierwsze problemy z rozładowanymi bateriami pojawiły się w czwartek koło południa, a więc około 48 godzin po uruchomieniu systemu.

Tłumaczono wówczas, że mamy do czynienia z wyjątkową sytuacją, gdy wszystkie baterie rozładowały się w tym samym czasie - ponieważ wszystkie rowery zostały udostępnione jednocześnie. To z tego powodu naładowanie wszystkich baterii w krótkim czasie miało być wyjątkowo trudne.

Pojawiły się uspokajające komentarze, że na miasto ruszają ekipy, które będą wymieniać baterie. Część rowerów faktycznie "ożyła" i stała się dostępna, ale znakomita większość stała bezczynnie w swoich stacjach, czekając na naładowanie.

W sobotę sytuacja wyglądała jeszcze gorzej.

Baterie rozładowują się szybciej, niż zakładano



O wyjaśnienie tego problemu zwróciliśmy się do firmy Nextbike. Jej przedstawiciel nie ukrywa, że głównym winowajcą całego zamieszania jest zbyt szybkie rozładowywanie się baterii w rowerach Mevo. Warto pamiętać, że w pełni naładowana bateria umożliwia jazdę na dystansie ok. 60 km.

- Nie widziałem wcześniej strony, która rzekomo zlicza nasze dostępne rowery. Wiarygodne informacje o ich dostępności można znaleźć w aplikacji Mevo lub na stronie rowermevo.pl. Zapewniam, że rowerów Mevo jest tyle, ile powinno być, czyli 1224 sztuki. Te, które są niewidoczne na mapie, są zarezerwowane przez użytkowników albo mają rozładowane baterie. Nie ukrywam, że baterie rozładowują się szybciej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Każda bateria po pełnym załadowaniu umożliwia przejechanie co najmniej 60 km, może to się zmieniać w zależności od sposobu użytkowania - komentuje Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy firmy Nextbike.
To wersja oficjalna. Można w nią wierzyć lub nie. Wydaje się jednak, że bardziej prawdopodobnym wytłumaczeniem paraliżu Mevo jest to, że NextBike nie ma wystarczającej liczby baterii na wymianę. I dlatego działa tak mało rowerów.

Zwiększono liczbę załóg ładujących rowery



Wszystko wskazuje na to, że poziom zainteresowania rowerami Mevo po prostu przerósł najśmielsze oczekiwania zarządcy. Najlepiej obrazują to statystyki dotyczące wypożyczeń jednośladów. Nasz rozmówca zapewnia, że w związku z tym zwiększono liczbę załóg zajmujących się ładowaniem baterii, a problem powinien - nomen omen - rozładować się w ciągu najbliższych dni.

- Do wczoraj do północy odnotowaliśmy 38 tys. wypożyczeń rowerów, co przekłada się na ponad 10 tys. wypożyczeń na dobę. To ok. ośmiu wypożyczeń na jeden rower, czyli bardzo dużo i sporo więcej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Dążymy do tego, aby jak najszybciej zwiększyć nasze moce przerobowe, by szybciej wymieniać rozładowane baterie. Zwiększyliśmy już liczbę załóg, przez całą dobę jeżdżą po mieście i wymieniają rozładowane baterie. Mam nadzieję, że już niebawem ten problem zostanie rozwiązany i baterie będą szybciej ładowane - uzupełnia Pogorzelski.

Rozładowane rowery Mevo na jednej ze stacji w Chyloni

22:06 30 MARCA 19

PILNE! Rowery Mevo będą niedostępne w niedzielę (72 opinie)

- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo.
- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo. Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (1234) ponad 20 zablokowanych

  • To już 3 sukces Dulskiej. Zajadam popcorn i czekam na kolejne.

    • 20 10

  • Czy ktoś się łudził, że tam komuś zależy żeby zrobić komuś dobrze...?

    Przecież nie chodzi o to, żeby coś było dla ludzi, tylko o to, żeby odpowiednie osoby zarobiły...
    Tak samo jak z tristarem, koleją metropolitalną, stadionem w Letnicy.
    Niby coś jest, niby dla kogoś, ale korzysta garstka...

    • 20 2

  • Blinkee nie miał takich problemów. A temat trudniejszy. (2)

    • 15 2

    • tia, Blinkee miał od razu 1200 pojazdów w 14 gminach (1)

      jakie kryteria trudności stosujesz? Ile osób zarejestrowało się w systemie Blinkee? Porównaj tę liczbę z liczbą osób zarejestrowanych w systemie MEVO w ciągu pierwszych tygodni.

      • 1 1

      • ale że co niby... ktos nie wiedział że system na rowery ma być masowy?

        nie mieli czasu na testy?

        i tak są spóźnieni o 6 miesięcy

        czy do blinkee ktos dopłaca tak jak do tych rowerów? no własnie - dlatego potrafili (bo musieli) zrobić to tak, by funkcjonowało

        • 1 1

  • Dzikusy

    Jeszcze jakby wam jutro biedronki pozamykać to byłoby dopełnienie kataklizmu.

    • 12 2

  • Mi się drodzy ludzie wydaje po głębszych przemyśleniach i dzisiajszej podróży tym rowerem iż. Blokada pod pretekstem (2)

    Mi się drodzy ludzie wydaje po głębszych przemyśleniach i dzisiajszej podróży tym rowerem iż. Blokada pod pretekstem rozładowanej baterii to pretekst. Jakim cudem po skończeniu się baterii rower jest nie aktywny skoro napędzany jest łańcuchem i ruchem pedałów. Zrobione jest to po to aby zmniejszyć zużycie roweru. I tak musisz kupić pakiet i tak. Po co komu pakiet roczny skoro w zimę rowerów nie będzie tylko w okres ładnej pogody jeździ się rowerem. Oszustwo... Ciekawe kto na tym dobrze zarobi.

    • 16 7

    • Rowery mają być cały rok, zimą 30%
      Rower rozładowany jest uważany za niesprawny do jazdy i nie może być wypozyczany - gdyby nie to, nie mieliby potrzeby w ogóle ich wymieniania. Płaci sie za rower z wspomaganiem, to ma ono działać

      • 3 0

    • pomyśl nie tylko o tym, kto na tym zarobi, ale kto z tego skorzysta

      Spróbuj zauważyć, że skorzystają z tego nie tylko jeżdżący rowerami, ale także ci, którzy nadal będą jeździć samochodami: wielu konkurentów o miejsce do parkowania zniknie z miasta. Korzyści zdrowotne dla ludzi rezygnujących z siedzącego trybu życia przed kompem lub za kierownicą to także znaczne oszczędności wydatków na ochronę zdrowia. Życzę przyjemnego dnia ;-)

      • 1 0

  • Działa jak wszystko w tym miescie

    • 15 4

  • Dane są prawdziwe (1)

    Te same dane są na oficjalnej mapie tylko po prost nie są na niej wyświetlane. Da się to prosto sprawdzić i zrobiłem nawet do tego skrypt, który te dane wyświetla.

    Nigdy nie widziałem na mapie nawet 700 rowerów. Nawet w momencie otwarcia w systemie było nieco ponad 500 rowerów. Potem bywało powyżej 600 późnym wieczorem... Ktoś tu ściemnia lub system źle wyświetla dane. Obstawiam, że nigdy nie było 1200 rowerów. Nic na to nie wskazuje, że były.

    • 19 0

    • I to jest być może prawdziwe wyjaśnienie całej sytuacji.

      • 4 0

  • Gdzie jest magazyn tych rowerów, podobno tam wymieniają baterie. Wydaje mi sie ze jest to w jakimś garażu u Janusza. Dobrze ze jeszcze nie wykupilam abonamentu.

    • 18 1

  • answer

    oto chodzi ze grubasom nie chce sie pedalic

    • 7 1

  • Bilans

    Czy ktoś zrobił prawdziwy bilans energii tych rowerów? Przecież nawet rower stojący na nóżkach pobiera prąd do GPS oraz trakkera, który co kilka sekund wysyła sygnał SMS do serwera operatora o położeniu. Podobny problem (z rzeczywistym zużyciem paliwa) miał operator kolejki metropolitalnej. Różnica jest +100% w stosunku do założeń technicznych.

    • 15 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum