• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nextbike, operator Mevo, prosi wierzycieli o układ

Arnold Szymczewski
4 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
Czarne chmury nad projektem Mevo. Operator systemu, firma NB Trójmiasto, prosi wierzycieli o redukcję zadłużenia o 90 proc. i rozłożenie płatności na raty. Czarne chmury nad projektem Mevo. Operator systemu, firma NB Trójmiasto, prosi wierzycieli o redukcję zadłużenia o 90 proc. i rozłożenie płatności na raty.

Operator rowerów Mevo, spółka NB Tricity, chce zawrzeć układ ze swoimi wierzycielami w ramach postępowania restrukturyzacyjnego. Spółka chce m.in. umorzenia 90 proc. należności oraz 100 proc. z tytułu odsetek. Główny wierzyciel, stowarzyszenie Obszar Metropolitalny GGS, podejmie w tej sprawie decyzję w ciągu trzech tygodni.



Mevo - zerwana umowa. System zawieszony

Czy Obszar Metropolitalny powinien zgodzić się na redukcję kar?

NB Tricity jest operatorem systemu roweru miejskiego Mevo. Spółka wygrała warty ponad 40 mln zł przetarg i w czerwcu 2018 r. podpisała umowę ze stowarzyszeniem Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot na utworzenie i zarządzanie systemem roweru miejskiego, w ramach którego działa 4080 rowerów elektrycznych i 660 stacji rowerowych.

Jak dotąd stowarzyszenie OMGGS przelało na konta Nextbike'a 9,7 mln zł za utworzenie stacji dla rowerów, dostarczenie ponad 1224 rowerów oraz stworzenie aplikacji do korzystania z systemu.

Druga rata kontraktu - ponad 20 mln zł - ma trafić do Nextbike'a po uruchomieniu drugiego etapu systemu, czyli po dostarczeniu 4080 rowerów.

Z drugiej strony OMGGS naliczył spółce 900 tys. zł kar za opóźnienie wdrożenia pierwszego etapu systemu. Według umowy opóźnienie drugiego etapu, który dotychczas nie został zrealizowany, kosztować będzie Nextbike 300 tys. zł za każdy miesiąc zwłoki (ale maksymalna kara to 900 tys. zł).

OMGGS może nałożyć na Nextbike nawet ponad 4 mln zł kar. Jednak tu warto wspomnieć, że jest to projekt dofinansowany z Unii Europejskiej i ewentualne nadwyżki finansowe mogą nie być w prosty sposób rozliczone przez Stowarzyszenie. Przypomnijmy, że dotacja unijna dla tego projektu to 17 z 41 mln zł całego kosztu inwestycji.

"Koszty uruchomienia roweru Mevo wyższe, niż oczekiwano"



W komunikacie opublikowanym w piątek, 4 października, Nextbike Polska wspomina o wyższych, niż oczekiwano, kosztach uruchomienia systemu Mevo. Z kolei zarząd NB Tricity podjął działania mające na celu uniknięcie powstania stanu niewypłacalności spółki.

Komunikat Nextbike Polska

Spółka zależna (NB Tricity) obecnie realizuje II etap umowy. W związku z opóźnieniem w wykonaniu umowy, wyższymi niż oczekiwane kosztami uruchomienia systemu roweru Mevo, który realizowany jest na podstawie umowy, oraz ryzykiem nałożenia na spółkę zależną kar umownych przez stowarzyszenie - spółka zależna (NB Tricity) zidentyfikowała powstanie stanu zagrożenia niewypłacalnością, w rozumieniu art. 6 ust. 1 i 3 Prawa restrukturyzacyjnego.

W związku z powyższym zarząd spółki zależnej, kierując się dobrem spółki zależnej i wszystkich podmiotów pozostających ze spółką zależną w jakichkolwiek relacjach prawnych i faktycznych, podjął działania mające na celu uniknięcie powstania stanu niewypłacalności spółki zależnej. Decyzja ta znajduje odzwierciedlenie w art. 3 ust. 1 Prawa restrukturyzacyjnego, zgodnie z treścią którego celem podstawowym postępowania restrukturyzacyjnego jest uniknięcie ogłoszenia upadłości.

Pełna treść komunikatu Nextbike Polska


Układ ma zapobiec upadłości spółki NB Tricity



Zarząd NB Tricity przedstawił w piątek propozycję układu z wierzycielami (w ramach postępowania restrukturyzacyjnego), które mają na celu pozyskanie poparcia ze strony wierzycieli na zaproponowane warunki i finalnie oddanie głosu za układem.

"Wybrana procedura (postępowanie o zatwierdzenie układu) jest najprostszą i najmniej skomplikowaną wśród postępowań restrukturyzacyjnych. Umożliwia ona zawarcie układu w wyniku samodzielnego zbierania głosów wierzycieli przez dłużnika bez udziału sądu, ale z pomocą doradcy restrukturyzacyjnego, który pełni funkcję nadzorcy układu" - czytamy w komunikacie

- Przeprowadzenie postępowania umożliwi dokończenie II etapu i sprawne funkcjonowanie Mevo w kolejnych latach obowiązywania umowy - do grudnia 2025 r. Jednocześnie pozostaje ono bez wpływu na bieżące funkcjonowanie samego Mevo, jak i pozostałych systemów rowerowych, których dostawcą i operatorem jest Nextbike Polska - mówi Paweł Orłowski, prezes Nextbike Polska.

Propozycja Nextbike: umorzenie 90 proc. należności, 100 proc. odsetek i spłata długu w 12 ratach



Tak w dużym skrócie NB Tricity chce sobie poradzić z długami. Zarząd spółki informuje o sformułowaniu następujących propozycji układowych:

  1. Umorzenie 90 proc. należności głównej, tj. zobowiązań spółki zależnej wobec wierzycieli, oraz umorzenie 100 proc. zobowiązań z tytułu odsetek za okres do dnia poprzedzającego dzień układowy, jak i po tym dniu oraz wszelkich innych należności ubocznych - w dniu uprawomocnienia się postanowienia o zatwierdzeniu układu;
  2. Spłata 10 proc. należności głównej, tj. zobowiązań spółki zależnej wobec wierzycieli, w 12 równych ratach miesięcznych, których płatność rozpoczyna się w ostatnim dniu roboczym miesiąca następującego po miesiącu, w którym uprawomocni się postanowienie sądu restrukturyzacyjnego o zatwierdzeniu układu.


- Proponując naszym wierzycielom postępowanie restrukturyzacyjne o zatwierdzeniu układu, chcemy ustabilizować sytuację w spółce zależnej NB Tricity. W sierpniu 2019 r. w raporcie okresowym Nextbike Polska za drugi kwartał 2019 r. wskazywaliśmy na stratę netto. Była ona efektem wyższych, niż wstępnie szacowaliśmy, kosztów uruchomienia projektu Mevo oraz nałożenia kar za opóźnienia - komentuje Paweł Orłowski i dodaje: - W naszej ocenie postępowanie restrukturyzacyjne, któremu chcemy poddać spółkę NB Tricity, to najlepsza z dostępnych opcji, która pozwoli na kontynuacje projektu Mevo. Realizacja tego projektu jest ważna dla wszystkich zaangażowanych stron: użytkowników, zamawiającego - samorządów oraz dostawcy, czyli spółki.
Oświadczenie Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot

Spółka NB Tricity przedstawiła OMGGS plan restrukturyzacyjny. Dokumenty są obszerne i potrzebujemy czasu na ich analizę. Decyzję w tej sprawie podejmie 12-osobowy zarząd OMGGS w ustawowym terminie trzech tygodni.

Dotychczas OMGGS naliczył NB Tricity prawie milion złotych kary za opóźnienia we wprowadzeniu I etapu. Stowarzyszeniu należna jest też kara za opóźnienia w wykonaniu etapu II. Pozostaje również kwestia kar dotyczących nienależytego funkcjonowania etapu I w określonych dniach.

Mamy przygotowane plany awaryjne na każdą ewentualność, ale nie przewidujemy, że zostaną one uruchomione. Skupiamy się na tym, by rowery jeździły, by mieszkańcy mogli z nich korzystać.

Obecnie propozycje NB Tricity nie mają wpływu na użytkowników i funkcjonowanie systemu.

Opinie (647) ponad 50 zablokowanych

  • Zadnego umarzania długów ..... Spółki celowo zanizaja cene aby wygrac przetarg a potem licza (2)

    na negocjacje i przewaznie udaje sie im to a firmy rzetelnie liczace koszty przegrywaja przetargi . Miasta powinny przestac ulegac aby wyeleminowac z rynku takich lawirujacych oferentów . Powinni wiedziec ze za kłamstwa grozi kara i plajta a nie renegocjacje warunków . Nie Ci to przyjdzie rzetelniejszy zarzadca o da sobie rade .

    • 33 0

    • (1)

      Dokładnie. Muszą ponieść konsekwencje. Szkoda mi tych podwykonawców którym nie płacili już od dobrych kilku miesięcy ale o tym nikt nie pisze. Mydlili oczy tylko. Pytanie czy płacili miastu za siedzibę w której urzedują, mtg za halę które zajmowali ?

      • 7 0

      • Musimy

        Im odpuscic. Prezenty odebrane. Wiesz ile etatow generuje obsluga tego kontraktu w zwiazku? Tez chcemy zyc.

        • 1 4

  • Propaganda

    Nie dajcie się tej propagandzie...to państwo w państwie. Interes...upadłość ,i Kasa w kieszeni.

    • 12 1

  • .

    • 1 0

  • Mevo z punktu widzenia rowerzysty (4)

    Jak ja się cieszyłem, że będą rowery elektryczne w trójmieście. Codziennie dojeżdżam do szpitala przy PG muszę przejechać przez Wileńską, kto jechał pod Wileńską wie jakie to ciekawe przeżycie, mówię o rower elektryczny super. Jest planowana stacja koło naszego bloku no szał. Problem pierwszy, stacja na rowery zabierze 2 miejsca parkingowe. Ludzie powiedzieli stanowcze raczej nie stacji w tym miejscu, Stacja odpłynęła. Najbliższa stacja 9 min od domu. Mówię a spróbuje jak to jedzie pod Wileńską, rowerów brak wszędzie. Najbliższą stację po pracy mam przy PG, znalezienie roweru przy PG to jak kupno kroksów w Lidlu w super cenie. I tak odpłynął mój sen o rowerze elektryczny,

    • 12 0

    • Mozesz proeadzic (2)

      Rower pod gore rowerzystko.

      • 2 2

      • Tylko po co wynajmować i pchać pod górę 20kg rower?

        • 4 2

      • Wjeżdżam pod Wileńską na luzaku, chodzi o czas, testowałem rower elektryczny kolegi, od Szpitala Uniwersyteckiego do ronda przy Jaśkowej Dolinie 8 min, rowerem zwykłym 13 min.

        • 2 0

    • nie mieszkancy tylko wielbiciele blachosmrodów terroryzujacych i szkodników miasta!!

      POłowa miejsc parkingowych powinna być przerobiona na miejsca dla rowerzystów

      • 0 3

  • Niech upadają i zabierają te rowery ze sobą

    • 13 1

  • Gdański Patent wygrać przetarg na nierealnych warunkach

    A później się dogadać z Miastem i po problemu.

    Czyli inni oferenci byli po prostu frajerami bo dali rzeczywiste oferty zawierajace faktyczne koszty systemu.

    Same stacje rowerów elektrycznych bez ładowania rowerów elektrycznych to niezły żart.

    • 17 0

  • To się nie mogło udać. I dalej nie może.

    Nie w taki sposób. Sama wymiana akumulatorów i pozostały serwis to konieczność zatrudnienia pracownika z samochodem na każde kilkadziesiąt rowerów. Gdzie tu ekonomia i ekologia? Stacje ładowania byłyby lepsze bo obecnie rowery stoją z pustymi akumulatorami a dużo ludzi zniechęciło się do ich używania nie mogąc znaleźć sprawnego roweru na dojazd do pracy. Ale to było do przewidzenia. Niestety, ale ekonomia i technika jest niedostępna umysłom urzędników. Mevo miał częściowo wspomagać komunikację miejską ale jako niepewny nie stał się środkiem transportu. A może chodzi tu rzeczywiście o przekręt?

    • 6 1

  • Kapitalizm czy Socjalizm

    Czyli ratowanie bankruta w imię nierynkowych idei (oferta przetargowa była nierealna).
    Czy pozwolić trupa zakopać i działać innym.

    • 7 0

  • Wszyscy wkoło mówią że Gdańsk to mała Sycylia

    Tutaj afera goni afere,te większe są zamiatane pod dywan przykład podsłuchanych rozmów.
    Afera z lekami zamieszani lekarze adwokaci itp.itd
    A ile afer nawet nie wychodzi na swiatło dzienne co musi się wydarzyć żeby było normalnie

    • 16 3

  • Przecież to wiadome było że to wydmuszka

    Tylko ten tę...y (naiwny) naród który znowu sie uaktywni 13 tego w to uwierzył , uwierzył w projekt prawie darmowych rowerów elektrycznych...

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum