• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mamy więcej aut niż rowerów

szym
22 września 2023, godz. 07:00 
Opinie (590)
Choć infrastruktura rowerowa jest coraz lepsza, nadal wolimy samochody. Choć infrastruktura rowerowa jest coraz lepsza, nadal wolimy samochody.

Choć liczba kilometrów dróg rowerowych na Pomorzu rośnie, to więcej gospodarstw domowych posiada auto (72,8) niż rower (62,8). Samochodów jest więcej i to mimo zachęt urzędników do korzystania z jednośladów czy komunikacji miejskiej oraz wprowadzania ograniczeń w parkowaniu pojazdów w ścisłych centrach miast.



Masz samochód?

Polska rowerami stoi. Przynajmniej jeżeli chodzi o ich produkcję. Gdański oddział Głównego Urzędu Statystycznego przywołuje dane Eurostatu, z których wynika, że nasz kraj był na trzecim miejscu pod względem wytworzonych jednośladów w 2022 r. Polskę wyprzedzają pod tym względem tylko Niemcy i Włochy.

Co ciekawe, kojarzona z kulturą jazdy na rowerze Holandia w tej kategorii wypada średnio: znajduje się w połowie europejskiej stawki.

W Polsce sukcesywnie rośnie także liczba kilometrów dróg rowerowych. Prym pod tym względem wiedzie Pomorze, a w regionie - Trójmiasto i okolice.

Z danych GUS wynika bowiem, że na koniec grudnia 2022 r. w regionie mieliśmy aż 1,6 tys. km DDR.

  • Najwięcej - bo ponad 216 km - w Gdańsku.
  • W Gdyni było to ok. 80 km,
  • z kolei w Sopocie - 22,6 km.

Nadal jednak mieszkańcy regionu wolą auta niż rowery. O ile w 2015 r. liczba gospodarstw domowych wyposażona w rowery była podobna do tej, które posiadały auta, o tyle w 2022 r. rozbieżność powiększyła się na "korzyść" aut.



Najbliższa okazja do tego, by samochód zostawić jednak w garażu, będzie w piątek, 22 września. Tego dnia wypada bowiem Europejski Dzień Bez Samochodu. To tradycyjne zwieńczenie Europejskiego Tygodnia Mobilności.

Dlaczego Dlaczego "tydzień mobilności" nie może trwać cały rok?

Tego dnia właściciele samochodów osobowych mogą zostawić swoje auta w garażach i podróżować bezpłatnie trójmiejską komunikacją miejską, mając do okazania - w przypadku kontroli biletowej - dowód rejestracyjny samochodu.

szym

Opinie (590) ponad 10 zablokowanych

  • Ile samochodów ma Dulkiewicz, Struk i Grzelak? (1)

    • 12 1

    • Do tego limuzyny miejskie bodajże VW (wiadomo) i rydwan.

      • 4 1

  • JAk to w końcu jest (5)

    z tym Dnie bez Samochodu?
    W artykule napisano bowiem: "Tego dnia właściciele samochodów osobowych mogą zostawić swoje auta w garażach i podróżować bezpłatnie trójmiejską komunikacją miejską, mając do okazania - w przypadku kontroli biletowej - dowód rejestracyjny samochodu."
    Tymczasem na stronie UM Gdańsk napisano: "W Gdańsku z bezpłatnej komunikacji w sieci ZTM będą mogli korzystać posiadacze aktywnej Gdańskiej Karty Mieszkańca. Należy mieć przy sobie również dokument tożsamości ze zdjęciem.".
    Czy zatem należy rozumieć, że w Gdańsku bezpłatne przejazdy dotyczą TYLKO posiadaczy aktywnej Karty Mieszkańca?

    • 6 1

    • (2)

      Tak. Jak jesteś Paryżaninem to już nie możesz.

      • 1 0

      • Dlaczego zaraz Paryżaninem (1)

        Mieszkam w Gdyni, a pracuję w Gdańsku.
        Kraków np. wprowadził dzisiaj, w ramach Dnia Bez Samochodu, bezpłatną komunikację miejską dla wszystkich, niezależnie czy mają kartę mieszkańca, czy nie, czy mają dowód rejestracyjny czy nie, wreszcie czy mieszkają w Krakowie czy też nie !! Można? MOŻNA !!!

        • 3 1

        • No ale w gdańsku bez karty mieszkańca nie pojedziesz jako gdynianin.

          • 0 0

    • Na stronie ZTM informacja o darmowych przejazdach z kartą mieszkańca też jest, ale bardzo ukryta (1)

      na końcu strony:
      https://ztm.gda.pl/wiadomosci/edukacyjny-piknik-na-zaspie,a,9501

      • 1 0

      • Tak, ale

        i tam napisano, że bezłatne przejazdy dla posiadaczy Karty Mieszkańca. Czy Tylko dla nich?

        • 0 0

  • Mizerne inwestycje Gdańska w infrastrukturę rowerową (6)

    Akcje typu "Rowerowy Maj" czy "Rowerem do Pracy" to niestety archaik dobry dla fanów jazdy rowerem.
    Ja także jeżdżę od blisko 15 lat po Gdańsku, przez cały rok - i jestem zawiedziony tzw. postępami w infrastrukturze dla rowerów:
    1. Kołobrzeska - fikcja.
    2. Zrobiony remont na Pomorskiej ale od lat brakuje sensownego połączenia osiedla Żabianka z drogami rowerowymi.
    3. Czarna dziura rowerowo-piesza pod wiaduktem kolejowym na Pomorskiej.
    4. Okropne zawijasy na skrzyżowaniu Pomorskiej i Subisława.
    5. Pomysły na parkingi ze schodami (przy dworcach w Gdańsku Głównym i Wrzeszczu).
    6. Brak odświeżania oznakowania poziomego dróg rowerowych.
    7. Skomplikowany przejazd rowerem w Jelitkowie przez skrzyżowanie Pomorskiej i Kaplicznej (zwłaszcza w kierunku Sopotu).
    8. Nieprzyjazny przejazd przez Grunwaldzką przy Kinie Żak.
    9. Brak pasa rowerowego do przejazdu z Chrzanowskiego na Partyzantów i z powrotem - na skrzyżowaniu z Al. Żołnierzy Wyklętych - co bez wątpienia poprawiłoby relacje z kierowcami na tym ruchliwym skrzyżowaniu. A to względnie nowa inwestycja.
    10. Brak drogi rowerowej wzdłuż Al. Żołnierzy Wyklętych - po stronie Garnizonu - a jest tu większy ruch niż po drugiej stronie. Nowa dzielnica Garnizonu w ogóle nie połączona z drogami rowerowymi.
    11. Koszmarny przejazd przez skrzyżowanie Hynka i Legionów - od Galerii Bałtyckiej.
    12. Brak sensownego wjazdu na Jaśkową Dolinę od strony Oliwy.
    I tak dalej, i tak dalej.
    I te koszmarki są od przynajmniej dekady. A to tylko część dolnego tarasu.
    Nic nie mam do nakładów na infrastrukturę dla samochodów ale postępy na drogach rowerowych są kiepskie.

    • 19 1

    • Są żadne prawie. Ster nie jest realizowany. Nie na przejazdów na Osowa, kulkowo, chociaż są planowane. Nie ma połączeń dzielnic jak myśliwska, matemblewo, Jasień. Nowe łączniki na południu są bez pasów rowerowych itd... Też mógłbym długo wymieniać

      • 3 1

    • (1)

      Podwale Przedmiejskie nie skonczone.
      Brak przejazdu przez Srodmiescie jadac od Elblaskiej

      • 1 1

      • i zaorana Ogarna, bo musieli ja robic teraz jak konserwa nie pozwoli na fazowany bruk..... przejezdność przez śródmieście jest coraz gorsza, a nie coraz lepsza. Trojmiasto niestety mija sie z prawda.

        • 2 0

    • malkontentom nawet wtedy, deklarują codzienne korzystanie z rowerów nasze stanowcze NIE (2)

      Jakie konkretnie masz propozycje dla poprawy jakości przejazdu przez Grunwaldzką przy kinie Żak? O co Cichodzi w tekście o wjeździe na Jaśkową Dolinę od strony Oliwy? Przypuszczam, że jak spojrzysz na szklankę, to powiesz, że jest ona do połowy pusta, podczas gdy jest jasne, że jest do połowy pełna, ale inżynier ci powie przypuszczalnie, że jest ona przypuszczalnie o 50% za duża. Przykładów niedoróbek infrastruktury rowerowej w Gdańsku, można by mnożyć, ale smucenie w Twoim stylu to po prostu przejaw frustracji, którą warto leczyć innymi metodami.

      • 0 0

      • ale z czym tym masz problem ? Miasto decyduje o tym co ma byc zrobione, jest dokument STER, miasto go nie realizuje. My sobie mozemy ponażekać i tyle w sumie. Nie wiem jak autor postu, ale sam jestem w trakcie przeprowadzki do innego miasta, gdzie w infrastrukturę włożono masę pieniędzy przez ostatnie lata i ruch rowerowy wzrósł znacząco. W Gdańsku spadł.

        • 0 0

      • Służę uprzejmie...

        1. Przejazd przez Al. Grunwaldzką powinien być wyprostowany a nie obwarowany szykanami w postaci barierek. To wymusza lawirowanie i przy dużym ruchu rowerów jest tam trudno się wyrobić na czas.
        2. Jadąc od Oliwy dojeżdża się do CH Manhattan. Żeby legalnie i nie dokuczając kierowcom wjechać na drogę rowerową na Jaśkowej Dolinie trzeba:
        - minąć CH Manhattan jadąc drogą rowerową (pierwsze światła),
        - przejechać przez Grunwaldzką (drugie światła),
        - przejechać przez Matejki (trzecie światła),
        - przejechać przez Jaśkową Dolinę (czwarte światła).
        W skrócie - powstawało CH Manhattan i przebudowano układ drogowy. Wtedy nie powstało żadne rozwiązanie pod rowery wokół tego budynku. Przydałby się pas rowerowy na jezdni wokół CH Manhattan i za chwilę rowery mogłyby jechać po mało używanym prawoskręcie w ul. Batorego i cywilizowanym wjazdem wjechać na drogę rowerową na Jaśkowej Dolinie. Zwracam uwagę (jako rowerzysta), że masa rowerzystów jeździ chodnikiem od ul. Batorego do CH Manhattan bo właśnie nie chce im się przejeżdżać na drugą stronę - gdy jadą w kierunku Oliwy.

        Nie, nie jestem malkontentem - nie narzekam na co dzień, ale też nie mam zamiaru przyzwyczajać się do dziadostwa na drogach rowerowych, które trwa dekady.
        I taka akcja jak "Rowerowy Maj" średnio ma sens, gdy dziecko powyżej 10 lat nie powinno się poruszać rowerem po chodniku a są takie dziury w infrastrukturze rowerowej.

        • 2 0

  • Trzeba jeszcze tylko wyrównać wzgórza i wąwozy i rowerami będzie się super jeździło

    • 11 2

  • Do korzystania z aut najlepiej zachęca Orlen przed wyborami sztucznie zaniżając cenę paliw. (5)

    • 8 2

    • (2)

      Czyli okazuje się że można aktywnie walczyć z kryzysem i obniżyć cenę paliwa zamiast pompować portfele tłustych kotów przy oklaskach koleżków z UE.

      • 2 1

      • (1)

        Z jakim kryzysem? To wali kiełbasą wyborczą na kilometr - po wyborach Orlen szybciutko ściągnie z kierowców co do grosza...

        • 2 0

        • Tak bo UE stwierdzi że mamy za niską cenę i psujemy rynek.

          • 2 1

    • Właśnie, jak to jest?.... (1)

      Na przełomie roku wójt Obajtek twierdził, że nie może obniżyć cen paliw, bo przyjeżdzaliby Niemci i Czesi i wykupiliby całe zapasy.
      A teraz nagle możemy mieć niskie ceny? I ci źli Niemcy nie wykupią?

      • 0 0

      • No właśnie wykupują i do 15 może nie starczyć.

        • 0 0

  • (1)

    Blachosmrody zalały wszysto, gdzie nie spojrzeć, tak samo jak powietrze jakie po nich mamy i choroby.

    • 6 13

    • Chorobą to jesteś ty i twój dwutlenek wegla który wydalasz o azocie nie wspominając.

      • 3 0

  • Zacznijmy od wyjaśnienia kilku spraw bardzo dużo samochodów w bazie istnieje tylko w świecie wirtualnym. To raz dwa większość tej ch.. wartej infrastruktury rowerowej to zwykłe durne chodniki

    • 5 1

  • Ale po co pisać o tym co oczywiste? Nie ma pieniędzy na infrę rowerową bo kierowczyki dostają za darmo miliardy na swój asfalt. (9)

    Po prostu brak kasy. Każdego dnia przecież piszecie, że remont znowu tego asfaltu, że przebudowa tamtego. A pieniądze skąd? Jarek dał ze swoich? Tu nie wieś, tu się myśli.
    Kierowczyki połknęły wszystko. A rowerzyści i piesi są spychani na wąski chodniczek pod ścianą. Albo do tuneli.
    Priorytety są złe. A dlaczego są złe? Bo lobby producentów samochodów tak chce. Oczywiste jest, że każdy pazerny na pieniądze chce za tendencyjną decyzję odpowiednie wynagrodzenie? A kto dzierży kasę? Producenci samochodów.

    • 10 14

    • (1)

      Nie ma woli budowania potrzebnych i dobrych jakościowo dróg rowerowych buduje się coraz głupsze chodnikowe buble

      • 4 3

      • Jakie one tam potrzebne

        Skoro odsetek dojeżdżających rowerem spada?

        • 0 0

    • Przeprowadź się do normalnego miasta. U nas w Pruszczu buduje się szerokie chodniki ścieżki rowerowe i pasy zieleni. I jest jeszcze miejsce dla samochodów. da się. zaproś twoich urzędników na właśnie remontowaną ulicę Gałczyńskiego niech czerpią garściami z tych doświadczeń.

      • 4 0

    • I dobrze,że dostają. Drogami przewozi się surowce, jedzenie, niesie się pomoc.

      A swoje humusowe wymysły realizuj za własne pieniądze.

      • 4 2

    • Sobie dowieź rowerem do sklepu zaopatrzenie rowerowy oszołomie

      • 2 2

    • problemem jest lobby infrastrukturalne (2)

      Nadal wielu mieszkańców uważa, że korki można rozładować rozbudowując sieć estakad i innych pseudobezkolizyjnych skrzyżowań poszerzanych ulic. Za kilometr kolejnej obwodnicy Gdańska można by zbudować znakomitą sieć wydzielonych dróg dla rowerów w całym Trójmieście.

      • 1 3

      • Nie znasz możliwości urzędników. Za tą kwotę to można namalować linię białą farba na chodniku.

        • 2 0

      • Z których nikt nie będzie korzystał. Poza miejscami turystycznymi nie widziałem żadnego rowerzysty na wielu ścieżkach za

        wielkie miliony

        • 1 0

    • Ta pacjentka jest uciążliwa

      • 0 0

  • Najlepiej w ogóle zabronić rowerów (2)

    A także chodzenia pieszo. Tyle niepotrzebnych ścieżek rowerowych i chodników można by zamienić na tak potrzebne w mieście darmowe parkingi. Podobnie zresztą trawniki i parki. Jak ktoś chce trawę zobaczyć, to niech sobie jedzie na wieś!

    • 6 5

    • I to jest głos rozsądku. Nie róbcie nam z miasta wsi. Może jeszcze warzywniaki na balkonach.

      • 1 1

    • Sarkazm

      Mam nadzieję że to żart...

      • 0 0

  • W naszym klimacie takie porównania nie mają sensu (2)

    Na rower muszą być odpowiednie warunki

    • 13 6

    • POkemon mamy taki sam klimat jak wiekszosc europy

      • 2 3

    • powiedz to mieszkańcom fińskiego miasta Oulu, w którym 20% przejazdów jest realizowanych rowerami

      nie ma złej pogody, bywają jedynie nieodpowiednio ubrani mieszkańcy szukający wymówek na rzecz niepopierania sensownej polityki rowerowej.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum