• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W niedzielę Mevo nie będzie działać

Michał Stąporek, Rafał Borowski
30 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 22:09 (30 marca 2019)
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy. Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy.

Nieco ponad 200 sprawnych rowerów było dostępnych w systemie Mevo w sobotę ok. godz. 13. Powinno być ich 1224. To oznacza, że gotowych do jazdy mogło być raptem 15 proc. rowerów. Przedstawiciel firmy Nextbike - która zarządza Mevo - informuje, że zwiększono już liczbę załóg, które zajmują się ładowaniem rowerowych baterii, a problem niesprawnych jednośladów zostanie szybko zredukowany.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Którym danym dotyczącym dostępności Mevo wierzysz?

Aktualizacja, godz. 22:08 W sobotę późnym wieczorem operator systemu Mevo poinformował, że w niedzielę system nie będzie działał.

"Popularność Mevo zaskoczyła. Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni.

To pozwoli na naładowanie wszystkich baterii w rowerach i zbudowanie zapasu, by w kolejnych dniach podobne sytuacje się nie powtórzyły.

Głównym problemem na pierwszym etapie wdrażania systemu były niedobory energii w bazach ładujących. Biorąc pod uwagę niespotykany dotąd tak wysoki wskaźnik wypożyczeń szybko okazało się, że punkt ładowania w Gdańsku jest niewystarczający. W piątek uruchomiony został dodatkowy punkt ładowania w Gdyni. Niestety, podczas ładowania wszystkich baterii naraz, w obydwu bazach w nocy z piątku na sobotę nastąpiły przeciążenia sieci, co na kilka godzin przerwało ładowanie.

- Trudności z dostarczeniem mocy to podstawowy problem w rozwoju polskiej elektromobilności, niestety natknęliśmy się na niego w praktyce - mówi rzecznik Nextbike Polska, Marek Pogorzelski.




70 w Gdańsku, 37 w Gdyni, 7 w Sopocie - tylko tyle dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście wskazywała po godz. 13 w sobotę strona Monitor-Mevo. Jak działa? Nie wiemy, prawdopodobnie pobiera dane z oficjalnej aplikacji systemu Mevo, ale pewności nie mamy. Powstała ona oddolnie i nie ma związku z firmą NextBike, która zarządza systemem rowerów miejskich w Trójmieście i na Pomorzu.

Nie ma więc pewności, że prezentowane przez nią dane są rzeczywiste i prawidłowe.

Oficjalna aplikacja Mevo nie pokazuje, ile rowerów jest dostępnych łącznie na terenie działania systemu. Trzeba by przejrzeć osobno wszystkie stacje Mevo, by to policzyć. Tak właśnie prawdopodobnie działa aplikacja amatorska.

Po kilku dniach korzystania z systemu Mevo wiadomo już jednak, że dane z oficjalnej aplikacji należy traktować z dystansem. Bywało, że aplikacja pokazywała pustą stację, a tymczasem stały na niej gotowe do jazdy rowery. Zdarzały się także sytuacje odwrotne.

Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście. Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście.
Dowodzą tego także głosy naszych czytelników, którzy od sobotniego poranka zasypują nas informacjami o braku dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście.

Niewykluczone więc, że pierwszego wolnego od pracy dnia działania systemu, w słoneczną sobotę, jedynie co piąty rower Mevo jest sprawny. We wtorek, 26 marca, gdy system ruszał, oficjalnie poinformowano, że w 14 miastach Pomorza udostępniono 1224 rowery.

Co się stało? Nextbike, czyli firma, która zarządza systemem Mevo, nie radzi sobie z wymienianiem zużytych baterii w rowerach. Pierwsze problemy z rozładowanymi bateriami pojawiły się w czwartek koło południa, a więc około 48 godzin po uruchomieniu systemu.

Tłumaczono wówczas, że mamy do czynienia z wyjątkową sytuacją, gdy wszystkie baterie rozładowały się w tym samym czasie - ponieważ wszystkie rowery zostały udostępnione jednocześnie. To z tego powodu naładowanie wszystkich baterii w krótkim czasie miało być wyjątkowo trudne.

Pojawiły się uspokajające komentarze, że na miasto ruszają ekipy, które będą wymieniać baterie. Część rowerów faktycznie "ożyła" i stała się dostępna, ale znakomita większość stała bezczynnie w swoich stacjach, czekając na naładowanie.

W sobotę sytuacja wyglądała jeszcze gorzej.

Baterie rozładowują się szybciej, niż zakładano



O wyjaśnienie tego problemu zwróciliśmy się do firmy Nextbike. Jej przedstawiciel nie ukrywa, że głównym winowajcą całego zamieszania jest zbyt szybkie rozładowywanie się baterii w rowerach Mevo. Warto pamiętać, że w pełni naładowana bateria umożliwia jazdę na dystansie ok. 60 km.

- Nie widziałem wcześniej strony, która rzekomo zlicza nasze dostępne rowery. Wiarygodne informacje o ich dostępności można znaleźć w aplikacji Mevo lub na stronie rowermevo.pl. Zapewniam, że rowerów Mevo jest tyle, ile powinno być, czyli 1224 sztuki. Te, które są niewidoczne na mapie, są zarezerwowane przez użytkowników albo mają rozładowane baterie. Nie ukrywam, że baterie rozładowują się szybciej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Każda bateria po pełnym załadowaniu umożliwia przejechanie co najmniej 60 km, może to się zmieniać w zależności od sposobu użytkowania - komentuje Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy firmy Nextbike.
To wersja oficjalna. Można w nią wierzyć lub nie. Wydaje się jednak, że bardziej prawdopodobnym wytłumaczeniem paraliżu Mevo jest to, że NextBike nie ma wystarczającej liczby baterii na wymianę. I dlatego działa tak mało rowerów.

Zwiększono liczbę załóg ładujących rowery



Wszystko wskazuje na to, że poziom zainteresowania rowerami Mevo po prostu przerósł najśmielsze oczekiwania zarządcy. Najlepiej obrazują to statystyki dotyczące wypożyczeń jednośladów. Nasz rozmówca zapewnia, że w związku z tym zwiększono liczbę załóg zajmujących się ładowaniem baterii, a problem powinien - nomen omen - rozładować się w ciągu najbliższych dni.

- Do wczoraj do północy odnotowaliśmy 38 tys. wypożyczeń rowerów, co przekłada się na ponad 10 tys. wypożyczeń na dobę. To ok. ośmiu wypożyczeń na jeden rower, czyli bardzo dużo i sporo więcej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Dążymy do tego, aby jak najszybciej zwiększyć nasze moce przerobowe, by szybciej wymieniać rozładowane baterie. Zwiększyliśmy już liczbę załóg, przez całą dobę jeżdżą po mieście i wymieniają rozładowane baterie. Mam nadzieję, że już niebawem ten problem zostanie rozwiązany i baterie będą szybciej ładowane - uzupełnia Pogorzelski.

Rozładowane rowery Mevo na jednej ze stacji w Chyloni

22:06 30 MARCA 19

PILNE! Rowery Mevo będą niedostępne w niedzielę (72 opinie)

- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo.
- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo. Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (1234) ponad 20 zablokowanych

  • Zawiedziony ... (1)

    Chciałem wypróbować dzisiaj na Letnicy, jak to działa, ale nie udało się: wszystkie 6 rowerów miało rozładowane baterie. Generalnie ktoś kto to wszystko wymyślił to miał dobrą ideę, ale wykonanie projektu to już zgliszcza na starcie. W dobie tak rozwiniętych symulacji, systemów zarządzania itp. bzdetów nikt nie przewidział najprostszych problemów? Wychodzi na to, że ktoś miał na tym dobrze zarobić i zarobił ... a szkoda bo naprawdę mogła być fajna sprawa. Odżałuję swoje 10 zł na próbę, ale już nawet do tego nie podejdę. Wole swojego MTB :) Tak samo nigdy nie kupię EV ... ciekawe jak sobie poradzą z tym tematem w skali kraju, skoro roweru nie da się uruchomić :)? A może miało się nie dać?

    • 21 1

    • Elektryk się świetny, ale nie ten co dają w Mevo, musisz spróbować to się przekonasz :) Mevo Cię nie przekona.

      • 2 1

  • Neudělala nic a nic

    Házet kalhoty. Můžete si tyto kola na konci svého ptáka

    • 13 1

  • 10 zeta poszło w pi*du

    hahhaha

    • 13 6

  • (2)

    banda d**ili komentuje.... zapewne dlatego szczur ma 80% poparcia, czy w trojmiescie mieszkaja sami idioci?? poczytajcie co piszecie !!

    • 7 12

    • (1)

      Toś błysnął ktosiu :)

      • 2 1

      • stwierdzilem fakty, zamiast sie cieszyc to narzekacie, mevo w koncu ruszy i oprocz tego niebawem pojawi sie konkurencja. myslcie gamonie!!

        • 0 10

  • czy ktoś może dać link do pliku .apk tej aplikacji?
    pobranie ze "sklepu google" nie wchodzi w grę,
    bo te woły zrobiły aplikację "sklep" której nie trawi mój blackberry
    choć trawi wszytkie aplikacje które tam są

    wiem, kretynizm. tym niemniej, ma ktoś link bezpośredni do pliku .apk?

    • 2 4

  • I bardzo dobrze , szkoda ze tylko w niedziele nie będą działać;(;(;(

    • 8 1

  • Żal mi naiwnych (3)

    Którzy z dobrego serca nakręcili się na ten pożal się Boże rower miejski.
    przecież wystarczy podstawowa wiedza z ekonomii i jakieś podstawy fizyki żeby rozumieć że ten cały pseudo projekt nie spinal się od samego początku. Śmieciowa te chińskie podzespoły, niskiej jakości baterie, komiczne stojaki i pomysł z wożeniem baterii czy też rowerów do naładowania nomen omen samochodami które generują zanieczyszczenia już w ogóle nie wspomnę o tym skąd bierze się energia elektryczna do ładowania tych rowerów bo pewnie co niektórzy fanatycy ekologii eksplodują jak się dowiedzą skąd ten prąd trafia lub powinien trafiać (bo na razie wszystkie prawie są rozładowane) do tych ekologicznych rowerów. Jest to całkiem śmieszne ale śmieszniejsze jest jak elegancko oszukano podatników mieszkańców oraz turystów. Zero testu zero planowania zero kontroli zero nadmiarowości natomiast 100% głupoty i amatorszczyzny. Jest to sytuacja którą Amerykanie nazywają bardzo ładnym zwrotem 'train wreck', dodajmy jeszcze ze ten train wreck odbywa sie w 'slow motion'. nawet jeżeli ten system kiedykolwiek uzyska cokolwiek zbliżonego do funkcjonalności w co szczerze wątpię to nie polecam nikomu korzystania z jego usług a już na pewno nie podałbym takiej firmie swoich danych osobowych. chyba że wiedza klakierow mevo (tych płatnych oraz fanatyków którzy podnieśli się rowerem miejskim w Trójmieście w końcu to taka nowoczesna europejska metropolia że taki rower to wielka sensacja tutaj) z zakresu bezpieczeństwa danych jest tak samo duża jak wiedza z zakresu planowania i wdrażania tego typu projektów jak mevo... To wtedy gratuluję.... A teraz przypominam że ostatni gasi światło :)

    • 35 7

    • punkt

      podpisuję się również, czas kupić własny rower :)

      • 4 0

    • Mówimy o kraju w którym na maturze ma być religia, a nie matematyka.

      • 4 0

    • projekt się nie spina

      ale firma doświadczona. to nie jest ich pierwszy projekt, ani dziesiąty, prowadzą ich kilkadziesiąt

      to nie są chińskie rowery, w sensie najtańsze byle co - to by sie nie opłaciło, za każdy niesprawny rower firma ma karę (mają czas na usuniecie usterki)

      Nie wożą rowerów do ładowania, robią tylko nocną relokację

      • 2 1

  • (1)

    Sądzę że ta strona Monitor-Mevo podaje ile rowerów jest gotowych do wypożyczenia.
    Natomiast nie podaje ile rowerów w tej chwili jest wypożyczonych.

    Dziś w mieście jeździło dużo rowerów Mevo i oczywiście na stojakach i w aplikacji ich brakowało, dlatego że jeździły po mieście wypożyczone.

    • 8 2

    • Dziś

      Nie działa ani jeden rower !!

      • 0 2

  • re (1)

    kupiłem za kilka stów duński rower miejski ,używany ale super stan.Dbam o niego bo jest unikatowy w tym kraju. Jak można sie s..ć za tym mevo badziewiem

    • 7 4

    • oh

      pewnie jumany

      • 5 1

  • Ściema na maxa (2)

    Firma Nexbike, leci sobie w kulki.
    Uruchomili 1/3 systemu, a nie mają wystarczającej ekipy oraz baterii do wymiany tej garstki rowerów.
    To jest kpina i robienie sobie jaj z użytkowników.
    Bez sensu.

    • 27 1

    • Racja (1)

      Powinni miec zapasowych baterii przynajmniej w ilosci 2/3 wszystkich rowerow. Wtedy ladowalo by sie sukcesywnie na spokojnie i szybko wymienialo. A poza tym co to znaczy "przeciazenie stacji ladowania"? Stacja ma okreslona ilosc baterii ktora moze jednoczesnie ladowac i do tego odpowiednio dobrane zabezpieczenia ktore musza! wytrzymwac! Jak zabezpieczenia wyrzucily to stacje po prostu gamonie przeciazyli tzn. podlaczyli wiecej niz mozna bylo - Gamonie!

      • 5 0

      • baterii powinno być 3x tyle co rowerów

        jedna w rowerze, druga w gotowości do wymiany (w samochodzie serwisanta) i trzecie się ładuje

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum