• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo już nie działa. Operator złoży wniosek o upadłość

Maciej Korolczuk
29 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
Tak we wtorek rano wyglądała najbardziej oblegana dotąd stacja Mevo pod biurowcami w Oliwie. Tak we wtorek rano wyglądała najbardziej oblegana dotąd stacja Mevo pod biurowcami w Oliwie.

We wtorek po godz. 11 system Mevo oficjalnie został wyłączony. Zarząd Nextbike wcześniej poinformował, że przygotowuje wniosek o ogłoszenie upadłości zależnej od siebie spółki NB Tricity, operatora roweru metropolitalnego Mevo. To skutek zerwania umowy przez Obszar Metropolitalny oraz nałożenia na operatora kar umownych w wysokości 22 mln zł. Z tej kwoty Obszar odzyska tylko 8 mln zł, z czego połowę stanowi gwarancja bankowa.



Co teraz powinno stać się z systemem Mevo?

Przypomnijmy: W poniedziałek zarząd Obszaru Metropolitalnego poinformował o zerwaniu umowy ze spółką NB Tricity, operatorem systemu Mevo. Jako przyczynę tak radykalnej decyzji podano brak zgody na przedstawione warunki ugody, jaką mający problemy z płynnością finansową operator chciał zawrzeć ze swoimi wierzycielami - w tym z OMGGS.

- Stanęliśmy przed trudną decyzją: z jednej strony na szali leży bowiem interes publiczny i środki publiczne, z drugiej - dobro, jakim jest rower metropolitalny - mówiła na poniedziałkowej konferencji prezydent Gdańska i prezes Obszaru Metropolitalnego Aleksandra Dulkiewicz. - Spółka NB Tricity od dłuższego czasu spóźniała się ze zobowiązaniami. Nie wykonywała umowy w sposób należyty. Częściowe odstąpienie od umowy spowodowane jest tym, że chcemy uratować przejęty majątek, a więc 1,2 tys. rowerów, stacje oraz system informatyczny, a następnie znaleźć nowego operatora systemu.

Co dalej z Mevo? Koniec systemu o godz. 21:28



Jeszcze w poniedziałek po południu można było wypożyczać i rezerwować rowery. Według informacji podanych na stronie mevowatchdog ostatnia bateria w rowerze została wymieniona przez serwis w poniedziałek późnym wieczorem (godz. 21:28). Można to uznać za symboliczną godzinę końca dotychczasowego systemu.

We wtorek rano użytkownicy, podchodząc do rowerów na stacji, zapewne zadawali sobie pytanie: czy Mevo jeszcze działa? Okazało się, że korzystanie z systemu było już od rana mocno utrudnione, a liczba - tylko teoretycznie - dostępnych do wypożyczenia rowerów spada z godziny na godzinę. Wkrótce rowery znikną nie tylko z aplikacji, ale z ulic, bo Obszar wystąpił do operatora nie tylko o zapłatę kar umownych (o czym poniżej), ale też o zabezpieczenie 1224 rowerów będących majątkiem 14 gmin uczestniczących w projekcie.

Na razie nie wiadomo, co się stanie z tymi rowerami ani gdzie będą przechowywane. Według deklaracji zarządu Obszaru już teraz rozpoczynają się prace nad znalezieniem nowego operatora i przywrócenia systemu. Według bardzo ostrożnych szacunków mogłoby to nastąpić najwcześniej wiosną.

Nextbike złoży wniosek o ogłoszenie upadłości NB Tricity



Do całej sytuacji w komunikacie giełdowym odniosła się już spółka Nextbike. Wobec wypowiedzenia umowy przez OMGGS w poniedziałek zarząd podjął decyzję w sprawie przygotowania wniosku o ogłoszenie upadłości spółki NB Tricity. Drugim powodem było nałożenie na spółkę kar umownych w kwocie 22 mln 187 tys. zł.

- Wobec tego spółka zależna stała się niewypłacalna, gdyż utraciła zdolność do wykonywania swoich zobowiązań pieniężnych. Decyzja o konieczności złożenia wniosku o upadłość wynika także z braku możliwości zawarcia układu z wierzycielami spółki zależnej w ramach postępowania restrukturyzacyjnego - czytamy w komunikacie.
Jak tłumaczy jednak Alicja Mongird, rzecznik OMGGS, spółka błędnie podała w komunikacie wielkość kar. Jak tłumaczy, wobec przedwczesnego zerwania umowy, jej wartość została ograniczona do 8 mln zł. I to tyle wynosi obecna należność spółki wobec Obszaru. Połowę z tej sumy gminy otrzymają z banku w ramach gwarancji zapisanej w umowie.

Wspomniane 8 mln zł spółka musi zapłacić w terminie trzech dni od dnia otrzymania pisma. Jednocześnie Obszar wezwał operatora "o niezwłoczne zabezpieczenie majątku nabytego przez stowarzyszenie w ramach etapu I realizacji umowy".

Po południu głos zabrał prezes Paweł Orłowski. Przyznał, że zakończenie współpracy z OMGGS było przez spółkę jednym z branych pod uwagę scenariuszy.

- Obecnie przygotowujemy wniosek o ogłoszeniu upadłości spółki NB Tricity. Jednocześnie kontynuujemy obsługę pozostałych klientów - powiedział Orłowski i podkreślił, że sytuacja ta nie ma wpływu na bieżącą działalność Nextbike Polska, obsługę innych systemów i użytkowników w samorządach w całej Polsce.
Jak czytamy, zarząd "analizuje zasadność odstąpienia od umowy przez stowarzyszenie oraz nałożenia kary umownej".

Pozostałe 14 mln zł to kara umowna wynikająca z pozostałych uchybień i opóźnień w realizacji umowy m.in. niedostarczenia pozostałych 2,8 tys. rowerów w ramach II etapu, niedostatecznego stopnia dostępnych rowerów na stacjach itp. Ta należność jednak nie zostanie uregulowana, wobec odstąpienia od umowy.

Przedpłaty zostaną zwrócone użytkownikom



Komunikat operatora Mevo o wyłączeniu systemu roweru metropolitalnego pojawił się we wtorek przed południem na Facebooku. Komunikat operatora Mevo o wyłączeniu systemu roweru metropolitalnego pojawił się we wtorek przed południem na Facebooku.
W poniedziałek Jacek Karnowski, prezydent Sopotu, zapewnił, że spółka wypłaci wszystkie opłaty, które wnieśli do systemu mieszkańcy, oraz ureguluje wszystkie sprawy związane z podwykonawcami. Podkreślił też, że "żadne środki finansowe i żadne przedpłaty się nie zmarnują".

Jak odzyskać wpłacone pieniądze?



Aby odzyskać wpłacone pieniądze należy przesłać Oświadczenie o rozwiązaniu umowy i zwrocie kosztów z Konta Klienta Mevo.

Do pobrania: wzór oświadczenia.

Oświadczenie można przesłać:

  • drogą elektroniczną na adres e-mail bok@rowermevo.plbiuro@nextbike.pl
  • drogą elektroniczną przez formularz kontaktowy na stronie internetowej www.rowermevo.pl
  • listem poleconym na adres pocztowy: ul. Przasnyska 6b, 01-756 Warszawa
  • osobiście w siedzibie Operatora - NB TRICITY Spółka z o.o., ul. Przasnyska 6b, 01-756 Warszawa

Urzędnicy apelowali też, by użytkownicy systemu do odwołania wstrzymali się z wykupowaniem nowych abonamentów. We wtorek przed południem system oficjalnie został wyłączony. Od tej pory nie można rejestrować się, doładowywać konta ani wypożyczać rowerów.

Przypomnijmy, że oferta Nextbike w przetargu na operatora systemu Mevo opiewała na 40 mln zł (przy flocie w 100 proc. elektrycznej). Druga oferta, także zakładająca, by wszystkie rowery miały wspomaganie, była niemal dwukrotnie wyższa (76 mln zł). Trzecia - z większą liczbą rowerów - spośród których już tylko 10 proc. posiadałoby baterię, opiewała na kwotę 32 mln zł. Oferta została jednak odrzucona ze względów formalnych.

Opinie (648) ponad 50 zablokowanych

  • No tak... (1)

    ...i "meva" poleciała tak szybko jak przyleciała.

    • 6 0

    • Szybko to ona nie leciała oj co

      • 1 0

  • A kilka miesięcy temu nagrodę Pomorskich sztormów za MEVO dostał dyr Michał Glaser

    Pani Prez Dulkiewicz piała z zachwytu no a teraz dla Prezesa Pawła Orłowskiego trzeba szukać nowej cieplej posadki .....

    • 20 0

  • podobno rowery mozna brac bo sa niczyje!

    • 4 2

  • dovalić kary 20 kilionów i po sprawie

    • 6 0

  • Nie przesadzajmy, pół roku (praktycznie letnią połowę, zimą mało kto by jeździł) mieliśmy około 1000 rowerów i miasto za to zapłaciło prawie nic (wliczając kary), dla miasta to nie był zły interes, dla ludzi też nie tylko operator się nabiegał i nawyniemiał alukumutory jak oszalały

    • 0 5

  • Stawka 10 zł/miesiąc byłą obliczona na rowery zwykłe. Przeszłaby z rowerami ładowanymi w stacjach, ale gdy zaoferowano rowery ładowane przez dowiezienie alukumutora to z góry to było bez sensu, chyba że myśleli że nikt nie będzie jeździł, co przy stanie gdańskiej komunikacji miejskiej (pewnie nextbike jest z miasta gdzie komunikacja działa) jest niemożliwe - ludzie się rzucali na mevo jak kania na dżżżż

    • 7 1

  • Czyli zostało nam kilkaset pustych zawalidróg w postaci stojaków (1)

    Ale jest super, bo są one warte 4 mln :D podobno obszar metropolitalny jest nawet zarobiony, bo w siedzibie mevo znaleziono bezcenny argentyński kaktus.

    • 13 0

    • wszyscy powinnismy celebrowac i tancowac wkolo ogniska . Olbrzymi sukces metropolitalny

      • 3 0

  • W dodatku oddają rowery Nextbike'owi!

    No bo jak inaczej rozumieć żądanie (!) samorządowców: "Obszar wystąpił do operatora o zabezpieczenie 1224 rowerów będących majątkiem 14 gmin".
    Nóż się w kieszeni otwiera... To samorządy powinny zebrać rowery z ulic i je zabezpieczyć, a nie zlecać to bankrutowi i oszustowi!

    • 7 1

  • na zlom wszystko ratowac co sie da i chooi

    • 4 0

  • będzie drożej to sami se będą jeździli.

    ludzie ludziom taki los zgotowali.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum