• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mamy więcej aut niż rowerów

szym
22 września 2023, godz. 07:00 
Opinie (590)
Choć infrastruktura rowerowa jest coraz lepsza, nadal wolimy samochody. Choć infrastruktura rowerowa jest coraz lepsza, nadal wolimy samochody.

Choć liczba kilometrów dróg rowerowych na Pomorzu rośnie, to więcej gospodarstw domowych posiada auto (72,8) niż rower (62,8). Samochodów jest więcej i to mimo zachęt urzędników do korzystania z jednośladów czy komunikacji miejskiej oraz wprowadzania ograniczeń w parkowaniu pojazdów w ścisłych centrach miast.



Masz samochód?

Polska rowerami stoi. Przynajmniej jeżeli chodzi o ich produkcję. Gdański oddział Głównego Urzędu Statystycznego przywołuje dane Eurostatu, z których wynika, że nasz kraj był na trzecim miejscu pod względem wytworzonych jednośladów w 2022 r. Polskę wyprzedzają pod tym względem tylko Niemcy i Włochy.

Co ciekawe, kojarzona z kulturą jazdy na rowerze Holandia w tej kategorii wypada średnio: znajduje się w połowie europejskiej stawki.

W Polsce sukcesywnie rośnie także liczba kilometrów dróg rowerowych. Prym pod tym względem wiedzie Pomorze, a w regionie - Trójmiasto i okolice.

Z danych GUS wynika bowiem, że na koniec grudnia 2022 r. w regionie mieliśmy aż 1,6 tys. km DDR.

  • Najwięcej - bo ponad 216 km - w Gdańsku.
  • W Gdyni było to ok. 80 km,
  • z kolei w Sopocie - 22,6 km.

Nadal jednak mieszkańcy regionu wolą auta niż rowery. O ile w 2015 r. liczba gospodarstw domowych wyposażona w rowery była podobna do tej, które posiadały auta, o tyle w 2022 r. rozbieżność powiększyła się na "korzyść" aut.



Najbliższa okazja do tego, by samochód zostawić jednak w garażu, będzie w piątek, 22 września. Tego dnia wypada bowiem Europejski Dzień Bez Samochodu. To tradycyjne zwieńczenie Europejskiego Tygodnia Mobilności.

Dlaczego Dlaczego "tydzień mobilności" nie może trwać cały rok?

Tego dnia właściciele samochodów osobowych mogą zostawić swoje auta w garażach i podróżować bezpłatnie trójmiejską komunikacją miejską, mając do okazania - w przypadku kontroli biletowej - dowód rejestracyjny samochodu.

szym

Opinie (590) ponad 10 zablokowanych

  • Unijne fanatyzmy i tyraństwo miejskich władz chce sprowadzić Kowalskiego do parteru.

    Parkingi w mieście buduje się dla szlachty,reszta na rowery.To nie temat ekologi,to robienie głupków i ciemniuchów z ludzi. Paniska autami reszta rowerami.

    • 10 2

  • Co to znowu za brednie i obliczenia? Dodaj samochody ciężarowe wyjdzie gorszy wynik.

    • 5 1

  • Bo infrastruktura wcale nie jest dużo lepsza, jest słaba i w coraz gorszym stanie.

    • 6 1

  • A to wszystko po to żeby niebawem zaproponować nam 15 minutowe miasta, gdzie w zasadzie zaden srodek transportu nie bedzie nam (1)

    • 3 3

    • I co w tym złego?

      • 2 3

  • (1)

    W Niemczech Francji czy Hiszpani samochody jeżdżą wszędzie ,w każdych małych i dużych miastach. Unia tylko w Polsce nakazuje zamykac miasta na auta. Z Polaków się de.ili robi. Kazdy ma mieś prawo wyboru.

    • 8 4

    • Piszesz nieprawdę i wykazujesz się brakiem staranności (może za trollowanie płacą ci w rublach?)

      W wielu miastach Niemiec i Francji realizowany jest w centrach miast program uwalniania kolejnych ulic i placów od jeżdżących i parkujących samochodów - więc teza, że samochody tam jeżdżą wszędzie jest po prostu bzdurna.

      • 3 2

  • Droga redakcjo (4)

    Jeśli już porównujcie liczby rowerów na mieszkanca to wypadałoby też porównać liczbę aut w Niemczech na mieszkańca !!! A nie ewidentnie zakrzywiać rzeczywistośc!!

    • 11 2

    • Mniejsza niż w Polsce (3)

      A co właściwie próbowałeś udowodnić?

      • 1 4

      • w miastach niemieckich liczba samochodów na mieszkańca jest często dużo niższa niż w miastach Polski (2)

        • 2 3

        • Bo to są emeryci i już nie jeżdżą samochodami. Proste.

          • 1 2

        • Dlatego Niemiec płakał jak sprzedawał

          • 0 1

  • No cóż (1)

    Autem szybciej (z reguły) bezpieczniej, wygodniej, na głowę nie pada, burza nie tak straszna. Pozdrawiam kierowców

    • 11 2

    • na odległości do 7 km w mieście samochód nie jest szybszy od roweru

      W Badaniach Klimatu Rowerowego wielu ankietowanych pisze, że korzysta z roweru nie tylko dla zdrowia i pozytywnych emocji, ale także ze względu na oszczędność czasu. (jeśli korzystasz z samochodu policz nie tylko czas jazdy ale również np. czas na szukanie miejsca do parkowania a w zimie czas na odśnieżanie samochodu).

      • 1 0

  • W

    Rodzinę mną od jednego do czterech a na rowerze nie umiał jeździć smutne

    • 0 1

  • Delikatnie ujęte (3)

    "i to mimo zachęt urzędników do korzystania z jednośladów czy komunikacji miejskiej oraz wprowadzania ograniczeń w parkowaniu pojazdów w ścisłych centrach miast ". Ja bym to opisał mimo rzucania już całych drzew pod opony. Płatne parkowanie za 800 zł miesięcznie. Wycinka prawie 80% miejsc w stosunku do 2010 roku. Budowa dziwnych dróg rowerowych zagrażających życiu patrz Wójta Radkiego w Gdyni. Niekończące się remonty dróg. Albo remonty dla remontu jak na Witominie. Czekamy jeszcze tylko na płatne parkowania na Witominie i na Chwarznie-Wiczlinie bo tego do szczęścia nam brakuje. A najlepiej wprowadźcie płatne wjazdy do centrum zwane eko-strefą. Głupota goni głupotę, Wolność wolnością ale autem nie masz jeździć.

    • 10 2

    • Wel- zastanów się, czy przypadkiem ograniczenie wyobraźni nie jest przejawem głupoty? (2)

      gdyby nie było systemu płatnego parkowania, traciłbyś czas na szukanie wolnego miejsca do zaparkowania. Teza o tym, że drogi rowerowe (takie jak na ulicy Wójta Radtkego) zagrażają życiu jest po prostu wyrazem Twojego sprzeciwu wobec tworzenia dróg dla rowerów kosztem szerokości jezdni a nie chodnika lub trawnika. Dobrze zarządzane miasta dbają przede wszystkim o komfort i bezpieczeństwo pieszych i innych niezmotoryzowanych, a nie próbują zaspokoić nienasyconego molocha motoryzacji indywidualnej.

      • 1 1

      • (1)

        Spokojnie lekarze nie takich jak ty już wyleczyli więc masz szansę. Trzymam kciuki. System płatnego parkowania niczego nie zmienia bo nie ma gdzie parkować. Miejsca są lawinowo usuwane a nowe parkingi nie są tworzone. Natomiast parking przesiadkowy na 140 samochodów na Chwarznie jest głupotą. Taki parking powinien się znajdować przy Kieleckiej i nie na 140 a na 500 samochodów. Wtedy jest sens. Jeśli chodzi Wójta Radkiego to niestety pomyliłeś się. Nie chodzi mi o zagrożenie dla rowerów a dla samochodów i nie chodzi mi o to że jeden pas zniknął tylko o to, że te słupki są wykonane w tak głupi sposób, że naprawdę bardzo łatwo o nie zahaczyć w szczególności jak się skręca razem z autobusem z Władysława IV. Rowery nie potrzebują 3m pasa drogowego. Wystarczyło by oddać im 2m a słupki ustawić 50 cm od krawędzi pasa dla samochodów tak by był swobodny przejazd. Niestety głupota goni głupotę. kolejną jest tworzenie buspasów za pomocą farby. Może niech jeszcze włodarze powiedzą, że po wyborach Świętojańska będzie zamknięta dla zwykłego ruchu nawet w górę. O tym się nie mówi ale takie są plany. Może niech od razu powiedzą, że zwykli ludzie mają zrobić wypad z centrum bo tam jeździć ma turysta no i bogaci z Warszawy i innych regionów. Czemu zwykłym ludziom nie powie się że w elektrycznych autobusach zimą nie będzie uruchamiane ogrzewanie jak latem klimatyzacja. Bo za drogi prąd i elektryfikacja autobusów to poroniony pomysł w chwili obecnej (za 10 lat się pewnie to zmieni). W Gdyni wprowadza się wszystko na siłę by zadowolić garstkę kosztem większości. Zanim coś durnego opowiesz rozejrzyj się. Megalomania wiejskiego miasteczka jest odrealniona od rzeczywistości.

        • 2 1

        • Jeśli za "zwykły ruch" uważasz jedynie ruch pojazdów (samochodów) to znaczy że Twoja wyobraźnia jest mocno ograniczona

          autoholizm i cyklofobię się leczy.

          • 0 0

  • Niema tutaj nic poza propaganda UMGdańska!To nie pierwszy raz urzad miejski publikuje platną reklame z naszych pieniedzy (1)

    Namazanie pedzlem paska na chodniku wliczaj sobie jako droge rowerową!!Postawienie znaku ruch dopuszczony takze!
    ostatnia aktualizacja: 14.09.2023 12:4 Polski Instytut Ekonomiczny. Eksperci wskazują, że Polska jest 8. największym europejskim eksporterem rowerów tradycyjnych oraz 5. największym producentem. A nie 3 jak im sie wydaje jak widac papier przyjmie wszystko.Władze Gdańska nierobia nic by zachecic do komunikacji imiejskiej i jazdy rowerem wmiescie przeciwnie robia wszystko by ludzi zniechecic! A prym wtym wioda własnie ekipa oficera rowerowego który sam twierdzi ze nim nie jest w Gdańsku mimo ze ma takie stanowisko :)

    • 7 2

    • Piszesz bzdury i przypuszczalnie nawet zdajesz sobie z tego sprawę

      Władze Gdańska może nie podejmują wystarczająco zdecydowanych działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa i komfortu ruchu pieszych i rowerzystów, ale pisanie, że nie robią nic by zachęcić do komunikacji miejskiej i jazdy rowerem jest piramidalną bzdurą. Najprostszy przykład: przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej poprawiło (mimo zmasowanego hejtu autoholików) warunki dojścia do przystanków tramwajowych. Przestań smucić: przypuszczalnie nawet nie korzystasz z roweru, bo regularna jazda rowerem zwykle poprawia jakość emocji i relacji między ludźmi, u Ciebie tego nie da się zauważyć, a szkoda.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum