Mevo łapie opóźnienie. Będzie konieczna wymiana rowerów?
Po problemach z pękającymi ramami rowerów w Sztokholmie Obszar Metropolitalny nie dopuści dostarczonych rowerów Mevo z napędem elektrycznym do użytku i prawdopodobnie wymusi na operatorze wymianę floty elektryków na inne rowery. To też oznacza, że system ruszy później, niż planowano.
W ich ramach Obszar Metropolitalny udostępnił 75 rowerów elektrycznych i 25 rowerów bez silnika i baterii, by urzędnicy, oficerowie rowerowi, eksperci i dziennikarze przetestowali rowery, zanim zostaną one - również w formie testów - udostępnione mieszkańcom.
![Jeździliśmy rowerem Mevo. Wnioski? Jest nieźle, ale nie idealnie](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3429/150x100/3429552__kr.webp)
Po drugie - urzędników odpowiedzialnych za wdrożenie Mevo zaczęły też niepokoić wstrzymane dostawy rowerów elektrycznych, które miały do Trójmiasta docierać w regularnych transzach i według określonego harmonogramu.
Tymczasem jeszcze w kwietniu ciężarówki z rowerami z włoskiej fabryki pod Bari przestały przyjeżdżać do Gdańska, przez co liczba dostarczonych rowerów elektrycznych zatrzymała się na 400. Tym samym, by uruchomić system w pełnym zakresie, wciąż brakuje ponad 2,5 tys. rowerów elektrycznych (pozostałe 1 tys. rowerów tradycyjnych dotarło do Gdańska w pierwszej kolejności).
Trzecia lampka ostrzegawcza zaświeciła się w czasie majówki, gdy ten sam operator zawiesił funkcjonowanie systemu rowerów miejskich w Sztokholmie. Powodem wycofania rowerów z ulic stolicy Szwecji były kłopoty z pękającymi ramami rowerów, a wcześniej z kablami zasilającymi i bateriami (dochodziło do ich zapłonu).
Szlaki rowerowe w Trójmieście i na Pomorzu
Baterie nie wytrzymują ujemnych temperatur
Już po pierwszych doniesieniach o kłopotach hiszpańskiego operatora w Sztokholmie przedstawiciele Obszaru tłumaczyli, że choć system sztokholmski i Mevo łączy ta sama flota rowerów, różni je sposób funkcjonowania samego systemu. To m.in. inaczej skonstruowana umowa (hiszpańska firma w Sztokholmie działa na podstawie koncesji i pobiera przychody niezależnie od tego, jak działa system) czy różnice w wymogach co do liczby stacji ładujących i ekip serwisowych.
- W 2022 r. City Bike Global, czyli operator systemu roweru metropolitalnego Mevo 2.0, rozpoczął działanie w Sztokholmie. Od początku jesteśmy w stałym kontakcie z urzędnikami odpowiedzialnymi za system, uważnie obserwowaliśmy jego funkcjonowanie. To pozwoliło nam na monitorowanie ewentualnych usterek. W pierwszym tygodniu grudnia ubiegłego roku w stolicy Szwecji okazało się, że baterie w rowerach elektrycznych nie są odpowiednio dostosowane do minusowych temperatur. City Bike Global wspólnie z producentem usunęli usterkę. Kolejne miesiące pokazały, że nie był to jedyny problem jednośladów. W kilku z nich zaczęły pękać ramy przy mocowaniu kierownicy i przedniego koła. Usterka okazała się na tyle poważna, że 3 maja system w Sztokholmie został zawieszony - mówi Katarzyna Kołodziejska z Obszaru Metropolitalnego.
Czy już nastąpił moment, by bić na alarm? Urzędnicy z Obszaru Metropolitalnego starają się tonować nastroje i zapewniają, że robią wszystko, by Mevo 2.0 nie zakończyło się jeszcze większą klapą niż jego pierwsza wersja. W piątek w tej sprawie miała się odbyć nawet konferencja prasowa, ale spotkanie z dziennikarzami ostatecznie odwołano.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Rowery i akcesoria rowerowe
Wymiana rowerów na inne
Jak wynika z opublikowanego oświadczenia, urzędnicy nie chcą się zgodzić, by rowery (te dostarczone i te, na które jeszcze czekamy) wyjechały w lipcu na ulice metropolii.
Wiele na to wskazuje, że wyprodukowane we włoskiej fabryce rowery zostaną wycofane i wymienione przez operatora na inne, pozbawione wad fabrycznych, ale też zgodne z zapisami przetargu. Urzędnicy mieli zostać zapewnieni przez Hiszpanów, że nie potrwa to dłużej niż trzy miesiące, a nowa fabryka rowerów jest już wybrana.
- Od początku komunikowaliśmy, że nie dopuścimy do uruchomienia systemu i oddania go do użytku, dopóki wszystko nie będzie funkcjonowało prawidłowo. Poinformowaliśmy City Bike Global, że wadliwe rowery nie mogą wyjechać na ulice Obszaru Metropolitalnego. Operator przedstawił nam rozwiązanie problemu, który pozwoli uruchomić bezpieczny system. Jesteśmy w stałym kontakcie z City Bike Global i w ciągu kilku najbliższych dni ogłosimy ostateczne rozwiązanie problemu - informuje Kołodziejska.
Problemy z rowerami i oczekiwanie na dostawę innych jednośladów oznaczają, że system nie ruszy w pełnym wymiarze na początku lipca, lecz - najszybciej - jesienią.
Miejsca
Opinie (537) ponad 20 zablokowanych
-
2023-05-05 18:17
(1)
Tyle kasy wydanej na etaty kolegów, tyle czasu zmarnowanego na wymyślanie kolejnych wymówek. Hulajnogi zarzadzane przez sektor prywatny śmigają aż strach, urzędnicy nie umieją, nie mogą i "nie da się ". Najważniejsze, że co miesiąc dostają przelew z wynagrodzeniem. Za to właśnie płacimy. Ty On i ja utrzymujemy zgraję nieporadnych gamoni co chcą dobrze ale ciągle im nie wychodzi.
- 14 0
-
2023-05-05 18:54
aż się krew w człowieku gotuje, folwark zwierzęcy z naszych podatków!
bez żadnych konsekwencji!
- 3 0
-
2023-05-05 18:19
nic się nie stało
Nic się nie stało. Trójmiejski ludek na PO i przyległości nie głosuje dlatego, że to towarzystwo jest sprawne, uczciwe, patriotyczne, że ma program i umie go realizować, lecz dlatego że tu passe jest być przeciwnikiem tych nieudaczników
- 6 1
-
2023-05-05 18:21
W Bydgoszczy rower miejski działa doskonale ale...
...czekaj, tam rządzi PiS, jest normalnie.
Dziękuję, kurtyna.
Kacper- 15 3
-
2023-05-05 18:24
W Sztokholmie była delegacja z Panią Prezydent i testowali ich rowery. (1)
Na 20 osób ktore pojechały na koszt podatnika był jeden samozapłon i 3 pęknięcia ramy ale pozniej w głosowaniu przeszedł ten oferent.
Maciek- 8 1
-
2023-05-06 10:28
Większość działała poprawnie więc w czym problem ?
Ola
- 1 0
-
2023-05-05 18:25
Mevo jest jak Yeti. Kazdy o nim słyszał ale nikt nie widział.
- 6 0
-
2023-05-05 18:27
Rowerowy Gdańsk (1)
Szykuje się kolejna upadłość. Patrząc na zdjęcia, rama pękła na samej spoinie, co nie jest czymś typowym, to raczej nie jest wada wykonania, ani materiału tylko źle zaprojektowana rama. Tu jest potrzebna gruntowna zmiana projektu, a co za tym idzie pełna wymiana elektrycznej floty. Nie sądzę, żeby operator się z tego wywiązał, ogłosi upadłość albo sprawa będzie się ciągnęła latami po sądach.
Osobiście całkowicie straciłem zainteresowanie programem roweru miejskiego, zdarzyło mi się korzystać z Mevo kiedy jechałem na imprezę, aczkolwiek jazda tym wozem drabiniastym po dziurawych drogach i bruku nie należała do przyjemności. Od kilku lat codziennie pokonuje na rowerze około 10 km i Gdańsk pod względem rowerowym jest bardzo zacofany, a te 149 mln mogłoby rozwiązać sporą część problemów, które dotyczą mieszkańców, a nie turystów.
Dla przykładu mogę przedstawić trasę rowerową Przeróbka-ECS:
Ścieżka urywa się na wysokości Bramy Żuławskiej, dalej można jechać Długimi ogrodami i:
A - skręcić w Łąkową (brak ścieżki do Podwala, fatalna nawierzchnia Łąkowej), dalej Podwalem aż do Chmielnej gdzie urywa się ścieżka
B - Długie Ogrody, Stągiewną slalomem wśród ludzi i dojeżdżamy do Chmielnej, dalej można było ładnie objechać SM Ogarną, niestety obecnie w brukowanym remoncie co całkowicie wyeliminuje z niej ruch rowerowy.
Od Chmielnej do Żabiego chodnikiem, dalej do wyboru chodnik przy Szekspirowskim, Ogarna (którą zaraz zabrukują) lub przez park.
Od Szekspira przejazd przez parking na TW i dalej ulicą do Rajskiej gdzie jest fragment ścieżki lub do Wałów, gdzie jest kawałek ścieżki, a kawałek chodnika.
Spotykamy się przy Zieleniaku gdzie kończy się ścieżka i po chodniczku aż do ECS.
Takie to mamy rowerowe miasto.
Najbardziej mnie ostatnio rozwaliły prośby o przestawienie rowerów ze stacji Mevo Madison na czas remontu, to akurat mój najczęstszy parking. W sezonie wszystkie miejsca pozajmowane, na wiosnę jest na styk, mocowania galerii handlowej do niczego się nie nadają, bo można- 14 0
-
2023-05-05 18:52
kopia z ssc
- 0 0
-
2023-05-05 18:38
Nikogo to nie dziwi
Klasyka tematu, Gdynia i wszystko jasne
- 4 1
-
2023-05-05 18:47
Wszystko chyba celowe działanie, bo chyba niemożliwe żeby w XXI wieku nie potrafili w Europie konstruować porządnych rowerów.
- 6 0
-
2023-05-05 18:52
to chyba parodia
nie stać nas niby na sprawną komunikację miejską, bibilioteki publiczne, a ile milionów wydaje się na tę niekończącą się epopeję??? Ile stołków w UM od kilku lat już się tymi rowerkami z sukcesem zajmuje???
- 9 0
-
2023-05-05 18:58
Bo to jest
taki ekologiczny złom.
- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.