• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nextbike, operator Mevo, prosi wierzycieli o układ

Arnold Szymczewski
4 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
Czarne chmury nad projektem Mevo. Operator systemu, firma NB Trójmiasto, prosi wierzycieli o redukcję zadłużenia o 90 proc. i rozłożenie płatności na raty. Czarne chmury nad projektem Mevo. Operator systemu, firma NB Trójmiasto, prosi wierzycieli o redukcję zadłużenia o 90 proc. i rozłożenie płatności na raty.

Operator rowerów Mevo, spółka NB Tricity, chce zawrzeć układ ze swoimi wierzycielami w ramach postępowania restrukturyzacyjnego. Spółka chce m.in. umorzenia 90 proc. należności oraz 100 proc. z tytułu odsetek. Główny wierzyciel, stowarzyszenie Obszar Metropolitalny GGS, podejmie w tej sprawie decyzję w ciągu trzech tygodni.



Mevo - zerwana umowa. System zawieszony

Czy Obszar Metropolitalny powinien zgodzić się na redukcję kar?

NB Tricity jest operatorem systemu roweru miejskiego Mevo. Spółka wygrała warty ponad 40 mln zł przetarg i w czerwcu 2018 r. podpisała umowę ze stowarzyszeniem Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot na utworzenie i zarządzanie systemem roweru miejskiego, w ramach którego działa 4080 rowerów elektrycznych i 660 stacji rowerowych.

Jak dotąd stowarzyszenie OMGGS przelało na konta Nextbike'a 9,7 mln zł za utworzenie stacji dla rowerów, dostarczenie ponad 1224 rowerów oraz stworzenie aplikacji do korzystania z systemu.

Druga rata kontraktu - ponad 20 mln zł - ma trafić do Nextbike'a po uruchomieniu drugiego etapu systemu, czyli po dostarczeniu 4080 rowerów.

Z drugiej strony OMGGS naliczył spółce 900 tys. zł kar za opóźnienie wdrożenia pierwszego etapu systemu. Według umowy opóźnienie drugiego etapu, który dotychczas nie został zrealizowany, kosztować będzie Nextbike 300 tys. zł za każdy miesiąc zwłoki (ale maksymalna kara to 900 tys. zł).

OMGGS może nałożyć na Nextbike nawet ponad 4 mln zł kar. Jednak tu warto wspomnieć, że jest to projekt dofinansowany z Unii Europejskiej i ewentualne nadwyżki finansowe mogą nie być w prosty sposób rozliczone przez Stowarzyszenie. Przypomnijmy, że dotacja unijna dla tego projektu to 17 z 41 mln zł całego kosztu inwestycji.

"Koszty uruchomienia roweru Mevo wyższe, niż oczekiwano"



W komunikacie opublikowanym w piątek, 4 października, Nextbike Polska wspomina o wyższych, niż oczekiwano, kosztach uruchomienia systemu Mevo. Z kolei zarząd NB Tricity podjął działania mające na celu uniknięcie powstania stanu niewypłacalności spółki.

Komunikat Nextbike Polska

Spółka zależna (NB Tricity) obecnie realizuje II etap umowy. W związku z opóźnieniem w wykonaniu umowy, wyższymi niż oczekiwane kosztami uruchomienia systemu roweru Mevo, który realizowany jest na podstawie umowy, oraz ryzykiem nałożenia na spółkę zależną kar umownych przez stowarzyszenie - spółka zależna (NB Tricity) zidentyfikowała powstanie stanu zagrożenia niewypłacalnością, w rozumieniu art. 6 ust. 1 i 3 Prawa restrukturyzacyjnego.

W związku z powyższym zarząd spółki zależnej, kierując się dobrem spółki zależnej i wszystkich podmiotów pozostających ze spółką zależną w jakichkolwiek relacjach prawnych i faktycznych, podjął działania mające na celu uniknięcie powstania stanu niewypłacalności spółki zależnej. Decyzja ta znajduje odzwierciedlenie w art. 3 ust. 1 Prawa restrukturyzacyjnego, zgodnie z treścią którego celem podstawowym postępowania restrukturyzacyjnego jest uniknięcie ogłoszenia upadłości.

Pełna treść komunikatu Nextbike Polska


Układ ma zapobiec upadłości spółki NB Tricity



Zarząd NB Tricity przedstawił w piątek propozycję układu z wierzycielami (w ramach postępowania restrukturyzacyjnego), które mają na celu pozyskanie poparcia ze strony wierzycieli na zaproponowane warunki i finalnie oddanie głosu za układem.

"Wybrana procedura (postępowanie o zatwierdzenie układu) jest najprostszą i najmniej skomplikowaną wśród postępowań restrukturyzacyjnych. Umożliwia ona zawarcie układu w wyniku samodzielnego zbierania głosów wierzycieli przez dłużnika bez udziału sądu, ale z pomocą doradcy restrukturyzacyjnego, który pełni funkcję nadzorcy układu" - czytamy w komunikacie

- Przeprowadzenie postępowania umożliwi dokończenie II etapu i sprawne funkcjonowanie Mevo w kolejnych latach obowiązywania umowy - do grudnia 2025 r. Jednocześnie pozostaje ono bez wpływu na bieżące funkcjonowanie samego Mevo, jak i pozostałych systemów rowerowych, których dostawcą i operatorem jest Nextbike Polska - mówi Paweł Orłowski, prezes Nextbike Polska.

Propozycja Nextbike: umorzenie 90 proc. należności, 100 proc. odsetek i spłata długu w 12 ratach



Tak w dużym skrócie NB Tricity chce sobie poradzić z długami. Zarząd spółki informuje o sformułowaniu następujących propozycji układowych:

  1. Umorzenie 90 proc. należności głównej, tj. zobowiązań spółki zależnej wobec wierzycieli, oraz umorzenie 100 proc. zobowiązań z tytułu odsetek za okres do dnia poprzedzającego dzień układowy, jak i po tym dniu oraz wszelkich innych należności ubocznych - w dniu uprawomocnienia się postanowienia o zatwierdzeniu układu;
  2. Spłata 10 proc. należności głównej, tj. zobowiązań spółki zależnej wobec wierzycieli, w 12 równych ratach miesięcznych, których płatność rozpoczyna się w ostatnim dniu roboczym miesiąca następującego po miesiącu, w którym uprawomocni się postanowienie sądu restrukturyzacyjnego o zatwierdzeniu układu.


- Proponując naszym wierzycielom postępowanie restrukturyzacyjne o zatwierdzeniu układu, chcemy ustabilizować sytuację w spółce zależnej NB Tricity. W sierpniu 2019 r. w raporcie okresowym Nextbike Polska za drugi kwartał 2019 r. wskazywaliśmy na stratę netto. Była ona efektem wyższych, niż wstępnie szacowaliśmy, kosztów uruchomienia projektu Mevo oraz nałożenia kar za opóźnienia - komentuje Paweł Orłowski i dodaje: - W naszej ocenie postępowanie restrukturyzacyjne, któremu chcemy poddać spółkę NB Tricity, to najlepsza z dostępnych opcji, która pozwoli na kontynuacje projektu Mevo. Realizacja tego projektu jest ważna dla wszystkich zaangażowanych stron: użytkowników, zamawiającego - samorządów oraz dostawcy, czyli spółki.
Oświadczenie Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot

Spółka NB Tricity przedstawiła OMGGS plan restrukturyzacyjny. Dokumenty są obszerne i potrzebujemy czasu na ich analizę. Decyzję w tej sprawie podejmie 12-osobowy zarząd OMGGS w ustawowym terminie trzech tygodni.

Dotychczas OMGGS naliczył NB Tricity prawie milion złotych kary za opóźnienia we wprowadzeniu I etapu. Stowarzyszeniu należna jest też kara za opóźnienia w wykonaniu etapu II. Pozostaje również kwestia kar dotyczących nienależytego funkcjonowania etapu I w określonych dniach.

Mamy przygotowane plany awaryjne na każdą ewentualność, ale nie przewidujemy, że zostaną one uruchomione. Skupiamy się na tym, by rowery jeździły, by mieszkańcy mogli z nich korzystać.

Obecnie propozycje NB Tricity nie mają wpływu na użytkowników i funkcjonowanie systemu.

Opinie (647) ponad 50 zablokowanych

  • A ile prezes NT zarobił na stratach? Janusze biznesu i te gadanie że to nie ich winna.... no no stało się

    • 7 1

  • i to koniec mevo?

    • 4 1

  • Mevo ok ale ludzie bee (4)

    Gdyby za kazdy kretynski komentarz na temat mevo bylaby kara np 10 ziko to system zosalby uzdrowiony ekspresowo. Ludozerka uzywa prawie darmo niszczy na potege potem hejtuje a potem domaga sie kar dla operatora. To jest wlasnie naaza rzeczywistosc

    • 10 20

    • Dziwisz się to PlebsPolska tu prezes i biskup tylko mają rację.

      • 4 5

    • Wina Tuska :) (1)

      najbardziej trzeźwy komentarz, ludzie chcą mieć to za darmo, bez ograniczeń i zero odpowiedzialności, typowa już Wina Tuska

      • 3 4

      • nie, no usprawiedliw jeszcze BO z przekretami.

        serio jestes taki głupi?

        • 4 2

    • no tak w opiniach rozsądku niezbyt wiele, a te dziesiątki rowerów które widzę każdego dnia jak pomykają po mieście to pewnie złudzenie optyczne . Czy jest tu ktoś używa ten rower?
      Czy zaczęła się tutaj jakaś kampania wyborcza,? Tez uważam ze do wyborów powinna być wyłączona możliwość komentowania bo to jest po prostu żenujące, ze setki ludzi kozysta z mevo każdego dnia a komentarze to 99% hejt

      • 2 4

  • zamiast rowerów zwrot do UE (2)

    Lepiej zwrócić kasę unii niż miec tani rower?.

    • 2 8

    • Kasa nie dka zlodzieja

      Myslenie popapranca. Kradzione nie tuczy pamietaj.

      • 6 1

    • jaki tani ?

      40 milionów wydać na coś co nie ma szans przetrwać , a nie zakosztowało jeszcze soli sypanej tonami na ulicę i chodniki .Te rowery po paru miesiącach same się rozsypują , a zwala się winę na urzytkowników.

      • 1 1

  • Jeszcze niedawno prezes twierdził zupełnie inaczej... (3)

    Ja tylko tak przypomnę wypowiedz Pana Pawła Orłowskiego prezesa firmy Nextbike Polska z wywiadu dla pewnej gazety z maja 2019 roku.

    Cytując całą wypowiedz :

    "Prace nad naszą ofertą w przetargu na rower metropolitalny trwały kilka tygodni. Szczegółowo analizowaliśmy wszystkie aspekty przetargu, również ten kluczowy, czyli finanse. I nie mam tu na myśli wyłącznie kosztów, ale również naszą marżę. Zaproponowana przez nas kwota była adekwatna i konkurencyjna, a nasza oferta najlepsza ze wszystkich złożonych w tym postępowaniu. Oparliśmy ją na bardzo szczegółowych wyliczeniach kosztów ponoszonych na etapie wdrożenia i obsługi systemu, a także projektowanych przychodów z abonamentów, stacji komercyjnych, reklamy i innych źródeł. Widzimy zresztą teraz, że nasze wyliczenia dotyczące np. wpływów z abonamentów wymagają rewizji - przychody są wyższe, niż zakładaliśmy. Kwota założona przez OMGGS rzeczywiście była wyższa, po otwarciu ofert na wezwanie zamawiającego wyjaśniliśmy, że zaproponowana przez nas cena nie jest rażąco niska, jak to się w Prawie Zamówień Publicznych określa. Przedstawiliśmy zamawiającemu szczegółowe dokumenty, które uzasadniły, że nasza oferta jest poparta szczegółową kalkulacją i - mówiąc najprościej - spina się z ekonomicznego punktu widzenia. Nasze wyjaśnienia stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, dlatego nie możemy ich ujawnić. Zarzut zbyt niskiej ceny jest więc absolutnie bezpodstawny."

    Więc proszę niech ktoś mi wyjaśni jak to jest możliwe ,że po 5 miesiącach od tej wypowiedzi nagle "koszty uruchomienia roweru Mevo są wyższe, niż oczekiwano" ?!?!

    Jest w stanie ktoś to wyjaśnić ?

    • 37 1

    • Pan Paweł i spółka

      po prostu troszkę się pomylili w obliczeniach, a ty mieszkańcu teraz im to wynagrodź.
      Jak dla mnie urzędnicy gdańscy też pomylili się w temacie podwyżek cen parkingów, dlatego będę domagał się od UM zwrotu za zawyżone opłaty. Poprzedni cennik był ok, nowy nie.

      • 6 2

    • Skoro oczekiwano a są inne niż oczekiwano to co tu jest niejasne?
      Może nie myśleli że ktoś będzie tak dokładnie liczył liczbe tych rowerów, 200 wystarczy ;)

      • 4 1

    • Tęczowa Dulczesa będzie wyjaśniać

      że znów ją oszukali, a to nie na taką paradę LPGT miała iść a teraz pewnie będzie się tłumaczyć, że wsiadała na rower, ale nie wiedziała, że to Mevo xD Zaraz zobaczycie, jak wszyscy, którzy się tak chwalili tym projektem będą się nagle od niego odcinać :) Tylko jak widać z powyższego, całą historię można sobie w sieci wyklikać i na takie śpiewki "to nie ja byłam Mevo" nikt się już nie nabierze :)

      • 3 1

  • Nie będzie niczego (1)

    ,,zlikwidujemy cba,nba,ipn,itp"

    • 9 1

    • Chcieliby! Jednak ze 20% i**otów tez chce

      • 1 0

  • Nextbike to żart

    I to kiepski!

    • 11 2

  • Biznes w stylu Platformy Oszustów. Jak w Misiu. Koniaczku?

    • 9 1

  • zbankrutowac, zezłomować, ukrzyzowac wtedy beda igrzyska i radosc

    • 4 3

  • BY zylo się lepiej... WSIsztkim

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum