• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W niedzielę Mevo nie będzie działać

Michał Stąporek, Rafał Borowski
30 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 22:09 (30 marca 2019)
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy. Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy.

Nieco ponad 200 sprawnych rowerów było dostępnych w systemie Mevo w sobotę ok. godz. 13. Powinno być ich 1224. To oznacza, że gotowych do jazdy mogło być raptem 15 proc. rowerów. Przedstawiciel firmy Nextbike - która zarządza Mevo - informuje, że zwiększono już liczbę załóg, które zajmują się ładowaniem rowerowych baterii, a problem niesprawnych jednośladów zostanie szybko zredukowany.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Którym danym dotyczącym dostępności Mevo wierzysz?

Aktualizacja, godz. 22:08 W sobotę późnym wieczorem operator systemu Mevo poinformował, że w niedzielę system nie będzie działał.

"Popularność Mevo zaskoczyła. Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni.

To pozwoli na naładowanie wszystkich baterii w rowerach i zbudowanie zapasu, by w kolejnych dniach podobne sytuacje się nie powtórzyły.

Głównym problemem na pierwszym etapie wdrażania systemu były niedobory energii w bazach ładujących. Biorąc pod uwagę niespotykany dotąd tak wysoki wskaźnik wypożyczeń szybko okazało się, że punkt ładowania w Gdańsku jest niewystarczający. W piątek uruchomiony został dodatkowy punkt ładowania w Gdyni. Niestety, podczas ładowania wszystkich baterii naraz, w obydwu bazach w nocy z piątku na sobotę nastąpiły przeciążenia sieci, co na kilka godzin przerwało ładowanie.

- Trudności z dostarczeniem mocy to podstawowy problem w rozwoju polskiej elektromobilności, niestety natknęliśmy się na niego w praktyce - mówi rzecznik Nextbike Polska, Marek Pogorzelski.




70 w Gdańsku, 37 w Gdyni, 7 w Sopocie - tylko tyle dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście wskazywała po godz. 13 w sobotę strona Monitor-Mevo. Jak działa? Nie wiemy, prawdopodobnie pobiera dane z oficjalnej aplikacji systemu Mevo, ale pewności nie mamy. Powstała ona oddolnie i nie ma związku z firmą NextBike, która zarządza systemem rowerów miejskich w Trójmieście i na Pomorzu.

Nie ma więc pewności, że prezentowane przez nią dane są rzeczywiste i prawidłowe.

Oficjalna aplikacja Mevo nie pokazuje, ile rowerów jest dostępnych łącznie na terenie działania systemu. Trzeba by przejrzeć osobno wszystkie stacje Mevo, by to policzyć. Tak właśnie prawdopodobnie działa aplikacja amatorska.

Po kilku dniach korzystania z systemu Mevo wiadomo już jednak, że dane z oficjalnej aplikacji należy traktować z dystansem. Bywało, że aplikacja pokazywała pustą stację, a tymczasem stały na niej gotowe do jazdy rowery. Zdarzały się także sytuacje odwrotne.

Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście. Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście.
Dowodzą tego także głosy naszych czytelników, którzy od sobotniego poranka zasypują nas informacjami o braku dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście.

Niewykluczone więc, że pierwszego wolnego od pracy dnia działania systemu, w słoneczną sobotę, jedynie co piąty rower Mevo jest sprawny. We wtorek, 26 marca, gdy system ruszał, oficjalnie poinformowano, że w 14 miastach Pomorza udostępniono 1224 rowery.

Co się stało? Nextbike, czyli firma, która zarządza systemem Mevo, nie radzi sobie z wymienianiem zużytych baterii w rowerach. Pierwsze problemy z rozładowanymi bateriami pojawiły się w czwartek koło południa, a więc około 48 godzin po uruchomieniu systemu.

Tłumaczono wówczas, że mamy do czynienia z wyjątkową sytuacją, gdy wszystkie baterie rozładowały się w tym samym czasie - ponieważ wszystkie rowery zostały udostępnione jednocześnie. To z tego powodu naładowanie wszystkich baterii w krótkim czasie miało być wyjątkowo trudne.

Pojawiły się uspokajające komentarze, że na miasto ruszają ekipy, które będą wymieniać baterie. Część rowerów faktycznie "ożyła" i stała się dostępna, ale znakomita większość stała bezczynnie w swoich stacjach, czekając na naładowanie.

W sobotę sytuacja wyglądała jeszcze gorzej.

Baterie rozładowują się szybciej, niż zakładano



O wyjaśnienie tego problemu zwróciliśmy się do firmy Nextbike. Jej przedstawiciel nie ukrywa, że głównym winowajcą całego zamieszania jest zbyt szybkie rozładowywanie się baterii w rowerach Mevo. Warto pamiętać, że w pełni naładowana bateria umożliwia jazdę na dystansie ok. 60 km.

- Nie widziałem wcześniej strony, która rzekomo zlicza nasze dostępne rowery. Wiarygodne informacje o ich dostępności można znaleźć w aplikacji Mevo lub na stronie rowermevo.pl. Zapewniam, że rowerów Mevo jest tyle, ile powinno być, czyli 1224 sztuki. Te, które są niewidoczne na mapie, są zarezerwowane przez użytkowników albo mają rozładowane baterie. Nie ukrywam, że baterie rozładowują się szybciej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Każda bateria po pełnym załadowaniu umożliwia przejechanie co najmniej 60 km, może to się zmieniać w zależności od sposobu użytkowania - komentuje Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy firmy Nextbike.
To wersja oficjalna. Można w nią wierzyć lub nie. Wydaje się jednak, że bardziej prawdopodobnym wytłumaczeniem paraliżu Mevo jest to, że NextBike nie ma wystarczającej liczby baterii na wymianę. I dlatego działa tak mało rowerów.

Zwiększono liczbę załóg ładujących rowery



Wszystko wskazuje na to, że poziom zainteresowania rowerami Mevo po prostu przerósł najśmielsze oczekiwania zarządcy. Najlepiej obrazują to statystyki dotyczące wypożyczeń jednośladów. Nasz rozmówca zapewnia, że w związku z tym zwiększono liczbę załóg zajmujących się ładowaniem baterii, a problem powinien - nomen omen - rozładować się w ciągu najbliższych dni.

- Do wczoraj do północy odnotowaliśmy 38 tys. wypożyczeń rowerów, co przekłada się na ponad 10 tys. wypożyczeń na dobę. To ok. ośmiu wypożyczeń na jeden rower, czyli bardzo dużo i sporo więcej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Dążymy do tego, aby jak najszybciej zwiększyć nasze moce przerobowe, by szybciej wymieniać rozładowane baterie. Zwiększyliśmy już liczbę załóg, przez całą dobę jeżdżą po mieście i wymieniają rozładowane baterie. Mam nadzieję, że już niebawem ten problem zostanie rozwiązany i baterie będą szybciej ładowane - uzupełnia Pogorzelski.

Rozładowane rowery Mevo na jednej ze stacji w Chyloni

22:06 30 MARCA 19

PILNE! Rowery Mevo będą niedostępne w niedzielę (72 opinie)

- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo.
- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo. Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (1234) ponad 20 zablokowanych

  • Bez sensu...

    Skoro , cytuje: Tłumaczono wówczas, że mamy do czynienia z wyjątkową sytuacją, gdy wszystkie baterie rozładowały się w tym samym czasie - ponieważ wszystkie rowery zostały udostępnione jednocześnie. To z tego powodu naładowanie wszystkich baterii w krótkim czasie miało być wyjątkowo trudne. Koniec cytatu. To problem powtorzy sie od ponoedzialku....

    • 20 2

  • To je Panie niemożliwe.....

    To je Panie niemożliwe jak ten operator działa. Na ponad dwa miliony mieszkańców tysiąc rowerów. A ich zaskoczyło użycie???? Niech chociaz odblokują możliwość korzystania z roweru nawet z rozładowaną baterią. Wczoraj w Rumi system pokazywal przy dworcu 1 sprawny działający rower. Na miejscu oczywiscie fizycznie brak działającego roweru. W okresie 5 minut jak przy tej stacji stałem to 4 osoby chciały ten rower wypożyczyć!!!! masakra.

    • 15 3

  • (3)

    Lamy kupcie sobie rower i po problemie

    • 7 6

    • A jak naładować 1 mln elektrycznych samochodów? (1)

      Oczywiście takim drobiazgiem nikt się z polityków nie przejmuje. Będzie i tyle, a że sieć nie przystosowana trudno - ważniejszy jest PR od zdrowego rozsądku.

      • 4 0

      • Jak? Jak?
        podczas burzy - błyskawicą!

        • 1 0

    • A po co ?

      Więcej niż 90 minut nie jeżdżę a przy takim abonamencie taki rower zwracał by mi się 10 lat nie licząc napraw. Łańcuch zębatki a w elektryku baterie. Toż to złoty interes dlatego jest to tak popularne.

      • 0 0

  • Chińskie baterie wytrzymują mniej niż zakladano

    Rozumiem ze nikt przed kupnem nie sprawdził tylko uwierzył na słowo i teraz zamiast 60 km przejeżdzają 6.

    • 11 0

  • Socjalizm to system, ktory dzielnie rozwiazuje problemy, ktore sam tworzy (2)

    Mevo to dowod na to, ze w miescie rzadza idioci... Te dzbany chwala sie, ze to najwiekszy system w europie.... Moze by najpierw sprobowali na czyms mniejszym? Ale po co? Najlatwiej wydaje sie cudze tj. publiczne pieniadze....

    • 37 0

    • nie da się ukryć że mogli przetestować w jednej z 14 gmin (1)

      • 4 0

      • Poważnie? W jednej z 14 gmin?

        Tam nie stwierdzono problemów z dziadkiem systemu, w największym Tczewie wszytko idzie sprawnie. W trójmieście jest zbyt duże zainteresowanie, więc co mieli testować?

        • 0 0

  • Powinna być opcja ładowania na stacjach (1)

    Lub w domu jak ktoś wypożyczy.

    • 6 2

    • W domu ?

      Wymyśliłeś ! Chociaż jak operator się zawinie to może będzie jedyna możliwość.

      • 0 1

  • Ta spółka padnie

    Od początku nie radziła sobie z tymi rowerami. Duże opóźnienie w starcie, a i tak system nie jest dopracowany. Kary umowne sie posypią i Gdańsku pozostaną wątpliwe estetycznie rowery.

    • 12 0

  • Ręce opadają... (3)

    Najpierw ściemniali z terminem uruchomienia systemu, a teraz "zaskoczyła ich popularność".
    Daliście tysiąc rowerków w dwumilionowej aglomeracji i zdziwieni???

    Co to za firma???

    • 25 4

    • chyba myśleli że jakoś to będzie....

      • 7 0

    • (1)

      Nextbike - to firma niemiecka

      • 2 0

      • Skoro "jakoś to będzie" to firma jest polska na bank :D

        • 2 1

  • Spartaczony przetarg (przede wszystkim) a to tego pewna nieudolność firmy obsługującej (na dokładkę) (1)

    Podstawowym błędem było takie ustawienie przetargu by startujący w nim by realnie zawalczyć musiał zaoferować 100% elektryków, należało ustawić max punktów za elektrykę jeśli oferent zgłosi min 10% (tak było) a max np 35-50% (tego nie było).
    Na dolny taras i w wielu innych sytuacjach zwykły rower byłby nawet lepszy (swoim, dość dobrym ale zwykłym rowerem pod górę jeżdzi mi się łatwiej niż tym elektrykiem z tym że jeżdziłem do tej pory dwoma Mevo, może były uszkodzone?)
    Ale ktoś (kto?) pomyślał więcej mocniej, będziemy najlepsi na świecie, w Gdańsku tak zawsze jest - nie ma nic, potem panika bo jesteśmy spóźnieni, to teraz zrobimy max aż wszystkim gały wyjdą, sny o potędze, jakieś rozwiązania z d... których nikt, w tym inne, bogate, bogatsze kraje nie stosują a potem jeszcze ogłaszanie sukcesu (zapewne Dulkiewicz będzie mówić o "szczęśliwych gdańszczanach i gdańszczankach").
    Nextbike też jest niezłe - spodziewałem się że skoro uruchamiają taki system to mają min 50% baterii zapasowych - czyli podjeżdzają, wymieniają baterię (od razu rozładowaną na pełną) i jadą dalej. A jest tak - objeżdzają miasto, zbierają baterie, jadą ładować, potem jadą to rozwieźć. A do tego mają gniazdko z mocą jak w mieszkaniu.
    Mimo wszystko cieszę się że system ruszył choć wymaga poważnych zmian.
    Jedynym sukcesem - piszę to bez złośliwości i tak uważam - jest to że całe Trójmiasto i jeszcze parę okolicznych gmin się dogadały wspólnie.

    • 22 2

    • kompromitacja nextbike

      • 4 0

  • (2)

    Najgorsze ze to jest niw rentowe a pieniadze ida z podatków w błoto ;)

    • 8 3

    • I konkuruje z komunikacja miejska (1)

      Rowniez utrzymywana z naszych podatkow

      • 1 1

      • konkuruje ale także uzupełnia komunikację miejską i kolejową

        konkurencja i współpraca to dwie strony tej samej monety. Szkoda, że masz kłopot z ogarnięciem tego wyobraźnią.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum