• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W niedzielę Mevo nie będzie działać

Michał Stąporek, Rafał Borowski
30 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 22:09 (30 marca 2019)
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy. Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy.

Nieco ponad 200 sprawnych rowerów było dostępnych w systemie Mevo w sobotę ok. godz. 13. Powinno być ich 1224. To oznacza, że gotowych do jazdy mogło być raptem 15 proc. rowerów. Przedstawiciel firmy Nextbike - która zarządza Mevo - informuje, że zwiększono już liczbę załóg, które zajmują się ładowaniem rowerowych baterii, a problem niesprawnych jednośladów zostanie szybko zredukowany.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Którym danym dotyczącym dostępności Mevo wierzysz?

Aktualizacja, godz. 22:08 W sobotę późnym wieczorem operator systemu Mevo poinformował, że w niedzielę system nie będzie działał.

"Popularność Mevo zaskoczyła. Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni.

To pozwoli na naładowanie wszystkich baterii w rowerach i zbudowanie zapasu, by w kolejnych dniach podobne sytuacje się nie powtórzyły.

Głównym problemem na pierwszym etapie wdrażania systemu były niedobory energii w bazach ładujących. Biorąc pod uwagę niespotykany dotąd tak wysoki wskaźnik wypożyczeń szybko okazało się, że punkt ładowania w Gdańsku jest niewystarczający. W piątek uruchomiony został dodatkowy punkt ładowania w Gdyni. Niestety, podczas ładowania wszystkich baterii naraz, w obydwu bazach w nocy z piątku na sobotę nastąpiły przeciążenia sieci, co na kilka godzin przerwało ładowanie.

- Trudności z dostarczeniem mocy to podstawowy problem w rozwoju polskiej elektromobilności, niestety natknęliśmy się na niego w praktyce - mówi rzecznik Nextbike Polska, Marek Pogorzelski.




70 w Gdańsku, 37 w Gdyni, 7 w Sopocie - tylko tyle dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście wskazywała po godz. 13 w sobotę strona Monitor-Mevo. Jak działa? Nie wiemy, prawdopodobnie pobiera dane z oficjalnej aplikacji systemu Mevo, ale pewności nie mamy. Powstała ona oddolnie i nie ma związku z firmą NextBike, która zarządza systemem rowerów miejskich w Trójmieście i na Pomorzu.

Nie ma więc pewności, że prezentowane przez nią dane są rzeczywiste i prawidłowe.

Oficjalna aplikacja Mevo nie pokazuje, ile rowerów jest dostępnych łącznie na terenie działania systemu. Trzeba by przejrzeć osobno wszystkie stacje Mevo, by to policzyć. Tak właśnie prawdopodobnie działa aplikacja amatorska.

Po kilku dniach korzystania z systemu Mevo wiadomo już jednak, że dane z oficjalnej aplikacji należy traktować z dystansem. Bywało, że aplikacja pokazywała pustą stację, a tymczasem stały na niej gotowe do jazdy rowery. Zdarzały się także sytuacje odwrotne.

Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście. Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście.
Dowodzą tego także głosy naszych czytelników, którzy od sobotniego poranka zasypują nas informacjami o braku dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście.

Niewykluczone więc, że pierwszego wolnego od pracy dnia działania systemu, w słoneczną sobotę, jedynie co piąty rower Mevo jest sprawny. We wtorek, 26 marca, gdy system ruszał, oficjalnie poinformowano, że w 14 miastach Pomorza udostępniono 1224 rowery.

Co się stało? Nextbike, czyli firma, która zarządza systemem Mevo, nie radzi sobie z wymienianiem zużytych baterii w rowerach. Pierwsze problemy z rozładowanymi bateriami pojawiły się w czwartek koło południa, a więc około 48 godzin po uruchomieniu systemu.

Tłumaczono wówczas, że mamy do czynienia z wyjątkową sytuacją, gdy wszystkie baterie rozładowały się w tym samym czasie - ponieważ wszystkie rowery zostały udostępnione jednocześnie. To z tego powodu naładowanie wszystkich baterii w krótkim czasie miało być wyjątkowo trudne.

Pojawiły się uspokajające komentarze, że na miasto ruszają ekipy, które będą wymieniać baterie. Część rowerów faktycznie "ożyła" i stała się dostępna, ale znakomita większość stała bezczynnie w swoich stacjach, czekając na naładowanie.

W sobotę sytuacja wyglądała jeszcze gorzej.

Baterie rozładowują się szybciej, niż zakładano



O wyjaśnienie tego problemu zwróciliśmy się do firmy Nextbike. Jej przedstawiciel nie ukrywa, że głównym winowajcą całego zamieszania jest zbyt szybkie rozładowywanie się baterii w rowerach Mevo. Warto pamiętać, że w pełni naładowana bateria umożliwia jazdę na dystansie ok. 60 km.

- Nie widziałem wcześniej strony, która rzekomo zlicza nasze dostępne rowery. Wiarygodne informacje o ich dostępności można znaleźć w aplikacji Mevo lub na stronie rowermevo.pl. Zapewniam, że rowerów Mevo jest tyle, ile powinno być, czyli 1224 sztuki. Te, które są niewidoczne na mapie, są zarezerwowane przez użytkowników albo mają rozładowane baterie. Nie ukrywam, że baterie rozładowują się szybciej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Każda bateria po pełnym załadowaniu umożliwia przejechanie co najmniej 60 km, może to się zmieniać w zależności od sposobu użytkowania - komentuje Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy firmy Nextbike.
To wersja oficjalna. Można w nią wierzyć lub nie. Wydaje się jednak, że bardziej prawdopodobnym wytłumaczeniem paraliżu Mevo jest to, że NextBike nie ma wystarczającej liczby baterii na wymianę. I dlatego działa tak mało rowerów.

Zwiększono liczbę załóg ładujących rowery



Wszystko wskazuje na to, że poziom zainteresowania rowerami Mevo po prostu przerósł najśmielsze oczekiwania zarządcy. Najlepiej obrazują to statystyki dotyczące wypożyczeń jednośladów. Nasz rozmówca zapewnia, że w związku z tym zwiększono liczbę załóg zajmujących się ładowaniem baterii, a problem powinien - nomen omen - rozładować się w ciągu najbliższych dni.

- Do wczoraj do północy odnotowaliśmy 38 tys. wypożyczeń rowerów, co przekłada się na ponad 10 tys. wypożyczeń na dobę. To ok. ośmiu wypożyczeń na jeden rower, czyli bardzo dużo i sporo więcej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Dążymy do tego, aby jak najszybciej zwiększyć nasze moce przerobowe, by szybciej wymieniać rozładowane baterie. Zwiększyliśmy już liczbę załóg, przez całą dobę jeżdżą po mieście i wymieniają rozładowane baterie. Mam nadzieję, że już niebawem ten problem zostanie rozwiązany i baterie będą szybciej ładowane - uzupełnia Pogorzelski.

Rozładowane rowery Mevo na jednej ze stacji w Chyloni

22:06 30 MARCA 19

PILNE! Rowery Mevo będą niedostępne w niedzielę (72 opinie)

- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo.
- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo. Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (1234) ponad 20 zablokowanych

  • To oferta dla biedaków i korposzczurow (2)

    • 9 9

    • Dzięki za podzielenie się doświadczeniem, zapewne z autopsji.

      • 1 0

    • Masz rację bezrobotny bogaty pomocą społeczną i 500+ madralo.

      • 3 0

  • I GIT

    Łosie chcecie jeździć rowerkiem to se kupcie gamonie i nie będziecie szlochać że nie działa itd ! He he he wygodne niemoty,

    • 8 5

  • Szefie!

    Jaka piękna katastrofa!

    • 12 0

  • Po co te jęki (1)

    Brać z pustą barerią i jeździć. Chyba że ma blokade.

    • 1 3

    • no właśnie o to chodzi że jak bateria ma poniżej 20% to nie da się roweru wypożyczyć

      • 1 0

  • Meble klapa

    Wielka wtopa przy zmniejszonej liczbie już jest problem z obsługą? Przecież to proste czynności które na terenie jednego miasta obsłuży jedną osoba do tego problemy z ładowaniem baterii ? Co za amator nie sprawdził mocy przyłączeniowej obiektu i instancji do ładowania przecież to prosta matematyka a zwiększenie mocy to prosta procedura. Dlaczego rowery nie lądują się w miejscu postoju lub nie ma punktów gdzie samemu wymienialoby się baterie lub obsługa wymieniałaby, pewnie dlatego by nie było tanio a swój musiał zarobic

    • 11 0

  • Tak to jest (4)

    A wystarczyło na bagażniku zrobic panel solarny. A najlepiej stacje, które będą doładowywały baterie. Tak to jest jak w Polsce przetarg wygrywa firma z najtańsza oferta, która jak widać nie ma pojęcia o systemach rowerowych.

    • 7 7

    • ten panel solarny wystarczylby jedynie na podtrzymanie GPS-u

      Aby naładować taką baterie jak ma rower, to musiałby mieć dach z panelu fotowoltaicznego takiego jak montuje się na budynkach

      • 7 0

    • masz pojecie o wydajnościach paneli słonecznych?

      taki na bagażniku to może w dzień telefon ci trochę naładuje.

      • 8 0

    • Ty se na bagazniku zamontuj leżak solarny ,bedziesz mógł sie opalić .

      • 2 1

    • pitolisz same farmazony

      panel słoneczny musiałby mieć powierzchnię parasola restauracyjnego

      firma jak najbardziej ma doświadczenie i to wieloletnie i w wielu miastach

      to że przetarg był głupio napisany, to jedno, to że w końcu wybrano oferte ze 100% elektryków to pytać się komisji

      mogło być normalnie, jak w innych polskich miastach, gdzie funkcjonuje i chyba nawet nie ma abonamentu

      • 3 1

  • "Trudności z dostarczeniem mocy to podstawowy problem w rozwoju polskiej elektromobilności"

    Acha. Ładne frajerstwo. NIespotykana amatorka. A tak w ogóle, Matołusz coś gadał, że mamy mieć samochody elektryczne? To skąd prąd weźmiemy, skoro na bateryjki do rowerów nie wystarcza?

    • 11 2

  • Powinni dołożyć zwykłe rowery. (2)

    Nie wszyscy korzystają z MEVO dlatego, że są elektryczne. Jeżdżą, bo wygodnie jest zostawić go na stacji i nie martwić się jak o swój. Konwencjonalne rowery też by miały wzięcie, a i ładować nie trzeba.

    • 21 2

    • (1)

      W pierwszej wersji jaka tu była podawana to elektrycznych miało być ze 30%.
      A potem zmienili, nie wiem po co.

      • 4 0

      • Bo i**ota pisał przetarg

        I nie napisał - aby uzyskać maksymalną ilość punktów za dostarczenie elektryków musi ich być np 30%-50%, zamiast tego wygrywa ten kto da więcej - no to dwie firmy poważnie zainteresowane dały po 100%. Ażeby zapewnić te 100% i zmieścić się w kwocie przeznaczonej kupili rowery elektropodobne i ciężkie, najtańsze.
        Za te pieniądze można było mieć super system z 10 000 rowerów w tym powiedzmy 1000 elektrycznych, zamiast tego mamy rozładowaną kupę.

        • 4 0

  • Rowery na baterie? To chyba dla tych tlustych wielorybow co nie umieja sami sie poruszac

    • 4 4

  • Hi (1)

    Ja wypozyczyłem i jeździ się super

    • 0 4

    • To troszkę za mało. Wychowywać młodych trzeba w rodzinie, z tym jednak pisi sobie nie radzą - wolą ONR i lizanie tyłków. No ale wszelakie plusy TAK .

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum