• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W niedzielę Mevo nie będzie działać

Michał Stąporek, Rafał Borowski
30 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 22:09 (30 marca 2019)
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy. Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy.

Nieco ponad 200 sprawnych rowerów było dostępnych w systemie Mevo w sobotę ok. godz. 13. Powinno być ich 1224. To oznacza, że gotowych do jazdy mogło być raptem 15 proc. rowerów. Przedstawiciel firmy Nextbike - która zarządza Mevo - informuje, że zwiększono już liczbę załóg, które zajmują się ładowaniem rowerowych baterii, a problem niesprawnych jednośladów zostanie szybko zredukowany.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Którym danym dotyczącym dostępności Mevo wierzysz?

Aktualizacja, godz. 22:08 W sobotę późnym wieczorem operator systemu Mevo poinformował, że w niedzielę system nie będzie działał.

"Popularność Mevo zaskoczyła. Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni.

To pozwoli na naładowanie wszystkich baterii w rowerach i zbudowanie zapasu, by w kolejnych dniach podobne sytuacje się nie powtórzyły.

Głównym problemem na pierwszym etapie wdrażania systemu były niedobory energii w bazach ładujących. Biorąc pod uwagę niespotykany dotąd tak wysoki wskaźnik wypożyczeń szybko okazało się, że punkt ładowania w Gdańsku jest niewystarczający. W piątek uruchomiony został dodatkowy punkt ładowania w Gdyni. Niestety, podczas ładowania wszystkich baterii naraz, w obydwu bazach w nocy z piątku na sobotę nastąpiły przeciążenia sieci, co na kilka godzin przerwało ładowanie.

- Trudności z dostarczeniem mocy to podstawowy problem w rozwoju polskiej elektromobilności, niestety natknęliśmy się na niego w praktyce - mówi rzecznik Nextbike Polska, Marek Pogorzelski.




70 w Gdańsku, 37 w Gdyni, 7 w Sopocie - tylko tyle dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście wskazywała po godz. 13 w sobotę strona Monitor-Mevo. Jak działa? Nie wiemy, prawdopodobnie pobiera dane z oficjalnej aplikacji systemu Mevo, ale pewności nie mamy. Powstała ona oddolnie i nie ma związku z firmą NextBike, która zarządza systemem rowerów miejskich w Trójmieście i na Pomorzu.

Nie ma więc pewności, że prezentowane przez nią dane są rzeczywiste i prawidłowe.

Oficjalna aplikacja Mevo nie pokazuje, ile rowerów jest dostępnych łącznie na terenie działania systemu. Trzeba by przejrzeć osobno wszystkie stacje Mevo, by to policzyć. Tak właśnie prawdopodobnie działa aplikacja amatorska.

Po kilku dniach korzystania z systemu Mevo wiadomo już jednak, że dane z oficjalnej aplikacji należy traktować z dystansem. Bywało, że aplikacja pokazywała pustą stację, a tymczasem stały na niej gotowe do jazdy rowery. Zdarzały się także sytuacje odwrotne.

Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście. Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście.
Dowodzą tego także głosy naszych czytelników, którzy od sobotniego poranka zasypują nas informacjami o braku dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście.

Niewykluczone więc, że pierwszego wolnego od pracy dnia działania systemu, w słoneczną sobotę, jedynie co piąty rower Mevo jest sprawny. We wtorek, 26 marca, gdy system ruszał, oficjalnie poinformowano, że w 14 miastach Pomorza udostępniono 1224 rowery.

Co się stało? Nextbike, czyli firma, która zarządza systemem Mevo, nie radzi sobie z wymienianiem zużytych baterii w rowerach. Pierwsze problemy z rozładowanymi bateriami pojawiły się w czwartek koło południa, a więc około 48 godzin po uruchomieniu systemu.

Tłumaczono wówczas, że mamy do czynienia z wyjątkową sytuacją, gdy wszystkie baterie rozładowały się w tym samym czasie - ponieważ wszystkie rowery zostały udostępnione jednocześnie. To z tego powodu naładowanie wszystkich baterii w krótkim czasie miało być wyjątkowo trudne.

Pojawiły się uspokajające komentarze, że na miasto ruszają ekipy, które będą wymieniać baterie. Część rowerów faktycznie "ożyła" i stała się dostępna, ale znakomita większość stała bezczynnie w swoich stacjach, czekając na naładowanie.

W sobotę sytuacja wyglądała jeszcze gorzej.

Baterie rozładowują się szybciej, niż zakładano



O wyjaśnienie tego problemu zwróciliśmy się do firmy Nextbike. Jej przedstawiciel nie ukrywa, że głównym winowajcą całego zamieszania jest zbyt szybkie rozładowywanie się baterii w rowerach Mevo. Warto pamiętać, że w pełni naładowana bateria umożliwia jazdę na dystansie ok. 60 km.

- Nie widziałem wcześniej strony, która rzekomo zlicza nasze dostępne rowery. Wiarygodne informacje o ich dostępności można znaleźć w aplikacji Mevo lub na stronie rowermevo.pl. Zapewniam, że rowerów Mevo jest tyle, ile powinno być, czyli 1224 sztuki. Te, które są niewidoczne na mapie, są zarezerwowane przez użytkowników albo mają rozładowane baterie. Nie ukrywam, że baterie rozładowują się szybciej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Każda bateria po pełnym załadowaniu umożliwia przejechanie co najmniej 60 km, może to się zmieniać w zależności od sposobu użytkowania - komentuje Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy firmy Nextbike.
To wersja oficjalna. Można w nią wierzyć lub nie. Wydaje się jednak, że bardziej prawdopodobnym wytłumaczeniem paraliżu Mevo jest to, że NextBike nie ma wystarczającej liczby baterii na wymianę. I dlatego działa tak mało rowerów.

Zwiększono liczbę załóg ładujących rowery



Wszystko wskazuje na to, że poziom zainteresowania rowerami Mevo po prostu przerósł najśmielsze oczekiwania zarządcy. Najlepiej obrazują to statystyki dotyczące wypożyczeń jednośladów. Nasz rozmówca zapewnia, że w związku z tym zwiększono liczbę załóg zajmujących się ładowaniem baterii, a problem powinien - nomen omen - rozładować się w ciągu najbliższych dni.

- Do wczoraj do północy odnotowaliśmy 38 tys. wypożyczeń rowerów, co przekłada się na ponad 10 tys. wypożyczeń na dobę. To ok. ośmiu wypożyczeń na jeden rower, czyli bardzo dużo i sporo więcej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Dążymy do tego, aby jak najszybciej zwiększyć nasze moce przerobowe, by szybciej wymieniać rozładowane baterie. Zwiększyliśmy już liczbę załóg, przez całą dobę jeżdżą po mieście i wymieniają rozładowane baterie. Mam nadzieję, że już niebawem ten problem zostanie rozwiązany i baterie będą szybciej ładowane - uzupełnia Pogorzelski.

Rozładowane rowery Mevo na jednej ze stacji w Chyloni

22:06 30 MARCA 19

PILNE! Rowery Mevo będą niedostępne w niedzielę (72 opinie)

- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo.
- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo. Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (1234) ponad 20 zablokowanych

  • Do Rektora PG Wydz. Eelktryczny i energa sa wesprzyjcie błyskawicznie Obywateli Pomorza! (1)

    Elektro Kopenhaga w Trójmieście! 115 lat PG i Energetyki zobowiązuje ! Rozwiążcie pilny praktyczny problem techniczny jak w programie kosmicznym Hiuston ! Apel do Studentów, Absolwentów i Naukowców Politechniki Gdańskiej oraz Koncernu energa sa! Pomóżcie mieszkańcom Pomorza w błyskawicznym rozwoju elektrocyklistyki. Kochani błyskawicznie wesprzyjcie wiedzą i pomysłówością Wydziału elektrycznego PG i dostawcy energii na Pomorzu do punktów ładowania akumulatorów rowerowych Zarządcę zaskoczonego rakietową popularnością rowerów elektrycznych MEVO. Tego wymaga bum na elektrorowery! 34 000 zarejestrowanych w trzy dni to rekord świata! Do 100 000 chętnych dobijemy w tydzień jak rowery będą całą dobę sprawne i naładowane. Gdy powoli rozwija się sieć ładowarek samochodowych to wesprzyjcie Zarządcę technicznie na taki odzew społeczny dla elektrorowerowego ststemu MEVO w naszym ukochanym Pomorzu. Dlaczego nie ma ładowarek bezprzewodowych w miejscach postojowych rowerów elektrycznych. Jak to szybko i tanio rozwiązać. Ile punktów ładowania elektrorowerów powinno być w każdym mieście czy miejscowości gdzie są. Dlaczego system monitorowania nie oddaje prawidłowo sytuacji jaką widzi się tam gdzie rowery mają postoje? Piękne zadanie praktyczne na kilka prac studentów i doktoratów. My mieszkańcy POmorza dumni z uczelni technicznej PG, liczymy na wsparcie i do maja 2019 roku rozwiązanie problemów raczkowania dla elektrocyklistów z Pomorza i kraju

    • 5 12

    • To nie jest problem techniczny tyljo organizacyj y

      Wdrozenie elektrycznego MEVO w tym ksztalcie to byla glupota. Zalozenie, ze bedzie ktos jezdzil i wymienial baterie to glupota i prowizorka....

      • 6 1

  • Kolejny miś na miarę naszych możliwości

    i to nie jest nasze ostatnie słowo. O protokole zniszczenia pomyślimy później.
    Na wstępie - cennik skomplikowany jak oferta operatora telekomunikacyjnego z przed 10 lat.
    Codzienna obsługa rowerów - samochodami, które będą stać w korkach. A przecież te samochody są złe, niedobre. Gdzie sens, gdzie logika?
    Trwałość, dostępność itp. to dopiero będzie plaga. Jak te rowery zaczną się psuć to dalej operator nie nadąży za naprawami o oprócz baterii problemem będą te niesprawne mechanicznie.
    Ekologia - same baterie są na pewno elementem, który będzie wymagał przy takim użytkowaniu i zmiennych warunkach szybkich wymian na nowe. Co ze starymi?
    Zdarzyło mi się wiele razy korzystać z systemu w stolicy i poznaniu - stan tych rowerów pozostawia wiele do życzenia i naprawdę coraz ciężej znaleźć coś czym da radę jeździć bez problemu. A tam nie ma baterii i wspomagania.
    Stacje rowerów. Widziałem jak poobdrapywane są te proszkowo malowane elementy - czemu nie mogły być zrobione z czegoś bardziej odpornego?. Pytanie do czego one służą (już wielu zadało). Może wystarczyło ukryć urządzenia pod chodnikiem i wymalować obszar zostawiania rowerów farbą? Niestety miś musi kosztować.
    A najgorsze jest to, że jest to zbudowane za publiczne pieniądze. Gdyby to była prywatna inicjatywa - to ok. niech sobie robią co chcą. Ja chciałbym wiedzieć ile co roku będę dopłacać do tego systemu z podatków. Bo to takie typowe w demokracji i socjaliźmie żeby zmuszać ludzi do płacenia za fanaberie i pomysły innych. Już to kiedyś przerabialiśmy i takie rzeczy nigdy dobrze się nie kończą.

    • 38 2

  • rowery..

    co to ludzie ni emaja swoich rowerow żeby musieli korzystać z takiego badziewia?

    • 13 2

  • (1)

    a może w systemie nie przewidzieli zmiany czasu?

    • 8 3

    • ten od minusa coś wie?

      • 0 0

  • Tak się dyma

    lemingi, hahahah:D

    • 17 3

  • Mevo

    Ponad 1200 baterii plus zapas

    Cala operacja w ciagu 24 h chyba pekne ze smiechu.Sciemniac to my a nie nas.Chinszczyzna sie czesto psuje.Inauguracja na 2.

    • 14 1

  • Nie rozumiem. Każdym rowerem elektrycznym można jeździć zwyczajnie pedałując po wyczerpaniu akumulatora. Czemu tu tak nie można? Skanujesz w apce nr roweru i jedziesz tyle w temacie.

    • 13 2

  • (2)

    Jestem ciekawe jak wygląda to ich centrum ładowania, że jakieś sieci nie wytrzymały. Warto temat poruszyć i zaprezentować tą infrastrukturę rozwiewając pojawiające się wątpliwości co do przygotowania tych pomieszczeń do tego typu działalności.

    • 24 0

    • Dokładnie i to powinna zrobić władza w osobie najważniejszej! Pewnie jest tak, że mają 10 stanowisk ładowania na 1000 rowerów. Jedno auto do zbierania rowerów, ciekawe czy przystosowane i czy nie niszczy rowerów...ten biały co zbiera rowery to chyba nie jest auto przystosowane... tezeba dorawdzić ile osób jest zatrudnionych na umowę o pracę do ładowania, bo przecież to był przetarg społeczny.Takich prostych pytań jest wiele a uzyskanie odpowiedzi jest niemożliwe.I ostatnie, gdzie jest hala do ładowania baterii, bo z info prasowego to wynika, że chyba w jakiejś piwnicy są ładowane, bo łącze w energa nie jest w stanie dostarczyć prądu. Bareja wiecznie żywy!

      • 4 0

    • system przedłużaczy

      podłączony do gniazdka w starej kamienicy z aluminiową instalacją. Jak włączają ładowanie serwer PC pada.

      • 2 0

  • W dzikim kraju, prawidłowo i dobrze to może działać co najwyżej system wynagrodzeń prezesów NBP

    Głównym problemem na pierwszym etapie wdrażania systemu były niedobory energii w bazach ładujących. Biorąc pod uwagę niespotykany dotąd tak wysoki wskaźnik wypożyczeń szybko okazało się, że punkt ładowania w Gdańsku jest niewystarczający. W piątek uruchomiony został dodatkowy punkt ładowania w Gdyni. Niestety, podczas ładowania wszystkich baterii naraz, w obydwu bazach w nocy z piątku na sobotę nastąpiły przeciążenia sieci, co na kilka godzin przerwało ładowanie.

    - Trudności z dostarczeniem mocy to podstawowy problem w rozwoju polskiej elektromobilności, niestety natknęliśmy się na niego w praktyce - mówi rzecznik Nextbike Polska, Marek Pogorzelski.

    Czytaj więcej na:
    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Kto-lepiej-liczy-czynne-rowery-Mevo-n133123.html#tri

    • 3 6

  • Śmiech czy zaduma...

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum