• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W niedzielę Mevo nie będzie działać

Michał Stąporek, Rafał Borowski
30 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 22:09 (30 marca 2019)
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy. Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy.

Nieco ponad 200 sprawnych rowerów było dostępnych w systemie Mevo w sobotę ok. godz. 13. Powinno być ich 1224. To oznacza, że gotowych do jazdy mogło być raptem 15 proc. rowerów. Przedstawiciel firmy Nextbike - która zarządza Mevo - informuje, że zwiększono już liczbę załóg, które zajmują się ładowaniem rowerowych baterii, a problem niesprawnych jednośladów zostanie szybko zredukowany.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Którym danym dotyczącym dostępności Mevo wierzysz?

Aktualizacja, godz. 22:08 W sobotę późnym wieczorem operator systemu Mevo poinformował, że w niedzielę system nie będzie działał.

"Popularność Mevo zaskoczyła. Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni.

To pozwoli na naładowanie wszystkich baterii w rowerach i zbudowanie zapasu, by w kolejnych dniach podobne sytuacje się nie powtórzyły.

Głównym problemem na pierwszym etapie wdrażania systemu były niedobory energii w bazach ładujących. Biorąc pod uwagę niespotykany dotąd tak wysoki wskaźnik wypożyczeń szybko okazało się, że punkt ładowania w Gdańsku jest niewystarczający. W piątek uruchomiony został dodatkowy punkt ładowania w Gdyni. Niestety, podczas ładowania wszystkich baterii naraz, w obydwu bazach w nocy z piątku na sobotę nastąpiły przeciążenia sieci, co na kilka godzin przerwało ładowanie.

- Trudności z dostarczeniem mocy to podstawowy problem w rozwoju polskiej elektromobilności, niestety natknęliśmy się na niego w praktyce - mówi rzecznik Nextbike Polska, Marek Pogorzelski.




70 w Gdańsku, 37 w Gdyni, 7 w Sopocie - tylko tyle dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście wskazywała po godz. 13 w sobotę strona Monitor-Mevo. Jak działa? Nie wiemy, prawdopodobnie pobiera dane z oficjalnej aplikacji systemu Mevo, ale pewności nie mamy. Powstała ona oddolnie i nie ma związku z firmą NextBike, która zarządza systemem rowerów miejskich w Trójmieście i na Pomorzu.

Nie ma więc pewności, że prezentowane przez nią dane są rzeczywiste i prawidłowe.

Oficjalna aplikacja Mevo nie pokazuje, ile rowerów jest dostępnych łącznie na terenie działania systemu. Trzeba by przejrzeć osobno wszystkie stacje Mevo, by to policzyć. Tak właśnie prawdopodobnie działa aplikacja amatorska.

Po kilku dniach korzystania z systemu Mevo wiadomo już jednak, że dane z oficjalnej aplikacji należy traktować z dystansem. Bywało, że aplikacja pokazywała pustą stację, a tymczasem stały na niej gotowe do jazdy rowery. Zdarzały się także sytuacje odwrotne.

Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście. Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście.
Dowodzą tego także głosy naszych czytelników, którzy od sobotniego poranka zasypują nas informacjami o braku dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście.

Niewykluczone więc, że pierwszego wolnego od pracy dnia działania systemu, w słoneczną sobotę, jedynie co piąty rower Mevo jest sprawny. We wtorek, 26 marca, gdy system ruszał, oficjalnie poinformowano, że w 14 miastach Pomorza udostępniono 1224 rowery.

Co się stało? Nextbike, czyli firma, która zarządza systemem Mevo, nie radzi sobie z wymienianiem zużytych baterii w rowerach. Pierwsze problemy z rozładowanymi bateriami pojawiły się w czwartek koło południa, a więc około 48 godzin po uruchomieniu systemu.

Tłumaczono wówczas, że mamy do czynienia z wyjątkową sytuacją, gdy wszystkie baterie rozładowały się w tym samym czasie - ponieważ wszystkie rowery zostały udostępnione jednocześnie. To z tego powodu naładowanie wszystkich baterii w krótkim czasie miało być wyjątkowo trudne.

Pojawiły się uspokajające komentarze, że na miasto ruszają ekipy, które będą wymieniać baterie. Część rowerów faktycznie "ożyła" i stała się dostępna, ale znakomita większość stała bezczynnie w swoich stacjach, czekając na naładowanie.

W sobotę sytuacja wyglądała jeszcze gorzej.

Baterie rozładowują się szybciej, niż zakładano



O wyjaśnienie tego problemu zwróciliśmy się do firmy Nextbike. Jej przedstawiciel nie ukrywa, że głównym winowajcą całego zamieszania jest zbyt szybkie rozładowywanie się baterii w rowerach Mevo. Warto pamiętać, że w pełni naładowana bateria umożliwia jazdę na dystansie ok. 60 km.

- Nie widziałem wcześniej strony, która rzekomo zlicza nasze dostępne rowery. Wiarygodne informacje o ich dostępności można znaleźć w aplikacji Mevo lub na stronie rowermevo.pl. Zapewniam, że rowerów Mevo jest tyle, ile powinno być, czyli 1224 sztuki. Te, które są niewidoczne na mapie, są zarezerwowane przez użytkowników albo mają rozładowane baterie. Nie ukrywam, że baterie rozładowują się szybciej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Każda bateria po pełnym załadowaniu umożliwia przejechanie co najmniej 60 km, może to się zmieniać w zależności od sposobu użytkowania - komentuje Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy firmy Nextbike.
To wersja oficjalna. Można w nią wierzyć lub nie. Wydaje się jednak, że bardziej prawdopodobnym wytłumaczeniem paraliżu Mevo jest to, że NextBike nie ma wystarczającej liczby baterii na wymianę. I dlatego działa tak mało rowerów.

Zwiększono liczbę załóg ładujących rowery



Wszystko wskazuje na to, że poziom zainteresowania rowerami Mevo po prostu przerósł najśmielsze oczekiwania zarządcy. Najlepiej obrazują to statystyki dotyczące wypożyczeń jednośladów. Nasz rozmówca zapewnia, że w związku z tym zwiększono liczbę załóg zajmujących się ładowaniem baterii, a problem powinien - nomen omen - rozładować się w ciągu najbliższych dni.

- Do wczoraj do północy odnotowaliśmy 38 tys. wypożyczeń rowerów, co przekłada się na ponad 10 tys. wypożyczeń na dobę. To ok. ośmiu wypożyczeń na jeden rower, czyli bardzo dużo i sporo więcej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Dążymy do tego, aby jak najszybciej zwiększyć nasze moce przerobowe, by szybciej wymieniać rozładowane baterie. Zwiększyliśmy już liczbę załóg, przez całą dobę jeżdżą po mieście i wymieniają rozładowane baterie. Mam nadzieję, że już niebawem ten problem zostanie rozwiązany i baterie będą szybciej ładowane - uzupełnia Pogorzelski.

Rozładowane rowery Mevo na jednej ze stacji w Chyloni

22:06 30 MARCA 19

PILNE! Rowery Mevo będą niedostępne w niedzielę (72 opinie)

- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo.
- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo. Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (1234) ponad 20 zablokowanych

  • Początki zawsze są trudne a wyzwanie duże. (1)

    Te rowery to hit cenowy.

    • 5 8

    • to prawda na giełdzie w chwaszczynie, sprzedają rozładowane za 550zł.

      • 3 3

  • początki zawsze są trudne.mocno wierzę że wszystko się uda.

    • 4 6

  • (1)

    Mimo wszystko jestem za MEVO. Nie raz tak się zdarzało,że powodzenie niepodziewanie owocowało klęską. Winne są wyłącznie stosowane w Polsce procedury. To one wymuszają wybór najtańszych oferentów przez co cierpimy po każdej miejskiej inwestycji. To one powodują, że podłączenie zasilania do setek stacji roweru faktycznie trwało by lata. Właścicieli terenu jest wielu, a właścicieli najbliższych miejsc gdzie można się podłączyć i zainstalować licznik i zabezpieczenia jeszcze więcej. A na wszystko papiery, papiery, papiery. Ktoś skrócił też ekspertyzy tego systemu albo forsował na siłę takie rozwiązanie. Bardzo ryzykowne i niesłychanie pracochłonne - nie wyobrażam sobie obsługi tych rowerów bez dużej firmy z dużym zapleczem. Jest na Przeróbce duża pusta hala d. ZNTK niech zaadaptują ja do obsługi, tu są przyłącza na setki kilowatów.

    • 9 10

    • W normalnym świecie/kraju zrobienie elektryki do ładowania przy każdej stacji to by było PIKUŚ! Ale do każdego szczegółu musi być 1000 atestów, zgód itd. i musi to kosztować 10 razy tyle ile powinno!!!

      • 2 4

  • Oszustwo na opłatach mevo (1)

    Mevo oszukuje przy opłatach, potrafi naliczyć opłatę za nieodstawienie roweru do stacji, mimo że był tam odstawiony. Nie chcą uznawać reklamacji. Żal

    • 15 4

    • nie uznali ci reklamacji?

      • 2 1

  • Mafia i tyle

    • 5 0

  • A po kiego grzyba w każdym rowerze jest bateria (1)

    To redefiniuje ideę roweru robiac z niego pojazd elektryczny ale jednocześnie go podraża w eksploatacji i paraliżuje w utrzymaniu. Moze część tylko powinna mieć takie funkcje? Przecież to w koncu tylko rower i tego klienci oczekiwali

    • 19 1

    • Geniusz, czy co?

      Może staniesz w kolejnej odsłonie do przetargu? Rynek jest nadal mocno nienasycony.

      • 0 4

  • Totalna klapa! (2)

    Trzeba to nazwać po imieniu. Nagrodzony jeszcze przed wprowadzeniem system okazał się totalną klapą. Opowieści o zaskakująco dużym zainteresowaniu brzmią żenująco. Zakładano JEDNĄ stację ładowania dla całęgo systemu 4000 rowerów? Jakim cudem ktoś zakładał, że to wystarzy? Przecież Trójmiasto i okolice to ogromny obszar. Musieliby mieć flotę kilkudziesięciu samochodów serwisowych i ludzi pracujących całe noce, żeby do rana naładować i rozwieźć puste baterie. Nie wspomnę już o kilkumiesięcznym opóźnieniu startu systemu. Czy ktokolwiek firmę z tego rozliczy? Wątpię, przecież sukces już odtrąbiono, więc głupio by było teraz egzekwować karę umowną, o ile taka w ogóle była przewidywana. Użytkownicy się irytują, bo nie mogą korzystać z rowerów, firma rozkłada ręce, miasto milczy, a kasę przytulono. Wstyd.

    • 32 4

    • No cóż, to wszystko wina wypożyczających, że tak ochoczo eksploatowali rowery. Operator jest święty, on nie wiedział, nie przewidział, nie pomyślał :D

      • 8 1

    • Obama tez przed rozpoczęciem prezydentury otrzymał Nobla

      Jak dla mnie - nie zasłużył.
      Bez sarkazmu.

      • 5 0

  • rower

    o ja p.... co za pech pewnie dulkiewicz bedzie jezdzic z orszakiem

    • 4 5

  • Robimy co w możemy - pracujemy 24h na dobę  (4)

    Cześć Chłopaki i Dziewczyny. I ci duzi i Ci mali. Powiem wam że faktycznie popularność tych rowerów zaskoczyła chyba nas wszystkich. Pracujemy w pełnej obsadzie (wręcz z dodatkową obsadą na 120%), ale migracja rowerów z jednego miejsca na drugie odbywa się bardzo dynamicznie. Gdy dołożymy rowery na jednej stacji, to zaraz po chwili ich nie ma i są na innej. Rowery MeVo i ich użytkownicy są jak jeden wielki żywy organizm. Cały czas coś się dzieje, jak nie bateryjka do wymiany totrzeba rower przenieść z przepełnionej stacji na te bardziej odległe i puste. Bo rowery są dla wszystkich, dlatego naszym priorytetem jest aby i górny jak i dolny taras (w przypadku Gdańska) miał rowery. Bo bardzo ale to bardzo dużo rowerów (tak jak ktoś tu wspomniał wyżej) zjeżdża tylko w dół i zostają już na dole. Na razie moi drodzy użytkownicy wszyscy się "uczymy" waszych zachowań, waszej jazdy. W końcu znajdziemy wspólny język i algorytm tak aby zawsze na każdej stacji była czynna "mewa" gotowa do śmigania. Pozdrawiam was bardzo serdecznie i życzę Miłego Dnia.
    P.S: i proszę nie krzyczcie na nas gdy jesteśmy pod stacją. To naprawdę nie pomaga.

    • 24 22

    • Zdecydowanie lepszy komunikat niż ten który pojawił się na fejsie od osoby prowadzącej profil Mevo. Jeżeli jesteś prawdziwym serwisantem tego roweru to życzę cierpliwości i powodzenia.

      Ps. Nie przejmujcie się komentarzami polskich cebulakow, którzy myślą, ze jak zapłacili abonament 10zl to rower należy do nich i zawsze powinien na nich czekać xD

      • 6 9

    • Rowery są dla wszystkich. Serio?

      "Bo rowery są dla wszystkich, dlatego naszym priorytetem jest aby i górny jak i dolny taras (w przypadku Gdańska) miał rowery." A Babie Doły w Gdyni? gdzie mamy najlepszą i najbezpieczniejszą drogę rowerową plus zjazd do samej plaży. Mamy gdzie jeździć, ale nie ma tu ani jednego roweru. (Przydałaby się stacja rowerowa przy wejściu na plażę np. na parkingu dla foodtracków). Teraz to jest istna klapa.

      • 4 4

    • Panie Serwisancie Mobilny MeVo

      ile osób jest w tej obsadzie?
      ile zespołów pracuje w terenie
      ile baterii jest w zapasie?
      ile czasu trwa naładowanie jednej baterii od 20% do pełnej pojemności?
      ile baterii ładowanych jest w jednym czasie?
      odległości pomiędzy stacjami są spore, czy rowery we Władysławowie i Tczewie obsługiwane są przez te same zespoły? czy baterie do rowerów z tych gmin ładowane są w jednym miejscu?

      • 10 2

    • My tu palimy na okrągło.

      I piszemy wiersze.

      • 7 0

  • To zakaz pis. (1)

    W niedzele nie można pedałować.

    • 11 1

    • Nie pedałuj w niedzielę, nie rób księdzu konkurencji

      tzn zamiast jeżdzić na rowerze należy dzień święty święcić spędzając czas... w kościele.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum